تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تو را سفارش مى‏كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815375620




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس كل بانك مركزي : بخش مسكن موتور محرك اقتصاد هر كشوري است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رئيس كل بانك مركزي : بخش مسكن موتور محرك اقتصاد هر كشوري است
رئيس كل بانك مركزي بخش مسكن را موتور محرك اقتصاد هر كشوري دانست و گفت : عدم توجه به اين امر سبب ايجاد مشكلات متنوع در بخش هاي مختلف اقتصادي خواهد شد.


به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا،"محمود بهمني " روز دوشنبه در "همايش طرح مسكن مهر" كه با حضور وزراي مسكن و شهرسازي و تعاون ، مديران عامل بانك هاي دولتي و تعدادي از مسئولان دولتي برگزار شد، ابراز اميدواري كرد: در پايان اين همايش بتوان راهكارهاي مناسب را براي بهبود كار در بخش مسكن و كسب تصميم هاي مناسب براي حل مشكلات اين بخش اتخاذ كرد.
وي با اشاره به اهميت نقس بخش مسكن در اقتصاد تمام كشورهاي دنيا، افزود: اين بخش مي تواند اقتصاد يك كشور را از ركود خارج و يا اقتصاد آن را در ركود فرو برد.
رئيس كل بانك مركزي در ادامه گفت : بخش مسكن مي تواند 171 صنعت در بخش توليد مصالح ساختماني را فعال كند ، لذا كم توجهي به مصرف و توزيع واقعي مسكن مي تواند اقتصاد يك كشور را دچار بحران كند.
وي با بيان آنكه بروز بحران مسكن در امريكا نيز اقتصاد اين كشور را با مشكلات عديده اي مواجه كرد كه اين مشكلات به اقتصاد دنيا تعميم يافت ،اظهار داشت :دولت نهم براي مقابله با اين بحران و پيشگيري از بروز مشكلات در بخش مسكن ، بخش خريد را در شبكه بانكي حذف و ساخت و توليد را جايگزين آن كرد.
بهمني با بيان آنكه عمده توجه دولت در برنامه چهارم توسعه به بخش كشاورزي بوده است ، گفت : بانك مركزي توانست با برنامه ريزي مناسب ضمن حفظ سهم بخش كشاورزي و ديگر بخش ها، 20 درصد از منابع خود را متناسب با تراز فيزيكي به بخش مسكن اختصاص دهد.
به گفته وي ،بانك مركزي نه تنها در برنامه ريزي هاي جديد خود از بخش صنعت غافل نشده است ، بلكه تخصيص منابع به بخش بازرگاني را نيز تعديل كرده است .
رئيس كل بانك مركزي با بيان آنكه بانك مركزي سهم بخش بازرگاني را تا 15 درصد كاهش داده است ، گفت : شرايط فعلي اقتصاد جهان و روند روبه تشديد بحران اقتصادي دنيا، توجه به بخش ساخت و توليد مسكن در كشور را ضروري مي سازد.
بهمني با تشريح آثار منفي كاهش قيمت نفت بر اقتصاد كشور، افزود: براي مقابله با اين امر ضمن پيشگيري از افزايش واردات كالاهاي لوكس و بهره گيري از كالاهاي توليد داخل ،بايد با اعمال تعرفه هاي سنگين از واردات كالاهاي غير ضروري به كشور جلوگيري كرد.
وي با بيان آنكه وضعيت مسكن در ايران قابل مقايسه با ديگر كشورهاي دنيا نيست ،گفت : هزينه هاي بخش مسكن در دنيا درصد كمي از درآمدهاي افراد را به خود اختصاص مي دهد ،در حالي كه اين رقم در ايران 25 تا 30 درصد هزينه ها را به خود اختصاص مي دهد.
رئيس كل بانك مركزي سپس خريد و فروش مسكن را بزرگترين معامله در طول عمر يك فرد در ايران عنوان كرد و افزود: هزينه خريد مسكن ممكن است در ايران تا 50 درصد درآمد افراد ضعيف جامعه را به خود اختصاص دهد .به طوري كه حقوق يكي از دو نفر شاغل بايد صرف پرداخت اجاره و يا اقساط مسكن شود كه هر تغيير كوچكي در قيمت مسكن و اجاره بها مي تواند آثار مخرب و جبران ناپذيري بر زندگي افراد داشته باشد.
وي تاكيد كرد:رشد غيرمعمول قيمت و اجاره بهاي مسكن بويژه در شهرهاي بزرگ و عدم توجه به اين معضل ، مشكلات عديده اي را در ابعاد فرهنگي ،اجتماعي ،اقتصادي و حتي سياسي به دنبال خواهد داشت كه گسترش حاشيه نشيني از جمله اين مشكل ها است .
بهمني سپس پديده حاشيه نشيني را از علل ناپايدار كننده نظام شهري بويژه در كشورهاي در حال توسعه و از مصاديق بارز اسكان غيررسمي دانست و گفت :اين امر هرچند نشان از فقر دارد ، اما به نوعي بيان كننده كاستي ها و نارسايي هاي سياست هاي دولتي و بازار اسكان رسمي است .
وي اتخاذ تدابير ويژه براي ساماندهي وضعيت كنوني و جلوگيري از گسترش آن را براي مقابله با اسكان غيررسمي ضروري دانست و گفت : رفع اين معضل نيازمند سياست گذاري و اقدام هايي نه فقط در سطح محلي ، بلكه در سطح ملي است و نياز به همكاري تمام نهادهاي ذيربط دارد.
بهمني اضافه كرد: خوشبختانه دولت نهم به اهميت مسكن براي اقشار كم درآمد توجهي ويژه كرده و سياست اسكان اقشار با درآمد متوسط و كم در قالب طرح مسكن مهر را در دست انجام دارد.
وي گفت : براساس سرشماري عمومي سال هاي 75 و 85 سهم كسري واحدهاي مسكوني به كل آن در سال 75 به 14 درصد و در سال 85 به حدود 10 درصد كاهش يافته است .
وي اجراي طرح هاي مسكن مهر، مسكن شهري ، مسكن روستايي و مسكن ايثارگران را از طرح هاي مسكن دولت در سال جاري عنوان كرد و گفت :طرح مسكن مهر به منظور تامين مسكن و سهولت دسترسي فاقدان مسكن به ويژه گروه هاي كم درآمد و حمايت از سرمايه گذاري در امر توليد و عرضه مسكن در كشور صورت مي گيرد.
اين مقام مسئول سپس از اختصاص 75 تريليون ريال تسهيلات بانكي از سوي دولت براي اجراي طرح هاي مسكن دولت خبر داد و گفت : تا نيمه آبان ماه امسال 14تريليون و 642 ميليارد ريال از اين ميزان قرارداد منعقد شده و 12 تريليون و 323 ميليارد ريال هم پرداخت شده است .
وي اختصاص 20 درصد تسهيلات بانكي به بخش ساختمان در قالب بسته سياستي - نظارتي بانك مركزي و اعطاي تسهيلات بانكي فقط براي احداث واحدهاي مسكوني ، تشكيل جلسات هفتگي شوراي مسكن و پيگيري مقام هاي عالي اجرايي در اين خصوص را از ديگر اقدام هاي انجام شده در قالب طرح هاي مسكن دولت عنوان كرد.
وي با بيان آنكه شبكه بانكي بخش اعظم تسهيلات خود را اكنون به بخش مسكن اختصاص مي دهد، گفت : با وجودي كه توانسته ايم كمبود مسكن را در كشور كاهش دهيم ، اما همچنان يك ميليون و 600 هزار واحد مسكوني در كشور كسري داريم كه براي مقابله با افزايش حاشيه نشيني بايد با اين معضل برخورد شود.
رئيس كل بانك مركزي گفت : براساس آمار موجود براي احداث يكصد واحد مسكوني 80 شغل به صورت مستقيم و 80 شغل به صورت غيرمستقيم ايجاد خواهد شد و سبب كاهش بيكاري و تثبيت اشتغال در كشور خواهد شد.
وي رشد منفي سپرده هاي بانك هاي دولتي در شش ماهه اول سال جاري و كمبود منابع بانكي را از موانع و مشكلات موجود دانست و گفت : براي رفع اين مشكل تاكنون پنج تريليون ريال در قالب يك خط اعتباري بابت تامين منابع مورد نياز بانك ها جهت اعطاي تسهيلات آماده سازي زمين مسكن مهر اختصاص يافته است كه تاكنون قرارداد هاي 441 ميليارد و 400 ميليون ريال آن بين بانك مركزي و بانك ها مبادله شده است .
بهمني در ادامه گفت :همچنين بخشي از خط اعتباري 80 تريليون ريالي بانك ها جهت تكميل طرح هاي مورد بحث اختصاص يافته كه تاكنون قراردادهاي مربوط به 12 تريليون ريال آن بين بانك مركزي و بانك ها مبادله شده است .
اين همايش يكروزه با جمع بندي نشست هاي كارگروه ها عصر امروز به كار خود پايان مي دهد.
اقتصام ** 9141 ** 1558** 1557
 دوشنبه 4 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن