تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836664625




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همه چیز درباره حجامت


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:
همه چیز درباره حجامت


در یک نگاه کلی به نظر می رسد روش های درمان سنتی از سوی سازمان های ذی صلاح بهداشت کشور مورد تایید و پذیرش قرار نگرفته است. در عین حال نمی توان از مجموعه افرادی که به هر دلیلی پاسخ مطلوبی از پزشکی رایج نگرفته اند و در عوض با مراجعه به طب سنتی سلامت خود را بازیافته اند صرفنظر کرد.

دکتر مریم قادری، پزشک عمومی، مدتی است به روش طب سنتی به مداوای بیماران می پردازد. ایشان دوره طب سنتی را در "موسسه تحقیقات حجامت ایران" گذرانده است.

چه چیزی موجب شد به عنوان یک پزشک به درمان به روش طب سنتی تمایل پیدا کنید؟

من اصلا با این طب آشنایی نداشتم و درعین حال در دوره تحصیلم در دانشگاه نسبت به طب سنتی جبهه.گیری و مقاومت هم داشتم، اما پس از گذراندن دوره.های طب سنتی نگاهم به این رشته تغییر کرد زیرا متوجه شدم با طب سنتی بهتر می.توانم به درمان بیماران بپردازم. از آنجا که ساختار و اساس پزشکی سنتی و پزشکی جدید تا حد زیادی با یکدیگرتفاوت دارند مقایسه این دور روش درمانی اشتباه است اما به عنوان یک پزشک باید بگویم پزشکی کلاسیک فقط به مهار علامت.های بیماری می.پردازد و درمان ریشه.ای بیماری در آن کمتر به چشم می.خورد، به همین تناسب داروی تجویز شده در طب جدید به طور خاص برای درمان عضو بیمار بدن تجویز می.شود و در مواردی به دیگر اعضای بدن آسیب وارد می.کند اما طب سنتی نه تنها قادر به درمان بیماری و رفع مشکل از عضو بیمار است بلکه از آنجا که طبی کل.نگر است موجب افزایش سلامت عمومی بدن بیمار می.شود. به.طور کلی واحدهای طب سنتی، بیماری.های خارج از ردیف طب کلاسیک را برای درمان می.پذیرند. معمولا بیمارانی که در طب کلاسیک یا درمان مشخصی برای آنها وجود ندارد یا هزینه درمان آنها از نظر مادی و معنوی بسیار بالاست مراجعان طب سنتی را تشکیل می.دهند. در واقع بیماری.های ناشناخته بسیاری در طب جدید وجود دارد که طب سنتی برای آنها درمان دارد. به عنوان مثال ویتیلگو یا همان برص در طب جدید درمانی ندارد. حتی در مواردی متخصصان تلاش می.کنند با استفاده از اشعه، رنگ پوست این بیماران را به حالت اول برگردانند که البته در مواردی هم نتیجه مثبت نیست اما خود من در طب سنتی بیمار درمان شده مبتلا به برص داشته.ام. به همین ترتیب می.توان به آلوپسی یا ریزش مو به طور کامل اشاره کرد. درمان.های مختلف طب جدید معمولا برای این عارضه نتیجه.بخش نیستند در حالی که من به روش طب سنتی توانستم تنها پس از گذشت چند جلسه درمانی شاهد رویش مجدد موهای بیمارم .باشم. این مشاهدات و موفقیت.ها انگیزه.های بیشتری به من می.دهند.
از سوی دیگر باید گفت داروهای طب جدید نسبت به داروهای گیاهی غلظت بالاتر و عوارض جانبی زیادتری دارند. به طور کلی هر دارویی که اثر دارد عارضه هم دارد اما بدون.شک داروهای گیاهی عوارض کمتری دارند.

شما اشاره کردید که در دوره دانشجویی خودتان در مقابل طب سنتی مقاومت داشتید. فکر می.کنید علت مخالفت یا مقاومت پزشکان طب جدید با این روش درمانی چیست؟

علت.های مختلفی وجود دارد. بسیاری از پزشکان چون طب سنتی را نمی.شناسند آن را نفی می.کنند. البته ممکن است گسترش طب سنتی با منافع عده.ای از آنها هم در تضاد باشد اما به. طورکلی بیشتر همکاران ما به دلیل بی.اطلاعی یا داشتن اطلاعات سطحی طب سنتی را رد می.کنند. جالب اینجاست که پزشکان متخصصی که در دوره.های طب سنتی مؤسسه تحقیقات حجامت ایران شرکت می.کنند تنها پس از گذشت یک هفته نگاهی کاملا متفاوت نسبت به آن پیدا می.کنند. ما در این مؤسسه متخصصان مختلفی داریم که بعد از گذراندن دوره.های طب سنتی همچنان به مطالعات خود در این زمینه ادامه می.دهند چون طب سنتی جوابگوی نیازهای آنهاست. به عنوان مثال پزشک متخصص تغذیه.ای که به درمان چاقی و لاغری به روش طب سنتی می.پردازد و کتابی هم در این زمینه تألیف کرده یا متخصص چشم که از شیوه.های طب سنتی برای درمان برخی بیماران خود استفاده می.کند، از همکاران ما در این مؤسسه هستند. عده.ای از پزشکان و مسؤولان بهداشت کشور معتقدند حجامت موجب انتقال بیماری.های خونی مانند ایدز و هپاتیت می.شود. نظر شما در این.باره چیست؟

این ادعا صحت ندارد. برای انتقال ایدز و هپاتیت باید خون.آلوده به بدن فرد وارد شود در صورتی که چنانچه ابزار مورد استفاده در حجامت استریل باشند چنین امکانی وجود نخواهد داشت. درباره ابتلا به بیماری.های خونی از طریق حجامت حتی هراس هم نباید وجود داشته باشد و تنها می.توانیم توصیه کنیم افراد در مراکزی که دارای مجوز هستند و نزد پزشکی که خود را به رعایت بهداشت ملزم می.داند حجامت کنند. در کشور ما سالانه بیش از چهار میلیون «حجامت .تر» انجام می.شود اما حتی یک مورد عفونت گزارش نشده است. در واقع حجامت نه.تنها عامل بیماری نیست بلکه در کاهش فاکتورهای خونی که سلامت را به خطر می.اندازند بی.نهایت تأثیرگذار است.

طب سنتی همان.طور که از نامش پیداست قدمت زیادی در کشور ما دارد. چرا و از چه موقع استفاده از این طب رو به افول گذاشت؟

ظاهرا این موضوع به دوره ناصرالدین.شاه مربوط است. در آن زمان دول غربی به دنبال نفوذ در ایران بودند و از آنجایی که بیماران همیشه نیازمند درمان هستند تلاش کردند تا از این طریق ملت ما دست به سوی آنها دراز کنند. در واقع غربی.ها تا آنجا که توانستند از طب سینایی استفاده کردند، سال.ها کتاب قانون بوعلی سینا در دانشکده.های پزشکی آنها تدریس می.شد، اما در یک اقدام سیاسی و استعماری طوری برخورد کردند که کارایی طب سنتی از بین برود. نتیجه آنکه امروز در کشور ما کتاب.های هاریسون تدریس می.شود. ما باید ضمن استفاده از دستاوردهای طب جدید تلاش کنیم تا طب خودمان را جایگزین آن کنیم. در واقع طب سنتی چیزی فراتر از شیوه.های شناخت و درمان بیماری.هاست. طب سنتی روش صحیح زندگی کردن است و بیش از درمان در پیشگیری از بیماری.ها کارنامه درخشانی دارد. البته امروزه طب سنتی رو به گسترش است.

فکر می.کنید علت گسترش و رواج مجدد طب سنتی چیست؟

اگرچه پزشکان طب جدید به طب سنتی توجه نکرده.اند اما استقبال مردم باعث شده طب سنتی دوباره جای خود را باز کند. مردم این طب را دوست دارند چون از آن نتیجه گرفته.اند. از سوی دیگر از آنجا که مردم ما ریشه.های مذهبی دارند به این طب تمایل بیشتری نشان می.دهند. میانگین حجامت.های انجام شده در سال 85 بیش از پنج میلیون مورد بوده است. جالب است بدانید حجامت در نسل جدید و تحصیلکرده نیز جایگاه بهتری دارد. طبق گزارش مستند دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی میانگین تحصیلات مراجعه.کنندگان به مراکز حجامت در یکی از شهرهای کشور لیسانس بوده است. آمار حجامت.شدگان دفتر مرکزی مؤسسه تحقیقات حجامت ایران نیز نشان می.دهد پزشکان متخصص بسیاری به همراه خانواده.شان برای درمان یا پیشگیری از بیماری.ها به طور منظم حجامت می.کنند. عده زیادی از نمایندگان مجلس، مدیران لشکری و کشوری، نیروهای مسلح، قضات رده. بالا و اعضای هیأت علمی دانشگاه.ها هم به این روش درمانی اعتماد دارند.
همچنین گزارش معاونت پژوهشی وزارت بهداشت نشان می.دهد طب سنتی وحجامت نزد مردم در جوامع شهری نسبت به جوامع روستایی از جایگاه بالاتری برخوردار است. در این گزارش قید شده که در روستاهای نزدیک.تر به شهرها و روستاهای بزرگ.تر پذیرش مردم نسبت به حجامت و طب سنتی بیشتر بوده است.

طب سنتی چگونه به عنوان روش زندگی مطرح است؟

از نظر طب سنتی همه داروها، غذاها، موقعیت.های مختلف جغرافیایی، پارچه.ها، مصالح ساختمانی، همه رفتارها مانند خنده، خست، حرص، عداوت و... دارای مزاج خاصی هستند. یعنی ترکیبات بزاق، ترکیبات سلولی و بالاخره خون در اثر عوامل فوق دستخوش تغییر می.شوند به طوری که واکنش.های واقعی قابل مشاهده در لوله آزمایش به دست می.آید. به عنوان مثال از نظر طب سنتی غم و غصه سرد است. به همین دلیل قدیمی.ها به فرد داغدار غذاهای گرم می.دادند تا از شدت غم او کاسته شود. اگرچه امروزه شیوه و نوع پذیرایی در مجالس عزا هم تغییر یافته اما در گذشته با خرما، حلوا، گلاب، خورشت قیمه یا آبگوشت که از غذاهای گرم هستند از عزاداران پذیرایی می.شد. یا مثلا خانه.های چوبی شمال طبع گرمی داشته است که روی مزاج ساکنان آنها به مرور زمان اثر می.گذاشته است در حالی.که گچ دیوار سرد است. وقتی عوامل سرد.کننده زیادی داشته باشیم خیلی زودتر طبعمان سرد می.شود. شرایط زندگی امروز از آلودگی هوا و آلودگی صوتی گرفته تا اضطراب و مصرف غذاهای آماده همه موجب شده است بیماری.های مختلفی در سطح جوامع دیده شود. امروزه بیشتر بیماری.های نسل جدید بیماری.های سرد هستند در حالی که می.توانیم زندگی مدرن داشته باشیم اما سالم غذا بخوریم و به روش درستی زندگی کنیم.

آیا طب سنتی مانند پزشکی کلاسیک مراحل تحقیقاتی لازم را گذرانده است؟

عده.ای از مخالفان طب سنتی معتقدند تحقیقات علمی به روش.های مرسوم در دنیا درباره طب سنتی انجام نشده است. در حالی.که در مؤسسه تحقیقات حجامت ایران مطالعات متعددی انجام شده که در نشریات معتبر پزشکی دنیا به چاپ رسیده.اند، اما پروژه.های تحقیقاتی نیازمند حامیان بزرگ هستند و از آنجا که اطبای سنتی حامی ندارند توان مالی لازم برای انجام تحقیقات علمی وجود ندارد. این در حالی است که معتقدیم اگر یک صدم اعتبارات پژوهشی کشور در بخش درمان به تحقیقات حجامت و طب سنتی اختصاص یابد، نرخ درمان به یک صدم نرخ جاری کاهش پیدا می.کند. ما مقالات فراوان و جدید بسیاری داریم. به عنوان مثال یکی از پژوهش.هایی که در قالب پایان.نامه دانشجویی ارائه شده درباره تعیین اثر حجامت بر درد بیماران بوده است. مراجعه یک سوم مردم به پزشکان به علت درد است و 40 درصد افراد در طول عمر درد سیاتیک را تجربه می.کنند. از آنجایی که مصرف داروها با عوارض بسیاری همراه است می.توان از روش.های کم.عارضه.تر جهت تسکین درد استفاده کرد. این پژوهش، یک مطالعه بالینی «يك گروهی قبل و بعد» بر جامعۀ بیماران مبتلا به دردهای سیاتیکی مراجعه.کننده به مؤسسه تحقیقات حجامت ایران بوده است. این تحقیق نشان داد شدت درد بیشتر واحدهای مورد پژوهش قبل از حجامت غیرقابل تحمل بود و پس از جلسه چهارم و 15 روز بعد از اتمام جلسات درمانی خفیف بوده است.

حجامت یعنی چه؟

حجامت در لغت به معنی دواست و به طور کلی یک رفتار درمانی قدیمی است که ریشه در دستورات پیامبران دارد. این سنت که میان پیامبران پیش از اسلام نیز رواج داشته برای جامعه عرب قبل از ظهور پیامبر خاتم(ص) سنتی آشنا بوده و پس از اسلام نیز مورد تأیید قرار گرفته است. سابقه تاریخی حجامت به عنوان یک روش درمانی به وسعت و عمق تاریخی حضور انبیاست. شواهد تاریخی نیز حاکی از دیرینه.ای طولانی بین 5 تا 7 هزار سال برای حجامت است. حجامت انواع مختلفی دارد. در حجامت عام که معمولا بین دو کتف انجام می.شود پس از بادکش کردن کمر با ایجاد چند خراش سطحی مقداری خون از بدن خارج می.شود. این کار هیچ دردی ندارد و برش تنها روی بافت.های بدن زده می.شود. زخم حجامت معمولا پس از 12 تا 24 ساعت ترمیم می.شود و هیچ خراشی روی رگ ایجاد نمی.شود. طبق تحقیقات انجام شده خون حجامت دارای گلبول.های زیادی است که یا تغییر شکل یافته.اند یا عمر آنها به پایان رسیده است. این خون دارای هموگلوبین75، ماکرو مولکول.ها، کلسترول،.تری.گلیســیرید و سموم داخل بدن است. در واقع در حجامت تنها خون.های آلوده و غیرقابل استفاده از بدن خارج می.شوند. مقدار این خون نیز به تشخیص پزشک وابسته نیست بلکه در اثر مکش هر مقدار خون که لازم باشد زیر پوست بافت مورد.نظر جمع می.شود. همچنین میزان دفع خون در درمان به این روش نقش اساسی ندارد به طوری که حتی با گرفتن تنها سه سی.سی خون می.توانیم به درمان برسیم. بالاترین حجم خون در حجامت بین 30 تا 50 سی.سی است و به طور کلی نگرانی درباره کاهش حجم خون بی.مورد است.

درباره انواع مختلف حجامت توضیح بفرمایید.

به طورکلی دو نوع حجامت وجود دارد؛ حجامت گرم و .تر(Wet cupping) که شامل خون.گیری است و حجامت گرم و خشک (Drycupping) که همان بادکش انداختن است. حجامت گرم و خشک در درمان بسیاری از دردها و بیماری ها نقش مؤثری دارد. این نوع حجامت موجب انبساط عروق و رفع انسداد آنها، تحریک دیواره مویرگ.ها و تقویت سیستم ایمنی بدن می.شود، اما حجامت.«تر» که با خارج کردن خون از بدن همراه است در طب سنتی و اسلامی مورد تأکید بیشتری قرار گرفته است. حجامت تر عموما به صورت حجامت عام یعنی بین دو کتف انجام می.شود. محل حجامت «عام» که نزدیک.ترین موضع به غدد لنفاوی مرکزی بدن مثل گردن، زیر بغل، سینه، شکم و همچنین با تیموس است در بسیاری از طب.های حاشیه به عنوان مرکز ثقل بدن شناخته می.شود. جالب است بدانید پروفسور یوکاسالونن سوئدی پس از سال.ها تحقیق علمی چندی پیش اعلام کرد که سیستم لنفاوی و وریدی بین دو کتف به نحوی است که سموم خون، ذرات سنگین و ماکروالمان.های سرگردان و مضر خون در این عروق به تله افتاده و محبوس می.شوند. البته حجامت. تر می.تواند در قسمت.های مختلفی از بدن مانند سر، کمر، ساق پاها، چانه، پشت گوش یا به تشخیص پزشک به صورت موضعی برای عضو دردناک بیمار هم تجویز شود.

بهترین زمان برای حجامت چه موقع است؟

نیمه دوم هر ماه قمری که به ایام پریشان شهرت دارد برای حجامت کردن مناسب.تر است. به همین دلیل در روزهای 19،17 و 21 هر ماه قمری توصیه بیشتری به حجامت شده است. جز این ایام بهترین زمان برای حجامت کردن در روزی موسوم به «حزیران» است که در تقویم شمسی سال 88 همزمان با 28 خرداد خواهد بود. توصیه می.شود چنانچه افراد موفق به حجامت کردن در این روز نشدند در روز 4 تیرماه اين كار را انجام دهند. علت تأکید بر انجام حجامت در این ایام تأثیر جاذبه ماه بر بدن انسان است. اگرچه تأثیر چگونگی وضعیت ماه و زمین بر آب دریا.ها، گیاهان و جانوران پیش از این اثبات شده، اما درباره اثر جاذبه ماه بر انسان غفلت شده است. در واقع در ایامی که حجامت در آنها توصیه شده تأثیر ماه بر خون انسان به گونه.ای است که ترکیبات مضر خون در بالاترین سطح یعنی نزدیک به پوست قرار می.گیرد. به همین دلیل با چند خراش سطحی سموم بدن به این روش دفع می.شود. جز این روزها در فصل بهار که طول شب و روز یکسان است و بدن تحت تأثیر دو جاذبه خورشید و ماه قرار دارد، جاذبه هم در بالاترین حد خود قرار دارد پس بیشترین ترکیبات سبک از خون دفع می.شود.

تفاوت حجامت با فصد در چیست؟

حجامت یک تطهیر کلان است که کل ترکیبات بیوشیمی بدن را تنظیم می.کند، ولی فصد یا همان رگ زدن روشی است که تنها برای درمان بخشی از اندام مورد استفاده قرار می.گیرد.

حجامت. «تر» چه فوایدی دارد؟

ثابت شده که حجامت برای پیشگیری و درمان حدود 70 بیماری اثربخش است. به عنوان مثال در حجامت عام ایجاد التهاب بین دو کتف توسط بادکش و فراخوان سلول.های دفاعی موجب تحریک سیستم ایمنی و خروج سلول.های ایمنی نابجا شده و به دنبال آن عملکرد سیستم ایمنی تنظیم می.شود. از سوی دیگر حجامت ترافیک لنفاوی را با ایجاد فشار منفی کنترل کرده و باعث افزایش حرکت لنف می.شود. این مساله با توجه به این نکته که پیش.درآمد آسیب.های سلولی التهاب.های نابجاست از اهمیت خاصی برخوردار است. در طب کلاسیک برای درمان بسیاری از این مشکلات داروهای ضد.التهابی استروئیدی یعنی انواع کورتون.ها و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مثل انسایدها تجویز می.شود که عوارض جانبی زیادی دارند و در عین حال در مواردی کم.نتیجه دیده شده.اند. حجامت اثر ضددرد ویژه.ای دارد به طوری که بلافاصله پس از حجامت بیمار احساس سبکی و نشاط می.کند و تمام دردها از بدن او دور می.شود. در واقع حجامت با آزاد کردن مواد ضددرد مانند اندورفین می.تواند به خوبی درد را کاهش دهد. همچنین هنگامی که درد در عضوی از بدن به دنبال مشکلات عروقی، غلظت خون یا نقص در سیستم خون.رسانی به وجود آمده باشد حجامت با تحریک جدار مویرگ و مکش منفی لنفاتیک.ها، گردش خون در بدن بویژه عضلات را تقویت می.کند. این اثر بدون انجام خون.گیری یا همان حجامت گرم وخشک نیز مقدور است. بدین ترتیب که با مکش گرم در لیوان.های خاص و گذاردن آن روی مناطق دردناک بویژه در قسمت عضلانی آن، خون.رسانی عضو بهتر و در نتیجه دردهای حاصل از ایسکمی برطرف می.شود. به علاوه حجامت با کاهش غلظت خون اکسیژن.رسانی را بهبود می.بخشد و فشار را از قلب و ریه رفع می.کند.

حجامت روی بیماری.های مغز و اعصاب هم تأثیرات شگرفی دارد. به عنوان مثال در بیماری.هایی مانند افسردگی که به علت کاهش ترشح نوروترانسمیترهای نوراپی نفرین و سروتونین در سیناپس.ها به وجود می.آید حجامت می.تواند درمان.کننده باشد زیرا با تاثیر روی نوروترانسمیتر.های مغز کمبود یا بیش.بود ترشح این مواد را کنترل می.کند. سروتونین علاوه بر اثر ضدافسردگی در درمان میگرن و اختلالات خواب نیز تاثیر بسزایی دارد. کتابی در مؤسسه تحقیقات حجامت ایران به نام کتاب گزارش 106 بیماری منتشر شده که شامل اطلاعاتی درباره نوع بیماری، مشخصات بیمار، سیر درمان و پزشک معالج او است. این کتاب در واقع سند مکتوبی از اثر.بخشی طب سنتی است، اما به طور کلی باید گفت حجامت در زمینه افزایش کلسترول و دی.گلیسیرید خون، دیابت غیروابسته به انسولین، اوره بالا، فشار خون غیرطبیعی بالا یا پایین، غلظت خون بالا، مسمومیت غذایی و دارویی، سردرد میگرنی، تنگی رگ.ها، اعتیاد به مواد مخدر، افسردگی، سنگینی سر، اسپاسم عضلانی، رشد ناکافی و کوتاهی قد، لاغری، واریس، کمردرد، آرتروزها، آکنه و بثورات پوستی، کهیر، آفت دهان، ریزش مو، پرمویی بدن، گر گرفتن بدن، تاری دید، خواب.رفتگی و بی.حسی عضلات، بیماری.های تناسلی زنان، ناهنجاری.های عصبی، کم.اشتهایی، کم.هوشی، فراموشکاری، جوش صورت، سکته قلبی، مالیخولیا و سرماخوردگی مکرر درمان قطعی است.

حجامت برای چه گروه.های سنی.ای توصیه می.شود؟

حجامت محدودیت سنی ندارد اما فواصل زمانی انجام آن در سنین مختلف متفاوت است. مثلا حجامت برای فرد 40 ساله هر 40 روز و برای فرد 60 ساله هر 60 روز یک.بار تجویز می.شود. به طور کلی علاوه بر آنکه هر فرد بالغی اعم از فرد بیمار یا سالم می.تواند بنا به نیاز خود حجامت کند، برای نوزادان نیز حجامت به شیوه خاصی تجویز می.شود. به عنوان مثال برای درمان زردی نوزادان چند خراش کوچک سطحی روی لاله گوش نوزاد ایجاد می.شود. در طب اسلامی شروع حجامت جهت پیشگیری از چهار ماهگی تجویز شده است. حجامت در اطفال و کودکان نقش واکسیناسیون را دارد و در واقع بدن آنها را در مقابل بیماری.ها ایمن می.کند. تجربه بالینی پزشکان این مرکز بر حدود هشت هزار کودک و نوجوان حجامت شده در 10 سال اخیر نشان می.دهد پس از حجامت سیستم ایمنی و دفاعی کودک بسیار قوی.تر از گذشته شده و سرماخوردگی.های مکرر و عفونت.های گوش در کودکان به حداقل می.رسد. اشتهای کودکان پس از حجامت بهتر شده و افزایش قد و وزن به طور معناداری در اطفال و نوجوانان دیده می.شود. در سنین بلوغ نیز حجامت علاوه بر فواید جسمی مانند افزایش رشد قد، رفع لاغری و بی.اشتهایی موجب کاهش رفتارهای پرخاشگرانه، تندخویی، دندان.قروچه، شب.ادراری، بدخوابی، ناخن جویدن، تیک.عصبی، اضطراب، لجبازی، عدم تمرکز و ضعف حافظه می.شود. پزشکان مؤسسه تحقیقات حجامت ایران با بررسی نقش حجامت در سالمندان دریافتند کسانی که به طور مرتب جهت پیشگیری از بیماری.ها حجامت شده.اند سیستم.های درونی سالم.تری نسبت به دیگر افراد داشته.اند.

آیا حجامت ممنوعیت هم دارد؟

بله، حجامت اگرچه هیچگونه عوارض جانبی ندارد اما برای زنان باردار، بیماران هموفیلی و کسانی که مشکل انعقاد خون دارند ممنوع است. به غیر از این افراد بهتر است دیگران قبل از حجامت حتما صبحانه میل کنند و از حجامت با معده خالی باید پرهیز شود. همچنین باید توجه داشت که مایعات بدن در حد مناسبی باشد و بدن فرد خسته نباشد. بعد از حجامت نیز تا ۱۲ ساعت بهتر است از مصرف لبنیات مانند شیر، خامه، کره، پنیر، بستنی، ماست، دوغ، کشک و غذاهای ترش خودداری شود. در عوض خوردن عسل بلافاصله بعد از حجامت توصیه می.شود. مالیدن کمی عسل روی زخم حجامت هم مرسوم است.

عده.ای حجامت را یک روش قدیمی و به دنبال آن غیرعلمی می.دانند. نظر شما در این.باره چیست؟

هر روش درمانی که سابقه بیشتری داشته باشد، از نظر علمی معتبرتر به حساب می.آید، زیرا تجربیات درمانی مثبت یا منفی به معنای حیات انسان.ها یا اتلاف جان انسان.هاست. وقتی گفته می.شود حجامت هفت هزار سال قدمت دارد یعنی این روش درمانی روی میلیاردها نفر اجرا شده است. بنابراین ما حق نداریم تجربیاتی را که به قیمت جان انسان.ها تمام شده است، براحتی زیر پا بگذاریم. در واقع روش.های طبابت با گذشت زمان منسوخ نمی.شوند بلکه اعتبار بیشتری نیز می.یابند. حجامت در ایران جایگاه ویژه.ای داشته و به عنوان سنتی موکد، جزو اعتقادات مردم بوده است. بزرگسالان خود حجامت کرده و در بهار کودکان خود را ملزم به انجام حجامت می.کرده.اند تا اینکه در سال 1344 به شکل گسترده.ای با حجامت مبارزه شد و این سنت درمانی پرسابقه بدون هیچ بررسی و تحقیق علمی از روند رفتارهای سنتی جامعه خارج شد و تنها در مناطقی از کشور که تحت تسلط کامل دولت نبود، به صورت مخفیانه اجرا می.شد تا اینکه بالاخره به تناسب فراگیر شدن طب شیمیایی در سراسر جهان و نفوذ فرهنگ استعماری در جوامع مختلف که همراه با زدودن باورهای دینی و فرهنگی جوامع بود، حجامت منسوخ و روش.های درمان دینی و سنتی از رفتارهای اجتماعی حذف شد و نسل.های جدید نیز به تدریج آن را فراموش کردند.

حجامت در دیگر کشورها چه جایگاهی دارد؟

در اروپا،. آسیا، آفریقا و هند به.طور خاص آثار تاریخی زیادی که نشان.دهنده قدمت حجامت هستند یافت شده است. به عنوان مثال حجاری.هایی از ابزار حجامت روی اهرام ثلاثه مصر دیده شده است، اما امروزه در بسیاری از کشورها علاوه بر آنکه حجامت به صورت سنتی انجام می.شود مورد توجه متخصصان نیز قرار گرفته است. هم.اکنون در برخی کشورهای اروپای شرقی این روش خون.گیری انجام می.شود. در بخش.هایی از کشورهای تازه استقلال.یافته شوروی نیز مردم خود را از طریق حجامت درمان می.کنند. در هند، پاکستان، اندونزی و عربستان حجامت به شکل سنتی انجام می.شود و در مالزی تلاش.هایی برای احیای حجامت صورت گرفته است. در سوریه تحقیقات وسیع علمی درباره حجامت انجام شده و مردم از طریق احادیث اهل سنت حجامت را «داروی شگفت» می.نامند. دانشگاه سوریه مطالعه در این زمینه را به.طور گسترده.ای در دستور کار خود قرار داده است. در این کشور کتابی به نام «دوای عجیب، کشف قرن بیستم» نوشته شده که با امضای 33 متخصص طب جدید سوری به چاپ رسیده است. لبنانی.ها در واقع حجامت را از ایرانی.ها آموخته.اند اما آن را بسیار توسعه داده و به شکل گسترده.ای اجرا می.کنند. در مصر دانشگاه الازهر عهده.دار تحقیقات علمی در زمینه حجامت شده است، اما کشورهای غیراسلامی نیز تاکنون دستاوردهای مهمی در زمینه حجامت داشته.اند. در مجموع در کشورهایی که قواعد درمان چینی را به عنوان طب حاشیه پذیرفته.اند حجامت نیز به عنوان یک روش قانونی در درمان به کار می.رود. در آلمان دکتر یوهان آبله دو جلد کتاب درباره انواع حجامت. تر و خشک تألیف کرده است. در آمریکا پس از سال 1364 که پروژه.های علمی حجامت در ایران یکی پس از دیگری شکل می.گرفتند به شکل علمی به درمان از طریق حجامت توجه شد. در این کشور که مردم اقبال زیادی به گیاهان دارویی دارند بسیاری از پزشکان و متخصصان به فعالیت در زمینه طب سنتی می.پردازند. تألیفات ارزشمندی که مشهورترین آنها آثار دکتر ایلکی چرالی است نشان.دهنده توجه آمریکایی.ها به حجامت است. در چین بیمارستان.ها دارای بخش.های مختلفی هستند و درمان به روش طب سوزنی یا طب سنتی و حجامت مانند طب کلاسیک در بخش ویژه خود و به صورت سیستماتیک انجام می.شود.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1417]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن