تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812775943




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آنچه درباره لامپ های کممصرف نمیدانستید ...


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:



با توجه به حذف یارانه هایی که کماکان در حال عملی شدن است، از دیگر منابع انرژی که بگذریم بــــرق نیز از این مسئله مستثنی نیست تا جایی که پیشنهاد 2.5 برابر شدن قیمت برق به دولت ارائه شده بود و در این خصوص از سوی مجید نامجو رقم پیشنهادی وزارت نیرو برای افزایش قیمت برق توضیح داده شده بود که قیمت برق پیشنهاد وزارت نیرو به ازای هر كیلووات ساعت 43 تومان به جای 16 تومان كنونی خواهد بود!

در هر صورت آنچه مسلم است کاهش مصرف و صرفه جویی در مصرف برق است که احتمال دریافت قبض های برق با رقم های بالا و گران را کمتر خواهد کرد و مهم تر اینکه همانطور که شما دوستان عزیزم در گ;روه پرشین استار میدونید در بین لوازم خانگی برقی متعددی که در محیط های مختلف اعم از منازل یا محیط های کاری استفاده می شود روشنـــایی است که در این بین در مصرف برق سهم گسترده ای دارد. در این ایمیل سعی کردیم ضمن یادآوری این مسئله و سفارش نمودن به صرفه جویی در مصرف برق، استفاده از لامپ های کممصرف بعنوان لامپ های جایگزین معمولی را گوشزد کنیم که البته این لامپ های کممصرف هم دارای ویژگی هایی هستند که در ذیل خواهید خواند ...

لامپ های کممصرف باعث صرفهجویی در مصرف انرژی میشوند و طول عمر بیشتری دارند و به همین دلیل، خیلی از کشورها با اجرای سیاست‎های تشویقی، وضع قوانین مالیاتی و محدود کردن تولید لامپهای معمولی، استفاده از این لامپ‎ها را ترویج میکنند. اما هنوز خیلیها با زیر و بم استفاده از این لامپها آشنایی ندارند. مثلا کمتر کسی است که بداند وقتی یک لامپ کممصرف میشکند، بخار جیوه موجود در آن که خطرناک و سمی است، متصاعد میشود و به همین خاطر نباید به خردههای لامپ کممصرف دست زد یا برای جمع کردن آن از جاروبرقی استفاده کرد؛ بلکه فورا باید پنجرهها را باز و به مدت 15 دقیقه اتاق را ترک کرد تا بخارهای جیوه از محیط خارج شود و سپس با ماسک و دستکش، خردههای لامپ را در ظرف شیشه‎ای دردار یا دو لایه کیسه پلاستیک گذاشت و در آن را بست. این مطلب، شما را با ظرایفی از این قبیل درباره لامپهای کممصرف آشنا میکند.


کارشناسان توصیه میکنند هرگز لامپهای کممصرف سوخته و شکستهتان را نگه ندارید و آنها را به مراکز بازیافت تحویل دهید. این لامپها به دلیل وجود جیوه، جزو زبالههای خطرناک هستند و در صورتی که همراه با زبالههای دیگر و به روش سنتی دفع شوند موجب آلودگی محیط خواهند شد. در برخی کشورها قرار دادن این لامپها همراه سایر زبالهها جریمه‎های سنگینی دارد اما متاسفانه در کشور ما در این زمینه اقدامات و اطلاعرسانی مناسبی صورت نگرفته و مراکزی هم برای جمع آوری زبالههای خطرناک وجود ندارد و حتی روی بستهبندی این لامپها نیز هیچ هشداری درباره خطرناک بودن بخار جیوه ذكر نشده است.


:: طرز کار لامپهای کممصرف

طرز کار لامپهای فلورسان فشرده (C.F.L) که به لامپ‎های کم‎مصرف معروفند مانند لامپهای مهتابی است. دو طرف لوله‏ای شیشه‎ای که درون آن با بخار جیوه و گاز آرگون پر شده است، الکترودها قرار دارند. وقتی جریان برق برقرار میشود الکترونها از میان گاز داخل لوله شیشه‎ای از یک الکترود به الکترود دیگر جریان پیدا میکند. جریان الکترونها بخار جیوه را برانگیخته کرده و موجب میشود الکترونها که در مدار خاصی به دور هسته میگردند به تراز بالاتر بروند. الکترونها در این حالت انرژی بیشتر و پایداری کمتری دارند و انرژی اضافی را به صورت نور ماورای بنفش میتابانند و به مدار اولیه بر میگردند.

همچنین سطح داخل لوله شیشه‎ای با فسفر پوشیده شده است و نور ماورای بنفش تابیده شده از اتمهای جیوه که نامرئی است به لایه فسفر تابیده و فسفر آن را به صورت نور مرئی تابش میکند. طیف نوری لامپهای کممصرف با لامپهای معمولی متفاوت است اما در سالهای اخیر با تغییر فرمول فسفر مورد استفاده، لامپهایی با طیف نوری شبیه لامپهای معمولی تولید شده است که نور زردرنگی دارد.



:: لامپهای کممصرف، مصرف را 4 تا 6 برابر لامپهای معمولی، بهینه میکنند

در میان حباب لامپهای معمولی یک فیلامان نازک تنگستنی قرار دارد که نازک بودن و جنس آن موجب میشود در مقابل عبور جریان الکتریکی مقاومت بالایی داشته باشد و دمای آن در اثر عبور جریان تا 2200 درجه سانتی گراد بالا برود. این انرژی گرمایی، اتمهای تنگستن را برانگیخته میکند.

این اتم‏ها نیز ناپایدار هستند و سریع به حالت برانگیختهنشده برمیگردند و انرژی اضافه را به صورت نور مرئی میتابانند. بنابراین لامپهای معمولی علاوه بر نور، مقدار زیادی گرما نیز تولید میکنند؛ در حالی که لامپهای فلورسان فشرده در مقایسه با این لامپ‎ها گرمای بسیار کمتری تولید میکنند. به همین خاطر است که لامپهای کممصرف در مقایسه با لامپهای معمولی، 4 تا 6 برابر مصرف را بهینه میکنند.


:: چگونه طول عمر لامپهای کممصرف را افزایش دهیم؟

طول عمر لامپهای کممصرف جدید بین 6000 تا 15000 ساعت است در حالی که طول عمر لامپهای معمولی استاندارد 750 تا 1000 ساعت است. طول عمر هر لامپ به عوامل مختلفی مانند کیفیت تولید، قرار گرفتن لامپ در معرض نوسانات ولتاژ، وارد شدن ضربههای مکانیکی، تعداد دفعات روشن و خاموش شدن و درجه حرارت محیط بستگی دارد.

اگر مدت زمان روشن ماندن این لامپها در هر بار تنها چند دقیقه باشد طول عمر آنها کاهش مییابد. به طوری که دورههای 5 دقیقهای روشن ماندن لامپ، طول عمر آن را به میزان 85 درصد کاهش میدهد که این میزان به اندازه طول عمر لامپهای معمولی است.


برای پیشگیری از چنین مشکلی باید هر بار حداقل به مدت 15 دقیقه لامپهای کممصرف را روشن نگه داشت. به همین خاطر استفاده از این لامپها در مکان‏هایی که لازم است مدت زمان کوتاهی روشن شوند به صرفه نیست. نکته دیگر اینکه لامپهای معمولی به محض برقرار شدن جریان برق روشن میشوند اما در لامپهای کممصرف روشن شدن لامپ چند لحظه طول میکشد. این مدت زمان در هوای سرد و دمای پایین بیشتر میشود. میزان روشنایی این لامپها با گذشت زمان کمتر میشود اما این مقدار کاهش چندان زیاد نیست و در نیمه عمر آنها به 70 تا 80 درصد میزان اولیه میرسد.

شاید برخی افراد به دلیل قیمت بالای لامپ‎های کممصرف، چندان رغبتی به استفاده از این نوع لامپ‎ها نداشته باشند و ترجیح دهند همچنان از لامپ‎های معمولی که ارزان‎تر هستند استفاده کنند. قیمت لامپهای کممصرف 3 تا 10 برابر لامپهای معمولی است اما طول عمر آنها 8 تا 15 برابر بیشتر است. همچنین با استفاده از این لامپها هزینه برق کاهش پیدا میکند و بنابراین استفاده از این لامپها به صرفه است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 170]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن