تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): كسى كه خود را پيشواى مردم قرار داده، بايد پيش از آموزش ديگران، خود را آموزش دهد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815570756




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حذف يارانه‌ها از آرد و دارو


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: حذف يارانه‌ها از آرد و دارو
افزايش قيمت آرد و به تبع آن نان تغيير در قيمت كالاهاي اساسي و مغاير با وعده‌هاي داده شده در اين خصوص است.
لايحه طرح تحول اقتصادي دولت در حالي زير ذره‌بين نمايندگان‌ مجلس قرار گرفته كه گفته مي‌شود اين طرح در نخستين مراحل اجرايي شدن در دولت قرار دارد.

با وجودي كه افت قيمت نفت و پيش‌بيني رقم 40 تا 45 دلاري آن در بودجه سال آينده موجب شده گمانه‌زني‌ها براي پرداخت نقدي يارانه‌ها با ترديد مواجه شود و تصويب اين طرح در مجلس نيز معطل باقي بماند اما شنيده‌ها حاكي از اجرايي شدن مقدمات اين طرح توسط دولت است.

ماهنامه اقتصادي «صنعت و توسعه» در خبري آورده است كه زمزمه‌هايي در شركت‌هاي دولتي مبني بر صدور دستور‌العملي جديد شنيده شده است. در اين دستور‌العمل‌ها از شركت‌هاي دولتي خواسته شده است تا با تضمين يك دوازدهم از بودجه سال 87 خود منابع لازم را براي پرداخت اولين نوبت يارانه مستقيم حامل‌هاي انرژي فراهم كنند. در همين خصوص رئيس كميسيون ويژه بررسي‌كننده طرح تحول اقتصادي دولت نيز از بررسي پيش‌نويس لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها در مركز پژوهش‌هاي مجلس خبر داد و بيان داشت كه دولت در اجراي طرح تحول عجله نكند. غلامرضا مصباحي‌مقدم در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: ما در بررسي اين لايحه و پيش‌نويس آن عجله‌اي نداريم و مي‌خواهيم كار با متانت پيش رود، از دولت هم انتظار داريم شتابي در اين مورد نداشته باشد و هر زمان كه طرح تحول اقتصادي به پختگي كامل رسيد براي تصميم‌گيري در مورد اجراي آن اقدام شود. درخواست در خصوص پرهيز از برخورد شتابزده با طرح تحول اقتصادي تقريبا از زماني كه نخستين زمزمه‌هاي اين طرح بر سرزبان‌ها افتاد شنيده شد اگرچه از همان ابتدا نيز پيش‌بيني فرصت كم باقيمانده از عمر دولت نهم و شائبه تبليغاتي بودن اين طرح انتظار برخورد منطقي و كارشناسي از سوي مجريان را نقش برآب مي‌كرد. پيش بيني افزايش افسارگسيخته نرخ تورم با پيش رو گرفتن طرح آزاد سازي قيمت‌ها موجب شد سهم انتظارات تورمي‌حتي تا 60 درصد نيز پيش‌بيني شود اما هشدار كارشناسان هر بار با اين واكنش دولتي‌ها مواجه شد كه اين طرح كالاهاي اساسي را نشانه نمي‌گيرد لذا نگراني از اين بابت بي‌مورد است اما در فرصتي كمتر از آنچه انتظار مي‌رفت طرح دولت براي هدفمند كردن يارانه‌ها گريبان دو كالاي اساسي و تاثيرگذار بر سبد خريد خانوار‌هاي ايراني را گرفت. به گفته سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي، آرد و دارو جزء‌اولين كالاهايي خواهد بود كه در راستاي هدفمند كردن يارانه‌ها قيمت‌شان آزاد خواهد شد. محمدرضا فرزين در گفت‌وگو با برنا با اشاره به اينكه هدفمند كردن يارانه‌هاي كالاهاي اساسي يكي از مواردي است كه در طرح تحول اقتصادي دولت ديده شده است، گفت: قرار است آزادسازي قيمت كالاهاي اساسي نه به صورت آني و يك دفعه بلكه در مدت سه سال مورد نظر قرار گيرد. سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي با اشاره به اولويت‌هاي مطرح شده در خصوص هدفمند كردن يارانه‌هاي كالاهاي اساسي گفت: در اين باره با توجه به وضعيت مناسب توزيع آرد اين كالا به عنوان اولين كالاي اساسي در راستاي هدفمند كردن يارانه‌ها مد نظر قرار خواهد گرفت. وي با اشاره به اينكه آرد تنها 5 درصد از قيمت نان را تشكيل مي‌دهد، گفت: به همين دليل نمي‌توان گفت با هدفمند كردن يارانه آرد قيمت نان افزايش پيدا مي‌كند. وي آرد و دارو را جزء اولين كالاهايي دانست كه در راستاي هدفمند كردن يارانه‌ها مدنظر قرار خواهد گرفت و ادامه داد: هم‌اكنون اين دو كالا بخش عمده‌اي را در يارانه كالاهاي اساسي به خود اختصاص مي‌دهند كه در صورت توافق مجلس بر سر اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها اين دو كالا در ابتدا مشمول آزادسازي قرار مي‌گيرند. اما مجريان طرح تحول اقتصادي در حالي در گام نخست از اجراي اين طرح به آزادسازي قيمت دو كالاي آرد و دارو راي داده‌اند كه هريك از اين دو كالا به تنهايي سهم قابل‌توجهي بر اقتصاد خانوار دارند.

افزايش قيمت آرد و به تبع آن نان تغيير در قيمت كالاهاي اساسي و مغاير با وعده‌هاي داده شده در اين خصوص است. آخرين نقل قول‌ها در خصوص پرهيز طرح تحول از تغيير در قيمت كالاهاي اساسي به معاون وزير بازرگاني بر مي‌گردد كه در اين رابطه گفته بود: يارانه كالاهاي اساسي موضوعي است كه بيشتر به وزارت بازرگاني مرتبط مي‌شود به اين معنا كه هدفمند كردن يارانه‌ها در اولويت ثانوي قرار دارد و ابتدا هدفمند كردن يارانه‌ها براي حامل‌هاي انرژي صورت مي‌گيرد. به گفته موحدي هدفمند كردن يارانه كالاهاي اساسي در حال حاضر اولويت زماني خاصي ندارد ولي وزارت بازرگاني كارهاي ابتدايي مربوط به آن را انجام داده و همزمان با نهايي شدن بسته سياستي دولت، اصلاحات و تحول تكاملي طرح صورت مي‌پذيرد. با وجود اين تاكيد‌ها باز هم آرد مشمول آزادسازي قيمت‌ها شد تا به عنوان يك كالاي اساسي يك تغيير كلي در سبد هزينه خانوار ايجاد كند اما دارو نيز ديگر كالايي است كه مشمول آزادسازي قيمت‌ها شده. معلوم نيست دارو با چه استدلالي در راستاي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها مشمول آزادسازي قيمت‌ها مي‌شود آن‌هم در حالي‌كه متقاضيان اين كالا از باب اجبار و نه اختيار به آن روي آورده‌اند.

ميزان يارانه نقدي در لايحه دولت نيست
سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي دولت همچنين از سه سناريو درباره اصلاح نظام ارزشگذاري پول ملي خبر داد. وي همچنين تاكيد كرد كه ميزان يارانه نقدي در لايحه دولت قيد نشده است. محمدرضا فرزين در گفت‌وگو با مهر از طرح سه سناريو براي اصلاح نظام پولي كشور در كارگروه طرح تحول اقتصادي خبر داد و افزود: از بين سه سناريوي حذف سه صفر، حذف 4 صفر و هر يك ريال 250 تومان، نظر بانك مركزي بيشتر روي حذف سه صفر متمركز شده است. سخنگوي طرح تحول اقتصادي افزود: با اين وجود قرار است مطالعات بيشتري در كميته تخصصي مربوط به اين موضوع در كارگروه انجام شود. وي همچنين از آمادگي بانك مركزي براي طرح اين موضوع در جلسات بعدي كارگروه خبرداد و تصريح كرد: موضوع حذف سه صفر پول ملي بايد در كارگروه اصلي مطرح و مصوب شود، اما هنوز كارگروه اصلي مصوبه‌اي در اين خصوص نداشته است. فرزين گفت: گرچه اكثر پروژه‌هاي مربوط به طرح تحول اقتصادي همچون ماليات، گمرك، بهره‌وري، توليد و بانكي آغاز و در مرحله اجراست، اما برخي از بخش‌هاي آن از جمله بخش نظام ارزشگذاري پول ملي و حذف سه صفر از واحد پولي باقي‌مانده است. اصلاح رقوم پولي يا حذف چند صفر از واحد پولي كشور از سال 72 تاكنون مطرح بوده ولي هيچگاه به سرانجام نرسيده، اما هم‌اكنون اين موضوع در كارگروه تحول اقتصادي و كارگروه‌هاي تخصصي آن با همكاري بانك مركزي در حال بررسي است. اصلاح نظام پولي كشور يكي از هفت محور اصلي و اساسي طرح تحول اقتصادي دولت است. سخنگوي طرح تحول اقتصادي دولت پرداخت يارانه نقدي 40 تا 70 هزار توماني را رقم پيشنهادي دولت عنوان كرد و در عين حال تاكيد كرد: اين رقم در لايحه دولت گنجانده نشده است. وي افزود: براي تعيين اين رقم بايد بين مجلس و دولت توافقي صورت گيرد.

منبع: كارگزاران
 يکشنبه 3 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن