تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816743885




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استاندارآذربايجان‌غربي درغرفه ايسنا: گفت‌وگوي تفصيلي با دكترقرباني درموردميان‌گذر،توسعه مقبره شمس،مصوبات دولت، تامين سوخت،جايگاه اقتصادي ومبادلات خارجي استان


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: استاندارآذربايجان‌غربي درغرفه ايسنا: گفت‌وگوي تفصيلي با دكترقرباني درموردميان‌گذر،توسعه مقبره شمس،مصوبات دولت، تامين سوخت،جايگاه اقتصادي ومبادلات خارجي استان


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: شهرستان‌ها

ساخت پل ميان‌گذر درياچه اروميه، بزرگترين حادثه تاريخ مهندسي كشور بود

استاندار آذربايجان‌غربي با اشاره به بهره‌برداري از باند اول پل ميان‌گذر درياچه اروميه، گفت: من به نوبه خودم بزرگترين حادثه تاريخ مهندسي كشور را در شكل‌گيري و اتمام اين پروژه بسيار بسيار تكنولوژيك و شاخص در سازه‌هاي دريايي كشور، به مردم عزيز كشورمان، به‌ويژه استان‌هاي آذربايجان‌غربي و شرقي تبريك عرض مي‌كنم و اميدوارم كشورهاي همسايه در ترانزيت كالا و ارائه خدمات به مسافر، از بزرگراه تهران - تبريز - ميان‌گذر- اروميه - سرو - اربيل - دهوك - سوريه و بنادر واقع در سواحل درياي سرخ و كشورهاي حاشيه اين دريا، استفاده لازم خودشان را داشته باشند.

دكتر "رحيم قرباني"، در بازديد از پانزدهمين جشنواره و نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها، با حضور در غرفه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در گفت‌وگو با خبرنگار اين خبرگزاري، پروژه ميان‌گذر درياچه اروميه را يك پروژه‌ي فراملي خواند و گفت: سابق بر اين تصور بر اين بود كه اين پروژه يك پروژه‌اي بين استان‌هاي آذربايجان‌شرقي و غربي است و اهميت آن را در همين حد نگاه مي‌كردند و توجه اندكي به آن داشتند؛ به نحوي كه احداث خاكريز داخل درياچه از اول انقلاب و زمان مسووليت "شهيد مهندس موسي كلانتري"، مديركل فقيد راه و ترابري استان آذربايجان‌غربي - كه من يك ساعت قبل از شهادتشان در محلي كه به شهادت رسيدند در خدمتشان بودم - تا به امروز ادامه داشته است.

وي در بيان مشخصات فني پل احداث شده بر روي ميان‌گذر درياچه اروميه، گفت: ميان‌گذري كه به صورت پل، روي اين خاكريز و در تكميل آن انجام شده،‌ به طول 1720 متر است كه 1270 متر آن به صورت پل است و بقيه هم به صورت دو دستگاه پل "اپروج بريج" يا "پل‌هاي دسترسي منتهي به خاكريز" است كه در نوع خود از نظر تكنولوژي و ساخت، يونيك(بي‌نظير و تك) است. اين ميان‌گذر پروژه‌اي است كه هيچ فعاليتي از اين نوع، در پروژه‌هاي ديگر تكرار نشده است و مسائل، مشكلات و ابعاد فني آن نيز يك شاخص است كه به علم و دانش بشري، تجربياتي را اضافه كرده است.

قرباني، از دست‌اندركاران اين پروژه و مردم استان آذربايجان‌غربي كه به قول وي در بهره‌برداري از اين پروژه، صبوري‌ ‌كردند تا خدا به آن‌ها يك پل تكميل نصيب كند، تقدير و تشكر كرد و افزود: از سال 1379 تا 1384 كه دولت هشتم حضور داشت، پنج سال طول كشيد كه مشخصات فني اين پروژه در بين سازمان‌هاي مسؤول مثل "سازمان مديريت و برنامه‌ريزي"، "وزارت راه و ترابري" و "نهاد رياست‌جمهوري دولت هشتم" به سرانجام نرسد.

استاندار آذربايجان‌غربي تصريح كرد: با وجود نگاه مثبتي كه نهاد رياست‌جمهوري و شخص رئيس‌جمهور دولت هشتم و معاون اول ايشان در بازديد از اين پروژه به آن داشتند، اما اين ماموريت با وجود دستورات روشن رئيس دولت هشتم به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي وقت، به سرانجام نرسيد و لايحه‌هاي پايين اين سازمان، آن موقع اين دستورات را اجرا نكردند تا اين كه كار به دولت نهم رسيد.

قرباني با اشاره به تجربيات قابل‌توجه خود در بحث پل‌سازي و ساخت بزرگترين پل كشور بر روي رودخانه كارون در 34 كيلومتري اهواز و نيز بر روي رودخانه "دز" و پل مركب بين راه و راه‌آهن، گفت: بنده خودم به اين موضوع نگاه تخصصي و علمي داشتم و برنامه‌ريزي‌هاي لازم نيز جهت چهاربانده شدن اين پروژه و تكميل آن و همچنين اختصاص يك باند وسط آن به عنوان راه‌آهن(دو باند رفت، دو باند برگشت و يك باند راه‌آهن)، در سال‌هاي 85 و 86 انجام شد، اما باز هم سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، مقداري تعلل مي‌كرد و فكر مي‌كرد كه مي‌تواند باز هم اين پروژه و دستور اتمام آن را همانند زمان دولت هشتم، شهيد كند، ولي موفق نشد.

استاندار آذربايجان‌غربي در ادامه گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به سازه وسطي اين پل كه يك آرك 1400 تني است، گفت: بعضي مسوولان و متخصصان ما اعتقاد داشتند كه اصولا اين سازه قابل انجام و ساخت نيست و ممكن نيست كه اين سازه با اين مشخصات در بيرون ساخته و سپس به داخل درياچه انتقال داده و ليفت شود.

مبلغ 25 ميليارد تومان از منابع استاني،‌ براي ‌تكميل پل ميان‌گذر درياچه اروميه اختصاص داديم

پروژه ميان‌گذر از سال 1386 به اين طرف هيچ مشكل اعتباري نداشت

وي ادامه داد: با پيگيري‌هاي آقاي رئيس‌جمهور (دكتر احمدي‌نژاد) از مركز و استانداري آذربايجان‌غربي در استان، در نهايت براي چهاربانده شدن اين پروژه و انجام آن، با سازمان مديريت و برنامه‌ريزي موافقت حاصل شد و چون ديديم كه منابع اعتباري اين پروژه در حد اندكي پيش‌بيني مي‌شود، مبلغ 25 ميليارد تومان ديگر نيز از منابع استاني با تدبير استان،‌ براي آن‌ اختصاص داديم كه 10 ميليارد تومان آن را از محل منابع بنگاه‌هاي اقتصادي زودبازده به شركت صدرا(مجري پروژه) وام داديم كه از بانك ملي هم تشكر مي‌كنيم كه اين وام را پرداخت كرد؛ 5 ميليارد تومان نيز از محل توازن منطقه‌يي پيشنهاد كرديم كه دولت تصويب كرد و در اختيار وزارت راه گذاشت و 10 ميليارد تومان هم با همكاري صميمي آقاي دكتر سعيدلو، معاون اجرايي رئيس‌جمهور و مهندس محرابيان، كه آن‌موقع رئيس تبصره 13 بودند، از محل حمل‌ونقل و تبصره 13 گرفتيم.

استاندار آذربايجان‌غربي در ادامه عنوان كرد: پروژه تكميل ميان‌گذر درياچه اروميه از سال 1386 به اين طرف هيچ مشكلي در تامين اعتبار نداشت اما مشكل پيش‌راني اتفاق افتاد و طرح مشاور خارجي پروژه پيش نرفت. اما افتخار ايرانيان اين بود كه راه جديدي براي پيش‌راني عرشه روي پايه‌ها ابداع كردند و از جناب آقاي "اكرمي" كه تكنسين ماهري بودند تشكر ويژه دارم كه در 4 مرحله با كمك ديگر مهندسان، سازه‌هايي را طراحي كردند كه انتقال عرشه روي پايه‌ها را مقدور كرد و در مدت كوتاهي، 75 درصد باقي‌مانده پروژه هم از نظر اعتباري و هم فيزيكي تمام شد.

باندهاي بعدي پروژه پل ميان‌گذر درياچه اروميه ظرف سه، چهار ماه آينده تكميل و آماده بهره‌برداري مي‌شود

زمان استفاده از اين پل حداقل 100 ساله است

قرباني در مورد تكميل و افتتاح باندهاي بعدي پروژه پل ميان‌گذر درياچه اروميه نيز، گفت: بزرگراه شهيد كلانتري از طرف تبريز دوبانده است و راه چهاربانده در اين طرف نداريم و ساخت آن نيز به مشاركت رفته تا عمليات آن آغاز شود و حداقل سه، چهار سال ديگر طول مي‌كشد. بنابراين آن دو باند بعدي كه هديه آقاي رئيس‌جمهور به مردم استان است، همانطور كه آقاي رئيس جمهور نيز گفتند، ظرف سه، چهار ماه آينده تكميل و آماده بهره‌برداري مي‌شود. البته زمان خاصي براي تكميل آن نمي‌توان بيان كرد اما بيش از سه، چهار ماه طول نخواهد كشيد. به هر حال عرشه پل روي پايه‌هاي آن رفته است و تنها بتن‌ريزي روي عرشه با آرماتوربندي و آسفالت آن و در واقع عمليات بنّايي آن مانده است و كارهاي مهندسي و اساسي‌اش تمام شده است و حتي در صورت افتتاح هم، عملكردي نخواهد داشت، چون آن دو باند افتتاح شده عريض‌تر از جاده خروجي پل است. بنابراين نياز آتي ما هم با اين ميزان افتتاح، حل شده و اين امر به لحاظ دورانديشي دولت نهم بود. از سوي ديگر زمان استفاده از اين پل حداقل 100 ساله است و ما نمي‌توانيم بعداً دو باند در كنار آن بسازيم اما با مقداري صبوري كل پروژه انشاءالله به ثمر مي‌رسد.

ميزان مصوبات استاني دولت، عادلانه است

مردم مناطق مرزي همگرايي وسيعي در دولت نهم نسبت به دولت مركزي و نظام پيدا كرده‌اند

استاندار آذربايجان‌غربي در مورد زمان سفر دوم هيات دولت به استان نيز گفت: ما هم منتظر اين سفر هستيم كه در آينده نزديك انجام‌ شود، اما هنوز زمان آن اعلام نشده است. اگر ما سفرهاي استاني دولت را از ديد مصوبات نگاه كنيم، ميزان مصوبات دولت عادلانه است؛ در حالي‌كه خود نفس سفر براي ما مبارك است. بنابراين بيشترين دستاوردي كه سفر دولت در استان‌ها دارد و بالاخص در استان ما، نزديك كردن قلوب مردم و دلجويي از مردم، ايجاد رابطه عاطفي و بسيار صميمي بين مردم و اقوام مختلف نسبت به هم و نسبت به دولت مركزي و نظام است. حتي مردم مناطق مرزي و مرزنشينان ما يك همگرايي وسيعي در دولت نهم نسبت به دولت مركزي و نظام پيدا كرده‌اند كه اين دستاورد بزرگ ماست و با هيچ چيز ديگري هم عوض نمي‌كنيم.

مصوبات تحت نظر مديريت استان، صددرصد اجرايي شده‌اند

برخي مصوبات اجرا نشده، مشكل بودجه‌يي داشته‌اند

قرباني با اشاره به ميزان اجرايي شدن مصوبات سفر نخست دولت به آذربايجان‌غربي نيز، گفت: اجراي يك سري از مصوبات بر عهده مديريت استان بود كه صددرصد آن‌ها اجرايي شده‌اند. در بحث مدرسه‌سازي صددرصد مصوبات اجرا شده است. در بحث بيمارستان‌ها و بخش علوم پزشكي و درماني، اكثر كارها شروع شده و بيمارستان‌هايي كه قرار بود ساخته شوند و تجهيزاتي كه قرار بود داده شوند، اختصاص يافته‌اند. در بخش سدسازي و حوزه وزارت نيرو نيز كار مطالعات سدها انجام شده است. اما برخي مصوبات كه در آن زمان پيش‌بيني شده بود، نتوانسته‌اند به‌ اجرا بروند كه آن هم به دليل مشكل ماده 32 بوده كه مشكل بودجه‌يي داشته‌اند و اميدوارم به سرانجام برسند.

60 ميليارد تومان در سال به بخش‌هاي آب و راه روستايي استان اختصاص مي‌دهيم

وي ادامه داد: در بحث فرهنگ و آموزش عالي نيز اكثر پروژه‌ها آماده افتتاح هستند و دانشكده‌هاي فني و پتروشيمي نيز آماده بهره‌برداري‌اند و چيزي مورد غفلت واقع نشده است اما ابعاد و احجام بعضي پروژه‌ها و مصوبات بزرگ‌تر است. بطور مثال يك سد دو، سال طول مي‌كشد كه مطالعاتش انجام شود و ما در حال حاضر در سال، 30 ميليارد تومان به بخش آب روستايي اختصاص مي‌دهيم در صورتي كه در سابق فقط 2ميليارد تومان اختصاص مي‌يافت. در راهسازي روستايي نيز قبلا 5 ميليارد تومان اعتبار اختصاص مي‌يافت در حالي كه الآن 30 ميليارد تومان در سال به اين بخش داده مي‌شود. در بخش حمل‌ونقل و وزارت راه هم پروژه‌ها اجرايي شده است اما ما اندك پروژه‌هايي را داريم كه درصد پيشرفت قابل توجهي ندارند.

بيش از يك ميليارد دلار اعتبار به بخش صنعت استان تخصيص داده‌ايم

وي تصريح كرد: در بحث ورزشگاه‌ها نيز همه سالن‌هاي ورزشي به اضافه 40، 50 سالن ورزشي، خودمان به ساخت آن اقدام و تمام كرده‌ايم و در اختيار مردم گذاشه‌ايم. اما يك سري ورزشگاه‌هاي 5 هزار نفري هست كه طراحي آن‌ها مقداري طول كشيده است و سازمان ورزش و تربيت‌بدني تلاش مي‌كند كه مطالعات آن طرح‌ها را نيز زودتر به انجام برساند و زمين‌هاي آن‌ها را تحويل گرفته است اما برخي زمين‌ها مشكل معارض دارند و بعضي پيمانكاران هم مقداري آهسته كار مي‌كنند كه آن هم به لحاظ كمبود اعتبار است. مصوبات بخش صنعت نيز كاملا اجرايي شده است و ما بيش از يك ميليارد دلار اعتبار به بخش صنعت تخصيص داده‌ايم كه قسمتي از اين اعتبارات نيز جذب شده است.

آذربايجان‌غربي سال قبل با بزرگترين و سخت‌ترين مشكلات قطعي گاز مواجه شد

بخش صنعت استان، مظلوم است

استاندار آذربايجان‌غربي در مورد مشكلات مربوط به قطعي گاز در سال گذشته و اقدامات مسوولان براي عدم مواجهه با اين مشكلات در سال جاري نيز، گفت: سال قبل با توجه به مشكل قطعي گاز كه در بعضي از استان‌ها رخ داد، استان آذربايجان‌غربي با بزرگترين و سخت‌ترين اين مشكلات مواجه شد و ما در مركز استان (اروميه) به مدت 25، 26 روز 60 تا 70 درصد قطعي گاز داشتيم و اين اتفاق به لحاظ قطعي گاز بي‌نظير بود و بايد مديريت مي‌شد.

وي گفت: من از صبوري و متانت مردم استان و همكاري و همراهي نهادهايي كه با ما همكاري كردند، واقعا ممنون و متشكر هستم كه با كمك آنها توانستيم سريعا در عرض يك هفته همه دستگاه‌هاي دولتي و حتي مدارس را دوگانه‌سوز كنيم و به آن‌ها گازوئيل و سوخت برسانيم اما متاسفانه به صنايع استان فقط توانستيم سوخت برسانيم و گازشان قطع شد. البته بخش صنعت بخش مظلومي است و از اين نظر ما اين بخش را در آخر قرار مي‌دهيم نه اول.

امسال يك خط لوله 32 اينچي گاز از جنوب آذربايجان‌غربي به شمال استان احداث مي‌شود

اميدواريم امسال مشكل قطعي گاز نداشته باشيم

قرباني اعلام كرد: امسال يك خط لوله 32 اينچي گاز از جنوب آذربايجان‌غربي به شمال استان خواهد رفت كه اروميه را دور مي‌زند و اميدواريم با توجه به خط تغذيه جديد، امسال مشكل قطعي گاز نداشته باشيم و اين حرف را از قول وزير محترم نفت عرض مي‌كنم و ما درخواست مي‌كنيم و انتظار داريم كه اين محروميت امسال نصيب مردم عزيز استان ما نشود.

متاسفانه هيچ جايگاهي براي شمس و مولانا غير از تاقچه‌ خانه‌هايمان نداشته‌ايم

دليلي نداشت باور نكنيم "مزار شمس تبريزي" در خوي هست

وي در مورد برنامه‌هاي مجموعه مديريت ارشد استان در مورد طرح توسعه مقبره "شمس تبريزي" در شهرستان خوي، گفت: مردم عزيز ايران اسلامي و عرفاي ما بطور كل علاقه و پيوندي ديرين با "شمس" و "مولانا" داشته و دارند، اما ما هيچ جايگاهي براي شمس و مولانا غير از تاقچه‌ خانه‌هاي خودمان نداشته‌ايم كه ديوان آن بزرگان را نگه داريم. در واقع ديوان اشعار عرفا يكي در دل‌هاي مردم و ديگري در تاقچه‌ها و كتابخانه‌ها وجود داشته است و ما نتوانسته‌ايم جايگاهي در خور شان آنها براي آنها داشته باشيم.

وي تصريح كرد: مناره‌اي به اسم "مناره شمس" در خوي وجود داشته و وقتي ما اين مناره را در خوي داشتيم، دليلي نداشت كه باور نكنيم "مزار شمس تبريزي" نيز در خوي هست. درصورتي كه شمس‌شناسان، مولاناشناسان و مورخاني مثل استاد "محمدامين رياحي" ثابت كرده‌اند كه مقبره‌ي موجود در خوي متعلق به شمس تبريزي است.

شهرستان خوي به يك منطقه و قطب عظيم گردشگري تبديل شده است

اطراف "مقبره شمس" در خوي را توسعه مي‌دهيم

مقبره شمس بايد يك پاتوق فرهنگي براي تحقيقات و همگرايي بيشتر باشد

قرباني ادامه داد: دولت‌هاي قبلي حرف‌هاي زيادي مطرح و تلاش كردند كه اين مقبره را در آنجا برپا كنند و موفق نشدند. اما دولت نهم بدون سر و صدا و ايجاد حساسيت فرهنگي بين دولت خودمان و دولت تركيه كه آنها نيز براي اثبات وجود مقبره شمس در تركيه، مزاري براي وي تدارك ديده‌ بودند، اطراف اين مزار در خوي را آزاد كرد و در پي اين اقدام در آن محل قبور بسيار متراكمي كشف شد و معلوم شد كه آنجا يك بارگاه و مكان مقدسي بوده است. لذا طبق نظريه اساتيد، شمس‌شناسان و مورخان و بعد از اثبات وجود مقبره شمس در خوي، اين مقبره را در آنجا داير كرديم و بعد از آن، سال گذشته به مناسبت "روز مولانا"، در همان هفته، جشنواره شمس را در خوي، كنار مقبره برگزار كرديم و اين مكان قبله‌گاه عرفاي ايران اسلامي شد و الآن فوج‌فوج مولوي‌شناسان و شمس‌شناسان از منطقه بازديد مي‌كنند و شهرستان خوي به يك منطقه و قطب عظيم گردشگري تبديل شده است كه همه هنرمندان سينما، تئاتر، ادبيات، شعر و عرفان از اين مكان ديدن مي‌كنند كه اين هم يك حادثه بزرگ فرهنگي براي مردم عزيز ايران اسلامي و هديه‌اي براي مردم صبور آذربايجان‌غربي بود.

استاندار آذربايجان‌غربي در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، اعلام كرد: ما مي‌خواهيم اطراف "مقبره شمس" در خوي را توسعه دهيم و نهايتاً اين مكان يك پاتوق فرهنگي براي تحقيقات و همگرايي بيشتر باشد.

جايگاه صنعت استان 9 رتبه افزايش پيدا كرده است

آذربايجان‌غربي از نظر تجهيز بنگاه‌هاي اقتصادي زودبازده، جزو 5 استان برتر كشور شناخته شد

دكتر رحيم قرباني، استاندار آذربايجان‌غربي در ادامه گفت‌وگو با ايسنا، در مورد آخرين وضعيت اقتصادي استان و نيز برنامه‌هاي آتي دولت براي پيشرفت و توسعه آن، گفت: به لطف دولت نهم و با توجه به اينكه مردم اين استان با بسيج همگاني خود به دولت اعتماد كردند، جايگاه صنعت استان 9 رتبه افزايش پيدا كرده است. همچنين آذربايجان‌غربي از نظر تجهيز بنگاه‌هاي اقتصادي زودبازده، جزو 5 استان برتر كشور شناخته شده است. اين استان در صنايع غذايي نيز رتبه‌هاي اول كشوري را دارد كه در 20 آذرماه جاري نيز توسط بخش خصوصي و موسسه استاندارد، از استان در اين زمينه تجليل خواهد شد.

خوشه سيمان استان با ساخت 4 كارخانه يك ميليون تني تكميل خواهد شد

در حال تكميل طرح توليد 6 ميليون تن فولاد در استان هستيم

وي ادامه داد: خوشه سيمان استان نيز با ساخت 4 كارخانه يك ميليوني، كه يك ميليون تن نيز قبلا وجود داشته،(در مجموع با دو ميليون تن) تكميل خواهد شد. احداث و تكميل كارخانجات سيمان را در سطح استان توزيع كرده‌ايم كه يك واحد در ماكو، يك واحد در خوي، واحد ديگري در بوكان و يك واحد نيز در اروميه در حال ساخت است. البته كارخانجات سيمان كوچك 150هزار تني نيز هست كه در شهرستان نقده و نقاط ديگر استان در حال احداث هستند. همچنين در حال تكميل طرح توليد 6 ميليون تن فولاد در استان هستيم كه الآن طرح توليد 500 هزار تن آن در اروميه آماده است.

توليد محصولات كشاورزي در آذربايجان‌غربي به ميزان يك ميليون تن افزايش پيدا كرده است

قرباني در مورد وضعيت توليدات كشاورزي استان نيز گفت: توليد محصولات كشاورزي در آذربايجان‌غربي به ميزان يك ميليون تن افزايش پيدا كرده است و ضريب مكانيزاسيون استان از 66 صدم اسب بخار در هكتار به 1/3 اسب بخار در هكتار افزايش يافته است.

پرديس دانشگاه بين‌المللي امام‌خميني(ره) و مركز تحصيلات تكميلي واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد را در استان مستقر كرده‌ايم

13 پژوهشكده نانو، نانو بايو، ميكروالكترونيك و ميكروماشين در استان فعالند

وي در مورد وضعيت آموزش عالي استان نيز گفت: تعداد دانشجويان استان از 1600 نفر به 2700 نفر در يكصد هزار نفر افزايش يافته است و دو، سه واحد دانشگاه اصلي مانند دانشگاه صنعتي اروميه و پرديس دانشگاه بين‌المللي امام‌خميني(ره) را در مهاباد مستقر كرده‌ايم. مركز تحصيلات تكميلي واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي را در استان مستقر كرده‌ايم و بطور كلي گسترش كمي و كيفي دانشگا‌ه‌هاي استان را مد نظر داريم. همچنين 13 پژوهشكده نانو، نانو بايو، ميكروالكترونيك، ميكروماشين و امثال آن را در استان داريم كه كارهاي تحقيقاتي خوبي را انجام مي‌دهند.

نمايشگاه كالاها و خدمات ايراني در استان "اربيل" عراق همه ساله برپاست

مرز "تمرچين" و "حاج‌عمران" را به گمرك رسمي تبديل كرده‌ايم

استاندار آذربايجان‌غربي در مورد وضعيت بازرگاني و مبادلات اقتصادي استان با كشورهاي همجوار نيز گفت: از زمان حضورم در استانداري آذربايجان‌غربي هر ساله نمايشگاه كالاها و خدمات ايراني را در استان "اربيل" عراق برپا كرده‌ و امسال نيز توسعه داده‌ايم. هم در "اربيل" و هم در "دهوك" 7 خرداد ماه امسال نمايشگاه بزرگ ايران اسلامي را افتتاح كرديم كه نمايندگان 172 شركت ايراني در آن حضور داشتند. 25 آبان گذشته نيز در دهوك بودم و در اين منطقه هر ظرفيتي كه وجود داشته، توسط شركت‌هاي ايراني پر شده بود و ما نمايشگاه ايران در دهوك را نيز افتتاح و برپا كرديم.

قرباني تصريح كرد: در حاشيه برپايي نمايشگاه شركت‌هاي ايراني در دهوك نيز، ديدارهاي مفصلي با "نوچيروان بارزاني"، نخست‌وزير اقليم كردستان عراق و "مسعود بارزاني"، رييس اقليم كردستان عراق داشتيم و مرز "تمرچين" و "حاج‌عمران" را به گمرك رسمي تبديل كرده‌ايم و در حال حاضر مسافران دو كشور به وسيله اتوبوس در حال تردد از اين نقطه مرزي هستند. ترانزيت كالا از اروميه به اربيل و برعكس، از همين هفته به راه مي‌افتد. همچنين براي عبور و مرور خودروهاي سواري بين دو طرف، پروتكل امضا كرده‌ايم.

"جاده ابريشم دوم" در حال احداث است

وي تصريح كرد: در راستاي توسعه حمل‌ونقل و ترانزيت كالا و مسافر، ادامه پروژه‌ي ميان‌گذر درياچه اروميه را از سه‌راه نقده تا اربيل عراق به امضاي دولت‌هاي دو طرف رسانده‌ايم و اين مسير را هم بصورت چهاربانده احداث مي‌كنيم و طرف ايراني براي تكميل مسير تهران - ميان‌گذر - اروميه - مرز حاج‌عراق و طرف عراقي هم براي تكميل مسير حاج‌عمران - اربيل - دهوك - سوريه اهتمام دارد كه اين مسير به‌عنوان "جاده ابريشم دوم" مشهور شده است و طرف عراقي تلاش دارد كه اربيل آنها در مسير ترانزيت قرار گيرد.

رابطه بسيار صميمي، منسجم و منظم با همسايگان از جمله تركيه داريم

بازارچه‌هاي مرزي خودمان را به دو برابر و 6 بازارچه رسانده‌ايم

استاندار آذربايجان‌غربي در مورد روابط اين استان با ديگر كشورهاي همجوار نيز، تصريح كرد: رابطه بسيار صميمي، منسجم و منظم با ديگر كشورهاي همجوار از جمله تركيه داريم كه اخيراً نيز پروتكل بزرگي با هياتي كه از تركيه آمده بود، امضا كرديم. بازارچه‌هاي مرزي خودمان را دو برابر كرده و به 6 بازارچه رسانده‌ايم.

قرباني همچنين با بيان اينكه "پل بزرگ بر روي رودخانه "ارس" را هم احداث كرده و تحويل داده‌ايم،‌" اعلام كرد: هفته جاري نيز براي توسعه مناسبات دو طرف، در قالب هياتي عازم جمهوري‌هاي "آذربايجان" و "نخجوان" هستيم.

انتهاي پيام
 شنبه 2 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن