تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى الله عليه و آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801784264




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/گزارش كامل/ برنامه‌ي نشست دانشجويان با رييس صداوسيما پخش خواهد شد؟ بسيج دانشگاه امام صادق(ع) تنها دارنده‌ي فيلم مراسم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /گزارش كامل/ برنامه‌ي نشست دانشجويان با رييس صداوسيما پخش خواهد شد؟ بسيج دانشگاه امام صادق(ع) تنها دارنده‌ي فيلم مراسم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تلويزيون و راديو

رييس سازمان صدا‌وسيما در نشستي كه به دعوت بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق (ع) در خصوص نقد عملكرد سازمان صدا‌وسيما شب 27 آبان ماه برگزار شد به پرسش‌ها و ابهامات دانشجويان در حدود شش ساعت پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) عزت‌الله ضرغامي در ابتداي اين نشست با بيان اين‌كه من امشب آمده‌ام كه صحبت‌هاي شما را بشنوم و به تمام آنها پاسخ بدهم گفت: دانشگاه امام صادق (ع) دانشگاه مهمي است كه با تربيت نيروي انساني مومن و متعهد به اسلام در رشته‌ها و مباني كه كشور به آنها نياز دارد مي‌تواند مشكلات كشور را مرتفع كند.

***

ضرغامي درباره‌ي انتقادي كه فقدان مديريت پيام در سازمان صدا‌وسيما شده بود نيز گفت: حرف اصلي من نيز مديريت پيام است و از ابتدا گفتم كه بايد براساس نظام مديريتي رسانه، ابتدا شرح مديريت نوشتيم و در خارج از سازمان نيز كارشناسان در تدوين افق رسانه همكاري كردند و دراين مدت تمام معاونان و مديران درگير شدند نقاط ضعف و قوت سازمان مشخص شد استراتژي‌ها تبيين شد و براساس 32 استراتژي تبيين شده برنامه‌هاي بخش‌هاي مختلف سازمان استخراج شد.

وي ادامه داد: همه مديران ما اين استراتژيك را مي‌دانند و به تاييد مقام معظم رهبري رسيده است.

ضرغامي اظهار كرد: معاونان براساس افق رسانه گزارش مي‌دهند كه جان آن مديريت پيام است.

وي همچنين تاكيد كرد: بهتر است پيام‌ها غيرمستقيم باشد و براي دادن پيام‌ها بلند‌گو به‌دست نمي‌گيريم.

ضرغامي با بيان اين‌كه تمام كارهاي نمايشي سيما دريك جمع محدود مهندسي پيام مي‌شود گفت: به‌عنوان مثال سريال‌هاي ماه مبارك رمضان با نگاه تخصصي ساخته شد.

رييس صداوسيما گفت: درافق رسانه امروز رقابت وجود دارد فضا انحصاري نيست. رسانه‌ي ملي متعلق به همه است. ما براساس همه ضوابط و الگوهاي ديني عمل مي‌كنيم.

ضرغامي دربخش ديگري از اظهارات خود درباره‌ي حضور نخبگان در صدا‌وسيما گفت: بسياري از نخبگان مثل مراجع تقليد در صدا‌وسيما برنامه‌هاي 5 دقيقه‌اي ضبط مي‌كنند. كه از اين جمله مي‌توان به آيت‌الله جوادي‌آملي، مصباح يزدي، و غيره اشاره كرد. اتفاقا بعضي‌ها از اين‌كه به سازمان نمي‌آيند گله مي‌كنند و ما درحضور نخبگان در سازمان مشكلي نداريم.

***

دانشجويي ديگري اين پرسش را مطرح كرد كه امروز صدا‌وسيما چقدر رسانه‌ي انقلاب اسلامي است، گفت: مطابق تعريف حضرت امام خميني (ره) انقلاب قيامي بود عليه ظلم و تحجر و تلاشي براي جايگزيني اسلام مستضعفان و ائمه‌ هدا با اسلام متحجرين. صدا‌وسيما اگر اداي انقلابي بودن دارد شاخصه‌هاي اين امر فرمايش رهبر انقلاب است؟

وي در بخش ديگري از انتقادات خود گفت: در صدا‌وسيما نه دين بلكه كاريكاتوري از دين ارائه مي‌شود و مذهبي‌بودن برخي از برنامه‌هاي آن نيز جنبه‌ي ريا دارد.

*** رييس سازمان صدا‌وسيما در پاسخ به انتقادات اين دانشجو اظهار كرد: من كاملا با اين مساله كه دين بايد از حالت ريا‌كارانه و رفتارهاي نمادين و بي‌اثر خارج شود موافقم و ما نيز در شبكه‌هاي مختلف صدا‌وسيما برهمين اساس عمل مي‌كنيم.

ضرغامي با بيان اين‌كه چارچوب‌هاي عدالت‌خواهان در شاخص‌هاي خود پيگيري مي‌شود تصريح كرد: اميدواريم در صدا‌وسيما هم بتوانيم 90 سياسي و فرهنگي بسازيم.

وي با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري براجرايي‌شدن اصل 44 كه مصلحت و نياز كشور است گفت: ما موظفيم در چارچوبي كه به نفع كشور است جلو برويم.

رييس سازمان صدا‌وسيما در بخش ديگري از اظهارات خود گفت: اين ميزگرد‌هايي كه براي سريال‌هاي مختلف گذاشته مي‌شود خوب است چرا كه حداقل كساني كه آن سريال را ديده‌اند به بهانه‌ي دنبال‌كردن آن سريال حرف‌هاي يك كارشناس يا تحليلگر سياسي و فرهنگي را مي‌شنود.

***

رييس صداوسيما در پاسخ به پرسش آن دانشجو درباره‌ي انقلابي‌بودن رسانه‌ي صدا‌وسيما اظهار كرد: در چند سال اخير دردهه فجر در قالب مستند‌هايي تصاويري را پخش كرده‌ايم كه تاكنون جز تصاوير ممنوعه بودند و پخش نمي‌شدند.

وي ادامه داد: من با اين مساله مخالف بودم چرا كه معتقدم اين تصاوير عظمت انقلاب را در تمام كشور نشان مي‌دهد و اين‌كه چه خون‌هايي ريخته شده است تا اين انقلاب اسلامي به‌دست بيايد.

***

ضرغامي با تاكيد بر اين‌كه معتقدم نبايد انقلاب اسلامي را سانسور كرد گفت: دراين سه‌سال به‌اندازه‌ي كل سازمان صدا‌وسيما سريال نمايشي ساخته شده است. درحوزه مستند تنها سال گذشته 33 مستند كه برخي از آنها مجموعه‌هاي چند قسمتي بودند توليد و پخش كرديم و صحنه‌هايي را به‌ تصوير كشيديم كه تاكنون پخش نشده بودند. امسال هم به مناسبت سي‌امين سال انقلاب برنامه‌ريزي خوبي شده است

****

در ادامه‌ي نشست رييس صداوسيما با دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع) يكي از دانشجويان با انتقاد از دانشكده صدا‌وسيما گفت: اين دانشكده به تبعيد‌گاه مديران سازمان تبديل شده است. كه به‌عنوان نمونه مي‌توان به رييس اين دانشكده كرد.

به گزارش سرويس تلويزيون و راديو ايسنا، اين دانشجو در ادامه به مركز تحقيقات صدا‌وسيما اشاره و اظهار كرد هر مديري كه مي‌آيد به نوعي ساختار عوض مي‌كند و گزارشاتي كه مركز تحقيقات مي‌دهد نظرسنجي‌هايي است كه در آن‌ها اغلب 90درصد مردم از برنامه‌هاي صدا‌وسيما راضي هستند، پس اصلا اين نظرسنجي‌ها صورت مي‌گيرد.

اين دانشجو ابراز عقيده كرد:اگر مديريت علمي برسازمان حاكم شود بسياري از مشكلات قابل حل است.

***

وي به بخش‌هايي از صحبت‌هايي از ضرغامي درباره پخش 33 مستند با تصاويري كه تاكنون پخش نشده است گفت: فقط توليد مستند خوب كافي نيست. چرا كه وقتي فلسفه و روندي پشت آن نباشد به ضد خودش تبديل مي‌شود و تاثير‌گذاري‌اش را از دست مي‌دهد.

اين روحاني دانشجو هم‌چنين به نحوه‌ي تبليغ حجاب در صدا‌وسيما انتقاد كرد و گفت: به‌جاي ترويج چادر، شنل را تبليغ مي‌كنيد.

وي هم‌چنين با اشاره به تقليل نقش روحانيت در صدا‌وسيما انتقادكرد و نقش برخي از كارشناس مذهبي صداوسيما را زير سوال برد.

اين دانشجو در بخش ديگري از پرسش خود ابراز عقيده كرد: بهتر است صدا‌وسيما براي انقلاب اسلامي سريال نسازد. چرا كه تم بيشتر سريال‌هاي انقلابي كه تاكنون پخش شده است عشق و عاشقي بوده است.

***

ضرغامي در پاسخ به انتقادات اين روحاني دانشجو، گفت: اين‌كه گفتم در سال گذشته 33 مستند انقلابي پخش شد به معناي اين است كه يك موضوع، سناريو و گروهي براي آن در نظر گرفته شده است و مايه‌ي آن تصاوير جذاب انقلاب اسلامي است. ولي به‌صورت مستند، متني كه نوشته مي‌شود و مسيري كه طي مي‌كنند مهم است.

ما هرتصويري را پخش نمي‌كنيم. بلكه نمونه‌هايي از تصاوير ممنوعه را كه اشاره كردم پخش كرديم. به‌عنوان مثال تصاويري از غسالخانه‌هاي بهشت‌زهرا(س) را كه شهداي ما را به‌تصوير مي‌كشيد، نشان داديم و در بخشي ديگر نيز تصاويري را از محمدرضا پهلوي را پخش كرديم كه وقتي از او مي‌پرسند كه پدر شما چرا فرار كرد پاسخ مي‌دهد، پدر من خيلي آدم رئوف و دموكراتي بود و خيلي مواظب بود خوني از دماغ كسي ريخته نشود و مثلا وقتي كه احساس كرد شايد مجبور شود عده‌اي را بكشد از كشور رفت تا خوني ريخته نشود!

وي ادامه داد: اين يك دروغ بزرگ تاريخي است و بايد نشان داده شود تا مردم و جواناني كه انقلاب اسلامي را نديده‌اند ببينند.

رييس سازمان صدا‌وسيما هم‌چنين گفت: مستندي داريم با عنوان «آب در هاون»، كه بيان مي‌كند در زمان انقلاب، تمام قدرت‌ها جمع شدند ولي نتوانستند شاه را نگه دارند.

وي خطاب به دانشجويان تصريح كرد: شما اين مستند‌هاي ما را در جمع‌هاي كوچك خودتان نشان و نقد كنيد و به ما مشاوره بدهيد.

***

ضرغامي در پاسخ به بخش ديگري از اظهارات آن دانشجو درباره دانشكده صدا‌وسيما گفت: پس از مدتي چرخش شغلي انجام مي‌شود و اين در مديريت يك حرف درست است. عقيده من هم براين است وقتي مدير در يك جايي خسته مي‌شود با انتقال او به بخش‌هاي مشابه هم توسعه و هم چرخش شغلي مي‌توان ايجاد كرد.

وي ادامه داد: البته همه بخش‌هاي كار ما آرماني نيست، رشته مختلفي دردانشكده‌ي صدا‌وسيما تدريس مي‌شود و اكنون يك بازنگري كلي در كار دانشگاه مي‌كنيم. چرا كه برخي از شغل‌ها و رشته‌هاي فني ديگر به درد ما نمي‌خورند. طرح درس جديد مي‌كنيم و رشته‌هاي جديد طراحي مي‌كنيم. اولويت را در بخش‌هاي تكميلي مقاطع تحصيلي مي‌گذاريم و سعي مي‌كنيم در كارشناسي بيشتر از امكانات دانشگاه‌هاي ديگر استفاده كنيم.

ضرغامي در بخش ديگري از اظهارات خود گفت: زماني ما از شخصيت‌هاي برجسته مي‌آوريم و تراز برنامه‌هاي ديني و گفت‌وگوهايمان قرار مي‌دهيم اين ربطي به اين‌كه در حوزه‌ي ديگري كار ضعف ندارد. شما بايد همه اين‌ها را در جاي خود تحليل كنيد.

***

رييس سازمان صدا‌وسيما با اشاره به اين‌كه ايده پخش نماز‌هاي جماعت در هنگام اذان در پي گفت‌وگويي با آيت‌الله فاضل لنكراني ايجاد شد اظهار كرد: پخش اين نماز‌هاي جماعت بهانه‌اي شد تا سرسري از اذان نگذريم و مردم نماز‌هاي جماعت را كه در جاهاي مختلف برگزار مي‌شود ببينند و بعضا قرائت صحيح نماز را ياد بگيرند.

وي با بيان اين‌كه همين پخش ساده نماز جماعت نيز 30 تا 40 آيتم دارد كه اگر رعايت نشود قابل پخش نيست.

وي گفت: ما سعي مي‌كنيم نماز همه مراجع را پخش كنيم. از جمله اين‌كه نماز جماعت قم را به‌طور مستقيم از شبكه‌هاي جهاني پخش مي‌كنيم و اين تنها نمازي است كه به‌طور جهاني پخش مي‌كنيم تا در تمام دنيا تبليغ نماز شود و باشكوهي آن به تصوير كشيده شود.

***

ضرغامي درباره‌ي كارشناسان مذهبي سيما اظهار كرد: اخيرا در جلسه‌ي سيما از مدير شبكه‌اي درباره‌ «روز حسرت» سوال كردم كه چرا فقط اسم يك مشاور ديني را اشاره كرده‌ايد. در حالي كه به‌گفته خودتان براي تبيين نگاه عرفاني دقيق اسلام درباره‌ي برزخ از جمع زيادي از علما كمك گرفتيد.

وي ادامه داد: به او گفتم كه بهتر بود كه به جاي آوردن اسم يك فرد مي‌نوشتيد مركز پژوهش‌هاي قم، حوزه علمي قم و يا اسم تمام علما را ذكر مي‌كرديد.

***

رييس سازمان صدا‌وسيما درباره‌ي بحث حجاب در صدا‌وسيما نيز گفت: از نظر ما هم چادر حجاب برتر است و ما به استفاده از چادر به عنوان حجاب برتر توجه داريم. در برخي از سريال‌ها نيز شخصيت‌ اصلي‌مان را چادري قرار مي‌دهيم تا نشان دهيم يك خانم چادري مي‌تواند اين‌قدر موثر و مثبت عمل كند و موفقيت‌هايي دست يابد. البته گاهي ممكن است پرداختش ضعيف شود كه اين در كار نمايش طبيعي است.

وي خطاب به دانشجويان اظهار كرد: از شما دانشجويان خواهش مي‌كنم كوشش‌هايي كه در صدا‌وسيما وجود دارد چه درباره مجريان و چه قهرمانان نمايشي چه مثبت و چه منفي، تحقيق كنيد و بگوييد اين پوشش‌ها درست و اسلامي نيستند تا ما آن را مورد بررسي قرار دهيم.

ضرغامي بابيان اين‌كه كار دراماتيك هم براي خودش قواعدي دارد گفت: گاهي از ابتداي فيلم يا سريال با چهره‌ها يا اسامي شخصيت داستان لو مي‌رود و مشخص مي‌شود كه اين آدم خوب است يا بد؟ مثلا خانمي كه چادري است و چهره‌ مذهبي دارد تا آخر آدم خوبي است و آقايي كه اسمش كامران و شهرام و غيره است و ريش ندارد آدم بدي است.

اين درست نيست ما نمي‌توانيم شوخي كنيم ما بايد تركيب عالمانه‌اي به‌كار ببريم كه هم دستمان رو نشود و هم بتوانيم كار را پيش ببريم.

وي با اشاره به سريال «مثل هيچ كس» كه در ماه مبارك رمضان از شبكه دو سيما پخش شد گفت: در آن سريال در آن فضاي منفي، اسم شخصيت بد سريال محمدباقر بود كه البته درپايان اصلاح شد، ولي بايد فضا را طوري تركيب داد كه كسي هم كه اسمش محمدباقر است اذيت نشود.

وي تاكيد كرد: بايد كمي عالمانه‌تر درباره پوشش و اسامي برخورد شود.

***

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست يكي از دانشجويان دوربودن اساتيد موسيقي و بزرگان اين عرصه از صدا‌وسيما را به‌عنوان يكي از مشكلات اساسي خواند.

اين دانشجو در ادامه پيشنهاد داد سازمان صدا‌وسيما اساتيد بزرگ موسيقي و فقه‌هاي برتر را دور هم جمع كند و درجهت برطرف كردن شبهات ايجاده حركت كنند.

اين دانشجو درادامه خطاب به ضرغامي گفت: درحال حاضر شما به يك بي‌ضابطگي خورده‌ايد؛ كم شدن رابطه موسيقدانان و فقه‌ها يكي از دلايل اين امر است. بعضي اوقات من بابت اين مساله كه فقيه از موسيقدان بدش مي‌آيد و بالعكس بسيار تاسف مي‌خورم.

وي ادامه داد: فقه‌ها بايد به موسيقيدانان بگويند كه چه بخوانند و چه بنوازند؛ اين‌كه تنها بگوييم موسيقي لهوي كه مشكل حل نمي‌شود.

اين دانشجو سپس درباره‌ي موقعيت موسيقي در رسانه ملي گفت: آقاي ضرغامي من فكر مي‌كنم شما به يك پارادوكس برخورده‌ايد. از طرفي همايش چهره‌هاي ماندگار را برگزار و از كمال پورتراب استاد خوبي هم دراين زمينه هستند تقدير مي‌كنيد و از طرف ديگر جايگاه و موقعيت موسيقي در سازمان صدا‌وسيما مشخص نيست. شما از موسيقي براي پركردن خلاء‌هاي بين برنامه‌ها استفاده مي‌كنيد، اين موسيقي بدون ضابطه پخش مي‌شود؛ براي مثال موسيقي استاد جلال شهناز را در اوج بزرگي پخش مي‌كنيد و بعد از يك ربع يك موسيقي سطحي يا پيام بازرگاني پخش مي‌شود. اين‌گونه است استاد شجريان مي‌گويد چه كسي گفته بين موسيقي من تبليغات پخش كنيد؟! من يك برنامه در صدا‌وسيما را دنبال مي‌كردم كه براي مثال اصفهاني را پخش مي‌كرد و گوشه‌هايش را مي‌گفت و استاد محمد خوانساري هم مي‌خواند و وسط اين برنامه هم تبليغ پخش مي‌كردند. اين مساله نشان‌دهنده آن است كساني كه مسوول پخش برنامه‌ها هستند، نگاه عالمانه‌اي به موسيقي ندارند.

وي سپس به طرح اين پرسش پرداخت كه در روز بيست‌ودوم بهمن و انتخابات رياست‌جمهوري و ساير رويداد‌هايي كه به حضور مردم نياز دارد، غير از ترانه "ايران اي سراي اميد" (محمدرضا لطفي) چه پخش كرديد؟ اين قطعه را مدام پخش مي‌كنيد و جالب اينجا است كه اخيرا تلويزيون به سمت پخش "مستان سلامت مي‌كنند" (سراج) رفته‌ است.

اين دانشجو درعين حال به رييس سازمان صدا‌وسيما گفت: همه ما حتي دانشجويان موسيقي براين عقيده‌اند كه از زماني كه شما رياست سازمان صدا‌وسيما را برعهده گرفته‌ايد، وضعيت موسيقي در تلويزيون بهتر شده است. اما در راديو وضعيت پخش موسيقي مشكل دارد و من فكر مي‌كنم انصافا بايد با اين وضعيت برخورد كنيد.

وي سپس به طرح اين پرسش پرداخت كه موسيقي در سازمان صدا‌وسيما با چه ضابطه اي پخش مي‌شود و چرا اين‌گونه است كه ابتدا موسيقي استاد شجريان پخش مي‌شود، 30 ثانيه بعد عليرضا عصار مي‌خواند و چند ثانيه بعد آقاي "ر.ن" صدايش پخش مي‌شود كه من نمي‌دانم واقعا چه بگويم.

***

عزت‌الله ضرغامي در پاسخ به پرسش‌هاي اين دانشجو، گفت: اتفاقا موسيقي از آن دست مسائل بسيار پيچيده‌اي است كه مي‌بينيد به اين راحتي‌ها نمي‌توان درباره آن قضاوت كرد. فقه‌هاي بزرگ الان دور هم جمع مي‌شوند و بحث‌هاي زيادي مي‌كنند و ما باز هم به جمع‌بندي نمي‌رسيم.

وي ادامه داد: درحال حاضر مقوله موسيقي فرق كرده است؛ يعني شما الان به فرودگاه مي‌رويد، براي اين‌كه اعلام شود مسافران وارد كيت شوند، يك موسيقي پخش مي‌شود. آنهم يك نوع موسيقي است. در بطن بسياري از كارهاي سطح بالاي معارفي موسيقي وجود دارد؛ اصلا اگر موسيقي نباشد، آن‌كار را كنار مي‌گذارند. امروز موسيقي به‌لحاظ كاركردي تفاوت كرده است.

ضرغامي سپس به اهميت محتواي موسيقي اشاره كرد و گفت: اگر محتواي شعر، مبتذل و سطح پايين باشد، آن موسيقي مبتذل است؛ اما اگر با آن موسيقي اشعار زيباي عرفاني خوانده شود هم در بسياري موارد آن موسيقي خوب است.

وي هم‌چنين به اهميت تصويري كه براي كليپ‌ها استفاده مي‌شود اشاره كرد و گفت: تصويري كه براي يك كليپ انتخاب مي‌شود، موسيقي را متفاوت مي‌كند. چند وقت پيش ترانه‌اي پخش شد كه به 12 بهمن و ورود امام (ره) به فرودگاه تهران مي‌پرداخت در شعر اين ترانه گفته مي‌شد كه «قلب من زير پاي تو است» و غيره و از آنجا كه با تصوير امام (ره) همراه مي‌شد، تنها خلاف شرع نبود كه بسيار هم درست بود.

به اعتقاد ضرغامي نحوه‌ي استفاده از موسيقي در برنامه‌ها و شبكه‌هاي مختلف را نيز متفاوت خواند و گفت: اگر بخواهيم درباره حلا‌ل و حرام يك موسيقي نظر بدهيم، بايد تمام فاكتورهاي بالا را لحاظ كنيم.

رييس سازمان صدا‌وسيما سپس گفت: امروز شكاف بين موسيقي رسمي و غيررسمي بسيار عميق است.

سيد عزت‌الله ضرغامي درباره راه‌حل دوم شناخت موسيقي حلال و حرام، پس از مراجعه به عرف به‌عنوان راه‌حل اول، گفت: راه‌حل دوم اين است كه به عرف مراجعه نكنيم؛ بلكه يگ گروه شارع مركب از موسيقي‌شناسان، روانشناسان، جامعه‌شناسان و صاحب‌نظران در حوزه مسائل ديني كه به موسيقي آشنا باشند، دور هم جمع شوند و وقتي قرار است يك موسيقي پخش شود با در نظر گرفتن تصوير، زمان و شبكه نظر بدهند كه اين موسيقي شرعي است يا خير.

وي سپس از دانشجويان دانشگاه امام صادق (ع) درخواست كرد كه هركدام از آنها اگر راه‌حل سومي براي شناخت موسيقي حلال و حرام دارند، به او بگويند.

رييس سازمان صدا‌وسيما گفت: گاه موسيقي ممكن است شاد باشد كه متناسب با فضاي شاد جامعه پخش مي‌شود؛ گاه هم متناسب با فضاي محزون جامعه، موسيقي صدا‌وسيما انتخاب ‌شود. البته ممكن است اشتباهاتي هم دراين امر صورت بگيرد. براي مثال من بازديدي از راديويي داشتم و با اين‌كه فضا، فضاي شور و نشاط و كارآفريني بود اما من به آنها درباره موسيقي تذكر دادم و گفتم اين موسيقي كمي تندتر از ضوابط ما است.

***

سپس از صحبت‌هاي ضرغامي يكي از دانشجويان گفت: توضيحاتي كه شما درباره موسيقي ارائه مي‌دهيد براي ما جالب است. من شما را تحسين مي‌كنم كه آنقدر دلسوزانه صدا‌وسيما را مديريت مي‌كنيد؛ اما واقعا فضاي ذهني شما با فضاي ذهني ما به‌عنوان يك جامعه نمونه ديني متفاوت است. من از شما مي‌خواهم نظرسنجي‌هايي كه در سازمان صدا‌وسيما انجام مي‌شود را در درب مساجد انجام دهيد؛ آن‌وقت ببيند كه چقدر اين نظرسنجي‌ها متفاوت خواهد بود.

ضرغامي در پاسخ به اين اظهارات گفت: پيشنهاد خوبي است.

اين دانشجو در ادامه با اشاره به صحبت‌هاي امام خميني (ره)، تصريح كرد كه ايشان براستفاده حداقلي از موسيقي تاكيد داشته‌اند.

وي ادامه داد: اين درحالي است كه صدا‌وسيما درحال حاضر حداكثر استفاده را از موسيقي مي‌كند؛ مگر ما مجبوريم صدا‌وسيما را آن قدر بزرگ كنيم وقتي توانايي‌اش را نداريم؟ وقتي هنوز مفهوم موسيقي اسلامي براي ما مبهم است، مگر مجبوريم آن قدر هزينه كنيم كه در لابه‌لاي موسيقي فاخر مجبور به پخش آگهي بازرگاني شويم؟!

***

سيدعزت‌الله ضرغامي در دانشگاه امام صادق (ع) به نشست خود با دانشجويان در داخل صداوسيما اشاره كرد كه دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع) اعتراض كردند كه قسمت‌هايي از اين نشست سانسور شده است.

رييس صداوسيما در اين زمينه توضيح داد: بخشي درباره‌ي رياست‌جمهوري بنده در نشست مطرح شد كه حذف شد و اين بديهي بود كه من آن را حذف مي‌كنم دليلش را هم مي‌گويم.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس سازمان صدا‌وسيما با بيان اين‌كه كانديداشدن بنده در رياست‌جمهوري همه‌جا از من پرسيده مي‌شود و من يك‌بار ديگر آن را تكذيب مي‌كنم، اظهار كرد: به حمدالله نامزد زياد است و اكنون خيلي راحت‌تر از آن زمان مي‌توان صحبت كرد و گفت‌ نه. چرا كه در آن زمان اين شبه پيش مي‌آمد كه ضرغامي با ترتيب دادن نشست پرسش و پاسخ با دانشجويان مي‌خواهد برود در بطن رياست جمهوري.

***

در ادامه‌ي نشست دانشگاه امام صادق(ع)، يك دانشجو با اشاره به صحبت‌هاي عزت‌الله ضرغامي درباره‌ي تاثير انتقال پيام به صورت غيرمستقيم، درعين حال گفت: در حال حاضر شما تمامي پيام‌هايتان را به‌صورت مستقيم به مخاطبان ارائه مي‌دهيد؛ مي‌خواهيد دفاع مقدس را ترويج دهيد، مستند دفاع مقدس را مي‌سازيد؛ فيلم درباره دفاع مقدس مي‌سازيد. حداقل از غربي‌ها ياد بگيريم كه چگونه افكارشان را توسعه مي‌دهند. ما مي‌خواهيم افكار و روح انقلاب را توسعه بدهيم.

به گزارش سرويس تلويزيون و راديو ايسنا در ادامه اين صحبت‌ها، يكي‌ديگر از دانشجويان دانشگاه امام صادق (ع) تصريح كرد: آقاي ضرغامي شما چند‌بار اين نكته را ذكر كرديد كه به‌خاطر رقابت، ما بايد صدا‌وسيما را گسترش دهيم تا در اين جنگ رسانه‌اي پيروز شويم؛ اين تفكر غلط است؛ چرا كه طبق فرمايشات خود شما تنها 30درصد از مردم ماهواره دارند. شما 70 درصد از مردم را فداي اين 30 درصد مي‌كنيد؛ اين درحالي است كه صدا‌وسيما بايد به مردم جهت بدهد.

رييس صداوسيما پس از اين صحبت‌ها به پخش مستند دفاع مقدس اشاره كرد و از دانشجويان امام صادق (ع) خواست كه نظرشان را درباره‌ي اين برنامه بگويند كه اكثريت حاضران اعلام كردند كه نظرشان درباره اين مستند مثبت است.

***

عزت‌الله ضرغامي، سپس درباره‌ي بحث موسيقي گفت: اين درست است، كه نبايد موسيقي را ترويج داد؛ اما ترويج موسيقي هم اين‌گونه است كه درباره آن به‌عنوان يك رشته هنري حرف بزنيم. امروز در صدا‌وسيما ما اين مساله را نداريم. اما نكته دوم استفاده از موسيقي است؛ كم و زياد استفاده از موسيقي بسته به برنامه‌اي دارد كه در آن از موسيقي استفاده مي‌شود.

سيدعزت‌الله ضرغامي سپس خطاب به دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع) گفت: اين‌كه بچه‌هاي متدين دانشگاه امام صادق (ع) مي‌خواهند راه‌حل ارائه بدهند، راهش اين نيست كه موسيقي را قطع كنيم. اميدوارم راه‌هاي رسيدن به موسيقي مثبت، مناسب و تعالي‌دهنده روح را پيشنهاد دهيد تا بيشتر درباره آن بتوانيم كار كنيم.

***

به گزارش ايسنا، در اين نشست هم‌چنين يكي از دانشجويان دانشكده امام صادق(ع) به تذكر اين نكته پرداخت كه اگر رييس رسانه ملي ما از نام‌بردن نام «پهلوي» تا اين حد ابا داشته باشد، پس ما چگونه مي‌خواهيم از مباني انقلاب اسلامي دفاع كنيم.

عزت‌الله ضرغامي نيز به محض‌ شنيدن اين صحبت‌ها اذعان داشت كه اين مساله را قبول دارد.

اين دانشجو ادامه داد: در رسانه ملي، از طرح شفاف و صريح نظرات، ترسي وجود دارد.

وي سپس با اشاره به حاكميت گفتمان رهبري در كشور گفت: طبق قانون اساسي در كشور بايد حاكميت متعلق با گفتمان رهبري باشد؛ پس صدا‌وسيما به‌عنوان نهادي كه به‌طور مستقيم زيرنظر رهبري كار مي‌كند، بايد تلاشش حاكميت گفتمان رهبري در كشور باشد. اما معتقدم صدا‌وسيما در جهت تحقق حاكميت گفتمان رهبري در كشور كار نمي‌كند.

اين دانشجو سپس تصريح كرد: من نه يك روشنفكر، نه يك اصلاح‌طلب و نه يك اصولگرا هستم؛ بلكه به‌عنوان يك حزب‌اللهي معتقدم هرچه رهبري مي‌گويد بايد در جامعه حاكميت داشته باشد.

وي سپس ادامه داد: بخش زيادي از مسوولان كشور ما از جمله آقاي ضرغامي بعضي اوقات فكر مي‌كنند در جايگاهي هستند كه مي‌توانند موازي با مقام معظم رهبري اصولي را مشخص كنند. به‌عنوان مثال رييس قوه قضاييه در شرايطي كه رهبر انقلاب، بحث مبارزه با ثروت‌هاي بادآورده را مطرح كرده‌اند و راهكار آن را هم براساس اصل 44 ارائه دادند. در مقام يك ايدئولوگ به صورت موازي بحث امنيت سرمايه‌گذاري را مطرح مي‌كند. درحالي كه امنيت سرمايه‌گذاري هرچند واجب است اما در گفتمان رهبري نبوده است؛ بنابراين انعكاس خبري كه در تعارض اين مطالب با صحبت‌هاي رهبري است، چيست؟!

وي سپس به طرح اين پرسش پرداخت كه پيگيري مطالبات و خواسته‌هاي رهبري كجا بايد انجام شود؟

***

يك دانشجو در بخش ديگري از صحبت‌هايش با اشاره به بخش‌هاي خبري سازمان صداوسيما يادآور شد: شما وقتي از سوي رهبر انقلاب به عنوان رييس رسانه ملي معرفي شديد، شعاري را به عنوان چندصدايي شروع كرديد؛ ولي متأسفانه اين شعار از جانب شما قطع شد و در اين دو ـ سه سال اخير كلمه چندصدايي را ديگر كسي از شما نشنيد.

ضمن اين‌كه مقوله نقد هم در سازمان صداوسيما خيلي كم‌رنگ شده است كه به فضاي كشور ضربه خواهد زد .

وي سپس خطاب به ضرغامي تأكيد كرد كه ما از شما چيزي نمي‌خواهيم مگر اين‌كه يك برنامه «نود» سياسي و يا مطبوعاتي در صداوسيما توليد شود.

او گفت: اگر ترس داريد از اين‌كه با مخالفت‌هاي متفاوت روبه‌رو شويد، از خود صداوسيما شروع كنيد و اين نقد در فضاي عادلانه و به دور از سانسور صورت گيرد.

***

ضرغامي در پاسخ به اين صحبت‌ها خطاب به دانشجويان گفت: مي‌خواهيد همين جلسه پرسش و پاسخ را به صورت كامل از صداوسيما پخش كنيم؟ كه دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع) پاسخ مثبت دادند.

گفتني است تنها ضبط كننده فيلم اين نشست بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق(ع) بوده است.

***

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست پرسش و پاسخ يكي از دانشجويان پيرو اين درخواست رييس سازمان صداوسيما كه خواسته بود راه ‌حل سومي را براي شناخت موسيقي حلال و حرام ارايه دهند، گفت: من فكر مي‌كنم فضاي فكري ما با فضاي فكري غالب و حاكم بر مديران سازمان صداوسيما تفاوت دارد. اين اختلاف مبنايي است. سپس تكليف ما چيست؟! مدير نظارت و ارزشيابي سازمان صداوسيما شما در پاسخ به اين پرسش گفته است كه ما قصد دارند گروه‌هاي آواز و رپ زيرزميني را مهار كنند. اما ما مي‌گوييم ما اين سياست و ديد را قبول نداريم؛ چرا به دليل عده قليلي از افراد جامعه كه ماهواه مي‌بينند كل افراد جامعه چنين برنامه‌هايي را بايد از صداوسيما ايران تماشا كنند؟

***

وي سپس در پاسخ به پرسشي درباره ملاقات با مراجع تقليد در قم، خاطرنشان كرد: ملاقات من با مراجع تقليد در قم پس از يك‌سال صورت گرفت؛ ضمن اين‌كه مديراني كه از مركز پژوهش‌ها به قم مي‌روند، پيش همه مي‌روند و با افرادي از جامعه مدرسين و علما نيز ديدار و درباره بعضي از مطالب بحث مي‌كنند.

رييس صداوسيما در پاسخ به پرسش يكي از دانشجويان درباره مراجع تقليد، خاطرنشان كرد: نام‌بردن از مراجع تقليد حساب و كتاب دارد حداقل مرجعيت شوخي‌بردار نيست كه سازمان صداوسيما دوست داشته باشد كسي را مرجع بنامد يا خير؛ اصلا اين‌گونه نيست؛ مملكت صاحب دارد آن كسي را كه مرجع مي‌ناميم حتما درست مي‌گوييم.

ضرغامي با تأييد اين مطلب كه بايد گفتمان رهبري در جامعه حاكميت داشته باشد، در اين‌باره اظهار كرد: آن‌چه در كشور و صداوسيما حاكميت دارد، گفتمان رهبري است.

وي ادامه داد: اين‌كه مي‌گويند گفتمان رهبري در هرجا اولويت داشته باشد كاملا درست است. يعني آن چه در كشور حاكميت دارد گفتمان رهبري است، در مجاري و اجرا گفتمان رهبري است.

در صدا‌وسيما تاكيد ما گفتمان رهبري است. البته من در پاسخ‌ نامه‌هايي كه گاهي رهبري درعرصه‌هايي مثل افتخارات از صدا‌وسيما تعريف مي‌كنند به ايشان عرض مي‌كنم كه ما آنقدر شايسته نيستيم كه شما اين تعبير را درباره ما به‌كار برديد، اگر هم كاري خوبي مي‌شود توجه به رهنمود‌هايي شماست اگر هم كارهاي بدي ارائه مي‌شود ناشي از من مدير اجرايي است كه نتوانستم گفتمان رهبري را اجرا كنم. ما از گفتن اين ابايي نداريم اتفاقا فصل‌الختام و آنجا كه مشكلات حل مي‌شود گفتمان رهبري است. اما دقت كنيد كه گفتمان رهبري كه چراغ راه ماست گاهي اوقات ممكن است چند دستور باشد كه باهم بايد اجرا شود. آنجايي كه بايد ارزيابي شود درحد بضاعت جامعيت آن كه در مقاطع مختلف ممكن است فرق داشته باشد انجام مي‌گيرد گاهي نيز ممكن است ما ضعف داشته باشيم نتوانيم اين جامعيت را پياده كنيم.

***

ضرغامي در ادامه در پاسخ به بخش ديگري از انتقادات آن دانشجو درباره عمل نكردن به شعار چند صدايي كه او مطرح كرده است، گفت: البته درست مي‌گويند من زياد گفته‌ام چندصدايي، ولي بعد ديدم كه چرا چند صدايي، آزاد‌انديشي بهتر است؛ چرا كه كامل‌تراست و مصداق گفتمان رهبري است. از آن به بعد ديگر كسي ازمن شعار «چند صدايي» را نشنيد چون ديدم كه اين جامعيت در نظريه آزاد‌انديشي وجود دارد. اما ما تا آزادانديشي خيلي فاصله داريم، در مراسم چهره‌هاي ماندگار هم ديديد كه من با قاطعيت درباره آزاد‌انديشي سخن گفتم.

رييس صداوسيما با بيان اين‌كه آن اظهارات درباره آزاد انديشي را رهبري در پاسخ مفصلي به نامه آقاي رحيم‌ پورازغدي بيان فرمودند، گفت: من در آن جلسه گفتم كه ما درعمل به فرمايشات مقام معظم رهبري درباره آزاد‌انديشي خيلي عقب هستيم.

وي ادامه داد: من از زبان رهبري نشنيدم ولي من به‌عنوان كسي كه از نزديك با مقام معظم رهبري كار مي‌كنم و نقطه‌نظرات ايشان را مي‌شنوم، برداشتم اين است كه ايشان از فضاي آزاد‌انديشي در كشور راضي نيست. آن گفتمان بلند با اين فضايي كه هست تطبيق نمي‌كند، من در مراسم چهره‌هاي ماندگار با صراحت گفتم كه اولين مقصر صدا‌وسيماست، حاضرم به شما بگويم چرا اما آيا فقط ما متهميم، آيا دانشگاه امام صادق (ع) و شما بچه‌هاي حزب اللهي كه دلسوز انقلابيد درباره همين بحث‌هاي آزاد‌انديشي و حتي اصل 44 كه هر دو از تاكيدات رهبري هستند بايد اجرايي شوند، سخنراني طراحي كنيد ميزگرد بگذاريد، آن وقت من براي بحث آماده‌ام.

وي اظهار كرد: فضاي آزاد‌انديشي در دانشگاه‌ها مورد بي مهري است، همه‌جا فضا اينطوري نيست من به دانشگاه‌هاي ديگر مي‌خواهم بروم و حرف‌هاي دانشجويان ديگر بشنوم، توصيه رهبري اكنون اين است كه همه ما به دانشگاه‌ها برويم و با دانشجويان حرف بزنيم. من اين جا آمده‌ام با اين‌كه مي‌دانستم كه تيغ نقد شما به طرف ماست صحبت‌هاي شما را بشنوم و انتقال بدهم.

***

ضرغامي در ادامه در پاسخ به بخش ديگري از انتقادات آن دانشجو درباره عمل نكردن به شعار چند صدايي كه او مطرح كرده است، گفت: البته درست مي‌گويند من زياد گفته‌ام چندصدايي، ولي بعد ديدم كه چرا چند صدايي، آزاد‌انديشي بهتر است؛ چرا كه كامل‌تراست و مصداق گفتمان رهبري است. از آن به بعد ديگر كسي ازمن شعار «چند صدايي» را نشنيد چون ديدم كه اين جامعيت در نظريه آزاد‌انديشي وجود دارد. اما ما تا آزادانديشي خيلي فاصله داريم، در مراسم چهره‌هاي ماندگار هم ديديد كه من با قاطعيت درباره آزاد‌انديشي سخن گفتم.

رييس صداوسيما با بيان اين‌كه آن اظهارات درباره آزاد انديشي را رهبري در پاسخ مفصلي به نامه آقاي رحيم‌ پورازغدي بيان فرمودند، گفت: من در آن جلسه گفتم كه ما درعمل به فرمايشات مقام معظم رهبري درباره آزاد‌انديشي خيلي عقب هستيم.

وي ادامه داد: من از زبان رهبري نشنيدم ولي من به‌عنوان كسي كه از نزديك با مقام معظم رهبري كار مي‌كنم و نقطه‌نظرات ايشان را مي‌شنوم، برداشتم اين است كه ايشان از فضاي آزاد‌انديشي در كشور راضي نيست. آن گفتمان بلند با اين فضايي كه هست تطبيق نمي‌كند، من در مراسم چهره‌هاي ماندگار با صراحت گفتم كه اولين مقصر صدا‌وسيماست، حاضرم به شما بگويم چرا اما آيا فقط ما متهميم، آيا دانشگاه امام صادق (ع) و شما بچه‌هاي حزب اللهي كه دلسوز انقلابيد درباره همين بحث‌هاي آزاد‌انديشي و حتي اصل 44 كه هر دو از تاكيدات رهبري هستند بايد اجرايي شوند، سخنراني طراحي كنيد ميزگرد بگذاريد، آن وقت من براي بحث آماده‌ام.

وي اظهار كرد: فضاي آزاد‌انديشي در دانشگاه‌ها مورد بي مهري است، همه‌جا فضا اينطوري نيست من به دانشگاه‌هاي ديگر مي‌خواهم بروم و حرف‌هاي دانشجويان ديگر بشنوم، توصيه رهبري اكنون اين است كه همه ما به دانشگاه‌ها برويم و با دانشجويان حرف بزنيم. من اين جا آمده‌ام با اين‌كه مي‌دانستم كه تيغ نقد شما به طرف ماست صحبت‌هاي شما را بشنوم و انتقال بدهم.

****

در ادامه نشست دانشجوي ديگري گفت: شما گفتيد كه در مقابله با رسانه‌هاي خارجي خيلي از كارها را انجام مي‌دهيد درحالي كه رسانه‌ي جمهوري اسلامي نبايد مقابله‌اش به اين شكل باشد؛ از طرف ديگر درباره‌ي بحث ديني كه دوستان مطرح كردند خط‌كشي‌هاي ديني وغير ديني در اخبار ديني و غيرديني و درخيلي جاهاي ديگر اعمال مي‌شود در حالي كه اين خط‌كشي‌ها را نبايد صدا‌وسيماي جمهوري اسلامي ايران بگذارد.

رييس سازمان صدا‌وسيما در پاسخ به اين انتقادات گفت: درباره تخصيص‌دادن برخي از قوانين به برخي از توليدات بايد بگويم از نظر ما اين طبيعي است. بعضي از اخبار بنابر اهميت‌شان اعلام مي‌شوند، خيلي ها كه به‌صورت عمومي اخبار را گوش مي‌دهند علاقه‌مندند كه به عنوان مثال بدانند كه نتيجه بازي آلمان و بارسلون چه مي‌شود و خيلي‌ها هم برايشان اهميت ندارد، مثل همين دراخبار فرهنگي است؛ يا شما بايد نمايشگاه كتاب افتتاح مي‌كرديد و در خبر يك قرار بگيرد يا اين‌كه زماني تيم وزنه‌برداري مقام اول را به‌دست مي‌آورد و در رتبه يك خبر قرار مي‌گيرد، اين منطق براصول حرفه‌يي است و كاملا درست است، اخبار حوزه و مذهبي نيز كاملا همين‌طور است مي‌توانيم خبر مهمي كه در اين حوزه اتفاق افتاده است اعلام كنيم اما مي‌توانيم خبر مستقلي تحت عنوان اخبار ويژه معارف و قران هم داشته باشيم.

دانشجويي با اعتراض گفت: اكنون بحث ما نگاه سكولاريستي است مثلا وقتي شما به حيات وحش مي‌پردازيد به جاي اين‌كه بگوييد آن حيوان چه ويژگي دارد در آن بايد روح ايمان باشد، وقتي شما مي‌خواهيد فيلم مذهبي هم بسازيد آن‌قدر فيلم را خط‌كشي مقطعي مي‌كنيد و چند آيتم مذهبي هم به آن مي‌چسبانيد ولي درنهايت بويي از مذهب نبرده است، هنر ديني هنري نيست كه در سينما شيطان پخش شود و غيره.

ضرغامي در پاسخ به اين دانشجو تصريح كرد: اين يك بحث ديگر است؛ شما مي‌گوييد بحث سكولاريستي يعني درجاهايي كه نبايد محتوا را ديني كنيد ديني مي‌كنيد و درجايي كه بايد محتوا ديني باشد ديني نيست، در مستندهاي طبيعت كه خودمان توليد مي‌كنيم اين‌ها را كه شما مي‌گوييد رعايت مي‌كنيم. ولي درباره آن‌هايي كه خارجي است اين جزو مصوبات ماست كه اين كار انجام بگيرد، بخشي نيز انجام گرفته است، اين مستندها بايد اوج قدرت خداوند را نشان دهد.

يكي از دانشجويان نيز با بيان اين‌كه فرمايشات مقام معظم رهبري درباره نقد سازمان صدا‌وسيما بايد دراختيار تمام دانشجويان قرار بگيرد چرا كه ايشان در آن سخنراني دقيقا جزييات مهندسي پيام در رسانه را تشريح كردند گفت كه رهبري بيشترين مايه را براي صدا‌وسيما گذاشتند و اين صدا و سيماست كه بايد اين روشن‌بيني را ترويج كند و محتواي برنامه‌ها را مديريت كند، صدا‌وسيما «ايران خودرو» نيست كه در هرلحظه و ساعت بخواهد يك ماشين توليد كند، درست است مديريت چنين جاي حساسي پيچيده است، ما هم قبول داريم.

وي در بخش ديگري از انتقادات خود به اشراف رييس سازمان صدا‌وسيما به كليه فيلم‌ها و سريال‌ها اشاره كرد و گفت: آيا مديريت سازمان ورود به تمام سريال‌هاست، آيا مهندس ضرغامي بايد به تنهايي اين‌بار را بردوش بكشند. سازمان اگر مي‌خواهد روشن‌بينانه اداره شود بايد يك مغز متفكر داشته باشد.

اين دانشجو با اعتراض به بخش‌هاي مديريت و برنامه ريزي سازمان ادامه داد: عاقل آن كسي است كه بين بد و بدتر انتخاب كند و اكنون 99 درصد انتخاب‌هايي كه در سازمان مي‌شود بين بد و بدتر است. ولي برمبناي چه ملاكي و چه كسي بايد اين امر را دنبال كند؟

اين دانشجو خطاب به ضرغامي اظهار كرد: اگر حوزه و دانشگاه ضعيف هستند پس چه كسي بايد اين امر را دنبال كند آيا كسي غير از شما، شما مصداق عملتان اين است كه اين حوزه سازماني را قدرت ببخشيد ولي در دوسال گذشته كه من پيگيري كردم هر روز بدتر از ديروز بوديد.

رييس سازمان صدا‌وسيما نيز در پاسخ به انتقادات اين دانشجو گفت: نكاتي را هم كه شما مي‌فرماييد درست است حرف من هم همين اهم و مهم‌كردن و تدبير است. ما نيز با شما هم صدا هستيم و هيچ‌كس به اندازه رييس سازمان صدا‌وسيما در جايگاه حرفه‌يي و صنفي طرفدار آزادي بيان نيست چون به آن اعتقاد دارم.

ضرغامي ادامه داد: اصلا آزاد‌انديشي به نفع سازمان صدا‌وسيماست.

دانشجوياني به تناقض ميان اظهارات ضرغامي درباره آزاد‌انديشي با آنچه در سازمان اتفاق مي‌افتد اشاره كردند و گفتند و به بحث مميزي‌ها در كارهاي رسانه ي ملي پرداخت كه ضرغامي دراين باره گفت: من واقعا درباره‌ سريال‌ها معتقدم كه يك عده بايد بيايند و بي‌رحمانه سريال‌ها را نقد كنند. من آماده‌ام دانشگاه امام صادق (ع) چند نفر را مثلا حوزه فيلم و سريال معرفي كند و در نشست‌هايي انتقادات و نقطه‌نظرهاي خود را مطرح كنند.

وي ادامه داد: درجاهايي من مطلع شدم كه قسمت‌هايي بي‌دليل حذف شده‌اند و بي‌خود برخورد كرده‌اند. درحالي كه موردي نداشته، مثلا آخرين مورد درباره فيلم سينمايي كنعان بود كه روزنامه‌ها نوشتند به‌دليل صحبت‌هاي انتقادي كه خانم عليدوستي درجايي داشتند نام ايشان از تيزر تلويزيوني آن فيلم حذف شده است، من آن مصاحبه را خواندم اتفاقا نقد سازنده‌اي هم كرده بودند و بسيار تعجب كردم كه چرا چنين كاري را كردند و گفتم كه بعيد است. ولي وقتي مطمئن شدم كه درست است مدير بازرگاني را خواستم و او توضيحاتي كلي ارائه كرد مبني براين‌كه قانونمان اين است من گفتم اگر قانونتان اين است پس چرا چندبار پخش كرديد كه گفت اشتباه شده است.

رييس سازمان صدا‌وسيما ادامه داد: من از اين ماجرا بسيار عصبي شدم و گفتم نه تنها اصلاح مي‌كنيد بلكه تمام تيزرهايي كه بدون اسم خانم عليدوستي پخش كرديد رايگان تكرار مي‌كنيد.

وي با اشاره به مطلبي كه يكي از روزنامه‌ها درباره اين واكنش نوشت مبني بر عقب‌نشيني رييس سازمان اظهار كرد: يكي از مشكلات كشور ما اين است كه وقتي مسوولي در برابر انتقادات متوجه مي‌شود كه اشتباه شده است، فورا موضع‌گيري مي‌كنند و عليه آن مطلب مي‌نويسند.

ضرغامي تصريح كرد: هيچ‌كس به خاطر انتقادي كه مي‌كند ممنوع نمي‌شود، ممكن است يك سخنراني برنامه‌هايش يك مدت كم بشود، يك‌مدت 10 بار در ماه ديده شود و يك مدت 2 بار ديده شود، اين‌ها فراز‌ونشيب است، درباره كسي كه شما نام برديد خودشان در جلسه‌اي گفتند كه خيلي‌ها مثل من بهتر است در مساجد و درجاهايي كه سينه‌به‌سينه با مردم ارتباط دارند صحبت كنند شايد گاهي اوقات درست نباشد كه از تلويزيون برخي مسائل را براي همه مطرح كنيم يعني اين جز انتقادات ايشان است و به نظر من درست هم هست.

وي در بخشي ديگر از اظهارات خود گفت: سازمان صدا و سيما براي انجام ماموريت‌هايي كه به آن محول شده است، 170 ميليارد تومان بايد بابت آگهي‌هاي بازرگاني در بياورد. اين امر دولت‌ها كه همين‌طور جلوتر آمد بيشتر شد، البته من كسي را متهم نمي‌كنم.

***حاشيه

ـ علي‌رغم اين‌كه اين نشست از عصر روز دوشنبه آغاز شد و تا نيمه‌شب سه‌شنبه به‌طول انجاميد و به‌دليل حجم بالاي دانشجويان شركت‌كننده تعدادي از ميهمانان نشست را ايستاده يا نشسته برروي زمين دنبال مي‌كردند هيچ پذيرايي از سوي ميزبان صورت نگرفت وحتي ضرغامي نيز فقط با آب معدني گلوي خود را تازه مي‌كرد.

ـ گاهي اوقات شدت انتقادات تا حدي بالا مي‌گرفت كه صداي تشويق و صلوات با هم مي‌آميخت و حتي در مواردي بين خود دانشجويان نيز اختلاف پيش مي‌آمد كه با ميانجگري ضرغامي، جو آرام مي‌شد.

ـ در بخشي از نشست درحالي كه مجري مراسم يكي از دانشجويان را دكتر خطاب كرد رييس سازمان صدا‌وسيما با خنده گفت: بهتر است فعلا از همه دكترها فاكتور بگيريد چون درد‌سر مي‌شود.

ـ‌ گفتني است قبل از ورود ضرغامي به نشست دانشجويان گروه تصويربرداري واحد مركزي خبر را از مراسم بيرون كرده و اجازه تصويربرداري به آنها ندادند كه اين مساله با اعتراض شديد خبرنگار واحد مركزي خبر مواجه شد.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 29 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن