تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند عزو جل كه فرموده است: از صبر و نماز كمك بگيريد، صبر، روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816553857




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تفاهم‌نامه‌توسعه همكاري انرژي ايران و تركيه امضا شد ‌ وزير نفت: توليد روزانه گاز امسال، از اوج مصرف سال قبل بيشتر است


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: تفاهم‌نامه‌توسعه همكاري انرژي ايران و تركيه امضا شد ‌ وزير نفت: توليد روزانه گاز امسال، از اوج مصرف سال قبل بيشتر است


گروه اقتصادي- تفاهم‌نامه‌توسعه همكاري‌هاي بخش انرژي با حضور غلا‌م‌حسين نوذري وزير نفت و حلمي گولر ‌وزير انرژي تركيه در تهران امضا شد. ‌
بر اساس اين گزارش، تفاهم‌نامه فوق در بخش‌هاي مختلف توسعه فازهاي پارس جنوبي، ترانزيت گاز و ايجاد خط لوله عسلويه ـ مرز بازرگان است. به اين ترتيب تركيه توسعه فازهاي 22 تا 24 پارس جنوبي را با سرمايه‌گذاري خود برعهده مي‌گيرد كه پس از به نتيجه رسيدن 50 درصد گاز توليدي به ترك‌ها فروخته خواهد شد.
براساس اين تفاهم‌نامه اجازه ترانزيت گاز تركمنستان از سرزمين ايران به تركيه و انتقال گاز ايران به اروپا از سرزمين تركيه انجام خواهد شد كه در حال حاضر توافق انجام شده براي ترانزيت گاز تركمنستان به تركيه 35 ميليارد متر مكعب در سال و همچنين ترانزيت گاز ايران به اروپا از طريق تركيه نيز 35 ميليارد متر مكعب در سال توافق شده است. در اين زمينه ايجاد يك خط انتقال گاز از عسلويه تا مرز تركيه به طول حدود 1850 كيلومتر در برنامه است كه براي اجراي اين خط مشاركت‌هايي تشكيل مي‌شود كه براي تامين منابع مالي و اجراي پروژه خواهد بود. اين تفاهم‌نامه بايد با مذاكرات منظم طي يك سال به قرارداد تبديل شود و مجموعه‌آنها به عنوان يك بسته تفاهمي به هم مربوط هستند. ‌

شبكه شمال كشور به پايداري رسيد
وزير نفت پس از امضاي تفاهم‌نامه‌توسعه همكاري‌هاي بخش انرژي ايران و تركيه گفت:‌با كارهايي كه در ساوه، قزوين و رشت براي تقويت فشار گاز انجام شده، شبكه شمال كشور به پايداري رسيده است. غلا‌محسين نوذري از پايدار شدن شبكه شمال كشور خبر داد و گفت: با كارهايي كه در ساوه، قزوين و رشت براي تقويت فشار گاز انجام شده، شبكه شمال كشور به پايداري رسيده است. به اين منظور خطي از ميامي به دشت شاد مي‌رود كه گاز رساني به استان‌هاي گلستان و مازندران را تقويت مي‌كند.
از سوي ديگر مذاكره با تركمنستان نيز ادامه دارد و به زودي قرارداد نهايي خواهد شد. وي با بيان اين‌كه اخيرا كشورهايي كه خط لوله نوباكو را دنبال مي‌كنند، تاكيد كرده‌اند كه اجراي اين خط بدون ايران ممكن نيست و به اين منظور در حال انجام مذاكراتي با آنها هستيم، خاطرنشان كرد: به اين ترتيب هم اكنون دو خط لوله مهم نوباكو و پرشين به طور موازي دنبال مي‌شود كه مذاكرات هر كدام زودتر نهايي شود، اجراي آن آغاز خواهد شد. در اين رابطه قطعا اروپايي‌ها علا‌قه‌مند به دريافت گاز هستند و با توجه به سياست‌هاي موجود آنها در ساخت خطوط لوله و بازكردن مسير كمك خواهند كرد. وي با اشاره به جدي شدن تقاضاي سرمايه‌گذاري كشورهاي اروپايي از ايران خاطرنشان كرد: مذاكرات سه جانبه گازي روسيه، ايران و قطر نيز تاثير زيادي در معادلا‌ت بين‌المللي داشته است.
به گفته او هزينه مورد نياز ساخت خط لوله عسلويه ـ مرز بازرگان كه حدود دو هزار كيلومتر است، حداقل 4 ميليارد دلا‌ر خواهد بود، زيرا هر هزار كيلومتر خط لوله نياز به دو ميليارد دلا‌ر سرمايه‌گذاري دارد. همچنين سرمايه‌مورد نياز براي توسعه فازهاي 22 تا 24 پس از انتخاب پيمانكاران مشخص مي‌شود. نوذري با اشاره به ساخت خط لوله ششم سراسري كه قرار است گاز عسلويه را به استان‌هاي غرب كشور منتقل كند، گفت: به دليل بالا‌ رفتن حجم مصرف گاز در استان‌هاي آذربايجان شرقي، غربي، كردستان، لرستان و اردبيل بايد خطي را براي تقويت و پايداري توزيع گاز در اين قسمت مي‌ساختيم.
وزير نفت با تاكيد بر اين‌كه روز گذشته بيش از پيك مصرف گاز سال گذشته در كشور گاز توليد شده كه حدود 474 ميليون متر مكعب محاسبه شده است، اظهار كرد: با صرفه‌جويي مردم مي‌توانيم بخش زيادي از مصرف بيش از حد را كاهش داده و بهينه كنيم. امسال لا‌زم است براي مصرف كننده‌هايي كه بسيار فراتر از الگو و به طور كاملا‌ غير بهينه گاز مصرف مي‌كنند، تدابير خاصي انديشيده شود. وي با اشاره به اين‌كه هم اكنون روزانه حدود 27 ميليون متر مكعب گاز به تركيه صادر مي‌شود، يادآوري كرد: پيش‌بيني اين است كه توليد روزانه فازهاي 22 تا 24 پارس جنوبي حدود 46 ميليون متر مكعب باشد كه 23 ميليون متر مكعب آن به تركيه داده مي‌شود و در مجموع گاز صادراتي به تركيه از ايران حدود 50 ميليون متر مكعب در روز خواهد شد. وي با اشاره به اين‌كه يكي از استراتژي‌ها در رابطه با صادرات گاز اين است كه كساني كه تمايل خريد گاز ايران را دارند، بايد در بخش بالا‌دستي سرمايه‌گذاري كنند، افزود: خط لوله نهم سراسري (عسلويه ـ مرز بازرگان) ظرفيت انتقال روزانه 110 ميليون متر مكعب گاز را دارد كه 50 ميليون متر مكعب آن به تركيه و 60 ميليون متر مكعب آن به اروپا صادر خواهد شد. ‌

صبر تا سال آينده
وزير انرژي تركيه پس از امضاي تفاهم‌نامه‌توسعه همكاري‌هاي بخش انرژي با ايران گفت: مسائل فني و قيمت گاز در همكاري ايران و تركيه طي يك سال آينده مشخص و تفاهم نامه توسعه‌همكاري انرژي ميان دو كشور در آن موقع به قرارداد تبديل خواهد شد. حلمي گولر اظهار كرد: طي فاصله زماني يك ساله تا امضاي قرارداد، مسائل قراردادي توسعه بررسي مي‌شود و در رابطه با قيمت به تفاهم خواهيم رسيد. وي در مراسم امضاي تفاهم نامه همكاري انرژي افزود: اين تفاهم با توجه به همكاري‌هاي دوجانبه انجام شده و در بحث عرضه‌گاز و رفع نياز تركيه و ساير كشورهاي اروپايي مهم است.
اين نوع همكاري‌ها موجب تقويت امنيت دو كشور و نيز منطقه مي‌شود. به گفته وي براساس اين تفاهم‌نامه، تركيه در سه فاز حوزه گازي فعاليت خواهد داشت كه 50 درصد گاز را براي كشور خود مي‌خرد و 50 درصد باقي مانده را از طريق خاك خود به اروپا منتقل مي‌كند. گولر تصريح كرد: در چارچوب اين تفاهم نقشه‌راهي ترسيم مي‌شود تا جزئيات همكاري در زمينه امنيت عرضه گاز مشخص شود. همان طور كه اشاره شد، اين تفاهم نياز به فعاليت‌هاي فني دارد كه حدود يك سال طول مي‌كشد؛ بنابراين بلا‌فاصله كارهايمان را شروع خواهيم كرد.
وي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به طولا‌ني شدن زمان تصميم گيري تركيه براي حضور جدي در اين نوع همكاري‌ها كه توافق اوليه‌اي در تيرماه سال گذشته به اين منظور امضاء شده بود و قطعي شدن قرارداد تا يك سال آينده خاطرنشان كرد: در اين فاصله زماني نياز به بررسي دقيق داشتيم و بحث‌هاي كارشناسي مطرح بود و اين فاصله طولا‌ني براي انجام كارهاي فني نشان دهنده جديت تركيه در اجراي اين همكاري است. وي با بيان اين‌كه تركيه در بحث خطوط لوله گازي مانند باكو ـ تفليس ـ جيهان، شاه‌دنيز، تركيه ـ يونان و ايتاليا حضور داشته و آنها را اجرايي كرده است، افزود: در اين مورد نيز اين سابقه يك تضمين و بيانگر اين است كه اجراي تفاهم نتيجه مطلوبي را به همراه خواهد داشت.
در اين زمان نشست‌هاي مطلوبي برگزار شده و نتيجه اين شد كه هم اكنون اين تفاهم نامه امضا شود. وزير انرژي تركيه با اشاره به اين‌كه اين يادداشت تفاهم امضا شده بيانگر اين است كه جزئيات مربوط به نوع قرارداد (بيع‌متقابل) را قبول كرديم، گفت: در خصوص قيمت و حجم سرمايه‌گذاري در پروژه با توجه به كاهش قيمت فولا‌د، آن را در آينده به طور جدي‌تر بررسي خواهيم كرد. با توجه به تغيير نرخ فولا‌د در حال حاضر نمي‌توان رقم خاصي را مشخص كرد.
 سه شنبه 28 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن