تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812729361




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تشكيل دولت جديد لبنان؛ كاميابي ها و ناكامي ها


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: گروه تحقيق و تفسير خبر- تشكيل دولت جديد لبنان پس از پنج ماه چانه زني، در حالي كه يك پيروزي بزرگ براي جريان مقاومت در لبنان و منطقه بود، شكست سهمگيني را نيز به جريان غرب گرا در لبنان و حاميان خارجي آنها كه در راس آن آمريكا و عربستان سعودي است، وارد كرد.

معرفي اعضاي كابينه جديد لبنان از سوي "نجيب ميقاتي" نخست وزير اين كشور، به پنج ماه ابهام و بلاتكليفي سياسي پايان داد و فصل جديدي را در تحولات اين كشور گشود.
بي ترديد مهمترين مشخصه تركيب دولت جديد لبنان، تقويت موقعيت حزب الله و همپيمانان آن است كه در اين كشور به جناح 8 مارس معروف هستند. بر اين اساس اين جناح از 11 پست خود در دولت حريري اكنون به 19 مسند از مجموع 30 پست وزارتي دست يافت؛ چيزي كه به آنها اين امكان را مي دهد تا در اتخاذ تصميمات يا جلوگيري از آن دست بالا را داشته باشند.

* از سقوط حريري تا روي كارآمدن ميقاتي
.................................................. .....
21 دي ماه 1389 دولت پيشين لبنان به رهبري "سعد حريري" با استعفاي يك سوم از اعضاي خود كه شامل 11 وزير از جمله 10 وزير وابسته به حزب الله و متحدانش مي شد، سقوط كرد.
پس از سقوط دولت، در حالي كه جناح 14 مارس مجددا بر نامزدي سعد حريري براي تصدي پست نخست وزيري تاكيد مي كرد، جناح 8 مارس اعلام كرد كه قصد دارد گزينه ديگري را براي اين پست معرفي كند.
از آنجايي كه نخست وزير بايد از سوي اكثريت پارلماني معرفي شود، هر يك از دو جناح تلاش هاي بسياري را براي دست يابي به اين اكثريت كردند. باوجود اينكه جناح 14 مارس در انتخابات اخير پارلماني در لبنان با كسب 71 كرسي از 128 كرسي، موفق به كسب اكثريت پارلماني شد اما خروج 14 نماينده متعلق به حزب سوسياليست ترقي خواه دروزي به رهبري "وليد جنبلاط" از اين جناح موجب شد تا تعداد كرسي هاي آن با جناح مقابل به تعداد برابر 57 كرسي برسد.
سرانجام همراهي هفت نفر از هم حزبي هاي جنبلاط با جناح 8 مارس در كنار جدايي 4 نماينده اهل سنت شهر طرابلس از جناح 14 مارس و پيوستن آن به 8 مارس، باعث شد كه عملا اين جناح بتواند آراء لازم براي معرفي نخست وزير جديد لبنان را كسب كند.
اين گونه بود كه پس از رايزني و مشورت هاي پارلماني روز 5 بهمن ماه سال گذشته، نجيب ميقاتي توانست با 68 راي در مقابل 60 راي سعد حريري به عنوان گزينه نخست وزيري لبنان معرفي شود و مامور تشكيل كابينه جديد لبنان شود.

* اختلافات 8 و 14 مارس
.................................
ريشه اصلي اختلافات دو جناح 8 و 14 مارس به مساله دادگاه ترور رفيق حريري بر مي گردد. اين دادگاه كه با حمايت هاي كشورهاي غربي و در راس آنها آمريكا تشكيل و فعال شد، پيشتر سوريه را متهم به دست داشتن در ترور رفيق حريري كرده بود و ظاهرا اين بار انگشت اتهام را به سمت حزب الله نشانه گرفته است.
جناح 8 مارس با اين دادگاه و بويژه فرايند دادرسي و تحقيقات آن مخالف است و معتقد است كه اين دادگاه با زير پاگذاشتن اصول حقوقي تبديل به ابزاري در دست بيگانگان براي فشار به مقاومت و وحدت ملي در لبنان شده است.
در مقابل اما 14 مارسي ها از اين دادگاه حمايت مي كنند و مخالف پيگيري اين پرونده در چارچوب نظام قضايي لبنان هستند.

*كامياب ها و ناكام ها
...............................
مهمترين پيام تشكيل دولت جدبد در لبنان، تغيير آرايش سياسي در اين كشور است. بر اين اساس كه جناح 8 مارس كه مدت ها در نقش اقليت در پارلمان و دولت حضور داشت اينك با يارگيري هاي جديد توانسته اكثريت پارلماني و دولتي را كسب كند.
در كنار اين پيروزي براي هشت مارسي ها، بي ترديد اين شكست بزرگي براي جناح 14 مارس است. اظهارات برخي از مقام هاي اين جناح پس از تشكيل دولت جديد لبنان به روشني نارضايتي آنان را به خاطر از دست دادن جايگاه قبلي شان نمودار مي كند. آنها نه تنها از تشكيل دولت ميقاتي استقبال نكرده اند بلكه تلاش مي كنند با طرح مسائلي از جمله منتسب كردن عناويني از جمله "دولت دست نشانده حزب الله و سوريه" فضاسازي منفي را عليه آن آغاز كنند.
بي ترديد ناكامي جريان 14 مارس در لبنان، يك شكست براي حاميان منطقه اي و بين المللي آنها و در راس آن آمريكا و عربستان سعودي نيز هست. تشكيل دولتي با اكثريتي كه مخالف رويكرد اين كشورها در مورد لبنان است، به هيچ وجه در راستاي منافع اين كشورها نيست. آنها طي سال هاي اخير تلاش بسيار زيادي براي فشار و ضربه زدن به جريان مقاومت در لبنان اعمال كردند اما شواهد گوياي اين است كه اين فشارها نتيجه عكس داده است.
در مقابل اما، كشورهاي ايران و سوريه كه همواره مدافع جريان مقاومت در لبنان بوده اند، تشكيل دولت كنوني در لبنان را كاملا در راستاي منافع خود مي بينند و به شدت از آن استقبال كرده اند.
به نظر مي رسد مهمترين پرونده پيش روي دولت جديد لبنان، موضوع جنجال برانگيز و حساس پرونده ترور رفيق حريري و حواشي مربوط به آن است. آنطور كه هشت مارسي ها پيشتر مطالبه مي كردند، اين انتظار وجود دارد كه رويه دولت لبنان بويژه در قبال دادگاه بين المللي ترور حريري تغييراتي محسوس داشته باشد.
از ديگر سو پيش بيني مي شود جناح مقابل مقاومت در لبنان با پشتيباني هاي منطقه اي و جهاني خود و نيز بهره بردن از فضاي بحراني در جهان عرب درصدد فشار سياسي و تبليغاتي وسيعي عليه دولت جديد باشند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 157]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن