تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه بر باطل سوار شود، مَركبش او را ذليل خواهد كرد. كسى كه از راه حق منحرف شود ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817209534




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتقاد وزیر ارتباطات از ادغام با راه و مسکن


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: با توجه به عدم سنخيت و تجانس اين وزارتخانه با وزارتين مسكن و راه، ادغام اين سه خسارات فراواني را به كشور تحميل خواهد كرد كه جبران آن براي آيندگان بسيار سخت و بعضا " غيرممكن خواهدبود

وزير ارتباطات و فنآوري اطلاعات گفت:با توجه به عدم سنخيت و تجانس اين وزارتخانه با وزارتين مسكن و راه، ادغام اين سه خسارات فراواني را به كشور تحميل خواهد كرد كه جبران آن براي آيندگان بسيار سخت و بعضا " غيرممكن خواهدبود.

رضا تقي.پور وزير ارتباطات و فنآوري اطلاعات در گفت.و.گو با خبرنگار فارس، به تشريح نقش فناوري ارتباطات و اطلاعات در توسعه همه.جانبه جوامع امروزي پرداخت و افزود: لزوم توسعه فناوري ارتباطات و اطلاعات به عنوان محرك اصلي و عامل توسعه در تمام بخشها موضوعي نيست كه اخيراً صاحب.نظران به آن رسيده باشند وليكن تكرار آن در واقع نشان از اهميت و جريان پوياي اين مضمون دارد.

وي ادامه داد: امروزه اين رويكرد گريز.ناپذير در تمامي عرصه.ها نمود يافته است. توسعه كاربردهاي صحيح و گسترده فناوري ارتباطات و اطلاعات و گسترش استفاده از اين فناوري در زندگي روزمره آحاد مردم و تسهيل دسترسي به شبكه.هاي ارتباطي , علاوه بر اينكه موجب صرفه.جوئي هاي فراوان در مقياس ملي مي.گردد, در بالا بردن دقت, صحت و سرعت امور و برقراري عدالت و رفاه اجتماعي تاثير بسزائي دارد.

تقي.پور با بيان اينكه امروزه فناوري ارتباطات و اطلاعات شيوه و فضاي زندگي را بكلي دگرگون ساخته و فاصله.هاي زماني و مكاني را عملا از ميان برداشته است، اضافه كرد:عصر حاضر عصر اطلاعات نام گرفته و بسيار فراتر از اختراع ماشين چاپ تحول شگرفي در توليد و انتشار علم پديد آورده.است. امروزه فناوري ارتباطات و اطلاعات توانسته است توليد علم را در هر چند سال چند برابر كند. ارتباطات و فناوري اطلاعات, قدرت ذهني و عملياتي بشر را تا فراسوي مرزها و اقصي نقاط عالم كشانده است.

وي خاطرنشان كرد:امروز تحصيل در يك دانشگاه معتبر جهاني و كاركردن در بنگاه.هاي اقتصادي و صنعتي جهان و يا برخورداري از يك كسب و كار با ارزش افزوده بالا و حضور در بازار جهاني و يا تجارت و خريد و فروش كالا در محيط مجازي حتي براي يك نوجوان با هوش ايراني دور از ذهن نيست.

به گفته وي سوار بر مركب ارتباطات و اطلاعات مي.توان در چشم به هم زدني در هر كجاي جهان حضور داشت. دسترسي به يك كتاب آسان.تر از آنست كه آنرا از قفسه كتاب مجاور خودمان برداريم و نگاه از آسمان به زمين ديگر يك رؤيا نيست.

وزير ارتباطات و فنآوري اطلاعات گفت: شايد به جرأت بتوان گفت هيچ فناوري.اي چنين دگرگوني عظيمي را پديد نياورده باشد. سرعت تحولات به گونه.اي بوده است كه انديشمندان غربي نيز متحيرانه به آن مي.نگرند و سعي در ارزيابي، سنجش و مرزبندي حدود اثرگذاري آن دارند. تاثيرات اين فناوري در حوزه اقتصادي و تجارت، شكوفايي و رونق غير قابل وصفي به تعاملات علمي و معاملات مالي جهان بخشيده است. مسلماً تأثيرات اين فناوري در ديگر حوزه ها، كمتر از حــوزه اقتصاد نمي.باشد.

وي اظهار داشت:امكان برقراري ارتباط در هر كجا، هر زمان و هر وقت قابليتي است كه در گوشه هائي از دنيا محقق شده و براي فرداي جهان يك امر گريز.ناپذير است. دستيابي به رشد اقتصادي مورد نظر برنامه پنجم توسعه و چشم.انداز 20 ساله به گونه.اي كه مشاركت خواهي ناشي از رشد و تحرك اجتماعي جوانان را در بر گيرد، نوگرائي و نوآوريهاي ناشي از جواني جمعيت را پاسخ گويد و اشتغال آنان را بيشتر ميسر سازد، مستلزم رويكرد جديدي با بنيانگذاري و توسعه اقتصاد ديجيتالي بر پايه فناوري ارتباطات و اطلاعات است.

تقي.پور افزود:فناوري اطلاعات كه به عنوان يك فناوري نو از دهه 90 ميلادي وارد بازار شده و به سرعت توسعه يافته است، از جمله فناوري هاي برتر ، پايه و راهبردي است كه نه تنها در حوزه فعاليت خود بسيار تاثيرگذار بوده بلكه در تمام فعاليت هاي اقتصادي و غير اقتصادي تاثير به سزايي داشته و در تسهيل انجام امور و افزايش بهره.وري و كارايي نقش مهمي دارد.

وي ادامه داد: جايگاه ويژه فناوري اطلاعات و ارتباطات و نفوذ روز افزون آن در كسب و كار مردم دنيا سبب شده است تا سهم قابل توجهي از دادوستدهاي جهاني به اين بخش اختصاص يابد. سياست هاي توليدي بسياري از كشورها به جاي توليد محصولات قابل لمس محصولات و خدمات دانش پايه و نرم افزاري و يا به بيان ديگر فناوري ها و نوآوري.ها است.

اين عضو كابينه دولت دهم، با اشاره به سرعت و شتاب توسعه فناوري اطلاعات در جهان اضافه كرد:طي دهه گذشته توسعه فناوري اطلاعات در گستره جهاني شتاب قابل توجهي داشته است به ويژه در جهان سوم با توجه به اين كه امكان رقابت تكنولوژيك بسيار دشوار بوده و در صورت وجود چنين امكاني ، تنها از مسير نرم.افزار و فناوري اطلاعات مي.باشد كه نمونه بارز موفق و پيشرو آن در آسياي جنوب شرقي و كشورهاي چين و هند مي باشند.

وي گفت: براساس آمارهاي جهاني در سال.هاي اخير مشاغل مبتني بر فناوري اطلاعات و خدمات وابسته به آن بالاترين درجه ايجاد اشتغال را به خود اختصاص داده است و راهبرد به.كارگيري فناوري.هاي ارتباطات و اطلاعات راهبرد اصلي بسياري از كشورها بوده و توجه خاص مديريتي تاثير قابل ملاحظه.اي در رشد اقتصادي كشورها داشته است كه كره جنوبي و برزيل نمونه.هاي بارز اين كشورها هستند.

تقي.پور در پاسخ به اين پرسش كه ماموريت وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و برنامه.هاي اين وزارت براي توسعه اقتصادي ، سياسي و فرهنگي كشور در راستاي ايفاي نقش هاي فوق الاشاره چيست؟ افزود:برنامه پنجم توسعه اقتصادي ، سياسي و فرهنگي گام دوم از نظام برنامه.ريزي كشور جهت دست.يابي اهداف چشم.انداز بيست ساله است. نگاه مسئولانه به احكام برنامه و تلاش براي تحقق آن ها در مهلت زماني تعيين شده مي تواند رسالت برنامه و آن چه در هدف قانونگذار بوده است را تا حد قابل قبول تامين نمايد.

وي اظهار داشت: در برنامه پنجم توسعه كشور به غير از ماده 46 كه به طور خاص به بحث فناوري ارتباطات و اطلاعات (فاوا) پرداخته است بيش از 30 ماده ديگر نيز مرتبط با فاوا مي باشد كه مهم.ترين دليل آن فرابخشي بودن حوزه فاوا و تسري در حوزه.هاي گوناگون سياسي، اجتماعي ، فرهنگي و اقتصادي است.از مهم.ترين شاخص هاي مورد نظر در برنامه، تحقق جايگاه دوم منطقه در آمادگي الكترونيكي ، شاخص هاي توسعه دولت الكترونيكي و اينترنت و نيز توسعه شبكه دسترسي پرسرعت تا 60% خانوارها و تمام تعاملات در دستگاه هاي اجرايي است.

وزير ارتباطات و فنآوري اطلاعات خاطرنشان كرد:براي تحقق اين شاخص.ها به نوعي بار ناشي از برنامه چهارم نيز بر دوش برنامه پنجم بوده بخصوص وظايف و تكاليفي كه در برنامه پنجم توسعه بر عهده وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نهاده شده است نيازمند همت و تلاش مضاعف و توجه ويژه به تقويت ساختارهاي موجود و حركت به سوي يكپارچگي در مديريت اين حوزه بسيار مهم، حياتي و راهبردي است.

وي گفت:در مجموع در بيش از 30 ماده از برنامه و نزديك به 50 حكم قانوني درخصوص فناوري اطلاعات و ارتباطات وجود دارد كه تنها 14 حكم سخت.افزاري از جمله ايجاد شبكه ملي ارتباطات و فناوري اطلاعات است و برخي نظير سلامت الكترونيكي كارت ملي هوشمند، تجارت الكترونيكي بر عهده ساير وزارتخانه.ها و نهاد.ها است. يعني برنامه پنجم پيش از آنكه به ارتباطات بپردازد به فناوري اطلاعات پرداخته است اگرچه جدا كردن اين دو مقوله زياد با تحولات جهاني و عصر اطلاعات همسو نيست.

اين مقام مسئول اضافه كرد:بطور خلاصه ماموريت وزارت ارتباطات و فنّاوري اطلاعات شامل سياستگذاري، برنامه.ريزي كلان، حمايت، هدايت و نظارت بر شبكه.هاي پستي، پست بانك، مخابراتي، فنّاوري اطلاعات، نظير: اعمال حاكميت بر طيف فركانس ، خصوصي سازي و آزادسازي (صدور مجوز آزادسازي) در بخش و صدور پروانه اپراتورها، تأمين زيرساخت.هاي ارتباطي و فناوري اطلاعات، ساماندهي شبكه ملي اطلاعات و اعمال مديريت مستقل و مقتدر در اين سرمايه عظيم ملي، تدوين و اعمال استانداردها، هدايت امور مربوط به طرح و چاپ و انتشار تمبر، حفظ و حراست از مراسلات و امانات پستي و مكالمات تلفني و مبادلات اطلاع رساني، تأسيس و توسعه، نگهداري و بهره برداري از شبكه هاي مادرپستي، مخابراتي، حمايت از تحقيق براي استفاده از فنّاوري هاي جديد، و حضور فعال در مجامع و اتحاديه هاي بين المللي مي باشد.

وي در ادامه افزود:مقابله با تهديدات نرم و سايبري از مهمترين وظايف وزارت ارتباطات است. دولت دهم اولين دولتي است كه توجه ويژه.اي به فاوا و امنيت در اين حوزه نموده و در جهت دست.يابي به اهداف راهبردي كشور تاكيد خاص بر اهميت و تاثير فاوا در همه عرصه هاي پيشرفت و تحقق عدا لت داشته است. ايجاد كارگروه مديريت فاوا با رياست وزير ارتباطات و 18 كميته وابسته به اين كارگروه در بخش هاي مختلف دولت الكترونيكي ، سلامت الكترونيكي ، صنعت فاوا ، فرهنگ اسلامي ، تجارت الكترونيكي، حقوق و قوانين ، فني ،زير ساخت امنيت در حوزه فضاي تبادل اطلاعات ، از مهمترين اقدامات اين دولت بوده است كه با سرعت قابل ملاحظه اي به تدوين دستورالعمل ها و احصاي نيازهاي اين حوزه پرداخته و با ابلاغ آن به دستگاه ها سعي در كوتاه نمودن مسير نيازسنجي ، ارائه راه حل و اجرا نموده است.

تقي.پور گفت:شبكه ملي اطلاعات كه از زير.ساخت.هاي اساسي و مورد نياز كشور بوده است و نخستين بار توسط اين وزارتخانه در دولت دهم با جديت دنبال شده است طي دو سال آينده راه.اندازي و بخش قابل توجهي از كشور را پوشش داده ، به لحاظ امنيتي بسياري از دغدغه هاي موجود را كاهش خواهد داد.

وي تصريح كرد: توسعه دفاترICT روستائي در ادامه خدمت رساني در قالب 10070دفتر ايجاد شده در دولت هاي نهم و دهم كه برگ زريني در راستاي تحقق شعار هاي مهرورزي با روستائيان عزيز، عدالت محوري، پيشرفت و توسعه كشور و خدمت رساني بود، راه.اندازي شبكه علمي كشور ، هوشمند سازي مدارس ، توليد صدها محتواي آموزشي و ايجاد شبكه يادگيري كشور، ايجاد پست الكترونيكي بومي و امن ، موتور جستجوگر ملي ، طرح اينترنت پاك ، سيستم عامل بومي ، كارت هوشمند ملي، سلامت الكترونيك ، دولت الكترونيك، تجارت الكترونيك، ايجاد مراكز داده امن ملي و استاني ، كاهش شكاف ديجيتالي بين استان ها و الكترونيكي كردن استان ها و دستگا ه ها كه خود سبب كاهش محروميت و برقراري عدالت و شفاف سازي خواهدشد، هم چنين ايجاد مركز امداد و نجات رايانه.اي به منظور رصد امنيت فضاي تبادل اطلاعات (افتا) و پياده سازي سند افتا و اجراي سياست هاي 9گانه ابلاغي مقام معظم رهيري در حوزه افتا ، كاهش وابستگي به اينترنت به گونه.اي كه ميزباني صددرصد دستگاه هاي دولتي و غير دولتي به داخل كشور انتقال يابد، ايجاد پايگاه.هاي داده ملي براي تبادل اطلاعات بين دستگاه.ها ، فرهنگ سازي و آموزش آحاد مردم در به.كارگيري ابزارهاي نوين فناوري اطلاعات و افزايش بهره.وري در بخش هاي اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي، افزايش سهم توليد محتوا در جهان در مقابل صرفا مصرف كننده بودن محتواهاي توليد شده ، همگي از برنامه هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در دولت دهم است.

وزير ارتباطات و فنآوري اطلاعات ، در مورد پيشنهاد مطرح شده توسط كميسيون امور اجتماعي مجلس در ارتباط با ادغام وزارتخانه هاي مسكن و شهرسازي و راه و ترابري با وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ، اظهار داشت:ضمن احترام به نظرات برخي از دوستان حاضر در جلسه كميسيون امور اجتماعي بايد عرض كنم معمولا " و براساس قواعد موجود مجلس محترم شوراي اسلامي امور مربوط به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با توجه به تخصصي بودن آن در كميسيون صنايع و معادن و امور مربوط به وزارتخانه هاي مسكن و شهرسازي و راه و ترابري در كميسيون عمران مجلس طرح و بررسي مي.شده است ضمن اينكه مسايل عمومي و اجتماعي در كميسيون امور اجتماعي مورد بحث و مداقه قرار مي.گيرد.

وي ادامه داد:در مورد سنخيت ادغام سه وزارتخانه تحت عنوان امور زيربنايي نيز بايد گفت كه شايد بتوان امور شهرسازي و مسكن را با امور راه و ترابري هم سنخ دانست اما در كجاي دنيا موضوعات كاملاً تخصصي و فني ارتباطات و فناوري اطلاعات كه تخصصي بودن وزير را نيز اجتناب ناپذير مي سازد با امور مسكن و راه هم.سنخ مي دانند؟ ضمناً آيا گمان نمي شود كه با تكاليف سنگيني كه وزارت مسكن در مورد خانه.دار شدن كليه افراد در طول دولت دهم دارد ، سپردن تكليفي تخصصي و سنگين مثل امور ارتباطات و فناوري اطلاعات كه خود با عنايت به تكاليف برنامه پنجم حجم عظيمي از عمليات تخصصي را دارا مي باشد سرعت توسعه مسكن ، شهرسازي و توسعه راهها را كه كشور ما به واسطه عدم سرمايه.گذاري لازم هنوز از زيرساخت.هاي ارتباطي فيزيكي مطلوب از جمله شبكه ريلي، هوايي و زميني فاصله دارد. نيز با كندي مواجه مي سازد؟

تقي.پور افزود:با توجه به موارد فوق و عدم سنخيت و تجانس وزارتخانه تخصصي ارتباطات و فنآوري اطلاعات با وزارتين مسكن و شهرسازي و راه و ترابري و با توجه به سرعت پيشرفت تكنولوژي در عرصه ارتباطات و لزوم همگام شدن با تحولات جهاني و ايجاد زيرساختهاي لازم ضمن تاكيد بر نظر تخصصي دولت كه قبلا هم در جلسه هيات وزيران اعلام گرديده بود ادغام مزبور فاقد هرگونه وجاهت تخصصي، فني و حرفه.اي مي.باشد و قابل دفاع نمي باشد چرا كه در عين حال از نظر امنيتي مخالف مصالح ملي كشور بوده و نيز موجب تضعيف جايگاه جمهوري اسلامي ايران در مجامع بين المللي گشته خسارات فراواني را به كشور تحميل خواهد نمود كه جبران آن براي آيندگان بسيار سخت و بعضا " غيرممكن خواهدبود.

وي در پاسخ به اين پرسش كه در اين صورت به نظر شما جايگاه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در كشور ما چگونه بايد باشد؟ تصريح كرد:
از آن جا كه در اكثر كشور.هاي پيشرفته جهان جايگاه چنين وزارتخانه.اي به عنوان يك ساختار مستقل و مقتدر كاملا "مشخص و از حمايت.هاي ويژه حاكميت برخوردار است، ادغام وزارتخانه.اي با اين اهداف و وظايف خطير در وزارتخانه.هايي كه به لحاظ اهداف و وظايف و زمينه.هاي لازم و كافي فني-تخصصي هيچ.گونه مشابهتي ندارند مسلما ضربه سنگيني به تحقق اهداف برنامه پنجم و به دنبال آن اهداف سند چشم.انداز وارد خواهد كرد.

وزير ارتباطات و فنآوري اطلاعات خاطرنشان كرد: از آنجا كه اين پيشنهاد حتي به ظاهر منجر به كوچك.سازي دولت نمي.شود چرا كه كليه زيرمجموعه.هاي اين وزارت داراي ماموريت و وظيفه مستقل و تخصصي مي.باشند كه تشابه و تناظري بين آنها و هيچ يك از سازمانهاي زير مجموعه وزارتخانه.هاي مسكن و شهرسازي و راه و ترابري نبوده و به تبع آن امكان ادغام به عنوان سازمانهاي موازي وجود ندارد و قطعا " در زمينه هاي گوناگون ذكر شده منجر به ضرر و زيان.هاي غيرقابل جبران خواهد شد كه در يكي از ابعاد اين زيان ها يعني بعد اقتصادي منافات بارزي با حركت در جهت جهاد اقتصادي دارد.

وي اضافه كرد:به نظر مي رسد براي دستيابي به تحولي عظيم مشابه آنچه كه در عرصه برنامه.هاي ساختار اقتصادي در سال.هاي اخير در كشورهاي درحال توسعه و توسعه.يافته ديده مي.شود و آن رويكرد نوظهور اقتصاد الكترونيكي يا دانش.بنيان است و از اين منظر جديدترين تحول مشاهده شده نقش.آفريني موثرحوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات كشور كره جنوبي در اقتصاد آنها است و نيز برنامه.هاي سراسر مبتني. بر توسعه فاواي مالزي كه تمركز بر جنبه.هاي اقتصاد و دانش.بنيان دارد، اگر كشور ما هم بخواهد همسو با روند جهاني و منطق حاكم بر توسعه فناوري گام بردارد بايد دو كار ويژه انجام دهد اول اينكه برنامه توسعه آن بايد مبتني. بر فرصت.ها و قابليت.هاي توانمندساز فناوري اطلاعات تدوين شده يا برنامه.اي خاص براي اين موضوع تدارك ديده شود كه اين مهم با اجماع و همسويي نخبگان و مسئولان قوه مجريه و مقننه در برنامه پنجم شكل گرفت و دوم حمايت نهادي از برنامه است يعني بايد از نقطه ضعف برنامه چهارم درس گرفت كه مهمترين آن عدم سازماندهي مناسب براي توسعه فاوا بود و در اين مقطع زماني بايد ساختار موجود مستقل و تخصصي براي حمايت، هدايت، مديريت و نظارت بر توسعه فاوا باقي باشد تا احكام مترقي برنامه پنجم اجرايي شوند.

وي در پايان گفت: از نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي كه تماما " از شخصيتهاي اجرايي با تجربه و يا از اساتيد فرهيخته حوزوي و دانشگاهي بوده، در بالاترين سطح در تحليل مسائل كارشناسي و راهبردي قرار دارند ، انتظار مي.رود با عنايت ويژه.اي پيشنهاد ادغام وزارت ارتباطات در وزارت امور زيربنايي را مورد مداقه مجدد قرار داده ضمن بررسي كارشناسي مجدد به خصوص بررسي در ابعاد فني، اقتصادي، امنيتي و اجتماعي، اجازه بفرمايند خيل عظيم متخصصين اين حوزه و خادمان اين عرصه ضمن اميد به آينده با بسيج همه ظرفيت ها دولت و مجلس محترم را كماكان در قالب ساختار چابك و يكپارچه موجود وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در تحقق جهاد اقتصادي و راهبردهاي تحولگرايانه آن و ادامه خدمت در مسير رهنمود.هاي رهبر فرزانه انقلاب اسلامي همراهي نمايند






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن