محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827773779
مناظره كواكبيان و ذوالنور در دانشگاه
واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: مصطفي كواكبيان مدير مسوول حزب مردم.سالاري و نماينده مردم سمنان در مجلس شوراي اسلامي و حجت.الاسلام.والمسلمين مجتبي ذوالنور جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه با حضور در دانشگاه شهيد عباسپور به مناظره.اي تحت عنوان «خط امام.(ره)» پرداختن
به گزارش ايسنا در آغاز اين مناظره كواكبيان با بيان اين.كه «خط و راه امام مجموعه انديشه، روش و منش امام(ره) است» اظهار كرد: انديشه.هاي تابناك امام در روش و منش ايشان تجلي پيدا كرده است.
وي با بيان اين.كه «از ويژگي.هاي مهم امام(ره) اين است كه تفكر خود را تنها در قالب انديشه.اي مطرح نكرده.اند و آن را رها كنند» تصريح كرد: انديشه امام يك تكليف سياسي است كه همه جنبه.هاي آن را بايد مورد توجه قرار دهيم. امام(ره) مكتب خود را در قالب يك انقلاب طراحي كردند و اين مكتب سياسي صرفا در قالب انقلاب باقي نماند بلكه امام اين تفكرات را در قالب نظام سياسي تحقق بخشيد.
وي با تاكيد بر اين.كه «امام(ره) هم. انديشه داشت و هم انقلاب برپا كرد و بر اساس انقلاب و انديشه نظامي را تحقق بخشيد» گفت: امام در طول 10 سال رهبري خود يك سيره عملي از خود بجاي گذاشتند كه نشانه تفكر برآمده از تفكر اسلام ناب بود.
مدير مسوول حزب مردم.سالاري تصريح كرد: مردمي بودن، ساده.زيستي و جايگاه امام در قلب ملت امام و ملت.هاي محروم از ويژگي.هاي امام(ره) است.
به گزارش ايسنا، در ادامه ذوالنور نيز با بيان اين.كه «خط امام(ره) در مجموعه.اي از محاسن، سيره، سنت، روش و منش مبتني بر انديشه.هاي ديني مي.باشد» تصريح كرد: امام در يك مقطع زماني زندگي كردند. در مقطع ديگر نهضت انقلاب را آغاز كردند و در مقطع بعد نظامي را بنيان گذاشتند و در مقاطع بعدي در مقابل تهديدها و آسيب.ها، از نظام دفاع كردند. پس نوع دفاع امام در بيانات نوراني ايشان قابل جست.وجو است و موضوع پنهان و تاريكي در ديدگاه امام وجود ندارد.
وي با اشاره به اين.كه «انقلاب اسلامي در زماني كه دنيا دوقطبي بود شروع شد» گفت: موضعي كه در مورد دو قطب موجود در جهان داشت به روشني مشخص است كه هيچكدام از آن دو مكتب را قبول نداشتند. همچنين در ادامه وقتي كه جهان به سمت تك.قطبي شدن حركت كرد موضع امام در مقابل نظام.هاي مادي روشن بود.
وي با بيان اين.كه «پيروزي انقلاب اسلامي زماني رخ داد كه مكاتب مختلف بشري در دنيا حاكم بود» تصريح كرد: امام (ره) نظام جديد مبتني بر باورهاي ديني را بنيان گذاشتند.
جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه ادامه داد: نظام اسلامي حكومت ديني، جمهوري اسلامي و نظام ولي فقيه ترجمان نظام جديدي بود كه امام بر پايه باورهاي ديني بنيان گذاشت و در واقع اگر بخواهيم خط و راه امام و ايده.هاي او را برجسته كنيم بايد گفت خط امام در موضوع ولايت فقيه و حكومت ديني تبلور مي.يابد.
به گزارش ايسنا در ادامه كواكبيان با بيان اين.كه «مي.توان دو پايه اسلاميت و جمهوريت را براي نظام جمهوري اسلامي ترسيم كرد» گفت: دو پايه اسلاميت و جمهوريت تفكيك.ناپذير است. پس اين.طور نيست كه تصور كنيم چون جمهوريت قالب و شكل نظام است مي.شود به شكل ديگري مثل خلافت اسلامي باشد؛ بنابراين جمهوريت در اسلاميت تنيده شده است و اسلاميت محتواي نظام جمهوري را شكل مي.دهد.
وي افزود: زماني از امام سوال شد چرا با جمهوري دموكراتيك اسلامي مخالفت مي.كنيد و ايشان پاسخ دادند چون دموكراسي در ذات اسلام مندرج است و حتي دموكراسي اسلام بالاتر از دموكراسي غربي است.
وي با بيان اين.كه «در شاخص اسلاميت بحث ولايت فقيه جايگاه ويژه.اي دارد» اظهار كرد: موضوع ولايت فقيه ركن ركيني براي بخش اسلاميت انديشه امام است.
اين نماينده مجلس با تاكيد بر اين.كه «بايد ديد منظور امام(ره) از ولايت فقيه چيست» ابراز عقيده كرد: عده.اي ولايت فقيه را چنين ترسيم مي.كنند كه در آن مردم هيچ كاره.اند كه در اين ديدگاه جمهوريت مقابل قرار مي.گيرد و اين به هيچوجه نظر امام نبوده است. به اعتقاد من مشروعيت نظام ولايت فقيه كه مورد نظر امام بود هم الهي و هم مردمي است.
وي در ادامه عدالت را از ديگر نكات مهم در انديشه امام(ره) دانست و افزود: با توجه به اين.كه خيلي.ها از رانت سياسي به منابع اقتصادي چنگ مي.اندازند، عدالت سياسي مهمتر از عدالت اقتصادي است.
وي با بيان اين.كه «ارزش.هاي ديني و اجراي شريعت اسلامي از ديگر نكات در بخش اسلاميت است» گفت: در بخش جمهوريت اين.كه ميزان راي ملت است، مردم همه كاره.اند، افكار عمومي بايد مورد توجه مسوولان باشد، آزادي انديشه، بيان، مطبوعات، احزاب، اجتماعات بايد تضمين شود در انتخابات فرصت.هاي برابر براي همه وجود داشته باشد و بحث استكبارستيزي و ... از نكاتي است كه در انديشه امام مورد توجه قرار گرفته است.
كواكبيان با اشاره به اين.كه «استقلال كشور در ديدگاه امام به اين معنا بود كه كشور نبايد زير يوغ هيچ ستمگر چه در بعد جهاني و بين.المللي و چه در بعد داخلي باشد» گفت: امام با استبداد بين.المللي و داخلي مخالف بودند.
وي با اشاره به اين.كه «عده.اي تصور مي.كنند تئوري ولايت فقيه را صرفا امام و جمهوري اسلامي مطرح كرده است» توضيح داد: از زمان مرحوم شيخ مفيد و بعد از غيبت كبري امام زمان(عج) بحث ولايت فقيه مطرح بوده است. اما در يك زمان تئوري ولايت فقيه در حد ولايت بر امور هستيه مطرح بوده است كه اختيارات محدودي از جمله رويت هلال ماه، اقامه نمازجمعه، سرپرستي ايتام را شامل مي.شد اما زماني كه ولايت عامه توسط مرحوم نراقي براي اولين بار مطرح شد اختيارات فقيه بيشتر از امور هستيه بود.
وي افزود: امام ولايت فقيه را فقط ولايت امور هستيه يا فقط ولايت عامه نمي.دانستند بلكه امام ولايت مطلقه فقيه را براي اولين بار مطرح كردند.
مدير مسوول روزنامه مردم.سالاري اظهار كرد: ولايت مطلقه در ديدگاه امام به اين معنا بود كه اگر نظام اسلامي در بن.بست گير كرد ولي فقيه آن را از اين بن.بست خارج كند. ولايت فقيه از نظر امام براي رفع معضلات نظام است آن.جا كه از طريق قانون قابل حل نيست.
وي با انتقاد از اظهارات حجت.الاسلام و المسلمين صديقي در يكي از خطبه.هاي نمازجمعه مبني بر تعريف اختيارات ولي.فقيه گفت: نبايد اين.طور از ولايت فقيه دفاع كرد؛ چراكه بد دفاع كردن از ولايت فقيه به مراتب بدتر از حمله به ولايت فقيه است.
به گزارش ايسنا در ادامه ذوالنور نيز گفت: ابتدا بايد اين.كه مشروعيت ولايت فقيه مردمي و الهي است را بررسي كنيم و بايد به تعريف مشترك از مشروعيت برسيم.
وي با بيان اين.كه «بايد نظريه.هاي قالب در مورد ولايت فقيه مطرح شود و مورد بررسي قرار گيرد» گفت: آيا وقتي آيت.الله صديقي نظر يك وزير را مطرح مي.كند موضوعي قالب در مورد ولايت فقيه را مطرح كرده.اند كه بايد به آن پرداخته شود؟ پس بايد توجه كنيم كه نظريه.هاي قالب در رابطه با ولايت فقيه را مورد بررسي قرار دهيم و از موضوعات پراكنده پرهيز كنيم.
وي با طرح اين پرسش كه «منشا مشروعيت ولي فقيه چيست، شرع يا مردم؟» توضيح داد: بايد بررسي كرد اگر مشروعيت ولايت فقيه الهي است، آيا تنافي با شرع و جايگاه مردم دارد، در حالي.كه ولايت فقيه غير از مباني ديني، مباني محكم عقلي دارد.
جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه اظهار كرد: اگر در قرآن گفته شده بشر در همه امور خود حق تصرف ندارد، آيا يك انسان مجاز است كه در قلب خود دشنه.اي فرو برد كه اين كار او از نظر اسلام، دين، عقل و عرف اشكال دارد؟ پس اگر فرد حق تصرف در همه امور خود را ندارد نمي.تواند حقي را كه ندارد به ديگري واگذار كند و او را حاكم بر خود كند.
وي با بيان اين.كه «هر انسان عاقل اعتقاد دارد جامعه.اي كه حكومت دارد بهتر از آن است كه حكومت نداشته باشد» گفت: حاكم عاقل عالم بهتر از حاكم نادان است.
وي با بيان اين.كه «نظام حاكميت الهي بايد بر مبناي وحي به كمال برسد» گفت: حاكم جامعه اسلامي بايد حاكم ديني باشد كه بتواند دين را پياده كند. پس اگر زماني نتوانستيم نسخه اصلي را پيدا كنيم بايد سراغ مشابه نزديك.تر برويم كه عقل آن را حكم مي.كند. همان.طور كه وقتي يك پزشك براي ما دارويي تجويز مي.كند كه داروخانه ندارد عقل حكم مي.كند دارويي را كه مشابه.تر است بگيريم. پس ولايت فقيه مبناي عقلي دارد.
ذالنور با طرح اين پرسش كه «مشروعيت ولايت فقيه مردمي يا الهي است؟» تصريح كرد: اگر كسي توحيد در ذات را قبول داشته باشد، بايد توحيد در حاكميت، مالكيت و خالقيت را بپذيرد و قبول داشته باشد كه حاكميت جز خدا در طول حاكميت الهي است و حق تصرف فقط به اذن خداوند است و كسي كه ماذون از ناحيه خداوند است.
وي با بيان اين.كه «بر اساس قرآن اگر كسي خواست حكم، حكومت و حاكميت داشته باشد بايد به وحي عمل كند» افزود: اگر كسي به آن.چه خدا نازل كرده است حكم نكند ظالم و فاسق است. پس كسي مي.تواند در امور جامعه حكم كند كه ماذون از ناحيه الهي باشد و در غير اين صورت حكومت طاغوت است.
وي افزود: در اين ديدگاه اگر مردم به رييس.جمهوري راي دهند ولي ولي فقيه حكم او را امضاء نكند او حق تصرف در امور را ندارد و اگر تصرف كند، طاغوت است. پس ولي فقيه بايد راي مردم را به عنوان اسلام.شناس و كسي كه بر اساس نسوسات در دوران غيبت حاكميت دارد، بايد راي مردم را تنفيذ كند. پس اين.كه كسي گفته است خبرگان براي كوبيدن دهن آمريكاست، حرف غلطي است بلكه خبرگان جايگاه خود را دارد و گره اصلي حاكميت ديني و دخالت مردم در سرنوشت خودشان است.
جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه ادامه داد: وقتي ولي فقيه راي مردم را تاييد و تنفيذ كرد رييس.جمهور ماذون به دخالت و تصرف است. همان.طور كه در عرصه قانون هم همين است. اگر همه مجلس شوراي اسلامي مرجع تقليد باشند، بي.نياز از وجود شوراي نگهبان نيستيم. پس به دليل نظريات ديني در جامعه بايد مبناي اجراي حدود الهي قرار گيرد نظريه حاكم اسلامي كه ماذون است بايد مورد توجه قرار گيرد و بر اساس قوانين مصوب كار شوراي نگهبان است كه آن را با نظريه ديني و فقهي حاكم اسلامي تطبيق دهد و اين.جا قانون قابل اجراست و اگر چنين نباشد، زاييده دست بشر است و مشروعيت اجرا ندارد.
به گزارش ايسنا كواكبيان نيز با بيان اين.كه «بحث بر سر مباني مشروعيت ولايت فقيه است» گفت: اصل بحث اين است كه ولي فقيه مشروعيتش از خداست يا مردم و يا هردو؟
وي با اشاره به آيه 30 سوره بقره كه در آن بحث تعيين جانشيني خدا روي زمين مطرح است، گفت: فرد معصوم چون معصوم است منصوب است. چون مردم قدرت شناسايي آن را ندارند؛ لذا بحث ما سر منصوبيت ائمه معصوم نيست بلكه درباره. دوره غيبت است. در جايي كه خدا منصوب نكرده است مردم همه كاره.اند. به همين خاطر مي.گوييم مشروعيت از سوي مردم داده مي.شود.
وي درباره آن.چه «تفاوت حاكميت و مشروعيت دوگانه» خواند نيز گفت: شرايط را شريعت و مصداق را مردم تعيين مي.كنند. چون خدا گفته، به دنبال ولي فقيه مي.رويم والا الزامي براي اين كار نداريم. خدا شرايطي براي ولي فقيه گفته كه در صورت وجود داشتن، انتخاب آن با مردم است.
وي ادامه داد: مشروعيت از شريعت كاملا متفاوت است. اگر يك ساعت حكومت بر مردم بدون رضايت آن.ها شرعي نيست كه اين.جا فهم از رضايت را راي آنها قرار مي.دهيم، آن.وقت شرعا نمي.شود حكومت كرد.
اين نماينده مجلس با اشاره به سخن امام(ره) كه گفتند ولايت فقيه در هر حال ولايت دارد ولكن در امر حكومت، منوط است به آراي اكثريت مردم، گفت: امام(ره) آن زمان كه گفتند من تو دهن اين دولت مي.زنم، در ادامه.اش عنوان كردند كه چون مردم من را قبول دارند من تو دهن اين دولت مي.زنم. «ميزان راي ملت است» تنها يك شعار سياسي نيست، بلكه شعور ملي است كه بايد به آن توجه كرد.
به گزارش ايسنا ذوالنور با بيان اين.كه «بايد ابتدا روي معناي مقبوليت و مشروعيت توافق شود» گفت: مشروعيت يعني اين.كه چيزي ريشه. شرعي دارد، اما مقبوليت ريشه.اي غير از شرع دارد. در زبان سياسيون، مشروعيت همان مقبوليت است اما اين غير از آن چيزي است كه ما مي.گوييم؛ چراكه منظور از مقبوليت، آراي مردم است اما منظور از مشروعيت، منشأ ديني است كه در اين.جا شرع، دين و مذهب اسلام است.
وي با اشاره به خطبه. شقشقيه حضرت علي(ع) گفت: آيا حضرت در دوراني كه حاكم نبودند ولي هم نبودند. حكومت حضرت علي(ع) به خاطر ثقيفه مقبوليت نداشت اما مشروعيت ايشان زير سوال نرفت؛ چراكه از سوي پيامبر(ص) منصوب شده بود. لذا حضور مردم مشروعيت ايجاد نمي.كند، بلكه مقبوليت را ايجاد مي.كند و اين يعني اين.كه حكومت بالقوه اجرايي نمي.شود.
وي گفت: امام(ره) بحث ولايت.شان را در تنفيذ حكم بازرگان، شهيد رجايي و بني.صدر استفاده كردند و هيچ.يك از آن.ها خالي از عنوان ولايت نيست.
نماينده ولي فقيه در سپاه هم.چنين با بيان اين.كه «در بحث ولايت فقيه، مردم جايگاه خود را دارند» افزود: اگر مردم در جايگاه خود قرار بگيرند اشكالي ندارد، وگرنه نمي.توان بين امام معصوم و غيرمعصوم در اين موضوع تفاوت قائل شد. در دوران غيبت، نصب توصيفي است و هركس كه آن را داشت ولي است و اين.طور نيست كه مردم با خواسته. خود مشروعيت بدهند؛ چراكه در صورت قبول كردن مردم است كه حكومت اجرايي مي.شود اما اگر قبول نكنند اين حكومت اجرايي نمي.شود.
به گزارش ايسنا كواكبيان نيز با طرح اين سوال .كه «آيا حكومت يك ساعته بر مردم بدون رضايت آن.ها شرعا مشكل ندارد؟» گفت: تمامي حرف.هاي آقاي ذوالنور در مورد حكومت حضرت علي(ع) ربطي به بحث نداشت و كسي هم در اين جمع شكي در بحث امامان معصوم ندارد. بايد بين امام معصوم و غيرمعصوم تفكيك قائل شد؛ چراكه در مورد امام معصوم، مردم قدرت تشخيص ندارند اما غيرمعصوم را مي.توانند انتخاب كنند.
وي تصريح كرد: بحث مقبوليت بعد از مشروعيت است. زماني يك پزشك متخصص، معنادار مي.شود كه مراجعينش زياد باشند؛ لذا مقبوليت در مرحله. سوم است. يعني زماني كه حاكم بر تخت نشست، مردم به حرفش گوش كنند.
وي هم.چنين با بيان اين.كه «نمي.توان به زور گفت چون ولي هستم اطاعت كن» افزود: زماني كه مردم قبول كردند بايد حكومت كرد. در هر حال ما معتقديم شرايط را شريعت و مصداق را مردم تعيين مي.كنند.
به گزارش ايسنا در ادامه ذوالنور خطاب به كواكبيان گفت: اين.كه مقبوليت مرحله. سوم است را نفهميديم. اين.كه خدا كسي را بر ولايت انتخاب كرده باشد و شرايط را داشته باشد و چون مردم نخواهند هيچ.كاره است حرف نادرستي است. اگر منظور اين است كه ولي فقيه اوصاف دين را تعيين مي.كند تا مردم آن را اجرايي كنند، در اين صورت دين اجرايي نمي.شود.
وي با بيان اين.كه «اگر بنا بود حضرت علي(ع) حكومت را در صورت قبول نداشتن مردم رها كند چرا بايد در دوران حكومت خود تجربه. سه جنگ را داشته باشد؟» گفت: پيامبر(ص) درخصوص پذيرش حكومت و اين.كه خودت را تحميل نكن صحبت كردند. اگر مردم قبول كردند بپذيرد و اگر مردم نپذيرفتند رها كن و اين همان پذيرفتن اوليه است كه مردم ملزم به رعايت كردن آن هستند؛ لذا ما نبايد برداشت شخصي خود را تعميم دهيم.
وي اظهار كرد: اگر مردم ولايت فقيه را قبول نداشتند حكمش قابل اجرا نيست و اين يعني اين.كه زمينه. اجرا از بين مي.رود، نه اين.كه حكم او غير قابل اجرا باشد. رضايت مردم لازم نيست تا حلال خدا حرام شود تا زمينه اجرا را تحت تاثير قرار دهد.
كواكبيان نيز اظهار كرد: ولايت را ما نيز قبول داريم اما وقتي بحث حكومت مطرح باشد تنها مردم مهم هستند. ما معتقديم ولي فقيه در همه. زمينه.ها شرعي است اما انتخاب نوع حكومت در عصر غيبت از حقوق مردم است. آقاي ذوالنور! اگر منظورتان اين است كه دين از سياست جداست، ما مي.توانيم در حوزه حكومتي و فقهي جدايي قائل شويم اما مشروعيتي كه مي.گوييم اعم از حكومتي و فقهي است.
وي با اعتقاد به اين.كه «ولايت از ديدگاه امام(ره) هماني است كه مقام معظم رهبري دارند» بيانات مقام معظم رهبري در نوروز 88 را يادآور شد و گفت: اين تعبير در آن بيانات هست كه حكومت الهي هم مشروعيت الهي دارد هم مردمي. در زمان حكميت نيز حضرت علي(ع) ثابت كرد كه مصلحت و خواست مردم مرجح است.
به گزارش ايسنا ذوالنور نيز گفت: حكومت مجموعه.اي است از اقدامات كه دولتمردان موظف به انجام آن هستند اما در حكومت ديني، اگر اكثريت مردم به همجنس.بازي راي دهند و ولي فقيه بر حكم وظيفه قيام كند آيا اشتباه كرده است؟ لذا ما بايد ببينيم حلال و حرام خدا چيست و از آن تبعيت كنيم.
دانشجويي پرسيد: چرا برخي مراجع مانند آيت.الله خوئي .با تئوري ولايت فقيه موافق نبودند؟
جانشين ولي فقيه در سپاه گفت: هيچ فقيه و مجتهدي روي زمين از ابتداي تشيع تا امروز پيدا نمي.كنيد كه ولايت فقيه را قبول نداشته باشد. بر خلاف برخي مقاله.ها كه مي.گويند ولايت فقيه اختراع امام خميني است، ولايت فقيه موضوعي است كه توسط شيخ مفيد از زمان نزديك به غيبت كبري امام زمان(عج) مطرح شده است.
وي توضيح داد: اگر فقيهي موضوع ولايت را قبول نداشته باشد نمي.تواند بگويد من مجتهد هستم و نمي.تواند فتوا دهد چون فقيه كسي است كه فتوا مي.دهد و اگر كسي ولايت نداشته باشد نمي.تواند فتوا دهد، پس آن كس كه مجتهد است بايد كفي از ولايت را داشته باشد تا بتواند فتوا دهد. پس همه بحث ولايت را قبول دارند البته در ميزان ولايت، اين.كه منجر به حكومت شود يا خير، اختيارات مطلق داشته باشد يا محدود، نظرات متفاوت است و آيت.الله خويي هم ولايت را قبول دارند اما اعتقاد دارند به اين.كه نمي.توان در عصر غيبت حكومت داير كرد.
دانشجوي ديگري پرسيد: موضوعات مطرح شده در مورد آزادي در كدام سند توسط امام(ره) مطرح شده است؟
كواكبيان در پاسخ به اين سوال گفت: در مورد آزادي عقيده در صحيفه نور مي.توان مطالبي پيدا كرد به طور مثال امام هميشه تاكيد داشتند كه آزادي آري، توطئه هرگز. پس در رابطه با آزادي احزاب، مطبوعات، بيان و ... و موارد ديگر مي.توان در 22 جلد صحيفه نور سخنان امام را يافت.
وي همچنين در پاسخ به سوالي درباره مستقل بودن ولايت فقيه گفت: همه. بحث ما منطبق بر نظر امام(ره) است كه ايشان مي.گويند ولايت مطلقه فقيه يعني تقدم حكم حكومتي فقيه بر احكام اوليه اسلام.
دانشجويي در بياني صريح درباره انتخابات رياست جمهوري و آن.چه «حمايت نامحسوس از يك كانديداي خاص» و هم.چنين «تفتيش عقايد» خواند سوال كرد.
ذوالنور نيز در پاسخ گفت: در جلسه.اي كه با حضور نمايندگان سپاه و مجلس شوراي اسلامي توسط بسيج دانشجويي برگزار .شده است و از سه جهت به نظام و حكومت وصل است، اين.كه شما مي.توانيد به صراحت مطالب خود را مطرح كنيد، نشان دهنده آن است كه جمله آخر شما بي.جا مطرح شد كه «در مملكتي كه فقط دولت حق حرف زدن دارد، حرف هيچ كسي را باور نكنيد».
وي در رابطه با گزينش.هايي كه انجام مي.شود، گفت: كسي كه مي.خواهد عضو سازماني شود آن سازمان حق دارد گزينش و افرادي را انتخاب كند كه از عهده ماموريت و خواسته آن سازمان برآيند. پس سپاه با توجه به اين.كه داراي اوصاف مكتبي است مي.تواند از نيروهاي خود اين سوالات را بپرسد و در رابطه با آن.ها تحقيق كند كه اين گزينش.ها مورد تائيد امام نيز بود و هيچ مرجع تقليدي وجود ندارد كه بگويد حرام است.
وي در جواب سوال ديگر آن دانشجو توضيح داد: اگر حمايت غيرمحسوس بود چطور شما متوجه شديد؟ در انتخابات اخير نيز
تنها شاخص.هاي مثبت و منفي مطرح شد؛ مثل ساده.زيستي و نكات ديگر. اين.كه با گفتن شاخص.هاي مثبت ذهن.ها به سمت يك شخص مي.رود گناه فردي كه آن شاخص.ها را بيان مي.كند، نيست.
دانشجويي پرسيد: ديدگاه امام(ره) در مورد زندگي اقشار مختلف با تفكرات متفاوت چيست؟
به گزارش ايسنا كواكبيان پاسخ داد: امام معتقد بود كسي كه دست به سلاح نبرد و اقدام براندازانه نداشته باشد مي.تواند آزادانه فعاليت سياسي كند و كسي معترض فعاليت سياسي او نباشد.
وي به آن.چه «خطر تفكر مدرن حجتيه» خواند، اشاره كرد و گفت: قبل از انقلاب عده.اي مي.گفتند هر پرچم كه قبل از حكومت امام زمان بلند شود، طاغوت است پس بگذاريد حضرت مهدي(عج) خودش بيايد و همه چيز را درست كند؛ اما تفكر مدرن انجمن حجتيه كه خطرناك.تر است بيشتر بايد مورد توجه قرار گيرد؛ چراكه نهايت اين تفكر حذف مرجعيت، روحانيت و حذف ولايت فقيه است.
ذوالنور نيز در پاسخ به سوالي در مورد حكومت اسلامي گفت: ما مدعي نيستيم كه الان حكومت و نظام صددرصد اسلامي است.
وي با اشاره ديدگاه مقام معظم رهبري خاطرنشان كرد: پنج مرحله را بايد پشت سر بگذاريم؛ اول پيروزي انقلاب اسلامي كه انجام شد. دوم تشكيل نظام اسلامي و سوم دولت اسلامي كه در آن درجا مي.زنيم و قبول داريم كه نقايص وجود دارد. چهارم جامعه اسلامي كه فراتر از دولت اسلامي است. پنجم جهاني شدن اين الگوي موفق. پس عقل حكم مي.كند به سمت هدف حركت كنيم تا جايي كه توان داريم.
وي در پاسخ به بخشي از اظهارات كواكبيان مبني بر اين.كه «برخي از طرفداران دوآتشه دولت در حال حاضر از نظر خود برگشته.اند» گفت: اين موضوع دليل بر حزبي نبودن و جرياني نبودن من و يا هر مسوول در سپاه است؛ چراكه بر اساس ملاك.ها از افراد حمايت مي.كنيم تا زماني كه آن ملاك را داشته باشند و اين نشانه عدم وابستگي و تعصب ماست.
وي درباره جرياني كه نسبت به آن منتقد است نيز گفت: به نظر من اين جريان حتي خطرناك.تر از حجتيه مدرن است؛ چراكه حجتيه بر اساس مباني اعتقادي معتقدند حكومت نبايد در دوران غيبت شكل بگيرد اما اين جريان با توجه به منابع، ثروت و قدرتي كه در دست دارد حتي از اصلاح.طلباني كه خلاف نظام حركت كردند، خطرناك.تر است چون با نقاب حركت مي.كنند.
دانشجويي پرسيد: اگر امام(ره) زنده بود در سال 88 چه رفتاري با نخست.وزير منصوب خود داشت؟
كواكبيان در پاسخ به اين سوال گفت: اين.كه بگويم امام در سال 88 چه رفتاري داشتند را نمي.توانم قضاوت كنم؛ چراكه پيشگو نيستم. اما مطمئنا امام خميني مطابق اصول.شان در مقابل كسي كه عليه ولي فقيه ايستادگي مي.كرد، اقدام مي.كردند.
ذوالنور نيز در پاسخ به سوالي گفت: اين.كه اكثر قريب به اتفاق اصولگرايان به شخص مشخصي همچون آقاي احمدي.نژاد راي دادند اشتباه نكرده.اند. وظيفه اصولگرايان اين است كه از دولت حمايت و در مواقع لزوم از نقاط ضعف آن انتقاد كنند
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]
-
گوناگون
پربازدیدترینها