تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زِنا، شش پيامد دارد: سه در دنيا و سه در آخرت. سه پيامد دنيايى‏اش اين است كه: ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820586233




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خفاش.ها يكي از مهم.ترين و جذاب.ترين موجودات


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: خفاش.ها يكي از مهم.ترين و جذاب.ترين موجودات زنده هستند كه متاسفانه باورهاي نادرست مردم نسبت به اين موجودات موجب شده است كه در مقايسه با ديگر موجودات زنده اين گروه از موجودات كمتر مورد توجه قرار گيرند و اين در حالي است كه اين موجودات نيز مانند بسياري از ديگر موجودات نقش بسيار مهمي را در اكوسيستم.هاي طبيعي برعهده دارند.






بررسي.هاي انجام شده درباره وضعيت زندگي خفاش.ها در اكوسيستم.هاي مختلف حاكي از آن است كه اين موجودات بشدت در معرض خطر انقراض و نابودي قرار گرفته.اند و اگر راهكار مناسبي براي جلوگيري از انقراض اين گروه از موجودات ارائه نشود در آينده.اي نزديك ديگر شاهد زندگي هيچ خفاشي در سطح اين كره خاكي نخواهيم بود.
از اين رو با توجه به اهميت اين موضوع بر اساس توافق گروه حفاظت از موجودات زنده در سازمان ملل متحد كه روي اجراي برنامه.ها و طراح.هاي زيست.محيطي نظارت دارند سال 2011 و 2012 با هدف انجام فعاليت.هايي به منظور افزايش توجه عمومي نسبت به اين گروه از موجودات زنده سال خفاش نامگذاري شده است.
به گفته مسوولان اجرايي برنامه.هاي زيست.محيطي سازمان ملل متحد، مهم.ترين هدف از اجراي اين طرح افزايش آگاهي است و بنابراين تلاش خواهد شد تا با ارائه اطلاعات ارزشمند درباره خفاش.ها و همچنين امكان به وجود آوردن بستري مناسب براي اطلاع.رساني آخرين اخبار و اطلاعاتي درباره اين گروه از موجودات زنده مردم را با اهميت خفاش.ها به عنوان يكي از مهم.ترين گونه.هاي زيستي آگاه ساخته و آنها را از اهميت در اكوسيستم مختلف موجود در سطح اين كره خاكي مطلع ساخت. امروزه در بسياري از كشورها و بخصوص در كشورهاي اروپايي و همچنين آمريكاي شمالي جمعيت قابل توجهي از اين موجودات به علت ابتلا به بيماري بيني سفيد يا سندرم سفيد كه بحراني اساسي در تهديد حيات خفاش به حساب مي.آيد در حال از بين رفتن هستند و اين در حالي است كه همچنان هيچ راه درماني براي اين بيماري يافت نشده است و از اين رو اين موضوع موجب شده است تا آينده حيات خفاش.ها روي زمين با خطرات جدي مواجه شود به همين علت به نظر مي.رسد كه اين موجودات بيش از پيش نيازمند مراقبت و توجه خواهند بود.



خفاش.ها در خطرند

شايد برايتان جالب باشد بدانيد علي.رغم اين.كه خفاش.ها به عنوان موجودات خون.آشام همواره مورد تنفر بوده.اند و با توجه به اين كه اين موجودات مي.توانند ناقل بيماري.هايي باشند، از اين رو بسياري از افراد از وجود آنها در محيط اطراف زندگي خود احساس ترس و ناراحتي مي.كنند، اما اين موجودات از ويژگي.ها و توانايي..هاي منحصر به.فردي برخوردار هستند كه تاكنون كمتر درباره ويژگي ها و توانايي.هاي آنها مطالعه و تحقيق شده است. حقيقت اين است كه اين موجودات كه تنها پستانداران پرنده ساكن روي زمين هستند نقش بسيار مهمي را در محيط زيست ايفا مي.كنند و به عبارت ديگر نه.تنها در تنوع زيستي نقش بسيار مهمي را برعهده دارند بلكه از طريق گرده.افشاني، جابه.جايي بذر گياهان، كنترل جمعيت حشرات و ديگر پيامدهاي مطلوب زيست.محيطي در جنگل.هاي مناطق باراني، مناطق جنگلي، سرزمين.هاي مرطوب، بيابان.ها و همچنين مناطق شهري مي.توانند وضعيت سلامت ما انسان.ها را تحت تاثير خود قرار داده و موجب بهبود وضعيت سلامت ساكنان زمين شوند.



سالي براي خفاش.ها

در نشستي كه در ماه جولاي سال 2000 ميلادي در بريستول انگلستان برگزار شد، با تصويب قطعنامه.اي از سوي اعضاي گروه حفاظت از خفاش.ها در اتحاديه اروپا سال 2001 ميلادي به عنوان سال بين.المللي خفاش شناخته شد و سال 2011 ميلادي مصادف خواهد بود با دهمين سالگرد امضاي اين توافقنامه درخصوص حفاظت از گونه.هاي در حال انقراض خفاش.ها در سراسر دنيا و بخصوص در كشورهاي اروپايي كه در 10 سال گذشته در اجراي برنامه.هاي متنوع براي حفاظت از اين گروه از موجودات زنده بسيار موفق عمل كرده.اند. به نظر مي.رسد كه انتخاب سال 2011 و 2012 به عنوان سالي براي حمايت از خفاش.ها مي.تواند نقش بسيار مهمي در تشويق ديگر كشورها به مشاركت يا ادامه همكاري.هاي خود با گروه زيست.محيطي سازمان ملل متحد و همچنين افزايش آگاهي عمومي با هدف بهبود وضعيت زندگي اين گروه از موجودات زنده در سطح دنيا داشته باشد.
نكته: به نظر مي.رسد كه نامگذاري سال 2011 و 2012 ميلادي به نام خفاش.ها مي.تواند اقدام مناسبي از سوي گروه زيست.محيطي سازمان ملل براي نجات اين گروه از موجودات زنده باشد كه بيش از نيمي از جمعيت آنها در معرض خطر نابودي قرار گرفته است
در سازمان ملل هر سال با هدف حمايت از يك گروه از موجودات زنده توسط گروه زيست.محيطي اين سازمان، نامگذاري خواهد شد و بنابراين با توجه به اين نامگذاري برنامه.هاي مشخصي در آن سال پيشنهاد و به اجرا گذاشته مي.شود. چنانچه پيش از اين نيز سال 2008 ميلادي به عنوان سال قورباغه، سال 2009 ميلادي به عنوان سال گوريل و همچنين سال 2010 به عنوان سال تنوع زيستي نامگذاري و انتخاب شده بود. با توجه به اين كه متاسفانه در سال.هاي اخير جمعيت خفاش.ها كه با داشتن حدود 1200 گونه تشكيل.دهنده يك چهارم از جمعيت پستانداران در سطح زمين بودند به شدت كاهش يافته و بسياري از اين موجودات در معرض خطر نابودي قرار گرفته..اند، امسال تحت عنوان سال خفاش.ها نامگذاري شده است تا بتوان تصميمات مناسبي را براي نجات اين گروه از موجودات زنده اتخاذ كرد. از آنجايي كه اين موجودات يعني خفاش.ها تنها در هنگام شب فعال هستند و به سختي مي.توان آنها را مورد مطالعه و بررسي قرار داد، از اين رو درباره اين گروه از موجودات در مقايسه با ديگر موجودات زنده كمتر مطالعه و تحقيق شده است. خفاش.هايي كه از حشرات تغذيه مي.كنند شكارگرهايي هستند كه گروه زيادي از حشرات شب پرواز را كه ساليانه ميلياردها دلار به مزارع و جنگل.ها خسارت وارد مي.كنند، را هدف قرار مي.دهند. بنابراين با كاهش جمعيت اين گروه از خفاش.هاي شكارگر نياز به استفاده از آفت.كش.هاي خطرناك در مزارع كشاورزي به ميزان قابل.توجهي افزايش خواهد يافت و اين در حالي است كه اين موضوع از سوي ديگر موجب افزايش قيمت محصولات كشاورزي خواهد شد.



خفاش.ها كه از عصاره ميوه.ها تغذيه مي.كنند نيز نقش بسيار مهمي را در حفظ اكوسيستم.هاي گياهي ايفا مي.كنند و در حقيقت گرده افشاني و انتشار بذر گياهان به كمك خفاش.ها از جمله راهكارهايي است كه مي.تواند نقش بسيار مهمي در احياي جنگل.هاي مناطق بياباني داشته باشد. بسياري از گياهاني كه چرخه زندگي آنها وابسته به فعاليت خفاش.هاست از ارزش اقتصادي قابل.توجهي برخوردارند و از آنها نه.تنها در زمينه.هاي مختلف نظير تهيه چوب، ادويه و آجيل استفاده مي.شود بلكه به عنوان نوعي آفت.كش عمومي در مزارع، باغ.ها و جنگل.ها نقش بسيار مهمي را در كنترل آفات كشاورزي و باغي ايفا مي.كنند. بر خلاف آنچه تصور مي.شود اين خفاش.ها موجودات بسيار ايمن و سالمي هستند و اگر به اين موضوع توجه كنيد كه يك گروه از خفاش.ها قادرند هر شب بيش از 15 تن حشره بيماري.زا را به دام انداخته و طعمه شكار خود سازند در خواهيد يافت كه بايد علاقه و .احساس دوستي نسبت به اين گروه از موجودات را جايگزين وحشت و تنفري سازيد كه از گذشته.هاي دور نسبت به آنها وجود داشته است. امروزه محققان دريافته.اند كه ما انسان.ها و خفاش.ها مي.توانيم زندگي مسالمت.آميزي در يك اكوسيستم داشته باشيم و به گفته كارشناسان محيط زيست در دنياي امروز وجود خفاش.ها در اكوسيستم بيش از يك ضرورت خواهد بود و از اين.رو مي.توان آنها را قهرمانان دوست.داشتني و محبوب آسمان شب ناميد.


خفاش.ها، بخشي از جاذبه.هاي گردشگري

به نظر مي.رسد كه نامگذاري سال 2011 و 2012 ميلادي به نام خفاش.ها مي.تواند اقدام مناسبي از سوي گروه زيست.محيطي سازمان ملل براي نجات اين گروه از موجودات زنده باشد كه بيش از نيمي از جمعيت آنها در معرض خطر نابودي قرار گرفته است. از گذشته.هاي دور همواره حيواناتي نظير گوريل.ها، ببرها و فيل.ها از جايگاه ارزشمندي در ديدگاه عمومي برخوردار بوده.اند و اين در حالي است كه در مقابل همواره موجوداتي نظير خفاش.ها مورد بي.توجهي قرار گرفته.اند. هدف اين است كه در اين سال با اجراي برنامه.هايي بتوانيم به همه نشان دهيم كه اين موجودات نيز مانند بسياري از ديگر موجودات زنده داراي اهميت هستند و حفظ آنها در زندگي ما انسان.ها از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. خفاش.ها كه با آغاز شب به همه جا در سطح زمين پرواز مي.كنند در حفظ محيط زيست نقش بسيار مهمي دارند. جالب است بدانيد كه بسياري از ميوه.ها و سبزيجات خوشمزه.اي كه بخشي از برنامه غذايي روزانه ما انسان.ها هستند با نابودي خفاش.ها ديگر رشد نخواهند كرد. وقتي ميوه.هايي مانند هلو، موز، انبه، آواكادو و يا انجير را مي..خوريد حتما به ياد داشته باشيد كه اين خفاش.هاي كوچك كه اين روزها مورد بي.مهري قرار گرفته.اند نقش بسيار مهمي در پراكندگي بذر اين گياهان و همچنين بارور شدن اين گياهان گلدار داشته.اند. اگرچه در مقايسه با ديگر موجودات زنده اهميت خفاش.ها و حفاظت از اين موجودات كمتر مورد توجه بوده است، اما نتايج به دست آمده از تحقيقات انجام شده در اين زمينه حاكي از آن است كه وجود خفاش.ها در طبيعت همه ساله از هدررفت ميليون.ها دلار سرمايه در بخش كشاورزي جلوگيري مي.كند و در بسياري از كشورها اين موجودات زنده از جاذبه.هاي گردشگري محسوب مي.شوند كه موجب جلب توجه شمار زيادي از گردشگران به اين مناطق مي.شوند.

گروه زيست.محيطي سازمان ملل بر اين باور است كه در يك برنامه پيش.بيني شده دو ساله بتواند به راهكارهاي مناسبي براي ايجاد زمينه.اي به منظور از بين رفتن باورهاي غلط نقش بسته بر ذهن مردم درباره اين موجودات دست يافته و جامعه عمومي را بيش از پيش نسبت به اهميت و نقش اين موجودات در اكوسيستم.هاي مختلف آگاه سازد تا اين موجودات را كه شامل جمعيت قابل توجهي هستند از خطر مرگ و نابودي نجات دهد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 229]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن