تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين شما كسى است كه براى زنان خود بهتر باشد و من بهترين شما براى زن خود هستم....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815807453




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محتواي واقعي سند چشم انداز هنوز ميان مسئولان جانيفتاده است


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: محتواي واقعي سند چشم انداز هنوز ميان مسئولان جانيفتاده است
هاشمي رفسنجاني، تقويت توان علمي،اتكا بر دانايي، تأمين امنيت اجتماعي و ملي و تقويت عدالت فردي و اجتماعي و توازن منطقه اي رااز اهداف سند چشم انداز 20 ساله كشور برشمرد.
به گزارش شبكه خبر ، آيت الله هاشمي رفسنجاني،رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در دومين سمپوزيوم بين المللي "ايران توسعه يافته 1404" در مركز همايش هاي بين المللي سازمان صدا و سيما گفت: موضوع كار اين همايش، پايه اساسي زندگي ما و پيشرفت كشور و نظام را كه در سند چشم انداز بيست ساله ترسيم شده است در بردارد.

وي در توضيح سابقه و تاريخچه تدوين سند چشم انداز بيست ساله كشور گفت: بعد از دوران دفاع مقدس با آغاز دوران سازندگي، به اجراي برنامه هاي بلندمدت در كشور احساس نياز كرديم.

هاشمي رفسنجاني افزود: برنامه هاي پنج ساله را كافي نديديم و فكر كرديم بايد افق دورتري را ديد و متناسب با نقاط زماني برنامه اي تهيه كرد.

آيت الله هاشمي رفسنجاني ادامه داد: پيشنهاد تهيه برنامه 25 ساله براي كشور مطرح شد ولي با پايان يافتن دولت (سازندگي) اين تفكر پيگيري نشد.

وي افزود: بعد از مدتي كه خلأ اجراي يك برنامه بلندمدت در كشور مشهود شد، مقام معظم رهبري سند چشم انداز را به جاي برنامه 25 ساله مطرح كردند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: براي اين سند بسيار كار شده است، عقبه چند سطري كه شما به عنوان سند مي بينيد قفسه هايي از كتاب ها و مجموعه هاي آماري و اسناد است.

وي در توضيح روند تدوين سند چشم انداز افزود: نخست، شرايط و وضع موجود را بررسي و سپس موانع، فرصت ها، تهديدها و نيازهاي حركت بيست ساله را مشخص كرديم؛ اين برنامه واقعاً نياز به توضيح دارد و اگر كسي از عقبه اين كار بزرگ بي خبر باشد نمي تواند به عمق واقعيات اين ثمر برسد.

رئيس مجلس خبرگان رهبري با اشاره به رسالت خطير اصحاب رسانه براي فرهنگ سازي درخصوص اين سند گفت: مراكز اطلاع رساني به عنوان وظيفه ملي و انقلابي اين سند را براي مردم توضيح دهند تا مردم مطلع شوند و منتظر آثار اين سند در زندگي خود باشند و مشاركت كنند.

وي با اشاره به اينكه اين سند با محتواي واقعي آن هنوز در جامعه جاي خود را نيفتاده است افزود: فرهنگ اجرايي كردن اين سند هنوز ميان مسئولان كشور و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي جا نيفتاده است.

آيت الله هاشمي رفسنجاني همچنين به تدوين سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي براي اجرايي شدن سند چشم انداز بيست ساله بر اساس دستور مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت: مكمل سند چشم انداز، سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي است كه تدوين شد و اجرايي خواهد شد.

وي اضافه كرد: مباني ارزشي در سند چشم انداز بيست ساله به دقت در نظر گرفته شده است كه نياز به كار مستمر دارد و بايد بررسي آن ادامه يابد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: از مباني ارزشي سند كه فراوان هم هست بگذريم، به متن سند و اهداف آن مي رسيم
كه به برخي از آنها اشاره مي كنم.

وي دربيان برخي اهداف اين سند افزود: نخستين مورد، تقويت توان علمي و اتكاي مديريت توسعه علمي كشور بر دانايي است.

آيت الله هاشمي رفسنجاني توضيح داد: كشورهاي توسعه يافته به دانش روز متكي هستند، ولي كشورهاي جهان سوم با منابع خدادادي كه دارند زندگي شان را با برداشت از جيب نسل هاي آينده تأمين مي كنند.

وي ادامه داد: در استفاده از اين منابع، دانش به كار نمي رود و از آنها استفاده نادرست و ارزان مي شود.

آيت الله هاشمي رفسنجاني گفت: تنها مقايسه مصرف انرژي در ايران و هند با توجه به جمعيت فراوان آنها و جمعيت كم ايران نشان مي دهد كه در مديريت بي توجهي مي شود.

وي افزود: لازمه دانش محوري و مديريت مبتني بر دانايي افزايش بهره وري است؛ بهره وري از بزرگ ترين كارهايي است كه بايد در اين دوره اتفاق بيفتد.

رئيس مجلس خبرگان رهبري گفت: پايه علمي كشور ما قوي است، دانشگاه ها و مراكز علمي پژوهشي بسياري در كشور داريم ولي اين همه راه نيست؛ بايد به سطح بالاي دانش برسيم و به روز شويم ولي عقب هستيم.

وي هدف بعدي سند چشم انداز 20 ساله را تأمين امنيت ملي دانست و افزود: همه حركت هاي جامعه، از فرهنگي گرفته تا اقتصادي، به فراغ بال و آسايش خاطر نياز دارد؛ حتي به امنيت شغل هم اشاره كرده ايم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: اگر آسايش خاطر براي استعدادها نباشد، يا بي استفاده دركشور مي مانند يا از دست ما فرار مي كنند و استعدادهاي عظيمشان را به خارجي ها مي دهند.

وي هدف ديگر سند چشم انداز بيست ساله را تقويت عدالت فردي، اجتماعي و توازن منطقه اي بيان كرد.

آيت الله هاشمي رفسنجاني در اين باره گفت : مناطق عقب افتاده در آمايش سرزميني بايد سهم خودشان را بگيرند.

وي گفت : اجتماع را با پرداخت چند شاهي به مردم نمي توان تامين كرد، بلكه از بدو تولد فرد تا مرگ بايد تأمين اجتماعي شود تا عدالت تحقق يابد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين رشد مستمر، پيشتازي و جبران عقب افتادگي ها، بهره برداري از سرمايه نيروي انساني، امكانات و ابزار، و تقويت معنويت فرهنگي از دو بعد ملي و اسلامي را از ديگر اهداف سند چشم انداز بيست ساله كشور دانست.

آيت الله هاشمي رفسنجاني با اشاره به اينكه بعد از تحقيق و محاسبات علمي عدد 8 درصد براي رشد مستمر تعيين شده است ،گفت: اين عدد شعاري نيست و محتاطانه و مبتني بر تجربه و محاسبه دقيق علمي، تعيين شده است.

وي همچنين نوآوري و بهره گيري از دستاوردهاي جديد علمي، فني و مديريتي را هدف ديگر سند چشم انداز 20 ساله دانست و افزود: اگر بخواهيم در جا بزنيم و از نوآوري ها استفاده نكنيم از دنيا عقب خواهيم افتاد.

رئيس مجلس خبرگان رهبري گفت: اين اصل اسلامي و ديني ماست كه كسي نبايد دو روز زندگي اش شبيه هم باشد؛ چگونه مي توان تصور كرد 20 سال زندگي مردم كشور شبيه هم باشد؟

آيت الله هاشمي رفسنجاني افزود: مگر مي توان از منابع هسته اي و زيستي امروز و از ارزش هاي نانو كه با وزن كم و بازدهي بالا است ، صنايع را بارور مي كند، بي اطلاع بود و استفاده نكرد؟

هاشمي رفسنجاني تأكيد كرد: بايد جلو باشيم يا دست كم در مسير حركت كنيم؛ در جا زدن و عقب ماندن كه آينده را تأمين نمي كند.

وي با اشاره به تنوع زيستي، قومي و جغرافيايي در كشور گفت: اگر از كشور ما روحيه وطن دوستي گرفته شود، در خطر خواهد بود؛ اگر ارادت ديني و ارادت به اهل بيت (ع) تضعيف شود، اتحاد ملي ما آسيب خواهد ديد و اگر مكتب اسلام تضعيف شود، شيرازه كشور از هم خواهد پاشيد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين پويايي اقتصادي، انعطاف پذيري و تمركززدايي را جزو اهداف ديگر سند چشم انداز 20ساله كشور برشمرد و گفت: نمي توانيم متحجر باشيم؛ بايد پويايي داشته باشيم، كارها را از تمركز در دولت نجات دهيم و انرژي عظيم بخش خصوصي را به كار بگيريم؛ با اين روش ها مي توانيم به اهدافمان برسيم.

وي قطع وابستگي به نفت و ايجاد تنوع در منابع و بهره گيري از منابع انساني را ديگر هدف تدوين سند چشم انداز بيان كرد و افزود: وقتي نفت به 140 دلار هم رسيد هيچ اتفاقي در كشور نيفتاد جز اينكه به قيمت بالا وابسته شديم و حالا كه قيمت پايين آمده است ،متأسفانه مصرف گرا شده ايم و اكنون پايين آوردن توقعات مصرفي كشور مشكل است.

آيت الله هاشمي رفسنجاني تأكيد كرد: از خواسته هاي مهم ما اين است كه وابستگي به نفت را قطع كنيم و ذخيره احتياطي مان قرار دهيم، از ذخيره كردن آن استفاده كنيم و اعتبارمان را بالا ببريم.

وي از ديگر اهداف سند چشم انداز بيست ساله كشور را گسترش همكاري هاي جهاني و منطقه اي و استفاده از تجارب، امكانات و بازار ديگران دانست.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در دنيايي كه به دهكده جهاني تبديل شده است، مگر مي توانيم تعامل نداشته باشيم؟ البته اين تعامل نبايد به معناي تسليم باشد.

وي ارتقاي سطح معيشت و رفاه عمومي را نيز از اهداف سند چشم انداز بيست ساله كشور بيان كرد و افزود: از وعده هاي ما اين است كه بر اساس دستورهاي اسلامي، زندگي در حد معمول را براي مردم فراهم كنيم.

آيت الله هاشمي رفسنجاني تصريح كرد: كفاف و عفاف معاش چيزي است كه اسلام مي خواهد و ما بايد آن را براي مردم تأمين كنيم و مي توانيم تأمين كنيم؛ از حق، دسترنج و نتيجه كار خود مردم.

وي همچنين به تقويت خانواده و موقعيت زنان به عنوان هدف ديگر سند چشم انداز بيست ساله كشور اشاره كرد و گفت: هنوز حق زنان در كشور ما ادا نشده است، شك نكنيد؛ در فضاي صدر اسلام كه آوردن دختر ننگ بود پيامبر (ص) چگونه شأن زنان را در حوزه هاي اجتماعي، نظامي و فرهنگي بالا برد؟

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: هر چند اقدامات خوبي انجام شده است، هنوز زنان را بيرون از خانه جدي نگرفته ايم؛ بايد از اين ظرفيت بزرگ آن هم با اتكا به اسلام، نه به عنوان تقليد از ديگران استفاده كنيم.
 يکشنبه 26 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن