تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820698215




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كلينيك دندانپزشكي ملاحظات دندانپزشكي در بيماري ديابت


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: كلينيك دندانپزشكي ملاحظات دندانپزشكي در بيماري ديابت
جام جم آنلاين: مطالعات زيادي در سراسر دنيا نشان داده است كه افراد مبتلا به ديابت بويژه با كنترل ضعيف قند خون، شيوع بالايي از التهاب حاد لثه را دارند. طبق تحقيقات انجام شده احتمال بروز عفونت لثه در بيماراني كه ديابت آنها كنترل نشده است 2 تا 4 برابر كساني است كه ديابت كنترل شده دارند.


اين عفونت در اثر پاسخ ضعيف بدن بيمار به ميكروب‌هاي زيرلثه‌اي است. مبتلايان به ديابت به علت ضعف سيستم ايمني، بيش از افراد عادي مستعد به عفونت به طور عام و عفونت لثه به طور خاص هستند. اگر بيمار سيگاري هم باشد اين مساله بيشتر بروز مي‌كند.

درمان سريع بيماري‌هاي لثه‌اي و عفونت آن از مهم‌ترين اصول درمان ديابت است. در رابطه با ديابت و پوسيدگي دندان، اطلاعات كاملي به دست نيامده و هنوز در حال بررسي است اما نكته مهم اين است كه بيماران ديابتي مستعد به حساسيت دهان، ناراحتي لثه و بيماري غدد بزاقي بوده و يا در محل ترميم‌هاي قبلي ايجاد پوسيدگي‌هاي مجدد مي‌گردد.

خدمات دندانپزشكي پيشرفته براي همه بيماران ديابتي ضروري است تا جلوگيري از پوسيدگي جديد و يا ايجاد پوسيدگي مجدد در ناحيه پركردگي‌هاي قديمي گردد.

در بيماران ديابتي بيمار خشكي دهان نيز دارد كه اين امر ناشي از كاركرد نامطلوب غدد بزاقي است.

بوي بد دهان از علايم ديگر بيماري كنترل نشده ديابت است. در اين بيماران قدرت چشايي كاهش مي‌يابد و روي طعم غذا تاثير دارد. احتمال بروز عفونت در محيط دهان افراد مبتلا به ديابت زياد است بخصوص عفونت‌هاي قارچي.

توصيه مي‌شود در اين بيماران در درمان‌هايي نظير كشيدن دندان، جراحي و عصب‌كشي (درمان ريشه دندان)‌ از آنتي‌بيوتيك استفاده گردد. درمان‌هاي وسيع دندانپزشكي، بويژه جراحي‌ها ممكن است مانع از غذا خوردن بيمار و رسيدن كالري مورد نياز به بدن وي شود. بيمار ديابتي بايستي با پزشك معالج خود در تماس باشد تا در مورد كم كردن مقدار داروي ديابت، با ايشان مشورت كند.

توصيه مي‌شود درمان دندانپزشكي پيش از ظهر صورت مي‌گيرد و بيمار حتما صبحانه ميل كرده باشد. در صورتي كه بيمار، انسولين استفاده مي‌كند و اعمال دندانپزشكي به صورتي است كه بيمار قادر به خوردن غذا به مدت طولاني‌تر نيست مانند جراحي دندان با نظر پزشك معالج بايستي ميزان انسولين دريافتي را نصف كند.

بيمار ديابتي كه طي 2 ساعت قبل از درمان دندانپزشكي چيزي نخورده است، بهتر است قبل از درمان مقداري نوشيدني شيرين ميل نمايد. آنچه كه مهم است اين است كه بالا بودن قند خون در زمان مراجعه به دندانپزشك بهتر از پايين بودن آن است.

در صورت افت قند خون، علائمي شامل ضعف، لرزش، تپش قلب و تعريق بيش از اندازه ايجاد مي‌گردد؛ حتي بيمار ممكن است دچار گيجي، بي‌قراري، تشنج و كما شود. در صورتي كه بيمار ديابتي در چند روز اخير افت قند خون پيدا كرده، قبل از انجام اعمال دندانپزشكي حتما به دندانپزشك خود بگويد.

دكتر سعيد معيني
 شنبه 25 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 187]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن