تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):روزه‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‏اش به چه كارش خواهد آمد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813259554




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سينما جمهوري در آتش سوخت


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: سينما جمهوري در آتش سوخت


سرمايه ، فرزانه ابراهيم زاده: هنوز طعم شيرين افتتاح پرديس پنج سالنه ملت زير زبان پايتخت نشين ها و هنرمندان سينما از ميان نرفته بود كه خبر آتش سوزي در يكي از قديمي ترين و پرخاطره ترين سينماي تهران منتشر شد. سينما جمهوري كه با نام سينما نياگارا سال ها در خيابان جمهوري قرار داشت جمعه شب در حالي كه هنوز فيلم كنعان ماني حقيقي را بر پرده داشت نيمه شب به دليلي كه هنوز مشخص نشده است، آتش گرفت.

سينما جمهوري كه در دهه 40 توسط محمد علي فردين و علي حاتمي خريداري و راه اندازي شد و تا زمان مرگ اين دو هنرمند قديمي در مالكيت هر دو آنها بود. هنوز هم مالك نيمي از سينما وارثان علي حاتمي يعني دختر او ليلا حاتمي است.
مشاهدات خبرنگار روزنامه «سرمايه»
در مورد اين حادثه نيز حاكي از اين است كه سالن شماره يك كاملاً در آتش سوخته است و به دليل دود زياد سالن دوم نيز قابل استفاده نيست. با اين همه به دليل اسكلت بتني و محكم سينما در اثر حجم آتش سوزي ساختمان فرونريخته است. به گفته شاهدان عيني حادثه ظاهراً با انفجار كوچكي آغاز شده و سپس آتش سوزي از طبقه اول آغاز و شدت گرفته است.
علي مصفا بعد از حادثه از علت آتش سوزي اظهار بي اطلاعي كرد و گفت: علت اين حادثه در دست بررسي است.
اما حافظ احمدي كه به همراه علي مصفا به اداره امور سينما مشغول است در گفت وگو با روزنامه «سرمايه» در حالي كه هنوز در شوك آتش سوزي سينما بود در مورد وضعيت سينما گفت: «اين حادثه ساعت چهار صبح اتفاق افتاده و متاسفانه طبقه نخست و سالن شماره يك آن كاملاً سوخته است. البته حضور ماموران آتش نشاني باعث شده آتش به طبقه دوم نرسيده مهار شود و خسارت زيادي به آن طبقه وارد نشود.»
با اينكه احمدي ميزان دقيق خسارت را منوط به كارشناسي كارشناسان آتش نشاني مي داند اما معتقد است: «اين سينما با شرايط فعلي تقريباً از رده سينماي كشور خارج شده و در حال حاضر و با آنچه ما از سينما ديديم صددرصد آسيب ديده است.
اين حادثه خوشبختانه به دليل زمان وقوع آن تلفات جاني در بر نداشته است. تنها كساني كه در زمان وقوع حادثه در سينما حضور داشتند سرايدار، همسر و دو فرزندش بودند كه در طبقه بالا زندگي مي كردند و در آتش گرفتار شده بودند با شكستن شيشه ها از طريق پشت بام نجات پيدا كرده اند.
به دليل نزديكي اين سينما با ايستگاه مركزي آتش نشاني تهران در ميدان حسن آباد و اتفاق حريق در نيمه شب ماموران آتش نشاني به سرعت خود را به محل رسانده اند. با اين همه به دليل بزرگ بودن حجم آتش سوزي به گفته بهروز تشكر مدير روابط عمومي سازمان آتش نشاني از چند ايستگاه ديگر نيز ماموران اعزام شده اند. وي ديروز در ادامه افزود: «آتش سوزي يك سينما در خيابان جمهوري در ساعت 30:4 بامداد امروز به ستاد فرماندهي آتش نشاني گزارش شد كه در اين رابطه دو ايستگاه 40 و 46 سازمان آتش نشاني براي اطفاي حريق به محل حادثه اعزام شدند. ماموران آتش نشاني در ساعت 4:5 عمليات اطفاي حريق را آغاز كردند. اين در حالي بود كه شش ايستگاه ديگر به عنوان ايستگاه هاي پشتيباني نيز به محل اعزام شده بودند.»
تشكر ميزان خسارت وارد به سينما را با توجه به وجود مواد اشتعال زا همچون صندلي، ديوار آكوستيك، پرده سينما و همچنين قطعات صوتي و تصويري را چنين اعلام كرد: «بر اثر وقوع اين حادثه طبقه اول اين سينما كه سالن نمايش شماره يك در آن قرار داشت به صورت كامل در آتش سوخت و بر اثر وقوع اين حريق بخشي از ديوارهاي سالن نمايش شماره دوم كه در طبقه فوقاني قرار داشت طعمه حريق شد اما خوشبختانه با توجه به سرعت عمل آتش نشانان تمام صندلي هاي طبقه دوم سينما سالم هستند.»
سينما در خيابان جمهوري بين چهارراه ابوريحان و فلسطين قرار دارد و در جنب آن چندين مغازه فروش وسايل خانگي، صوتي تصويري و لباس فروشي و البته مركز اصلي اورژانس تهران قرار گرفته است. با اين همه تشكر مي گويد: «خوشبختانه هيچ كدام از مغازه ها دچار آتش سوزي نشدند و حريق خاموش شد.»
ماموران آتش نشاني براي مهار اين حريق بيش از سه ساعت زمان برده است. تشكر با اشاره به اينكه در حال حاضر
اطفاي حريق به پايان رسيده است، گفت: «آتش نشانان با انجام مرحله لكه گيري محل حادثه را به مراجع نيروي انتظامي تحويل دادند اما يك ايستگاه آتش نشاني براي اطمينان از ايمني همچنان در محل حادثه مستقر و علت وقوع حادثه در دست بررسي كارشناسان سازمان آتش نشاني است.»
قرار است كارشناسان امروز براي بررسي بيشتر و اعلام دقيق ميزان خسارت و دليل آتش سوزي به محل اعزام شوند.
نكته قابل توجه اينكه به گفته حافظ احمدي سينما بيمه كامل بوده است و از اين بابت نيز مشكلي وجود ندارد و تنها بايد كارشناسان آتش نشاني و بيمه علت و ميزان خسارت را مشخص كنند.
با اين همه آتش سوزي در سينما جمهوري كه يكي از سينماهاي فعال تهران بود، در زماني كه همه سينماگران از كمبود سالن هاي سينما گله مي كنند يك اتفاق بد است. به خصوص كه اين سينما در يكي از پر رفت وآمدترين نقاط مركزي شهر تهران بود و از مدتي پيش به همت علي مصفا و ليلا حاتمي كه مالك نيمي از سينما بودند رونق تازه اي پيدا كرده و با افتتاح نخستين كافه سينمايي در كنار آن توانسته بود تماشاگران زيادي را به خود جلب كند. نبايد از ياد برد كه سينما آزادي نيز كه در سال 76 طعمه آتش شد بعد از
9 سال به جمع سينماهاي تهران پيوست و معلوم نيست سينما جمهوري باز مي تواند به چرخه اكران بپيوندد. ساختمان بتن آرمه سينما جمهوري (نياگاراي سابق) را مهندسي هندي با طراحي پل آبكار معمار ارمني در سال هاي اوليه دهه40 ساخت. اصل اين زمين به همراه مغازه هاي اطراف متعلق به فردين بود. او به همراه زنده ياد علي حاتمي بخشي از اين زمين ها را تبديل به يكي از سينماهاي ممتاز تهران كردند. اين سينما تا چند سال پيش تنها يك سالن پخش فيلم داشت كه شامل سالن طبقه همكف و بالكن طبقه دوم مي شد اما بعد از ركودي كه سينما به دنبال مرگ دو مالك اصلي آن داشت بازسازي در آن انجام و با تفكيك اين دو طبقه در 22 بهمن 85، بالكن سينما به سالني مستقل تبديل شد كه گنجايش 670صندلي داشت. علي مصفا و ليلا حاتمي كه مالكيت نيمي از سينما را بر عهده داشتند از سال 86 با راه اندازي كافه آنتراكت در راهروي سالن طبقه دوم آن را به يك محل تجمع اهالي سينما تبديل كردند.
علي مصفا بيشتر در گفت وگويي گفته بود چون اين سينما چند بار تا آستانه ورشكستگي رفته و هر بار كارهايي براي رونق بخشيدنش انجام گرفته است: «در واقع هيچ سينمايي از رونق چنداني برخوردار نيست و اين سينما هم از اين قاعده مستثني نبوده. بارها صحبت از فروش اين ساختمان و تبديل آن به يك پاساژ شده است كه مهم ترين دليل حفظش اين بود كه ليلا اصرار داشت اينجا به عنوان يادگار پدرش به همين شكل باقي بماند.» سال 85 در دوران جشنواره به دليل سوء مديريتي كه وجود داشت به اين فكر افتاديم كه راه هايي براي رونق بخشيدن به سينما پيدا كنيم كه بخشي از آن داير كردن اين كافه بود.» همچنين در سردر سينما نيز عكس هايي از فيلم هاي خاطره انگيز سلطان صاحبقران، كمال الملك و سوته دلان، رضا موتوري و هنرمنداني چون علي حاتمي و فردين نصب شد. مديريت سينما جمهوري قصد داشت در آينده اي نزديك، بالكن اين سينما را كه به عنوان انباري و توليدي مورد استفاده قرار مي گرفت تبديل به سالن شماره سه سينما كند.

سينما كانون هم از رده خارج شد

خبرهاي بد از تعطيلي سينماها در تهران در روز جمعه به اين خبر منتهي نمي شود. سينما «كانون» نيز با تغيير كاربري از چرخه اكران سينماي تهران خارج شده است. در حالي اين خبر مخابره مي شود كه گفته مي شود شش ماه است اين سينما تغيير كاربري داده است، اما كاملاً در سكوت خبري، نمي توان خاطره تماشاي فيلم هاي كودكانه همچون «شهر موش ها»، «پاتال و آرزوهاي كوچك»، «دزدعروسك ها» و... را در اين سينما از ياد برد؛ دوره اي اين سالن پاتوق نمايش فيلم هاي كودك بود اما سينما كانون در سكوت خبري به تصميم مديران آن از 15 اسفند ماه براي تغيير كاربري تعطيل شده است. عيسي ملك محمدي مدير اين سينما به ايسنا گفته از 15 اسفند ماه بعد از اكران فيلم «مصائب دوشيزه» باتوجه به اينكه سينما بازده مالي و فروش نداشت براي تغيير كاربري تعطيل شد. او افتتاح سينما «آزادي» را در تعطيلي اين سينما موثر و دليل آن را اختصاص سالني به نمايش فيلم كودك در اين سينما مي داند.
مهدي باقري معاونت توليد كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نيز علت تعطيلي اين سينما را مطلوب نبودن وضعيت سينماي كودك مي داند و اظهار مي دارد: «دائم نمي توانستيم فيلم هاي كودكان و نوجوانان را اكران كنيم و با تغيير كاربري، اين سالن براي كودكان موثرتر خواهد بود،»
وي مي گويد:« اين سالن با تغيير كاربري ديگر جزء سينماها محسوب نمي شود و فعاليتش حول وحوش كودكان خواهد بود. برنامه هايي نظير فيلم، تئاتر، موسيقي و جريان هاي مرتبط با كودكان در آن اجرا مي شود و در يك ماه گذشته جشنواره عكس را در اين محل برگزار كرديم و به زودي برنامه هاي تئاتر هم در آن اجرا خواهد شد.»
 شنبه 25 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1286]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن