تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كاغذى را كه روى آن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم نوشته شده است از روى زمين برد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816388327




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لاريجاني در گفتگو با العالم:خيانت عربستان و كشتار ملت بحرين در اذهان مردم منطقه باقي مي ماند


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: خبرگزاري فارس: رئيس مجلس گفت: كشتار مردم بحرين در اين شرايط حساس به عنوان خيانتي عظيم در ذهن مردم منطقه باقي مي.ماند و مردم فراموش نخواهند كرد كه عربستان در چه شرايطي سلاح.هايش را به مردم نشانه گرفته بود.




به گزارش خبرگزاري فارس، علي لاريجاني در گفت.وگو با شبكه خبري العالم با بيان اينكه اتفاقي كه در اين زمان رخ داده سابقه تاريخي گذشته دارد و اين انقلاب.ها، موضوع.هاي احساسي و نقطه.اي نيست، گفت: تاريخ گذشته نشان مي.دهد كه اعراب و مسلمانان تحت سلطه استعمار بوده.اند، مخصوصا بعد از جنگ جهاني اول كه انگليس و فرانسه آمدند و كشورهاي اسلامي را بين خودشان تقسيم كرده و اين روحيه استعمارگري را بر مسلمانان پيگيري كردند و منابع آنها را مي.بردند؛ يكسري عناصر ديكتاتور هم بر آنها سلطه گرفتند كه بعد هم مساله صهيونيست.ها پيش آمد يعني مساله اسرائيل را غربي.ها درست كردند كه كشورهاي اسلامي را سرگرم كنند و هميشه اين درگيري وجود داشته باشد.

وي افزود: اين حالت تحقيري كه مسلمان.ها در اين سال.ها با آن روبرو بودند به تنهايي باعث شد كه ديكتاتوري.هاي دست.ساز آمريكا و غرب را تغيير دهند، هر چند كه در اين ميان مؤلفه.هاي ديگري هم وجود داشت.

رئيس مجلس افزود: انقلاب اسلامي در ايران نشان داد كه اگر ملت.ها روي اراده خود ايستاده و از حقوق خود دفاع كنند، قدرت.هاي بزرگ نمي.توانند اين اراده را بشكنند و اين يك تجربه.اي بود كه در ايران رخ داد، انقلاب اسلامي ايران نه به شرق تكيه داشت و نه به غرب.

لاريجاني با يادآوري سوال "محمدحسن الهيكل " كه از حضرت امام (ره) پيش از پيروزي انقلاب اسلامي در پاريس پرسيد كه اين انقلاب شما چيست كه جنبه ديني دارد و ما تا به حال چنين انقلابي نداشته.ايم، گفت: حضرت امام(ره) در جواب به آقاي هيكل فرمودند كه انقلاب ما ريشه در صدر اسلام داشته و انقلاب اسلامي است و ما دنبال تحقق اسلام در جامعه هستيم.

وي در ادامه تصريح كرد: اين يك مدل است كه ديكتاتوري را از بين ببريم و مردم به سرنوشت خود حاكم باشند و پيگير اين باشند كه عزت اسلامي آنها احيا شود.

رييس مجلس با بيان اين كه آمريكايي.ها بعد از يك دوره خيلي به قدرت خود مخصوصا بعد از فروپاشي شوروي مغرور شده بودند و حادثه يازده سپتامبر تنها يك بهانه بود، اظهار داشت: آمريكا در عراق و افغانستان به دنبال ماجراجويي بود، آنها فقط نمي.خواستند افغانستان و عراق را بگيرند، بلكه قصد داشنتند تغييراتي در كل منطقه ايجاد كنند، آنها فكر مي.كردند كه پيروز مي.شوند اما در عراق شكست خوردند و در افغانستان به گل نشستند.

لاريجاني افزود: در جنگ 33 روزه مي.خواستند كليد تحولات جديد منطقه را بزنند، اما رژيم صهيونيستي با شكست مفتضحانه.اي مواجه شد؛ همه اينها عواملي بود كه باعث شد مردم منطقه فضاي آن فشار و ديكتاتوري و استعمار را شكسته و بر اراده خود بايستند، بنابراين انقلاب.هايي كه در منطقه رخ داد، مسائل احساسي و تحريكي نيست.

وي با بيان اين كه آمريكايي.ها گاهي از اين حرف.ها مي.زنند و عجله مي.كنند كه به گونه.اي انقلاب مصر را مديريت كنند، تصريح كرد: اين دوره تمام شده ما وارد عصري شده.ايم كه مسلمان.ها مي.خواهند زندگي سالمي داشته باشند، مسلمين نمي.خواهند زير سلطه باشند، اين موضوعي است كه آنها بايد آنرا درك كنند؛ در بحرين، يمن و ليبي هم همه اين انقلاب.ها از يك جنس هستند، يعني مردم از ديكتاتوري متنفرند و من فكر مي.كنم اين حركت انقلابي كه در منطقه به وجود آمده، يك حركت بسيار عميق، ريشه.دار و بنياني اسلامي داشته و استقلال طلبانه است چرا كه در مقابل آمريكا و مخالفت با استعمار و ديكتاتوري بوده و مردم اين كشورها به دنبال يك نوع جمهوريت هستند لذا اين انقلاب.ها، انقلاب.هاي مباركي است و فكر مي.كنم مسلمانان وارد عصر جديدي شده.اند و اين خشونتي هم كه غرب نسبت به آنها به خرج مي.دهد عمق اصالت اين انقلاب.ها را نشان مي.دهد.

* تغيير دادن شرايط كشورهاي منطقه با استفاده از تكنولوژي.ها، يك "نظريه مرده " است

رئيس مجلس در بخش ديگري از اين گفت.وگو با اشاره به نقش تكنولوژي.هاي جديد در زندگي مردم و تاثير آن در مبارزات مردم منطقه، تصريح كرد: اين كه در انقلاب.هاي اخير از تكنولوژي.هاي جديد استفاده مي.شود، يك واقعيت است زيرا مردم دنيا استفاده از تكنولوژي.هاي جديدي را آموخته و نسبت به آن گرايش پيدا كرده.اند، اين باعث شده است كه ارتباطات مردمي از سلطه غرب خارج شود.

لاريجاني همچنين افزود: درست است كه استفاده از شبكه.هاي اجتماعي و تكنولوژي.هاي نوين در بين مردم منطقه افزايش يافته اما اين كه آمريكايي.ها بخواهند از اين طريق و با استفاده از اين شبكه ها شرايط كشورها را تغيير دهند، يك نظريه مرده است.

وي در ادامه تاكيد كرد: آمريكايي.ها تا لحظه آخر از ديكتاتورهاي منطقه حمايت كردند، به عنوان مثال در تونس تمام تلاش.شان را كردند تا بن علي براي حفظ منافع آنها در رأس كار باقي بماند البته همين كار را در مصر هم تكرار كردند اما دليل اين كه متفاوت حرف مي.زنند و مواضع دوپهلو اتخاذ مي.كنند، اين است كه اولاً پيش.بيني اين حوادث را به دليل عقب.افتادگي سرويس.هاي اطلاعاتي خود نكرده بودند و دوماً سعي در تحليل عمقي مسائل ندارند و مي.خواهند آنها را به صورت سطحي بررسي كنند؛ آمريكايي.ها چاره.اي جز حمايت از اين ديكتاتورها ندارند، زيرا اگر آنها را حمايت نكنند منافع خود را از دست داده و بقيه ديكتاتورها نيز اعتماد خود را به آنها از دست مي.دهند.

* مساله بحرين راه.حل چند روزه ندارد

رئيس قوه مقننه در بخشي ديگري از گفتگوي خود با بيان اين كه آمريكايي.ها در هر حالتي به دنبال حفظ منافع خود در منطقه هستند، گفت: آمريكايي.ها با خود مي.گويند كه ممكن است ديكتاتورها سرنگون شوند لذا آنها به دنبال اين هستند كه با جايگزين حكومت.هاي فعلي ارتباط برقرار كنند، نمونه آن را مي.توان در بحرين مشاهده كرد.

لاريجاني در ادامه خاطرنشان كرد: آمريكايي.ها در بحرين از يك طرف مي.گويند كه ما از حركت.هاي مردمي حمايت مي.كنيم و از سوي ديگر، وزير دفاع خود را به منطقه مي.فرستند تا به برخي كشورها چراغ سبز حمله به بحرين و كشتار مردم را نشان بدهد.

وي با هشدار به سران كشور عربستان كه به بحرين لشكركشي كرده.اند، گفت: شنيدم، سعودي.ها به آمريكايي.ها قول داده.اند تا مسأله بحرين را ظرف مدت چند روز حل كنند، اين نشان از اشتباه استراتژيك سعودي.ها دارد زيرا مساله بحرين راه حل چند روزه ندارد بلكه يك مساله ريشه.دار همانند مساله ليبي و يمن و ساير كشورهاي درگير انقلاب است، عربستان با خونريزي در اين كشور تنها بار خود را سنگين.تر مي.كند و مشكلاتش را بيشتر مي.كند.

* سياست جديد آمريكا به خاك و خون كشيدن قيام.هاي منطقه است

رئيس دستگاه قانونگذاري كشور با بيان اين كه حضور عربستان در بحرين براي تشديد كشتار مردم ريشه در رفتار جديد آمريكا دارد، تأكيد كرد: آمريكايي.ها در سياست جديد خود به دنبال خونين كردن صحنه قيام.هاي مردمي هستند كه نمونه آن را مي.شود در بحرين و ليبي مشاهده كرد.

لاريجاني همچنين افزود: آمريكايي.ها در ليبي عمداً مي.خواهند زمان قيام را طولاني.تر كنند تا قذافي بتواند با فشار به مردم اين قيام را شكست دهد و در بحرين نيز چنين سياستي را پيگيري مي.كنند كه مطمئناً چاره.اي به جز شكست نخواهد داشت.

وي تصريح كرد: آمريكايي.ها به عمد مي.خواهند تا از دخالت مستقيم در بحرين به دليل اين كه پايگاه بزرگي در آن دارند، خودداري كنند تا اگر شرايط تغيير كرد، بتوانند با جريان جديد هم كار كنند و از طرفي هم مايل به كنار رفتن از هيات حاكم نيستند لذا به همين دليل به سران عربستان سعودي و امارات دستور دادند، تا قيام مردم بحرين را متوقف كنند.

* خيانت عربستان در ذهن مردم منطقه باقي مي.ماند

لاريجاني با بيان اين كه عربستان سعودي و امارات از آمريكا بازي خورده.اند، گفت: آمريكايي.ها، عربستان سعودي و امارات متحده را به سمتي هل دادند تا آنها با كشتن مردم بحرين منافع آمريكا را حفظ كنند تا از اين طريق هم مانع تخريب خود شوند و هم سعودي.ها را در منطقه تخريب كنند، چون كشتار مردم بحرين در اين شرايط حساس به عنوان خيانتي عظيم در ذهن مردم منطقه باقي مي.ماند و مردم فراموش نخواهند كرد كه عربستان در چه شرايطي سلاح.هايش را به مردم نشانه گرفته بود.

وي همچنين افزود: امارات نيز بايد بداند با لشكركشي به بحرين، مردم اين كشور او را به چشم يك همسايه خيانتكار نگاه مي.كنند و امارات مطمئناً تاوان اين كار را خواهد داد چرا كه خونريزي در بحرين چيز كم هزينه.اي نيست.

* آمريكايي.ها به دنبال راه اندازي جنگ شيعه و سني هستند

رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوال خبرنگار شبكه العالم مبني بر اين كه برخي رسانه.ها حمايت ايران از قيام مردم بحرين را به دليل شيعه بودن معترضان عنوان مي.كنند، گفت: مردمي كه در ميدان "لولو " بحرين گرد هم آمده بودند، شعار نمي.دادند كه با سرنگوني دولت فعلي دولت شيعي سر كار بيايد بلكه شعار دموكراسي خواهي و پايان ديكتاتوري مي.دادند كه اين شعارها عين شعارهايي است كه مردم در مصر، يمن و ليبي سر مي.دهند.

لاريجاني با طرح اين سوال كه آيا مي شود به دليل شيعه بودن مردم بحرين آنها را از دموكراسي محروم كرد، گفت: سوال اين است كه اگر در جايي بافتهاي مذهبي با كشور ديگري متفاوت بود، آيا مي توان آن كشور را تنها به دليل اين كه به عنوان مثال معترضان شيعه هستند از دموكراسي محروم كرد، ضمن اين كه در بحرين نيز شعار مردم ايجاد حكومت شيعي نيست، بلكه آنها تنها به دنبال دموكراسي و آزادي هستند.

وي در ادامه تاكيد كرد: طرح موضوع شيعه هراسي براي راه اندازي جنگ شيعه و سني از جمله سياستهاي آمريكاست كه برخي سياستمداران خبيث آن را مطرح مي كنند تا سرپوشي روي تجاوز آشكار خود به بحرين و جنايت در اين كشور بگذارند اما اين مساله پنهان شدني نيست و سعودي.ها و اماراتي.ها با حمله به بحرين به كاخ شيشه اي خود سنگ مي زنند.

لاريجاني با بيان اينكه حمايت ما از تحولات اخير خاورميانه و مبارزات دموكراسي.خواهانه مردم در كشورهاي منطقه كاملا آشكار و صريح بوده است، افزود: در تحولات بحرين، مصر و ليبي ما به صراحت از آرمان.هاي مردم.سالارانه و ديني ملت.هاي منطقه حمايت كرده.ايم.

وي ادامه داد: حمايت ما از انقلاب هاي منطقه به دليل هدفي است كه در انقلاب اسلامي مورد نظر امام و مردم بود. براساس اين هدف مسلمان.ها نبايد دست دوم باشند، بلكه زندگي آنان بايد مردم.سالارانه باشد و اين هدف در تمام كشورهايي كه دچار تحولات شده.اند براي ما در اولويت است.

لاريجاني تصريح كرد: البته در اين زمينه ما با برخي از كشورهاي منطقه اختلاف.نظر داريم، زيرا بعضي از كشورهاي سلطنتي وجود دارد كه نه تنها از اين انقلاب.ها دفاع نمي.كنند، بلكه تلاش دارند تا شرايط موجود را حفظ كنند، اما اين دليل نمي شود كه ما نيز چنين رويكردي اتخاذ كنيم.

رئيس قوه مقننه موضع ايران را در تمام مدت اخير واحد و علني خواند و گفت: آمريكايي.ها حق ندارند به مردم مسلمان منطقه زور بگويند، زيرا اين مردم حق دارند كه از دموكراسي و مردم سالاري برخوردار باشند.

* آمريكا مقصر اصلي بحران اخير بحرين است

وي گفت: اوضاع خاورميانه در شرايط كنوني بسيار شبيه به شرايطي است كه انتفاضه عراق در سال 1991 رخ داد، در آن شرايط نيز كشورهاي منطقه آمريكا را تحريك كردند تا با حمايت از صدام و تجهيز نيروهاي دولتي شيعيان و مردم عراق را سركوب كنند به طوري كه بيش از صدهزار نفر كشته نتيجه اين خشونت.ها بود.

رئيس مجلس تصريح كرد: با وجود تمام حمايت.هاي آمريكا و كشورهاي منطقه صدام نجات پيدا نكرد و سرانجام مردم اين كشور نفرت زيادي از كشورهاي منطقه پيدا كردند و هم اكنون نيز كشورهاي منطقه بايد هوشيار باشند تا اين اتفاق دوباره نيفتد.

لاريجاني حضور وزير دفاع آمريكا را در كشور بحرين زمينه.ساز بروز بحران.هاي اخير اين كشور دانست و گفت: در هر صورت آمريكا مقصر اصلي بحران اخير بحرين است و كشورهاي منطقه نيز نبايد از شرايط به وجود آمده سوءاستفاده كند.

* پيروزي نهايي متعلق به مردم بحرين است

لاريجاني گفت: با اراده ملت.ها نمي.شود بازي كرد و بر همين اساس تحليل من اين است كه شرايط به زودي تغيير خواهد كرد و مردم بحرين پيروز نهايي اين مبارزات خواهند بود.

رئيس مجلس با يادآوري تجربه ايران در كشتار خونين هفده شهريور گفت: ما نيز تجربه كشته شدن مردمانمان را در نظام طاغوتي شاه داريم و انقلاب اسلامي نتيجه خون.هاي ريخته ملت بي.گناه بود كه سرانجام با پيروزي همين مردم به پايان رسيد.

لاريجاني افزود: مردم بحرين مي.دانند كه ما از آنها حمايت كرده.ايم و در هر شرايطي در كنار آنها خواهيم بود.

وي تاكيد كرد: حضور نيروهاي نظامي آمريكايي و برخي كشورهاي غربي در بحرين اين مشكل را در نظام بين المللي ايجاد كرده است كه گويا هر كشوري امكان دخالت در مناسبات داخلي كشورهاي ديگر را دارد، اگرچه آنها مي گويند كه اين به معناي دخالت، اشغال و جنگ نيست؛ اما سوال ما اين است كه حضور نظامي كشورهاي قدرت طلب در بحرين به چه معناست و چه توجيهي دارد؟

لاريجاني با تاكيد بر اراده قوي مردم بحرين در ايجاد تغيير در ساختار سياسي اين كشور گفت: حتي آمريكايي ها هم با توجه به اظهارنظرهاي امروزشان نشان داده اند كه به هزينه هاي ناشي از موضع گيري.هاي اشتباه شان آگاه هستند.

رئيس مجلس همچنين هشدار داد كه اگر تا چند روز آينده اوضاع بحرين به همين منوال ادامه پيدا كند آمريكايي ها براي آينده خيلي از چيزها را در بحرين از دست خواهند داد؛ زيرا مردم بحرين متوجه شده اند كه آمريكايي.ها براي حفظ پايگاه خود در اين كشور حاضرند خون مردم بي گناه را حراج كنند و ما مي دانيم كه اين امر ساده نيست و تاوان دارد.

لاريجاني در پاسخ به سوال مجري شبكه العالم درباره فراخواندن سفير بحرين از ايران پاسخ داد: فراخواندن اين سفير يك اشتباه بود و بحريني ها مي توانستند از ظرفيت ايران استفاده كنند و مسير دقيق.تري را در شرايط حساس كنوني دنبال كنند؛ اما در هر صورت اين مساله چندان اهميتي ندارد.

وي تاكيد كرد: شايد مقامات بحريني خواسته.اند با اين مانور سياسي اعلام كنند كه مسير انقلاب بحرين را تغيير داده.اند؛ اما همه مي دانند كه مسير حركت مردم بحرين روشن تر و شفاف تر از اين گونه نظرهاست.

*تشكيل كميته اي براي پيگيري اوضاع بحرين در مجلس

رئيس مجلس خبر داد در جلسه غيرعلني و طولاني ديروز مجلس شوراي اسلامي كميته اي براي پيگيري اوضاع و حوادث اخير بحرين تشكيل شد تا بتواند با رصد اين حوادث و پيشنهاد راهكارهايي مردم بحرين را در جلوگيري از بروز فاجعه انساني كمك كند.

وي گفت: تا امروز رصد ما نشان مي دهد كه دو كشوري كه عوامل شان را وارد بحرين كرده اند و با كمك نيروهاي بحريني رفتارهاي خشن و خونيني را با مردم اين كشور داشته و اقدام دستيگري هايي غيرعقلايي كرده.اند، بايد هر چه سريعتر رفتارشان را تغيير دهند.

لاريجاني با بيان اين كه تحرك .اي كشورهاي عربي در مورد ليبي ثمربخش نبود افزود: اين تحرك.ها ژست هاي سياسي است كه نتيجه بخش هم نبوده است كه حتي در مورد بحرين همين كار را هم نكردند كه اين هم يك اشكال از اين كشورها است.

وي با بيان اين كه هدف سازمان كنفرانس اسلامي جلوگيري از رفتارهاي ناجوانمردانه كشورهاي غربي در مقابل كشورهاي اسلامي است گفت: اگر كنفرانس اسلامي تشكيل شود و كشورهاي اسلامي تلاش كنند از اين رفتار ناجوانمردانه جلوگيري كنند، كار عاقلانه اي انجام داده.اند و حداقل از اين ظرفيت و هزينه.اي كه كشورهاي اسلامي انجام مي دهند در اين موارد استفاده كنند؛ هر چند من اميدي به برطرف كردن اين مشكل در سازمان كنفرانس اسلامي ندارم. اين سازمان.هاي بين المللي و منطقه اي خيلي كم خاصيت هستند.

*وزير خارجه سوريه براي بررسي اتفاق.هاي اخير در منطقه به ايران مي.آيد

لاريجاني با بيان اين كه ايران براي برطرف كردن مشكل.هاي اخير در كشورهاي منطقه تماسهايي را با كشورهاي ديگر داشته است گفت: امروز هم وزير خارجه سوريه براي بررسي اتفاق هاي اخير در كشورهاي منطقه به ايران مي آيد.

*ايران در حمايت از مردم بحرين كوتاهي نمي.كند

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه ايران در حمايت از مردم بحرين كوتاهي نمي.كند گفت: در زمينه حمايت از مردم بحرين ايران هم از ظرفيت ديپلماتيك خود استفاده مي كند و هم به دنبال راههاي ديگر براي كمك به اين كشور است.

وي با تاكيد بر اين كه كشورهاي ديگر حق تعدي به مردم بحرين را ندارند، گفت: كشورهاي ديگر حق ندارند با سلاح.هاي آمريكايي مردم بحرين را بكشند و بايد حد خودشان را رعايت كنند و توجه كنند كه صحنه باز نيست كه هر كسي كه توانست با امكانات سلاحهاي آمريكايي به جان مردم بحرين بيفتد.

*موضع ايران در حمايت از مردم ليبي روشن است

لاريجاني درباره موضع گيري ايران در مورد اتفاق.هاي اخير در كشورهاي منطقه گفت: ايران از ابتدا از قيام مردم و انقلاب ليبي حمايت كرد؛ اما روزهاي اول در مجلس بيانيه.ها و اطلاعيه.هايي صادر شد و از قيام مردم ليبي حمايت شد. ايران در همه مواضع خود با نام بردن ليبي حمايت خود را از انقلاب ليبي اعلام كرد.

وي با بيان اين كه در مجلس ايران دو بيانيه درباره حمايت از قيام و انقلاب مردم ليبي صادر شد افزود: ساير مسئولان كشور هم در اين زمينه حمايت خود را از قيام و انقلاب مردم ليبي اعلام كرده اند و موضع ايران كاملا مشخص است و همانند حمايت از مردم مصر و تونس از مردم ليبي و انقلاب شان حمايت مي كنيم. مردم ليبي حق دارند در مقابل ديكتاتوري بايستند و حق خود را بگيرند.

لاريجاني با بيان اين كه بعد از اين انقلاب ها در كشورهاي منطقه شرايط در صحنه بين المللي تغيير مي.كند، گفت: بعد از اين انقلابها، جايگاه مسلمانها ارتقا پيدا مي كند و براي ما مهم نيست ديگران در اين زمينه چه پيش بيني مي كنند.

وي تصريح كرد با بيان اينكه واقعيت قضيه اين است كه استراتژي ايران گسترش دموكراسي در منطقه است گفت: ما خوهان اين هستيم كه مردم مسلمان سلطه پذير نباشند و به همين دليل فكر مي كنيم در منطقه شرايط بلوك هاي قدرت تغيير خواهد كرد و همچنين مفهوم قدرت نيز تغيير خواهد كرد.

لاريجاني با بيان اين كه تا چندي پيش آمريكايي ها فكر مي كردند با فشار رسانه اي و قدرت نظامي مي توانند حكومت كنند گفت: اين انقلاب ها نشان داد كه زمانه تغيير كرده است و بايد واقعا به حقوق مردم اعتماد كرد، اينها تغييرات مهمي است.

وي با بيان اين كه همانگونه كه ايران در انقلاب هاي مختلف در كنار مردم منطقه بوده است گفت: در آينده هم كه كشورها، استقلال خود را پيدا كنند در كنارشان هستيم.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با يادآوري اين كه ايران زماني با مصر ارتباط نداشت، گفت: اگر يك حكومت دموكراتيك مردمي در مصر به وجود بيايد ما مي توانيم روابط نزديكي با مصر، تونس و همچنين كشورهاي ديگر داشته باشيم.

*وجود دموكراسي روابط دوستانه.اي بين كشورهاي ايجاد مي.كند

لاريجاني با توضيح اين كه معادلات منطقه.اي از چارچوب.هاي قبلي و كليشه.اي خود تغيير مي كند، گفت: ممكن است در كشورهاي مختلف مدل.هاي رفتاري شان متفاوت باشد؛ اما هر كشوري مختصات خاص خود را دارد. همانگونه كه ايران يك ساختار دارد و تركيه يك ساختار ديگر دارد اما در نهايت اين دو كشور روابط دوستانه.اي را با هم دارد و مهم دموكراتيك بودن آنها است و در مساله دموكراسي با هم مشترك هستند.

وي افزود: موضع ايران دفاع از مردم منطقه است و در هر شرايطي حضور نيروهاي خارجي و دخالت آنها در امور داخلي بحرين محكوم خواهد بود، زيرا اين دخالت.ها هم به امنيت منطقه لطمه خواهد زد و هم به خود كشورهاي دخالت كننده.

رئيس مجلس شوراي اسلامي توضيح داد: ما با دقت شرايط بحرين را رصد مي.كنيم و اين طور نيست كه برخي كشورها در آنجا حمام خون راه بيندازند و ايران به عنوان يكي از كشورهاي تاثيرگذار منطقه تنها ناظر اين خشونت.ها باشد زيرا اين مساله يك مساله منطقه.اي است.

وي تاكيد كرد: كشورهاي منطقه تحمل اين را ندارند كه برخي كشورها به واسطه تحريك آمريكايي.ها در بحرين مردم را بكشند، نه تنها ايران بلكه ديگر كشورهاي منطقه نيز اين وضعيت را تحمل.پذير نمي.دانند و اين مساله با سرنوشت مردم منطقه و مسلمانان جهان پيوند خورده است.

نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: ايران در تمام اين سالها نشان داده كه در اين گونه مواقع صبور است، اما حوادث را به دقت رصد مي.كند و اجازه نخواهد داد كه مسائل منطقه از چيزي كه است، پيچيده.تر شود و كشورها هم نبايد فرصت طلبي كنند و با اجحاف به مردم بي دفاع بحرين اوضاع را جنايتكارانه خونين كند. ما منتظريم كه آنها درس بگيرند و رفتارشان را عوض كنند.

نماينده مردم قم در مجلس با بيان اين كه 32 سال از پيروزي انقلاب اسلامي ايران مي گذرد و يك دموكراسي پايدار در ايران به وجود آمده است، گفت: در ايران تقريبا هر سال يك انتخابات داريم كه حتي در كشورهاي غربي هم بي سابقه است. در ايران انتخاب هاي با شور و هيجان بالا همانند انتخابات اخير رياست جمهوري برگزار مي شود و اين يك دموكراسي واقعي است.

وي با بيان اين كه عده اي در كشور مي.خواهند با كمك ديگران شيطنت كنند، تصريح كرد: هيچ كشوري اين موضوع را نمي پذيرد كه عده اي بخواهند به بهانه دموكراسي در كشور شيطنت كنند.

لاريجاني با بيان اين كه ترديدي در دموكراسي موجود در ايران نيست گفت: در مجلس شوراي اسلامي ايران 290 نماينده وجود دارد كه هر كدام از جايي از كشور و در رقابتي شديد به مجلس مي آيند و گاهي در يك حوزه انتخابيه از بين 30 نفر تنها يك نماينده انتخاب مي شود و اين موضوع يك مدل نسبتا استوار است و ممكن است در كشورهاي ديگر اين موضوع را با مختصات بومي خودشان پيگيري كنند و مهم اين است كه مردم احساس كنند خودشان در سرنوشت خودشان حاكم هستند.

وي با بيان اين كه در ايران رئيس جمهور حداكثر مي تواند دو دوره در راس قوه مجريه قرار بگيرد گفت: در كشوري مانند مصر يك نفر 30 سال رئيس جمهور است اما در ايران يك دوره اي رهبر انقلاب رئيس جمهور بودند بعد از آن آقاي هاشمي آمدند بعد از آن آقاي خاتمي و نهايتا آقاي احمدي نژاد به عنوان رئيس جمهور معرفي شدند و اين موضوع نشان دهنده چرخش نيرو در ايران است.

لاريجاني افزود: همچنين در انتخابات مجلس شوراي اسلامي در ايران هم در هر دوره بيش از 50 درصد نمايندگان تغيير مي كنند و اين نشان دهنده اين است كه دموكراسي در ايران حيات دارد و فعال است البته غربي ها مي خواهند اين چهره را خراب كنند.

وي با بيان اين كه ايران به عنوان يك كشور مسلمان دفاع از حقوق مسلمانان جهان را وظيفه خود مي داند گفت: فرقي نمي كند كه ايراني ترك يا عرب باشيم، مهم اين است كه مسلمانها امت واحده هستند همانگونه كه پيامبر گرامي اسلام همه مسلمانان را به دانه هاي يك شانه تشبيه كرد به گونه.اي كه يك دانه ترك است يكي عرب و ديگري فارس.

لاريجاني با بيان اين كه حساسيت ايران نسبت به سرنوشت فلسطين يك وظيفه است گفت: بسياري از كشورهاي عربي در اين زمينه به سمت صلح رفتند و در جنگ 33 روزه هم برخي از اين كشورها پشت صحنه كارهاي ديگري كردند، ولي ايران از ابتدا صادق بود و از مردم و مقاومت لبنان دفاع كرد. همچنين در جنگ غزه از حماس دفاع كرديم و برايمان شيعه و سني فرقي نداشت.

لاريجاني با بيان اين كه به عنوان يك مسلمان امروز بايد از مردم منطقه دفاع كنيم گفت: ايران از مردم بحرين دفاع مي كند و استراتژي بعضي از كشورهاي منطقه اين است كه فكر مي كنند با سركوب مي.توانند كاري را انجام دهند.

وي با يادآوري اين موضوع كه 1400 سال پيش اين سركوب رخ داد و عاشورا به وجود آمد افزود: اين سركوب در دل مسلمانها ماند كه بايد حتما عاشورايي زندگي كنند به همين دليل اين انتخاب به يك حماسه تبديل شد. اين كشورها تصور مي كنند كه با كشتن عده اي از مردم بحرين مي توانند در شرايط عادي زندگي كنند اما اين تصور آنها اشتباه است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 254]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن