تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس روزه دارى را سير نمايد، خداوند از حوض (كوثر) من شربتى نصيب او خواهد كرد كه پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816188844




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يادداشتفصلي تازه در تاريخ ديپلماسي اقتصادي بين‌المللي


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: يادداشتفصلي تازه در تاريخ ديپلماسي اقتصادي بين‌المللي
فريدون خاوندبخش دوم«برتون وودز» دوم تركيب قدرت‌هاي شركت كننده در نشست واشنگتن، كه گويا هدف آن پرداختن به قواعد ناظر بر روابط مالي بين‌المللي است، تحولات شگفتي را به نمايش مي‌گذارد كه طي سي سال گذشته در جغرافياي اقتصادي و سياسي جهان به وجود آمده است.
در واقع گسترش نشست از «گروه هفت» به «گروه بيست» به آن معنا است كه رابطه قدرت‌ها در مقياس بين‌المللي دگرگون شده و تصميم‌گيري درباره آينده نظام اقتصادي جهان ديگر در انحصار قدرت‌هاي سنتي صنعتي نيست. به بيان ديگر بخش بزرگي از آنچه «جهان سوم» ناميده مي‌شد و مي‌شود، سربلند كرده، اهرم‌هاي نيرومندي را در عرصه‌هاي صنعتي و مالي و بازرگاني در اختيار گرفته و از اين پس سهم خود را در اداره اقتصاد بين‌المللي مطالبه مي‌كند.
دستور كار «گروه بيست» در واشنگتن هنوز رسما اعلام نشده، ولي از شواهد چنين بر مي‌آيد كه هدف اصلي آن فراهم آوردن زمينه يك نشست وسيع‌تر بين‌المللي است كه قرار است نهاد‌ها و قوانين ناظر بر روابط اقتصادي جهان را بازسازي كند و به جاي نظام به وجود آمده در پي جنگ جهاني دوم، نظام تازه‌اي را پايه‌‌ريزي كند كه با دنياي قرن بيست و يكم ميلادي سازگار‌تر باشد.
نظام بين‌المللي اقتصادي پس از جنگ جهاني دوم، كه نهاد‌ها و قوانين ملهم از آن همچنان از اعتباري كم و بيش نسبي برخوردار است، از دل كنفرانس معروف «برتون وودز» بيرون آمد. كم نيستند كساني كه براي نوسازي يا باز سازي اين نظام، «برتون وودز» دومي‌ را پيشنهاد مي‌كنند.
در ماه ژوييه سال 1944 ميلادي، در تفريح‌گاه زمستاني «برتون وودز» واقع در نيوهام شاير آمريكا، پايه‌هاي نظامي‌ريخته شد كه به‌رغم دگرگوني‌هاي فراوان، هنوز بخشي از روابط اقتصادي بين‌المللي را زير سلطه خود دارد. اين نظام حاصل سال‌هاي بسيار تلخي است كه اقتصاد‌هاي آن روز جهان در دهه سياه 1930 ميلادي تجربه كردند.
در پي بحران اقتصادي سال 1929 ميلادي، كه بزرگ‌ترين زلزله اقتصادي در تاريخ نظام سرمايه‌داري به شمار مي‌رود، بخش بسيار گسترده‌اي از دنياي صنعتي در ركود شديد اقتصادي فرو رفت. چگونگي رويارويي قدرت‌هاي بزرگ اقتصادي آن زمان با بحران، پس‌لرزه‌هاي آن را شدت بخشيد. در واقع مجموعه‌اي از سياست‌هاي نادرست، سال‌هاي 1930 ميلادي را به يكي از سخت‌ترين دوران‌ها در تاريخ روابط اقتصادي بين‌المللي بدل كرد و حتي زمينه‌هاي مساعدي را براي شعله‌ور شدن جنگ جهاني دوم فراهم آورد.
قوانين بازي: يكي از نادرست‌ترين سياست‌ها در مقابله با بحران 1929، روي آوردن به سياست‌هاي حفاظتي و حمايتي در عرصه بازرگاني بود. استدلال چنين بود: براي فرو نشاندن بحران، موثر‌ترين وسيله بستن مرز‌ها بر كالا‌هاي خارجي است. بر اين اساس ايالات متحده آمريكا سختگيرانه‌ترين قوانين بازرگاني تاريخ خود را به اجرا گذاشت و قدرت‌هاي اروپايي نيز، كم و بيش، به همان راه رفتند.
قدرت‌هاي اقتصادي سال‌هاي 1930 ميلادي، براي افزايش صادرات و كاهش واردات خود، هيچ وسيله‌اي را فرو نمي‌گذاشتند. كاهش ارزش پول ملي، يكي از مهم‌ترين سلاح‌هاي مورد استفاده در اين «جنگ بازرگاني» تمام عيار بود. در واقع كشور‌ها، به گونه‌اي يكجانبه، ارزش پول خود را پايين مي‌آوردند تا صادراتشان ارزان‌تر و واردات‌شان گران‌تر شود. در اين شرايط راه بر مبادله آزاد بسته شد، اما بحران اقتصادي حاصل از توفان سال 1929 همچنان ادامه يافت تا شعله‌هاي جنگ دوم زبانه كشيد.
كنفرانس معروف «برتون وودز» به منظور جلوگيري از تكرار هرج و مرج سال‌هاي 1930 برگزار شد. نظام پولي بين‌المللي و پرچمدار آن، صندوق بين‌المللي پول، از دل همين كنفرانس بيرون آمد تا راه بر نوسان‌هاي خودكامانه پولي بسته شود. ايجاد بانك جهاني براي بازسازي اقتصاد‌هاي ويران حاصل از جنگ، يكي ديگر از تصميم‌هاي مهم «برتون وودز» بود. و سر انجام با الهام از فلسفه حاكم بر همين كنفرانس بود كه به منظور آزاد سازي بازرگاني بين‌المللي، در سال 1947 ميلادي «موافقتنامه عمومي‌ تعرفه و تجارت» معروف به «گات» به امضا رسيد كه در سال 1994 جاي خود را به سازمان جهاني تجارت سپرد.
 چهارشنبه 22 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 182]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن