واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تدبیر در مضامین دعای عرفه مهمتر از قرائت آن است
مدرس حوزه های علمیه روز عرفه را روز تدبیر در آفرینش و خلقت و توجه به رابطه بنده با پروردگار دانست و گفت: مضامین دعای عرفه عرشی است، قرائت دعای اباعبدالله همراه با تدبیر در مضامین ارزشمند این دعا برای بندگان راهگشا خواهد بود.به گزارش خبرنگا رتبیان به نقل از شبستان حجتالاسلام والمسلمین سیدحسین فاطمینیا، استاد اخلاق و مدرس حوزه های علمیه به تشریح ویژگی ها و اهمیت روز عرفه پرداخت و گفت: آن چیزی كه در روز عرفه داریم و باید به آن توجه جدی شود دعای اباعبدالله است كه مضامین آن عرشی است و مهمتر از قرائت آن تدبر در مضامین ارزشمندش است.متن گفتار استاد فاطمی نیا با خبرنگار شبستان بدین شرح است:روز عرفه برحسب آنچه از روایات زیادی استفاده میشود از لحاظ معنوی یكی از روزهای مهم و سرنوشت ساز است. روزی است كه پروردگار متعال آن را پربركات قرار داده و وقتی شما به كتبی كه در این رابطه نوشته شده نگاه كنید میبیند كه چقدر اعمال و دعا در این روز بسیار بزرگ وارد شده است. حدیثی كه از حضرت سیدالساجدین امام زین العابدین وارد شده خیلی انسان را بیدار میكند و تشویق میكند نسبت به دعا در روز عرفه و معنویت این روز. حضرت شنید در روز عرفه یك نفر از مردم گدایی میكند، فرمود كه آیا در چنین روزی از مردم طلب میكنی؟ در حالی كه امروز روزی است كه امید میرود بچههایی كه در رحم مادران هستند آنها هم خوشبخت شوند.حتی عجیب است كه ما در بعضی از روایات داریم كه اهمیت دعا را نشان میدهد و می گوید كه روزه در این روز مهم است ولی اگر كسی روزه بگیرد و ضعف روزه باعث شود كه او خوب نتواند به دعا بپردازد روایت است كه آن رور را آن شخص روزه نگیرد خیلی زیباست، این حدیث نشان میدهد كه دین ما دین عقل است و دین مقدس بازی نیست.آن چیزی كه در روز عرفه داریم و باید به آن توجه داشته باشیم دعای اباعبدالله است كه مضامین آن عرشی است و مهمتر از آنكه كسانی آن را بخوانند تدبیر در مضامین ارزشمندش است. یكی از اولیا خدا میگفت شما دعا را برای فهمیدن و ترقی بخوانید، ثواب به دنبال خودش میآید منتها ما اینطور بارآمدهایم كه دعا را برای ثوابش میخوانیم اگر شما در مضامین دعای عرفه توجه بكنید مضامین عالیه ای دارد كه فهم بعضی از این مفاهیم امكان دارد سرنوشت معنوی انسان را عوض كند، دعای عرفه دعای بسیار عظیمالقدری است.مطلب دیگری كه در روز عرفه اتفاق افتاده است شهادت مولا و آقایمان حضرت مسلم بن عقیل است كه اولین شهید راه كربلا است و شهادت ایشان در روز عرفه است و بنده حدیثی در رابطه با حضرت بیان میكنم كه فضیلت و بزرگی و آقایی آن حضرت را میرساند این حدیث اصلاً معجزه است و هنگامی كه صادر شده شاید حتی حضرت مسلم به دنیا نیامده بوده است بنابراین اعجاز را از این نظر عرض میكنم روایت داریم كه پیامبر اكرم (ص) با امیرالمومنین (ع) صحبت میكردند و حضرت رسول (ص) فرمود: من عقیل را دو گونه دوست دارم ''انی احب عقیلاً حبین'' یعنی پدر حضرت مسلم را ''حباً له'' یكی اینكه خود او را دوست دارم و یكی اینكه ''حباً لحب ابی طالب له'' و یكی اینكه ابوطالب او را دوست داشته است و ما از اینجا میفهمیم كه حضرت ابوطالب چقدر عظمت داشته كه پیامبر اكرم محبت او را نقطه عطف قرار میدهد و این فضیلت خود عقیل است بعد میرسد به خود حضرت مسلم (ع) كه معجزه در این بخش است ''و ان ولده لمقتول فی محبته ولدك'' یا علی فرزند این عقیل كه حضرت مسلم باشد در محبت فرزند تو شهید میشود. حضرت فرمود: چشم مسلمین برای مسلم اشك میریزد و ملائكه مقرب بر او درود و سلام میفرستند كه این نشان میدهد كه این حدیث وقتی وارد شده كه یا حضرت مسلم به دنیا نبوده و یا فرزند خردسالی بوده است. انشاء الله در آن روز كه ما به اعمال روز عرفه میپردازیم بدانیم كه رمز آن اعمال اینست كه ما به یاد حضرت مسلم (ع) هم باشیم و او را شفیع و وسیله در محضر پروردگار قرار دهیم و بگوییم پروردگارا به حق آن شهید والامقام امروز دعاهای ما را به هدف اجابت برسان...یك فراز هم از دعای امام حسین در روز عرفه را مطرح كنیم و مختصر توضیح دهیم آن فراز اینست كه به خدا عرض میكند '' یا مَنِ اسْتَنْقَذَ السَّحَرَةَ مِنْ بَعْدِ طُولِ الْجُحُودِ، '' كه این خیلی مهم است و البته همه دعا مهم است و این فراز خیلی مهم است و حضرت میخواهد بفرمایید كه معجزات خدا فقط این نیست كه ما در زمین و آسمان میبینیم و خدا انواع معجزات دارد بعضی از كارهای مهم و معجزات خدا شاید لطیف باشد و به ذهن افراد نرسد یكی از آن معجزات و كارهای لطیف خدا كه حضرت در اینجا زبانزد میكند مثلاً ساحران فرعون است ''یا مَنِ اسْتَنْقَذَ السَّحَرَةَ '' ای خدایی كه نجات دادی ساحران فرعون را بعد از انكار طولانی بعد از كفر طولانی... یك وقتی میبینید یك آدم مومنی است یك گناهی كرده خطایی كرده و استغفار كرد خدا او را نجات میدهد یك وقت هم نه یك عمر در درباره فرعون از این افراد پذیرایی می كند كه فقط شما باشید كه یك وقت ممكن است وجودتان لازم بشود و در برابر پیامبر (ص) عظیمالشان الهی حضرت موسی (ع) خواستند از اینها استفاده كنند ولی وقتی كه حضرت موسی عصای خود را انداخت و اینها چون ساحر بودند و خود اهل فن بودند سحر به طوری است كه اهل خبره میفهمند كه سحر است و اما اینها دیدند كه این كار از قماش كار اینها نیست و یك مقوله دیگری است و این است كه اولین كسانی كه ایمان آوردند آنها بودند كه در قرآن میفرماید فَأُلْقِیَ السَّحَرَةُ سُجَّداً (طه - 70) كه اینها به سجده افتادند و گفتند: قالُوا آمَنَّا بِرَبِّ هارُونَ وَ مُوسى (طه - 70) ما ایمان آوردیم به پروردگار عالمیان همان خدایی كه پروردگار موسی و هارون است و خلاصه اینها شدند مومنین نمره یك به حدی كه فرعون آمد گفت: من دست و پای شما را قطع میكنم و به دار میآویزیم ولی باز هم گفتند: هیچ ایرادی ندارد هیچ مهم نیست وَ إِنَّا إِلى رَبِّنا لَمُنْقَلِبُونَ ( زخرف - 14)ما به سوی پروردگارمان میرویم و هیچ مهم نیست كه چه پیش می آید.من نقل به معنا میكنم غرض اینست كه اینطور یك عده كافر به این درجه از ایمان برسند كه حتی اینها را تهدید كنند به بریدن دست و پا و اینها باز هم بگویند كه برایشان مهم نیست. از اینجا استفاده میكنیم كه عظمت خدا، كرم خدا و عفو خدا و قدرتش را در این روز بزرگ حضرت امام حسین (ع) قصد دارد به ما معرفی كند كه ساحران فرعون نجات پیدا كردند بگوییم به ما هم این طمع را داریم در تو و حالا ممكن است نقصان و كوتاهی ما به درجه ساحران فرعون نرسد ولی حضرت در این دعا میگوید ''یاكلون رزقه و یعبدون غیره'' این ساحران رزق خدا را میخورند و عبادت غیرخدا میكردند این ظلمت در ظلمت است....ما در این روز به خدا عرض كنیم كه ما نمی گوییم كه بندگان ممتازی هستیم اما هر چه هستیم دیگر به درجه ظلمت آنها نرسیدهایم تو كه آنها را دستگیری كردی یقیناً ما را هم دستگیری خواهی كرد كه باید به این حرف ایمان قلبی داشته باشیم با ایمان این حاجت را بخواهیم كه خدا مرحمت میكند و نه با شك و تردید و یا بگوییم كه آن زمان شرایط یك جور دیگر و الان جور دیگر است سنن خدا هیچ وقت عوض نمیشود یكی از سنن پروردگار اینست كه هر كس از پروردگار خالصانه هدایت و بندگی بخواهد به او مرحمت میكند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 375]