تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816963638




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهان - آغاز محتاطانه گفت‌وگوي اروپايي‌ـ روسي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: جهان - آغاز محتاطانه گفت‌وگوي اروپايي‌ـ روسي
جهان - آغاز محتاطانه گفت‌وگوي اروپايي‌ـ روسي

مازيار آقازاده: در حالي كه تنها كمتر از 70 روز از آغاز تصميم اتحاديه اروپا مبني بر متوقف ساختن گفت‌وگوهاي اين اتحاديه با روسيه مي‌گذرد، «بنيتا فررووالدنر» كميسيونر روابط خارجي اين اتحاديه روز دوشنبه و پس از اجلاس وزراي خارجه اين اتحاديه در بروكسل، اعلام كرد كه گفت‌وگوهاي اين اتحاديه با روسيه از سر گرفته خواهد شد و والدنر با اشاره به اجلاس رهبران اتحاديه اروپا و روسيه‌ـ كه در جمعه هفته‌جاري (14 نوامبر) در شهر نيس فرانسه برگزار خواهد شد‌ـ افزود كه تاريخ دقيق آغاز گفت‌وگوهاي مربوط به انعقاد پيمان همكاري‌هاي استراتژيك دو طرف، پس از اجلاس جمعه تعيين خواهد شد. در اين حال با پس گرفتن مخالفت لهستان با آغاز گفت‌وگوها، وزير خارجه ليتواني اعلام كرده است كه كشورش همچنان با آغاز اين گفت‌وگوها مخالف است. دليل مخالفت لهستان و ليتواني با آغاز گفت‌وگوي اتحاديه اروپا با روسيه حضور نظاميان روسي در دو منطقه جدايي‌طلب اوستياي جنوبي و آبخازيا و آنچه كه اين دو كشور عدم تعهد كامل روسيه به مفاد آتش‌بس روسيه و گرجستان مي‌خوانند، اعلام شده است، اما به‌نظر مي‌رسد دليل اصلي مخالفت اين دو كشور احساس ناامني از خطر استقرار موشك‌هاي روسي در نزديكي مرزهاي‌شان است.

مركل: اوكراين و گرجستان شرايط عضويت در ناتو را ندارند
در اين حال و همزمان با عدول اعضاي اتحاديه از تصميم قبلي خود مبني بر تعليق گفت‌وگوها با روسيه، آنگلا مركل صدراعظم آلمان با اشاره به شرايط داخلي دو كشور اوكراين و گرجستان، عضويت اين دو كشور در ناتو را با توجه به شرايط كنوني داخلي اين دو كشور در آينده نزديك بعيد دانست. مركل كه روز دوشنبه و در پنجاه و چهارمين نشست مجمع عمومي اتحاديه ناتو در برلين سخن مي‌گفت با اشاره به اين موضوع افزود كه موضع دولت برلين همچنان حمايت از عضويت اوكراين و گرجستان در ناتو است اما بايد اين دو كشور در عزم خود در پيوستن به ناتو پايدار بوده و پيمان ناتو نيز با درخواست عضويت آنها موافقت كند. آلمان و فرانسه در اجلاس سران ناتو در آوريل سال‌جاري در بخارست نيز با طرح موضوع عضويت اين دو كشور در ناتو مخالفت كرده و بحث بر سر اين موضوع را به اجلاس دسامبر سال جاري موكول كردند. بسياري از تحليلگران دليل مخالفت آلمان و فرانسه با عضويت اين دو كشور در ناتو را هراس از احتمال عكس‌العمل منفي روسيه و وابستگي شديدشان به منابع انرژي روسيه مي‌دانند. روسيه مخالف جدي گسترش ناتو به شرق و عضويت اوكراين و گرجستان در اين پيمان امنيتي‌ـ نظامي است.
معضل موشكي؛ تغيير در روسيه ابهام در آمريكا

با تصميم اخير روسيه مبني بر استقرار موشك‌هاي كوتاه‌برد «اسكاندر» در مرز لهستان و ليتواني در واكنش به استقرار سيستم دفاع ضد موشكي آمريكا در لهستان و جمهوري چك، بي‌اعتمادي و تنش در روابط آمريكا و روسيه به بالاترين حد پس از جنگ سرد رسيده است. اين در حالي است كه انتخاب رئيس‌جمهور جديد و به قدرت رسيدن وي در دو ماه آتي، در واشنگتن موضع مقامات آينده دولت دموكرات باراك اوباما را نسبت به تعهد به اجراي طرح سپر دفاع ضد موشكي آمريكا در اروپا در هاله‌اي از ابهام قرار داده است.

دفتر رياست‌جمهوري لهستان روز شنبه اعلام كرد كه اوباما در گفت‌وگوي تلفني خود با «لخ كاچنيسكي» رئيس‌جمهور لهستان بر تعهد دولت آتي آمريكا به اجراي طرح سپر دفاع موشكي تاكيد كرده است اما به فاصله كمتر از يك روز از طرح اين موضوع يكي از مشاوران ارشد اوباما موضوع را تكذيب كرد و اعلام كرد كه اوباما هيچ تعهدي مبني بر تداوم اجراي اين طرح به همتاي لهستاني خود نداده است اما به فاصله گذشت يك روز از اين موضوع دگربار خبرگزاري ريانووستي روسيه با چاپ خبري به نقل از رئيس دفتر امور خارجه رئيس‌جمهور لهستان مدعي شد كه جوزف بايدن معاون اول اوباما در گفت‌وگوي تلفني با كاچنيسكي به علاقه دولت آتي آمريكا به پيگيري اجراي طرح سپر دفاع موشكي در شرق اروپا تاكيد كرده است. اين تاييد و تكذيب‌هاي پي‌درپي نشان از اين دارد كه هنوز مقام‌ها و مشاوران دولت آتي آمريكا به جمع‌بندي لازم نسبت به نحوه واكنش به تهديدهاي روسيه و نيز ميزان تعهد به متحدان ناتويي آمريكا در شرق اروپا، نرسيده‌اند و با عدم موضع‌گيري صريح مي‌خواهند تا تاريخ نهايي استقرار رئيس‌جمهور جديد در كاخ سفيد موضع رئيس‌جمهور آتي آمريكا را اعلام علني نكنند چرا كه ممكن است اين امر در صورتي كه در تعارض با سياست دولت بوش باشد، لطمه‌اي جدي به سياست ايالات‌متحده در ميان متحدانش وارد كند.

از سوي ديگر خبرهاي رسيده از روسيه نيز حاكي است كه مدودف با انجام مانورهاي قدرت سعي دارد خود را چهره‌اي مقتدر‌تر از پوتين نشان دهد. مدودف روز دوشنبه سران احزاب و روساي دو مجلس اين كشور را به حضور پذيرفته و درباره طرح جديد خود براي اصلاح قانون اساسي روسيه با آنها مشورت كرده است. بنابر گزارش خبرگزاري‌هاي روسيه در اين نشست ولاديمير پوتين حضور نيافته است. اما پوتين در نشستي با اعضاي حزب «روسيه واحد‌» ـ كه وي رهبر اين حزب مي‌باشدـ از طرح مدودف به‌طور تلويحي حمايت كرده و اعلام دقيق‌نظر حزب را به كنگره آتي حزب موكول كرده است. هنوز جزئيات دقيق اصلاحات پيشنهادي مدودف مشخص نيست و صرفا كلياتي از آن منتشر شده است. براساس اين طرح دوره رياست‌جمهوري از چهار به شش سال و مدت نمايندگي در دوماي دولتي از چهار به پنج سال افزايش مي‌يابد. در اين طرح همچنين اختيارات نظارتي دوما بر دولت افزايش يافته و در سيستم انتخاباتي روسيه نيز تغييراتي ايجاد خواهد شد. هنوز مشخص نيست كه تغيير سيستم انتخاباتي اجازه حضور مجدد پوتين در انتخابات آتي رياست‌جمهوري را خواهد داد يا نه.
 سه شنبه 21 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن