تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):خردمند به کسى که از او نصیحت مى خواهد، خیانت نمى کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815577734




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير عامل مترو با اشاره به عدم تخصيص اعتبار از حساب ذخيره ارزي:20 كيلومتر تونل و 10 ايستگاه مترو منتظر ارسال تجهيزات


واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: مدير عامل مترو با اشاره به عدم تخصيص اعتبار از حساب ذخيره ارزي:20 كيلومتر تونل و 10 ايستگاه مترو منتظر ارسال تجهيزات


در حال حاضر 20 كيلومتر تونل حاضر و 10 ايستگاه داريم كه به دليل نبود تجهيزات لا‌زم معطل مانده‌‌اند.
به گزارش خبرنگارسياست روز، محسن‌هاشمي، مديرعامل شركت مترو كه در جمع خبرنگاران سخن مي‌‌گفت، اظهار داشت: بيشترين گاز توسط خودروها و هواپيماها توليد مي‌‌شود و تنها سهم حمل و نقل ريلي درتخريب و آلودگي هوا 2 درصد است كه اين امر نشان‌‌دهنده اين است كه حركت به سمت ريل يك اصل جدي است.‌هاشمي تصريح كرد: طبق برنامه چشم‌‌انداز سهم ريل بايد تا سال 93 در تهران به 30 درصد و در شهرهاي ديگر كشور به 10 درصد برسد و البته اين ميزان بنا بر قانون حمل و نقل عمومي بايد در حمل و نقل شهري تهران به 45 درصد و اتوبوسراني 30 درصد و تاكسي به 20 درصد برسد.
به گفته وي تا سال 93 بايد در تهر ان 430 كيلومترتونل مترو در 12 خط و 257 ايستگاه ساخته شود كه اين ميزان در حال حاضر تنها 92.5 كياومتر با 50 ايستگاه است.
وي با بيان اين كه در حال حاضر 7 تا 10 درصد از حمل و نقل به ريل اختصاص دارد و براي احداث ايستگاه‌‌هاي مترو موانع تملك زمين و نقدينگي داريم، خاطر نشان‌‌كرد: ريال لا‌زم براي احداث مترو را مجلس تخصيص داده است و ارز آن را نيز بايد براي خريد تجهيرات به صورت ارزي بگيريم كه ارز لا‌زم براي اين بايد از حساب ذخيره ارزي برداشت شود كه براي اخذ آن با مشكل مواجه شده‌‌ايم.
هاشمي با اشاره به مراحل اخذ اعتبار از ابتداي ساخت مترو ادامه داد: هنگامي كه براي ساخت مترو از مجلس اعتبار خواستيم به خاطر اين كه درآمد ارزي در آن زمان زياد نبود و ما نيز اعتبارات زيادي مي‌‌خواستيم، قرار شد از فاينانس استفاده كنيم. بنابراين در دولت آقاي رفسنجاني يك ميليارد دلا‌ر فاينانس گرفتيم و در دولت آقاي خاتمي نيز اين روند ادامه يافت و 800 ميليون دلا‌ر فاينانس جديد گرفتيم.
مديرعامل مترو خاطر نشان‌‌كرد: در سال 83 هم با امضاي شهردار وقت از دولت آقاي خاتمي براي خط 3 و 4 درخواست فاينانس كرديم و مجلس نيز با 2 ميليارد دلا‌ر فاينانس خارجي موافقت كرد كه بايد در سال 84 مي‌‌گرفتيم.
هاشمي تصريح كرد: اما شرايط به گونه‌‌اي شد كه فاينانس بين‌‌المللي دچار ركود شد و بودجه‌‌هاي مترو هم چون بر اين اساس بود با ركود مواجه شد. البته تحريم‌‌ها نيز تاثير گذار بود. به اين جهت دو سال (84-85 ) را از دست داديم و به اميد بهبود شرايط پيش رفتيم.
وي ادامه داد: در دولت نهم براي خطوط 5 و6، 1.5 ميليارد دلا‌ر به صورت فاينانس تصويب شد اما به دليل ادامه تحريم‌‌ها نتوانستيم از اين منابع استفاده كنيم.
مديرعامل مترو خاطر نشان كرد: در سال 86 با پيگيري قاليباف مجلس قبول كرد كه شهرداري هم مثل بخش خصوصي براي كارهايي كه از قبل مصوبه خود را گرفته بودند از حساب ذخيره ارزي استفاده كند. تمام كارها انجام شد و در وزارت كشور نيز اين امر پيگيري شد.
وي ادامه داد: حتي تفاهم‌‌نامه و قراردادها به شوراي اقتصاد رفت و به بانك عامل نيز معرفي شده بوديم و قراربود به جاي دريافت وام از بانك خارجي از حساب ذخيره وام بگيريم كه نامه بايد از وزارت كشور به هيئت امناي حساب ذخيره ارزي مي‌‌رفت، به اين جهت دوباره از شوراي شهر مصوبه گرفتيم و به‌هاشمي، سرپرست وقت وزارت كشور داديم كه در اين زمان اين هيئت امنا منحل شد.
هاشمي خاطر نشان كرد: مدت‌‌ها نامه در دولت ماند تا اين كه اخيراً نامه به ستاد حمايت از حمل و نقل عمومي كه متشكل از 7 وزير كابينه است كه از هيئت وزيران اختيار تام دارند،فرستاده شد اما آنها به جاي تصويب استفاده از حساب تنها تصويب كردند كه بخش خصوصي مي‌‌تواند از حساب استفاده كند و به اين ترتيب مترو را براي استفاده از حساب ذخيره ارزي دور زدند.
وي ادامه داد: طي سه سال گذشته 200 ميليارد دلا‌ر درآمد ارزي داشته‌‌ايم و نزديك به 20 ميليارد دلا‌ر سوخت وارد شده است. موضوع استفاده از مترو با توجه به اين ميزان مصرف سوخت آنچنان واضح است كه من تعجب مي‌‌كنم چرا تصميم درستي در اين باره گرفته نمي‌‌شود.
هاشمي در ادامه گفت: 8 ماه از سال گذشته و قانون هم تصويب شده است اما هنوز نتوانسته‌‌ايم يك ريال هم ارز بگيريم.
مديرعامل مترو خاطر نشان كرد: هزينه‌‌هاي مترو 50-50 توسط شهرداري و دولت تأمين مي‌‌شود و براي باز پرداخت هر وامي بايد 50 درصد باز پرداخت توسط دولت تامين شود ولي تا كنون دولت تمام فاينانس‌‌هاي گذشته را پرداخت نكرده است و به همين دليل مشكوك‌‌الوصول است.
هاشمي با بيان اين كه اگر بليط را 360 تومان بفروشيم ديگر يارانه نمي‌‌خواهيم، گفت: دولت هم با افزايش قيمت بليط مخالفت مي‌‌كند و هم سوبسيد‌‌هاي بهره‌‌برداري از مترو را نمي‌‌دهد. دولت بايد 30 ميليارد تومان از محل يارانه بهره‌‌برداري به ما بدهد كه هنوز يك ريال هم نداده است.
وي ادامه داد: با توجه به اين كه برخي قطعات بايد بعد از مدت مشخصي تعويض شوند و ناتوانيم، اگر مي‌‌خواهند قيمت پايين بماند بايد سوبسيد ما را بدهند.
هاشمي همچنين درباره قطار برقي مشهد گفت: اين پروژه هيچ مشكلي را حل نمي‌‌كند. من با برقي كردن قطار مشهد -تهران مخالفم. وقتي هنوز خيلي از استان‌‌هاي ما به ريل وصل نيستند، برقي كردن اين مسير هيچ مشكلي را حل نمي‌‌كند. از سوي ديگرقطار ديزلي هم مي‌‌تواند به سرعت قطار برقي حركت كند و اصلا‌ً نيازي به برقي كردن نيست.
وي همچنين قطار مغناطيسي (مگنت) كه قرار بود در خط مشهد-تهران راه‌‌اندازي شود را يك ايده ژول‌‌ورني خواند و گفت: اين قطار كه به دليل سرعت بالا‌ و بلند شدن از روي ريل طول آنچناني ندارد، همانند هواپيماهاي معمولي است كه حداقل هواپيما به دليل فاصله بيشتر از زمين سرعت بهتر و مزاياي بيشتري دارد و كلا‌ً اين طرح از نظر فني كاملا‌ً رد شده است.وي خاطر نشان كرد: حتي سرمايه‌‌دارترين كشورها نيز كل بخش ريلي‌‌شان در اختيار دولت است و هيچ بخش خصوصي وارد ريل نمي‌‌شود.
هاشمي همچينن درباره نشست تونل مترو در خيابان شريعتي نيز اظهارداشت: در 5 مورد از قبل مي‌‌دانستيم كه به دليل وجود قنات امكان نشست وجود دارد و اقدامات لا‌زم را انجام داديم ولي در دو مورد به دليل سهل‌‌انگاري پيمانكار و مشاور و ناظر اين نشست‌‌ها منجر به بسته شدن 24 ساعته خيابان شريعتي شد.
وي همچنين از طرحي براي احداث تونل 70 كيلومتري در مترو خبرداد كه توسط آن و پس از احداث خط مترو تا ازگل مي‌‌توان تونلي تا شهر نور در شمال احداث كرد كه طي آن فاصله تهران تا شمال به نيم ساعت تقليل مي‌‌يابد. هاشمي زمان اجراي آن را پس از اتمام پروژه خط مترو تا ازگل خواند.
 دوشنبه 20 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سياست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن