تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه اگر مردم آثار آن را مى دانستند، به جهت حريص بودن به خير و بركتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813442332




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بهترين سن درمان تنبلي چشم،3 تا 6 سالگي است


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: بهترين سن درمان تنبلي چشم،3 تا 6 سالگي است
عابديان- تنبلي چشم، يكي از علل شايع كم بينايي و نابينايي يك چشمي و گاهي دوچشمي است كه در بسياري از موارد قابل پيشگيري مي باشد.

اجراي طرح سنجش بينايي كه هر ساله براي كودكان 3 تا 6 سال در مهدهاي كودك و پايگاه هاي مختلف اجرا مي شود، تاثير به سزايي در تشخيص زود هنگام بيماري هاي چشمي و تنبلي چشم دارد.

يك شهروند در اين باره مي گويد: من از ضرورت معاينه چشم در كودكان و وجود پايگاه هاي سنجش هيچ گونه اطلاعي نداشتم. ويدا فرامرزي مي افزايد: فرزند 9 ساله ام به تنبلي چشم دچار شده است كه متاسفانه درمان در سن او امكان پذير نيست.

محمد باقريان هم عنوان مي كند: با تشخيص تنبلي چشم دخترم براي درمان اقدام كردم و پس از گذشت 2 سال از شروع درمان و بهبودي كامل چشم او، متوجه شدم كه دوباره چشمان دخترم به تنبلي دچار شده است.

وي ادامه مي دهد: به گفته يك بينايي سنج پس از به دست آمدن ديد طبيعي و درمان تنبلي كامل چشم، ممكن است بيماري دوباره برگشت كند كه من از آن اطلاعي نداشتم و پس از درمان كامل تنبلي چشم دخترم، براي معاينه مجدد به اپتومتريست مراجعه نكردم.

يك اپتومتريست در اين باره مي گويد: تنبلي چشم كاهش يك طرفه يا دوطرفه بينايي بدون عامل مشخص و آشكار ساختماني يا پاتولوژيكي است كه توسط تست هاي فيزيكي برروي چشم مشخص مي شود.مريم شيرواني با بيان اين كه تنبلي چشم در واقع از بين رفتن دقت بينايي است و با استفاده از عينك و لنز بهبود پيدا نمي كند، مي افزايد: اگر تشخيص و درمان تنبلي چشم به موقع انجام نشود، آسيب هاي زيادي به ساختمان چشم كودكان وارد مي شود.

وي دهه اول زندگي را دهه توسعه و تكامل بينايي در مغز ذكر و تصريح مي كند: درمان تنبلي چشم پس از اين دوران در مواردي غيرممكن و در مواردي نيز بسيار مشكل است.

وي عنوان مي كند: تنبلي چشم اگر به موقع تشخيص و درمان نشود براي تمام عمر باقي مي ماند و اگر اقدامات درماني انجام شود امكان برگشت پذيري آن وجود دارد.

وي به مهم ترين و شايع ترين علت بروز تنبلي چشم اشاره مي كند و مي گويد: ضعيف بودن يك چشم از مهم ترين و شايع ترين عوامل بروز تنبلي چشم است. استفاده از چشم سالم و بدون عيب انكساري سبب تنبل شدن چشم ديگر مي شود كه تنبلي يك طرفه را به وجود مي آورد. وي عنوان مي كند: نقايص چشمي مادرزادي مانند افتادگي پلك، انحراف، كاتاراكت (آب مرواريد) و ... از ديگر عوامل بروز تنبلي چشم به شمار مي روند.

وي بهترين سن درمان تنبلي چشم را 4 تا 6 سالگي عنوان مي كند و مي گويد: معاينه چشم در دوران نوزادي براي بررسي وضعيت چشم ها و اطمينان از سلامت كامل آن ها ضروري است هم چنين معاينات چشمي پس از 6 سالگي هر 6 ماه يك بار نيز ضروري و لازم است.

وي مي افزايد: پس از درمان تنبلي و به دست آمدن ديد طبيعي، معاينات دوره اي هر 3 تا 6 ماه ضروري است زيرا در بيشتر موارد پس از درمان براي انجام معاينات دوره اي مراجعه نمي شود كه اين امر سبب مي شود تنبلي چشم پس از درمان دوباره عود كند.وي تصريح مي كند: متاسفانه اگر تنبلي چشم به موقع درمان نشود باعث نابينايي شده و كودكان نمي توانند هيچ وقت ديد كامل و خوبي داشته باشند.

وي يكي از عوامل شايع نابينايي را درمان نكردن تنبلي چشم مي داند و يادآور مي شود: درمان نكردن تنبلي چشم در دوران 4 تا 6 سالگي باعث نابينايي شده و پس از اين دوران، درمان به كندي انجام شده و كامل نمي باشد و ضعيف بودن دوطرفه چشم نيز تنبلي دوطرفه را ايجاد مي كند.

وي در رابطه با علايم بروز تنبلي چشم در كودكان مي افزايد: موارد كمي از تنبلي با ايجاد علامت در ظاهر چشم مانند انحراف يا ظاهر غيرطبيعي چشم شناسايي شده و والدين را نسبت به آن آگاه مي كند. اين در حالي است كه در بيشتر موارد ظاهر چشم به طور كامل طبيعي بوده و علت تنبلي چشم به نابه هنجاري داخلي چشم مربوط مي شود.شيرواني با بيان اين كه هر يك از عوامل بروز تنبلي چشم با ايجاد تاري يا كدري در يكي از سطوح چشم مانع به وجود آمدن تصوير واضح در شبكيه شده و در اين حالت پيام رساني به مغز براي تنبلي چشم بايد در سنين پايين انجام شود تا سيستم بينايي بتواند تصويري واضح به مغز ارسال كند و تكامل يابد.

به گفته وي در كودكاني كه نزديكان آن ها دچار تنبلي چشم شده اند امكان ابتلا به اين عارضه بيشتر است. كارشناس مسئول طرح سنجش بينايي نيز پيشگيري از تنبلي چشم و ساير بيماري هاي چشمي را از اهداف اجراي اين طرح ذكر مي كند و مي گويد: كودكان 3 تا 6 ساله مي توانند با مراجعه به پايگاه هاي سنجش بينايي و مهدهاي كودك از سلامت چشم خود مطلع شوند.

لطفي مي افزايد: 700 پايگاه در استان ما در حال اجراي طرح سنجش بينايي است. وي تصريح مي كند: اجراي اين طرح تا پايان آذر ماه ادامه دارد و اقدامات لازم براي درمان، تهيه عينك، عمل جراحي(در صورت نياز) و ... در زمان اجراي طرح براي كودكان 3 تا 6 ساله رايگان است.
 يکشنبه 19 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 204]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن