تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814726304




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا شترمرغ سریع می دود ؛


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: کشف راز سرعت یکی از سریعترین دونده های جهان
شترمرغ ها شاید پرنده هایی بسیار زمخت و نازیبا به نظر بیایند اما دونده های بسیار حرفه ای به شمار می روند و اکنون دانشمندان به راز سرعت و توانایی بالای این پرندگان در دویدن پی برده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان با مقایسه سرعت و قدرت دویدن در شترمرغها و انسانها اعلام کردند شترمرغها برای دویدن در چنان سرعتی به نیمی از انرژی نیاز دارند که انسان در هنگام دویدن در بالاترین سرعت ممکن صرف می کند.
به گفته دانشمندان راز شترمرغها در سریع دویدن توانایی جهندگی آنها است زیرا تاندونهای شترمرغ نسبت به انسان در هر قدم می تواند دو برابر انرژی جهشی را در خود ذخیره کند.

برای انجام این مطالعات محققان دانشگاه وسترن استرالیا از پنج شترمرغ کاملا اهلی شده برای محاسبه و اندازه گیری حرکات ماهیچه ها و مفاصل و انرژی که پاهای پرنده بر روی زمین وارد می کند، استفاده کردند. شترمرغها در حالی که بر مفاصل پاهای خود نشانگرهای انعکاسی را حمل می کردند تا با کمک آنها حرکات پاهایشان به ثبت برسد در مسیری 50 متری دویدند.
پنج فرد نیز در همان مسیر و با استفاده از تجهیزاتی مشابه دویدند تا حرکات پاها و بدن آنها نیز به ثبت رسیده و مورد بررسی قرار گیرد در حالی که پنج دوربین تصویربرداری نیز از زوایای مختلف جزئیات حرکات آنها را به ثبت می رساند.

به گفته "جوناس روبنسن" از محققان و رهبر این پروژه، کشف راز سرعت بالای شترمرغها می تواند دیدگاهی جدید را از تکامل انسانها در اختیار بیولوژیستها قرار دهد و در عین حال با آشکار کردن برخی از رازهای بیولوژیکی چالاکی، منجر به طراحی و ساخت اندامهای مصنوعی و روباتیک کارآمدتری شود.
محققان از اینکه مشاهده کردند انسانها و شترمرغها در هنگام دویدن برای حرکت دادن ماهیچه های پاهای خود به جلو و عقب تقریبا از یک میزان فعالیت مکانیکی استفاده می کنند، شگفت زده شدند. تنها تفاوت سرعت دویدن در میان آنها است که آن نیز به واسطه تفاوت در میزان کشسانی و جهندگی مفاصل آنها است.

بر اساس گزارش بی بی سی، نتایج این تحقیق نشان می دهد به دلیل اینکه قدرت آزاد شده از انرژی جهندگی در تاندونهای شترمرغها دو برابر انسان است، در هنگام دویدن در بالاترین سرعت، ماهیچه های این پرندگان نسبت به انسان انرژی کمتری صرف می کنند





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن