واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: «رجعت در انديشه شيعي» به روايت وبلاگستان
گروه وبلاگ و IT: وبلاگ «محبت دوست» كه در سرويس بلاگفا بهروز ميشود در يكي از جديدترين پستهاي خود موضوع رجعت در انديشه شيعي را بررسي كرده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايرن(ايكنا)، بلاگر «محبت دوست» موضوع رجعت در انديشه شيعي را با استناد به آراء دانشمندان شيعه بررسي كرده و در اينباره مينويسد: «رجـعـت يـكى از مسائل پيچيده مربوط به دوران ظهور حضرت مهدى (عج ) است ,بر اساس اين عـقـيـده گروهى از مومنين به اين جهان بازمىگردند تا ظهور دولت حق را مشاهده كنند و از شـكـوفـايـى آن لذت ببرند, و نيز گروهى از منافقين بازگردانده مىشوند تا كيفر دنيوى اعمال ناشايست خويش را بچشند.»
وي ميافزايد: «رجعت يكى از عقايد ويژه مذهب تشيع است كه از ديرباز، شيعه اماميه به آن اعتقاد داشتند و بـه واسطه آن مورد طعن دشمنان قرار گرفتهاند، بحثها و گفتوگوهاى فراوانى در اينباره ميان بزرگان شيعه و مخالفان آنها رخ داده كه تاريخ آن را ثبت و ضبط كرده است، در اين زمينه روايات بسيارى از خاندان نبوت به دست ما رسيده است.
بلاگر در ادامه به سخن علامه مجلسى در اين زمينه اشاره ميكند و مينويسد: «نـزديـك بـه دويـسـت روايـت در اين باب وجود دارد، كه وى بيشتر آنها را در كتاب بحارالانوار باب رجعت گرد آورده است. براساس قرآن كريم گروههايى با افرادى پس از مرگ زنده شده و تا مدتى به حيات مجدد خود ادامه دادهاند.»
نويسنده تأكيد ميكند: «دو مورد در قرآن كريم به صراحت به موضوع رجعت اشاره دارد، در سوره نمل مىخوانيم، روزى خواهد آمد كه از هر گروهى دستهاى را برمىانگيزيم؛ از كسانى كه آيات ما را مورد تكذيب قرار مىدهند. ايـن آيه صراحت دارد كه دستههايى از ستمكاران برانگيخته مىشوند، نه همه آنها و منظور از آن برانگيخته شدن در روز قيامت نيست، چون حشر قيامت رستاخيزى همگانى است و همچنين آيه ربنا امتنا اثنتين و احييتنا اثنتين دلالت بر رجعت دارد، زيرا از دو مرگ و دو زنده شدن خبر مىدهد ميراندن نخست پس از حيات نخست و ميراندن دوم پس از حيات در رجعت.»
بلاگر همچنين به آرا دانشمندان شيعه در اين زمينه اشاره ميكند: « شيخ ابوجعفر صدوق در كتاب اعتقادات مىگويد: عقيده ما درباره رجعت آن است كه آن را حق مىدانيم.
سـپـس شواهدى را بر امكان آن، از قرآن ارائه ميكند و به داستان گروهى كه از ديار خود بيرون شـدند تا به گمان خود، خود را از خطر مرگ (طاعون ) رهايى دهند، اما فرمان مرگ آنان رسيد و سپس زنده شدند، اشاره مى كند(البقره، 2 : 243) و نـيـز به داستان مردن و زنده شدن عزيز اشارت دارد كه در آيه 259 همان سوره آمده است.»
نويسنده ادامه ميدهد: «سيد مرتضى علم الهدى درباره حقيقت رجعت مىگويد: آنـچـه شـيعه اماميه به آن اعتقاد دارند، آن است كه خداوند، در موقع ظهور حضرت مهدى(عج) گروهى از مـومـنـان را برمىانگيزد تا از ظهور دولت حق بهره برده و به نصرت و يارى آن نايل شوند و نيز گروهى از دشمنان را برگردانده تا از آنان انتقام گرفته شود و مومنان از آن لذت ببرند. دليل بر صحت اين گفتار، همانا امكان آن و مقدور بودن آن براى خداوند است، زيرا امرى ممتنع و مستحيل نيست، چنانكه گروهى از مخالفان آن را مستحيل دانستهاند. پس هرگاه، مسئله رجعت امرى ممكن باشد، دليل بر اثبات آن اجماع شيعه اماميه و اتفاق آرا آنان بر اين مسئه است و اتفاق آرا شيعه حكايت از راى معصوم دارد كه هر آينه حق و صواب است.
بلاگر در ادامه به آرا ديگر انديشمندان و همچنين روايات نقل شده در اين زمينه اشاره كرده و به بررسي شبهات در زمينه رجعت ميپردازد.
براي مشاهده كامل مطلب اينجا را كليك كنيد!
يکشنبه 19 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]