تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 1 خرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799955516




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فلسفه تعدد زوجات ( چهار همسری) چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:



در مسأله تعدد زوجات فلسفه‏هاى متعددى وجود دارد كه در ذیل به برخى از آنها اشاره مى‏شود و تحقیق بیشتر را با معرفى منابعى به خودتان مى‏گذاریم: فلسفه تعدد زوجات: مسأله تعدد زوجات یكى از احكام بسیار بااهمیت و ارزشمند از نظر اجتماعى و نظام خانوادگى دراسلام است. درقرون پیشین مستشرقین و اسلام‏شناسان غربى این مسأله را براسلام خرده مى‏گرفتند. اما تحقیقات اخیر و واقعیات و رخدادهاى اجتماعى قرن ما اهمیت این حكم را به آنان ثابت كرد به طورى كه اندیشمندانى چون برناردشاو جان دیون پورت گوستاو لوبون و در این رابطه از در تحسین آمدند و به حكمت آن گواهى دادند زیرا:

1. آمارهاى موجود درسطح جهان نشان مى‏دهد میزان تولد دختر غالباً بیش از پسر مى‏باشد. بنابراین تكیه بر «تك زنى» باعث مى‏شود همواره تعدادى از زنان تا آخر عمر از نعمت ازدواج محروم بمانند و درتجرد و عزوبت به سربرند و این ظلمى‏فاحش درحق آنان است.

2. در طول تاریخ همواره براثر حوادث و كوارث اجتماعى- مانند جنگ‏ها- تعداد بیشمارى از مردان تلف مى‏شوند و همسران آنان بى‏سرپرست مى‏گردند. طبیعى است كه غالب مردان جوان حاضر به ازدواج با چنین كسانى براى اولین بار نیستند. بنابراین اگر از نظر قانون و نظام اجتماعى اینان نتوانند به عنوان همسر دوم گزینش شوند همواره بدون شوهر خواهند ماند و این نیز ظلم برآنان است و تنها راه‏حل آن جواز چندزنى باقیود و شرایط خاص است. جالب است بدانید كه پس از جنگ جهانى دوم در آلمان چند هزار بیوه زن كه سرپرستان خود را در جنگ از دست داده بودند به تظاهرات پرداخته و از كلیسا درخواست كردند كه چند همسرى را مجاز گرداند. ولى كلیسا در برابر این خواست سرسختى نشان داد و همین باعث شد كه پس از آن فساد و بزهكارى در آلمان به شدت رواج یابد.

3. بلوغ جسمى و جنسى دختران معمولًا چندین سال پیش از پسران است و درطول زمان همراه با رشد جمعیت بشرى باعث مى‏شود كه در جامعه تك همسرگرا همواره انبوه كثیرى از زنان كه آمادگى و علایق جنسى دارند در برابر مردانى فاقد شعور و درك جنسى قرارداشته و تمایلات جنسى آنان به نحو مشروع ارضا نگردد.

4. از نظر روان شناسى تفاوتى اساسى بین ساختار روانى و گرایش‏ها و عواطف زن و مرد وجود دارد. روان‏شناسان معتقدند كه زنان به طور طبیعى «تك شوهرگرا» مى‏باشند وفطرتا از تنوع همسر گریزانند و خواستار پناه یافتن زیر چتر حمایت عاطفى و عملى یك مرد مى‏باشند و تنوع گرایى در زنان نوعى بیمارى است. ولى مردان ذاتا تنوع گرا و «چند زن‏گرا» مى‏باشند و چنان كه مى‏دانید احكام اسلام همه متناسب با نیازهاى واقعى و ویژگى‏ها و خصلت‏هاى ذاتى انسان‏ها وضع گردیده است. افزون برآن زنان در ایام معینى قابلیت تأمین جنسى مردان را ندارند. اكنون باید پرسید در برابر این حقایق چه باید كرد؟ در اینجا سه راه وجود دارد:

الف. همیشه تعدادى از زنان درمحرومیت كامل جنسى به سربرند.

ب. راه و روابط نامشروع و كمونیسم جنسى گشوده شود.

ج. به طور مشروع و قانونمند باقیود و شرایطى عادلانه راه چند همسرى گشوده شود. كدام یك؟ دین مبین اسلام راه سوم كه حكیمانه‏ترین و بهترین راه است را گشوده و اجازه چندزنى را تنها به مردانى مى‏دهد كه توانایى كشیدن بارسنگین آن را به نحو عادلانه داشته باشند و دستورات اكیدى در این زمینه براى آنان وضع نموده است و این نه تنها به ضرر زنان نیست بلكه درواقع بیشتر براى تأمین مصالح و منافع آنان است. در اینجا ممكن است سوءالى دیگر پدید آید و آن اینكه چرا چند شوهرى مجازنیست؟ جواب آن است كه:

1. چنان كه گفتیم این خلاف طبیعت و روحیات زن مى‏باشد.

2. بدین وسیله بهداشت و سلامت نسل به خطر مى‏افتد.

3. شناخت انساب و تمیز آنها از بین خواهد رفت.

در غیر این صورت عواطف خانوادگى از بین خواهد رفت و در نتیجه تمایل به تكثیر نسل و زاد و ولد وجود نخواهد داشت، چون به حسب طبع هر كس فرزند خودش را دوست داشته و براى او سرمایه گذارى مى‏كند، اما در قبال كسى كه انتسابش به وى مشكوك است بلكه اصلا معلوم نیست از كیست؟ بیگانه بوده و تعهدى نسبت به او ندارد و از درون نیز چنین انگیزش و تمایلى وجود ندارد.

راز كاستى عاطفه و احساسات در جوامع غربى و پناه بردن آنان به حیوانات به ابراز محبت به آنان همین است و

نه حس قوى عاطفه بشرى آنها. آنان كه بشریت را چنان از دم تیغ گذرانده و با وحشیانه ترین راه‏ها انسان هاى مظلوم را مى‏كشتند تا ثروت و سرمایه‏هاى آنان را به یغما ببرند، چه بویى از عاطفه برده‏اند(1)(2)

پى‏نوشت‏

(1) براى آگاهى بیشتر در این زمینه ر. ك:

(2) الف. مطهرى، مرتضى، نظام حقوق زن در اسلام ب. جوادى آملى، عبدالله، زن در آیینه جلال و جمال پ. طباطبایى، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج 4.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 255]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن