واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:
دلیلِ روشنِ مشروع بودن متعه ، این بخش از آیه کریمه است که می.فرماید:
فما استمتعتم به منهنّ فاتوهنّ اجورهنّ فریضة (نساء آیه 2)
با زنانی که عقد موقت می.بندید‚ لا.زم است مزد آنان (مهر) را بپردازید‚ و این یک امر واجب است
اکنون باید دید این آیه‚ ناظر به ازدواج موقت است یا ازدواج دائم؟
قرائنی به روشنی گواهی می.دهد که این بخش از آیه ناظر به ازدواج موقت است:
قرینه نخست
در آیه شریفه واژه اجر به کار رفته است‚ درست است واژه اجر هم در عقد موقت به کار می.رود و هم در عقد دائم‚ ولی از این کلمه اجر را به کار برده‚ در حالی که می.توانست از واژه صدقاتهن (نساء آیه 3) یا مهورهن استفاده کند‚ قرینه برآن است که مراد آن نوع ازدواجی است که در عین بهره.گیری‚ یک نوع رفع نیاز مالی نیز در کار هست.
قرینه دوم: حمل معنای آیه بر نکاح دائم‚ مایه تکرار است
جمله فما استمتعتم به منهنّ فاتوهنّ اجورهنّ در آغاز سه احتمال دارد:
الف. مقصود بیان حلا.ل بودن نکاح دائم است.
ب. هدف تا›کید بر پرداخت مهریه زنان است.
ج‚ هدف بیان حلّیّت ازدواج موقت است.
تفسیر نخست جز تکرار یک مطلب چیزی دیگری نیست‚ زیرا خداوند‚ حکم نکاح دائم را در آیه چهارم از این سوره بیان کرده و فرموده است:
فانکحوا ما طاب لکم من النساء مثنی و ثلا.ث و رباع. (نساء آیه 6)
زنان پاکیزه را به صورت دو تا سه تا یا چهارتا به ازدواج خود درآورید...).
دیگر با این بیان روشن چه لزومی دارد که با یک جمله دو پهلو به بیان حلا.ل بودن ازدواج دائم بپردازد؟!
احتمال دوم مانند احتمال اول منتفی است‚ زیرا خدا لزوم پرداخت مهریه را در همان آیه چهارم بیان کرده است‚ آنجا که می.فرماید:
و اتوا النساء صدقاتهنّ نحلة. (نساء آیه 7)
مهر زنان را به صورت یک بدهی یا هدیه به آنان بپردازید .
با منتفی شدن هردو احتمال‚ احتمال سوم متعین خواهد بود.
قرینه سوم : اشاره به مال و عفّت
قبل از جمله مورد بحث‚ دو جمله یاد شده در زیر وارد شده است:
1. ان تبتغوا باموالکم: برای شما حلا.ل است که با اموال خود آنان را انتخاب کنید .
2. محصنین غیر مسافحین: در حالی که هدف پاکدامنی باشد نه زن .
جمله نخست حاکی از آن است که مرد به خاطر داشتن توان مالی می.خواهد به رفع نیاز جنسی خود بپردازد و اسلا.م این کار را اجازه می.دهد.
جمله دوم تاکید دارد که این ازدواج به نیت حفظ عفاف و پاکدامنی صورت می.گیرد‚ نه به عنوان زنا و فرو نشاندن آتش شهوت.
به طور مسلم هر دو جمله حاکی است که آیه در صدد تبیین یک نوع ازدواج است که در آن مرد به خاطر ثروتش درصدد بهره.گیری جنسی است و اسلا.م برای این نوع ازدواج شرط می.کند که نیت طرفین عفت باشد‚ نه زنا.
ناگفته پیداست یک چنین زمینه.ای جز در عقد موقت در نکاح دائم نیست. در نکاح دائم مرد می.خواهد به وسیله مال‚ تشکیل خانواده دهد و دارای فرزند و خانواده گردد‚ و اصلا.ً طرح این نکته که این ازدواج برای حفظ عفت باشد نه زنا‚ از واقع آن بسیار دور است.
قرینه پنجم: جمله الی اجل مسّمى
گروهی از صحابه و تابعان‚ جمله یاد شده را با جمله دیگری تکمیل می.کنند و چنین می.گویند: فما استمتعتم به منهن الی اجل مسمى. (. الدرّ المنثور‚ ج2/‚ ص488-484) ناگفته پیداست که قرآن مصون از تحریف و نقصان است و نظر آنان این است که مقصود‚ ازدواج موقت و محدود است.
قرینه ششم: نظر ائمه اهل.بیت علیهم.السلا.م
فقیهان شیعه و محدّثان عالی مقام‚ به پیروی از ائمه اهل.بیت علیهم.السلا.م همگی معترفند که این آیه‚ در مورد ازدواج موقت نازل شده است. (کافی‚ ج5/ ص448)
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 304]