تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بى نيازى و عزّت به هر طرف مى گردند و چون به جايگاه توكل دست يافتند در آنجا قرار مى گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820220497




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس‌جمهور جديد آمريكا پيام تبريك ايران را بررسي مي‌كندچراغ سبز اوباما به احمدي‌نژاد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: رييس‌جمهور جديد آمريكا پيام تبريك ايران را بررسي مي‌كندچراغ سبز اوباما به احمدي‌نژاد
دنياي‌اقتصاد- باراك اوباما، رييس‌جمهور منتخب آمريكا گفته است كه به نامه محمود احمدي‌نژاد رييس‌جمهور ايران «پاسخ مناسب خواهد داد». اوباما كه سه روز پس از انتخاب خود به عنوان رييس‌جمهور آينده آمريكا در يك كنفرانس مطبوعاتي در مركز گردهمايي سياسي دموكرات‌ها با خبرنگاران سخن مي‌گفت، در پاسخ به سوالي درباره پيام تبريك احمدي‌نژاد اظهار كرده است: پيام محمود احمدي‌نژاد را بررسي مي‌كنم و به آن پاسخ مناسب خواهم داد.


ما بايد به اين مسائل بينديشيم. وي تاكيد كرده است كه تنها سه روز از انتخابات گذشته است، از اين رو، رويكرد آمريكا مقابل كشوري مانند ايران نبايد شتاب‌زده باشد و بايد درست به آن فكر كرد.
رييس‌جمهور ايران روز پنجشنبه با ارسال نامه‌اي به رييس‌جمهور منتخب آمريكا، پيروزي وي در انتخابات آن كشور را تبريك گفته و خواستار تغيير ماهوي سياست‌هاي داخلي و خارجي آمريكا شده بود. احمدي‌نژاد پيش از اين، به جورج بوش، رييس‌جمهور كنوني آمريكا نيز نامه‌اي ارسال كرده بود، اما بوش پاسخي به نامه ياد شده نداد. افزون بر اين، آنگلا مركل صدراعظم آلمان و پاپ بنديكت شانزدهم رهبر كاتوليك‌هاي جهان نيز هريك نامه‌اي از رييس‌جمهور ايران دريافت كرده‌اند كه تاكنون به آنها پاسخي داده نشده است.
اوباما در نخستين كنفرانس مطبوعاتي خود، اگرچه تصريح كرده است كه در هر زمان، تنها يك رييس‌جمهور در آمريكا وجود دارد و در حال حاضر رييس‌جمهور آمريكا شخص ديگري است، اما در همين حال، همسو با سياست‌هاي پيشين كاخ سفيد توسعه برنامه هسته‌آي ايران را غيرقابل قبول خوانده و گفته است: ما بايد تلاش بين‌المللي را براي جلوگيري از پيشرفت هسته‌اي ايران افزايش دهيم. او همچنين مانند ساير دولتمردان آمريكايي، ايران را به حمايت از گروه‌هاي تروريستي متهم كرده و گفته است كه حمايت تهران از گروه‌هاي تروريستي بايد متوقف شود.
اگرچه، اوباما با شعار «تغيير» به ميدان كارزار انتخاباتي آمريكا وارد و پيروز شد، اما به گمان بسياري از تحليلگران سياست‌هاي خارجي كاخ سفيد به طور ماهوي تغيير نخواهد يافت و جهانيان تنها بايد تغيير در شيوه‌هاي اعمال اين سياست‌ها را در دوران اوباما شاهد باشند.
در همين رابطه ژيبگنيو برژينسكي، مشاور امنيت ملي اسبق آمريكا در گفت‌وگو با شبكه دويچه وله گفته است: دگرگوني در زمينه فلسفه سياسي و اولويت‌هايي كه مدنظر رييس‌جمهور منتخب است، مي‌تواند وجود داشته باشد، اما هيچ تغيير چشمگيري در مواضع آمريكا وجود نخواهد داشت. برژينسكي، سياست خارجي آمريكا را به يك كشتي بزرگ باري روي آب‌هاي آزاد جهان تشبيه كرده است كه سال‌ها است در يك جهت حركت مي‌كند و خيلي سريع آن گونه كه يك قايق موتوري در حال حركت است، نمي‌توان مسير آن را تغيير داد.
به گفته وي، تغيير اساسي و تعريف جديد مواضع آمريكا در زمينه سياست خارجي اصلا ممكن نيست. اما در ماهيت و لحن آن امكان ايجاد تغيير وجود دارد.
توماس كاروتزر تحليل‌گر ارشد موسسه صلح بين‌المللي كارنگي آمريكا نيز بر اين باور است كه انتخاب اوباما به عنوان رييس‌جمهور آمريكا به زودي تغييرات چنداني در روابط ميان اين كشور با ايران ايجاد نمي‌كند و آمريكا همچنان به مخالفت با تلاش‌هاي ايران براي توسعه و گسترش برنامه هسته‌آي اين كشور ادامه خواهد داد و. به همين منظور به همكاري با اروپا و ساير كشورها با هدف اعمال تحريم و فشار اقتصادي بر تهران خواهد پرداخت.
به اعتقاد كاروتزر، احتمال اين كه در سال آينده ميلادي دولت اوباما باب مذاكره با تهران با بگشايد، وجود دارد. البته تحقق اين امر مطمئنا كاملا محتاطانه و تدريجي صورت خواهد گرفت. از سوي ديگر بايد توجه داشته باشيم كه گشوده شدن باب‌هاي مذاكره ميان آمريكا و ايران و پيشرفت و ادامه اين مذاكرات تا حد زيادي مستلزم آن است كه دولت ايران در بخش‌هاي مهمي از سياست خارجي خود اندكي انعطاف و ملايمت از خود نشان دهد.
در همين حال، برخي از ناظران بين‌المللي‌ بر اين باورند كه دولت ايران با ارسال پيام تبريك به رييس‌جمهور آمريكا در اصول سياست‌هاي خارجي خود تا حدودي تغيير ايجاد كرده است، چرا كه ارسال اين پيام براي نخستين بار در نظام جمهوري اسلامي و پس از 29 سال قطعي رابطه ديپلماتيك تهران – واشنگتن صورت گرفته است و تا پيش از اين، هيچ يك از مقام‌هاي ارشد جمهوري اسلامي پيروزي يك كانديداي رياست‌جمهوري آمريكا را تبريك نگفته است. در همين چارچوب، عزيز پونا والا تحليل‌گر آمريكايي و يكي از اعضاي لينكدلن، بزرگ‌ترين شبكه تجاري جهان در گزارشي تحليلي نوشته است كه ايران دشمن ما (آمريكا) نيست. واكنش ايران به پيروزي باراك اوباما در انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا با خوش‌بيني و انتظار محتاطانه‌اي همراه بوده است. اكنون زمان مناسبي براي ايجاد تغيير در روابط بين ايران و آمريكا است. اهميت استراتژيك روزافزون ايران و افزايش اعتماد به نفس اين كشور نسبت به نقشش‌ در منطقه به اين مفهوم است كه تهران ديگر تنها تهديدي براي از ميان برداشتن نيست، بلكه بيش از هر زمان ديگري يك بازيكن بين‌المللي است كه مي‌تواند بسياري از اهداف استراتژيك آمريكا را تضعيف كند يا برعكس، به تحقق آنها كمك كند. به همين دليل رييس جمهور آينده آمريكا بايد تغييري اساسي در سياستش در قبال ايران به وجود آورد.
در ادامه اين گزارش آمده است: اما احتمال اينكه دولت اوباما به دنبال رابطه نزديك‌تر با ايران برآيد تا چه حد است؟ اوباما در طول تبليغات انتخاباتي خود پس از سخنراني در شوراي امور جهاني شيكاگو موضع نرم‌تري را در برابر ايران در پيش گرفته و خواستار هويج‌هاي ديپلماتيك‌تر و چماق‌هاي اقتصادي‌تر شد. وي علاوه بر آن ايده تشكيل يك بانك سوخت بين‌المللي را مطرح كرد تا كشورهايي مثل ايران «به دنبال بهانه» براي تداوم فعاليت‌هاي غني‌سازي خود نباشند.
به باور پوناوالا، به طور كلي درك درست موضع اوباما در قبال ايران دشوار است، تنها نكته آشكار موجود فاصله گرفتن او از موضع بوش در زمينه تمايل به به كار گيري ديپلماسي «در سطوح عالي» در قبال تهران است. وي نوشته است: آنچه مرا به يك سياست عاقلانه در قبال ايران اميدوار مي‌كند جو بايدن (معاون منتخب اوباما) است. بايدن استاد سياست خارجي است و جاي تعجب ندارد كه وي توجه بسياري به ايران كرده است، توجهي كه به سال 2002 و سخنراني‌اش در شوراي ايران - آمريكا برمي‌گردد كه در آن گفت:‌ «آمريكا بايد به سازمان‌هاي غيردولتي اجازه دهد از مجموعه‌اي از فعاليت‌هاي در راستاي ساخت جامعه شهري و ديپلماسي در ايران حمايت كنند و به كار با ايران در زمينه‌هايي كه منافع مشترك دو كشور در ميان است (همان كاري كه در زمينه افغانستان انجام گرفت) ادامه دهد. وي گفت: گفت‌وگو درباره افغانستان بايد به عنوان الگويي عمل كرده و به ساير عرصه‌هاي منافع مشترك ما كشيده شود، همانند مساله آينده عراق كه مي‌تواند موضوعي براي همكاري و گفت‌وگوها در آينده باشد.
 يکشنبه 19 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن