تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به صداى قارى‏اى كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت مى‏كند گوش دهد، براى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820332116




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دبير كنگره «عرس بيدل» در ديدار با رئيس جمهور:نسخ خطي بيدل در «بنياد بيدل» جمع‌آوري مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: دبير كنگره «عرس بيدل» در ديدار با رئيس جمهور:نسخ خطي بيدل در «بنياد بيدل» جمع‌آوري مي‌شود
گروه ادب: نسخه‌هاي خطي بيدل به‌كوشش «بنياد بيدل» در حال جمع‌آوري است و با به انجام رسيدن اين مهم، كار تصحيح ديوان بيدل به‌صورت جمعي آغاز خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، «هادي سعيدي كياسري»، مدير كانون ادبيات ايران و دبير سومين كنگره بين‌المللي «عرس بيدل» در ديدار ميهمانان و اعضاي ستاد اجرايي اين كنگره با رئيس جمهور كه شب گذشته 17 آبان در دفتر رياست جمهوري برگزار شد، با بيان اين مطلب گفت: از رياست جمهوري بسيار سپاسگزاريم كه عنايتي ويژه به ادبيات دارد كه در طول تاريخ با زبان قدسي خود محمل مسائل گوناگون معنوي بوده است.

او افزود: سومين كنگره عرس بيدل مانند سال‌هاي پيش با برگزاري آداب و آيين سنتي بزرگداشت بيدل و مطرح كردن مباحث آكادميك برگزار شد و توانست با كوشش اهالي زبان فارسي اعم از ايراني و غير ايراني و حتي غير فارسي زبانان به همدلي و هم‌زباني برسد.

او با اشاره به اين نكته كه «عرس» به‌معناي بزرگداشت يك متفكر، شاعر و سخن‌ور اهل معرفت است، گفت: در سومين كنگره بين‌المللي عرس بيدل 280 مقاله از نقاط مختلف جهان به دست ما رسيد كه از اين بين 135 مقاله به چاپ خواهند رسيد و 65 مقاله نيز در كنگره ارائه شدند و اين كنگره هم از لحاظ كيفي و هم از لحاظ كمي بي‌نظير بود.

مدير شبكه راديويي فرهنگ ادامه داد: تفكر بيدل دهلوي به‌گونه‌اي برجسته از تفكر توحيدي آكنده است بي‌ترديد براي جهان امروز بسيار مفيد خواهد بود.

پس از او «افتخار عارف» از كشور هند نيز به سخنراني به زبان انگليسي پرداخت كه به زبان فارسي ترجمه نشد.

«خالد نجار» از تونس ديگر ميهمان اين نشست بود كه در سخناني گفت: شعرهاي بيدل بوستاني از علم، حكمت و فلسفه است و ايران هميشه پايگاه نهضت فكري مسلمانان بوده است.

«محمد امين» از عراق ديگر سخنران اين نشست بود كه گفت: ايراني كه از نظر ادبيات، عرفان و فلسفه قوي است، مسلماً حق دارد در فن‌آوري هسته‌اي نيز قوي باشد.

«عسگر حكيم» از تاجيكستان نيز در سخناني گفت: شناخت افكار بيدل براي بشريت بسيار ضروري است تا بشريت بتواند قدمي به سوي انسانيت و انسان‌گرايي پيش بنهد و اگر چه در سال‌هاي متمادي در ساير كشورها، پژوهش‌هاي گوناگوني درباره بيدل رخ داده است، اما مي‌توانم بگويم شناختي كه از بيدل در اين كنگره به ما منتقل شد در اين ميان بي‌نظير بود و اين نشان‌دهنده قدرت ايران بزرگ است.

او افزود: زماني ايران باستان 122 كشور را گرد هم آورده بود و اين پشتوانه فرهنگي هفت هزار ساله فرهنگي براي ايران امروز نيز افتخارآفرين و درخشان است. تاجيكستان نيز گوشه‌ كوچكي از اين سرزمين آريايي است و با هر موفقيت ايران از صميم قلب شكرگذاري مي‌كند.

بيدل شاعر بشريت است و مخاطب بيدل جهان و انسان است،

«اسدالله حبيب» نيز از آلمان در اين نشست گفت: بيدل شاعر بشريت است و مخاطب بيدل جهان و انسان است، اما او در زمان خود ناشناخته ماند و امروز است كه تلاش‌هاي ارزشمندي در راستاي شناخت او آغاز شده است.

«قمر غفار» از هند نيز گفت: شخصيت‌هايي چون بيدل محدود به مرزهاي جغرافيايي نيستند و جهاني هستند و در راستاي شناخت بيدل تاسيس بنياد بيدل مي‌تواند بسيار مفيد باشد.

«محمد رفيع جنيد» شاعر افغان ساكن امريكا نيز در ادامه اين نشست به شعرخواني پرداخت.

«شريف حسين قاسمي» از هند نيز گفت: روابط فرهنگي هفتصد ساله ايران و هند هم‌چنان ادامه دارد.

او افزود: شناخت بيدل استعداد و صلابتي ويژه مي‌طلبد كه امروز خوشبختانه به وجود آمده است.

«حميرا نكهت» پژوهشگر افغان ساكن هلند نيز با اشاره به نظر «امبرتو اكو» درباره محصور بودن جهان به وسيله نيروهاي غير مادي گفت: يكي از اين نيروها كه انسان را به تعالي مي‌رسانند، ادبيات است و ادبيات فارسي نيرومندترين قدرت غيرمادي محسوب مي‌شود كه از دين آكنده است و به‌واسطه همين نيروست كه همچنان در افغانستان اميد هست.

در ادامه نيز «عبدالعزيز مهجور» از افغانستان و «حسين الظفر» از هند نيز در سخناني كوتاه به بيان اهميت زبان و ادبيات فارسي در جهان امروز پرداختند.

همچنين «حسن خجسته»، معاون صداي سازمان صدا و سيما نيز آخرين سخنران اين نشست پيش از سخنان رئيس جمهور بود كه گفت: سرگشتگي و به فرانجام نرسيدن مكاتب در دنياي امروز واويلايي است براي بشريت و در اين مسير فرهنگ و معارف ايراني اسلامي مي‌تواند بسيار راه گشا باشد.

در اين نشست همچنين رئيس جمهور سفر معنوي مشهد مقدس را به تمام ميهمانان كنگره اهدا كرد.
 شنبه 18 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 400]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن