تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828803633




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خشونت.های مجازی در کودکان حقیقی


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: سازمان ملل متحد می.گوید خشونت سایبری علیه کودکان در زمره.ی جدی.ترین خشونت.هایی است که کودکان نسل جدید در معرض آن قرار دارند. تحقیقات محققان این گزارش سازمان ملل متحد را رد نمی.کند، اما یافته.های دیگری را نیز نشان می.دهد.

بیست و ششم آوریل سال ۲۰۰۲، رابرت اشتاین هویزر نوزده ساله مسلح وارد مدرسه.ای در شهر ارفورت آلمان شد و هفده دانش.آموز و یک مامور پلیس را به قتل رساند. او قبل از آنکه وارد راهروی مدرسه شود، به دست.شویی رفت، لباس خود را با یک لباس مشابه لباس لاک.پشت.های نینجا عوض کرد و بعد وارد راهروهای مدرسه شد و جنایت وحشیانه.ای را رقم زد.

این واقعه، اولین اتفاق از این دست نبود که نوجوانی تحت.تاثیر تصویرهای خشن و با تقلید از شخصیت.های انیمیشن در فضای مجازی یا بازی.های کامپیوتری به خشونتی این چنین دست می.زد. مرز بین جهان واقعی و مجازی کجاست؟ چندین سال قبل، دکتر سعیدرضا عاملی در تعریف مرز میان این دو جهان گفته بود: « جهان اول(واقعی) جایی است که در آن زندگی و فعالیت اجتماعی جریان دارد و جهان دوم(مجازی) جایی است که انسان را در مواجه با واقعیت.های مجازی قرار می.دهد.» اما حالا با رشد و گسترش مداوم فن.آوری، کاربران از هر گروه سنی، وقت بیشتری را پای کامپیوتر و در اینترنت می.گذرانند و زندگی دوم یا مجازی آنها، پیوند عمیق.تر و حضور پررنگ.تری با و در جهان اول آنها دارد. شاید حالا دیگر نتوان به روشنی مرز میان جهان اول و دوم کاربران را تعریف کرد.




اشاعه.ی خشونت: واقعیت یا تبلیغ؟



تحقیق سازمان ملل درباره "خشونت علیه کودکان" در سال ۲۰۰۶، "خشونت سایبری علیه کودکان" را در زمره.ی جدی.ترین خشونت.های عصر علیه کودکان قرار می.دهد و تاکید می.کند که فن.آوری.های تازه می.تواند آسیب.های جسمی و روحی و روانی جدی را برای کودکان و نوجوانان به بار بیاورد. سازمان ملل خشون..ت.های عیان بازی.های کامپیوتری را در کنار مواردی چون پورنوگرافی و دسترسی کودکان به محتوای نامناسب، در زمره رایج.ترین خشونت.هایی ذکر می.کند که کودک می.تواند در معرض آن قرارگیرد.

اما از طرفی، نتایج تحقیقات یک گروه محقق دانشگاه هاروارد بر روی ۱۲۰۰ نوجوان آمریکایی تفاوت.های بارزی با گزارش سازمان ملل نشان می.دهد. محققان این تحقیق می.گویند هرچند کودکان و نوجوانانی که بازی.های کامپیوتری خشونت.بار انجام می.دهند، ۵۱ درصد بیشتر از سایر کودکان به دعوا و درگیری تمایل دارند، اما همین تحقیقات نشان می.دهد که پیش.زمینه.های این نوجوانان برای درگیری، موارد دیگری بوده.اند که ربط مستقیمی به بازی.های کامپیوتری ندارند.

شادی رامز، روان.درمان.گر مقیم کانادا به دویچه.وله می.گوید: «کودکان و نوجوانان الگوسازی می.کنند و به الگو نیاز دارند. کودکی که مدام از بازی.های خشن کامپیوتری استفاده می.کند، به دیدن صحنه.های خشن مثل خون.ریزی عادت می.کند. تجربه و تحقیق.ها نشان می.دهد که حس همدردی این گروه از کودکان و نوجوانان کمتر از هم.سالان دیگر آنهاست، چرا که همدردی در دسته احساساتی است که باید آن را پرورش داد».
به گفته.ی شادی رامز، آمار نشان می.دهد که پیش.زمینه.های خشونت می.تواند ریشه در عوامل دیگری داشته باشد. او می.گوید آمار نشان می.دهد که فیلم.ها و بازی.های خشن کامپیوتری بیشتر وارد خانه.هایی می.شوند که در آن.ها نظارت مناسب بر روی کودک و نوجوان نیست و یا خانواده درک کافی از امکانات مناسب سن کودک ندارد. بنا به گفته.ی این روان درمان.گر، در چنین خانواده.هایی معمولن حضور این صحنه.های خشن به عنوان یک شیوه.ی زندگی و یک رفتار عادی محسوب می.شود و خانواده شاید اصلن از این.که کودک در معرض خشونت است احساس نگرانی هم نکند.


آن روی سکه

حضور و رشد روزافزون بازی.های کامپیوتری بیش از پیش نشان می.دهد که این بازی.ها با دو ویژگی «غوطه.ورسازی» و «تعامل»، افراد و به خصوص کودکان و نوجوانان را به جهان مجازی می.برد. در سال ۲۰۰۸، محققان د انشگاه ویسکانسین اعلام کردند که بازی.های ویدیویی گروهی و بازی.های آنلاین در وب.سایت.های با محور و مشارکت بالای کاربران، می.تواند باعث افزایش مهارت حل مساله و روند اجتماعی شدن کودک شود.

شادی رامز می.گوید: « بازی.های کامپیوتری و آنلاین، می.تواند سرعت عکس.العمل و توانایی انجام همزمان چند فعالیت را در کودک و نوجوان افزایش دهد. اما تمرکز کودک را کاهش داده و به روند اجتماعی شدن کودک صدمه می.زند. برای مثال، بچه.هایی که زیاد پای کامپیوتر می.نشینند، کمتر کتاب می.خوانند و یا گاهی یک مکالمه روزمره.ی عادی رابه دشواری پیش می.برند.»


بازی.های کامپیوتری در خدمت فرهنگ.پذیری

یکی از ویژگی.های بازی.های کامپیوتری توانایی آن در فرهنگ.پذیری و فرهنگ.پذیری مجدد است. رامز در توضیح این جنبه تاکید می.کند: « خشونت تعریف گسترده.ای دارد. هر عملی که حاصلش "بدرفتاری" از هرنوع باشد، می.تواند در گروه خشونت جا بگیرد. شاید یک بازی در ظاهر هیچ صحنه.ی خشنی نداشته باشد، اما برای مثال به شیوه.ی غیرمستقیم رفتار ضدزن را ترویج یا تشویق کند.

وقتی رابرت اشتاین هویزر جنایت ارفورت را مرتکب شد، بحث.های متعددی در جامعه.ی آلمان و کشورهای دیگر درگرفت که باید استفاده از بازی.های کامپیوتری برای کودک و نوجوان را محدود یا ممنوع کرد و بسیاری اشاعه.ی خشونت میان افراد زیر هجده سال را نتیجه.ی بارز رواج روزافزون بازی.های کامپیوتری میان کودکان و نوجوانان دانستند. کارشناسان معتقدند اعمال محدودیت.های فنی برای جلوگیری از دسترسی کودکان به بازی.های پرخشونت آنلاین یا کامپیوتری کار چندان آسانی نیست و عطش اشتیاق آنها را نیز بیشتر خواهد کرد. از سوی دیگر، نمی.توان پیش.زمینه.های بروز خشونت ناشی از خانواده و اجتماع را نادیده گرفت و شاید به قول جیم گامبل، مدیر سازمان "حمایت از کودکان در اینترنت " نمی.شود فن.آوری را مقصر دانست و بار مسئولیت دولت.ها و خانواده.ها را بر دوش فن.آوری انداخت و از نقش اجتماعی خود سلب مسئولیت کرد.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 279]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن