تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به من ايمان نياورده است آن كس كه شب سير بخوابد و همسايه اش گرسنه باشد. به من ايمان ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826062179




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جستاری در زمینه خواب ورویا بینی/وتعبیر خواب"علمی"


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: مقدمه اي درباره خواب و رويا بيتي



دانشمندان در خصوص چگونگي و كم وكيف رويا و نحوه خواب ديدن نظرات متفاوتي دارند .اما در كل رويا و خواب يغني ؛درك وفهم و ديدن صحنه هاي مشابه زندگي عائي ويا هر تجربهٔ افکار، تصاویر یا احساساتی است که هنگام خواب (خصوصاً در خواب.های همراه با حركت تند چشمان انجام می.پذیرد. خواب حالتي است كه انسان در طي آن از خواس پنج گانه خود بي خبر است گوش نميشنود زبان يخن نمي گويد وگوش نمي شنود والي اخر …رویا ممکن است شامل ادراك وديدن اتفاقات عادی و روزمره و یا حتي غيرعادي و عجیب و غریب بشود. انسان.ها بصورت تاریخی همواره اهمیت زیادی برای رویا قائل بوده به طرق مختلف به آن نگریسته.اند. به عنوان مثال گروهی آن را پنجره.ای به سمت عوالم بتلا و غير مادي و معنايي يا اطلاع از حاب و گذشته، آینده و یا دنیای مردگان در نظر گرفته.اند. برخی از بزرگان ودانشمندان جوابهای خلاقانه.ای برای سؤالات فکری یا عاطفی خویش در رویاها یافته.اند، و هنرمندانی ایده.های هنری نوینی از خواب اتخاذ کرده.اند. .

فروید عقیده داشت که خواب از آن جهت حائز اهمیت می.باشد که امیال سرکوب شده.ای که خودآگاه از آنها مطلع نیست عموماً به اشکال نمادینی در خواب ظاهر می.شوند نظریه دیگر متعلق به يونگ بوده که خواب را افشاگر ذهن ناخودآگاه می.دید. به عقیده یونگ خواب حوادث آینده را پیشبینی کرده، و به نکاتی در شخصیت خواب بیننده که شخص از آنها غافل شده.است اشاره می.کند. نظریه.ای دیگر خواب را بر اساس بارهای الکتریکی ای که محرک بخش.های مربوط به حافظه مغز هستند توضیح می.دهد..

گروهي براساس دانش و عقيده و گرايش مادي و معنوي خود؛عقايد خاصي ارائه داد ه اند. برخي از اين گروه ها تجربي و علم گرا بوده و هر چيزي را که در قالب پنچ حس بدر يايند براي خود شان قابل قبول است و چيزها ي غير از آن را قبول ندارند. بعد از رنسانس اروپا و پيشرفت در دانشهاي مادي و تجربي اين گرايش در علوم غالب شد وتا كنون هم مانده است..البته تقويتعلوم تجربي با زوايا و روشهاي گواگون همراه شد ولي دركل به چند شکل ظهور کرد ..مثلا در ميان اينها بودند گروهي و عده اي كه انکار خداوند مي کردند و يک عده هم كه به عكس به خداوند اعتقاد داشتند و گروهي بينابين بودند و…به هر حال هر كس از زلويه ديد علمي ودريچه خاص معنوي سعي به پاسخ گوئي در خصوص رويا و خواب ديدن کردند.

افرادي مثل يونگ و فرويد سعي کردند به تجزيه و تحليل اين موضوع بپردازند كه آيا يبن زندگي روزمره و رويابيني ارتباطي هست ؟واگر هست چگونه است ؟

زيگموند فرويد كتابي به نام تعبير خواب دارد .زمانی خواب.ها را «جاده اصلی به ناهشیار (ناخودآگاه)» نامیده بود . برخی از کارهای فروید در این زمینه در کتاب «فوق آمده است. فروید اعتقاد داشت هر خوابی، برای تحقق یک آرزوست و او این نظریه.اش را تا به آخر حفظ کرد، حتی با وجود کنار گذاشتن ایده اولیه.اش در مورد این که تمام خواب.ها و رویاها دارای زمینه و محتوایی جنسی هستند.

از نظر فروید، مفهوم ارضاء یا تحقق آرزو، لزوماً به معنی جستجوی لذت نیست زیرا مثلاً فردی ممکن است آرزوی «تنبیه شدن» داشته باشد. با وجود این، ایده آروزی «مخفی» که در پس هر رویا نهفته است، به عنوان نقطه کلیدی و مرکزی روانکاوی فرویدی باقی مانده است.این کتاب، متن کلاسیک تحلیل و تفسیر خواب است. فروید در این کتاب، بسیاری از مفاهیم کلیدی که بعداً محور اصلی روانکاوی قرار گرفتند را معرفی کرده است.کتاب «تعبیر خواب» یکی از کارهای کلاسیک در تاریخچه روان.شناسی است


کتاب تعبیر خواب ابتدا در سال 1899 در آلمان انتشار یافت و فروش اولیه آن ناچیز و ناامید کننده بود.کتاب تعبیر خواب به تشریح اعتقادات فروید مبنی بر این که خواب.ها بسیار نمادین هستند و شامل معانی آشکار (محتوای آشکار) و نیز افکار ناخودآگاه (محتوای نهفته) می.باشند، می.پردازد. به عقیده فروید، خواب.ها، آرزوهای ناخودآگاه ما در لباس مبدّل هستند. علیرغم تمایل فروید به نتیجه.گیری کلّی، کمبود شواهد علمی، تأکید بیش از حد بر روابط جنسی، و برخی دیده.گاه.های افراطی او، این کتاب به عنوان کار مهم و تأثیرگذاری در تاریخچه روان.شناسی باقی مانده است. از کتاب «تعبیر خواب» به عنوان نقطه شروع روانکاوی، نامبرده می.شود. این کتاب، اثر جالب و مهیجی است که استعداد منحصر به فرد فروید را به عنوان یک نویسنده و نظریه پرداز جاه.طلب آشکار می.سازد.

رويا در اديان

یهودیان و تعبير خواب؛
مي توان گفت اولين كارها و آثار منظم در باب تعبير توسط يهوديان شكل گرفته است..


در كتاب عهد عتيق، رویا به عنوان کانالی ارتباطی از دنیای ماورای طبیعت به دنیای انسانی در نظر گرفته شده که از طریق آن وحی یا بصیرت.های پیامبرانه به انسان.ها منتقل می.شود (مثلادر سفرپيدايش فصل ۱۵ آیه ۱، اشعياي نبي فصل ۲۹ آیه ۷،ايوب فصل ۳۳، آیات ۱۴-۱۶ را ببینید). رویا وسیله انتقال وحی به اکثر پیامبران بیان شده، ولی موسي تنها پیامبری معرفی شده که خداوند چهره به چهره با او صحبت نمود (سفر اعداد فصل ۱۲ آیه ۶ تا ۸ را ببینید). يوسف ودانيال دو مفسر برجسته رویا هستند که این قابلیت خود را هدیه.ای از جانب خداوند می.دانستند. تمامی رویاهای عهد عتیق بدون استثنا به وقایع آینده اشاره داشته، یا هشداری نسبت به وقوع حادثه.ای میدهند. رویاها اکثراً نمادین بوده و نیاز به تعبیر دارند، چنانچه بجز موارد اندکی معنی رویا برای شخصی که آن را دیده واضح نیست. کتب متأخرتر عهد عتیق دیدگاه اشکال گیرانه تری نسبت به رویا دارند (اشعیا فصل ۲۹ آیه ۸، ایوب فصل ۲۰ آیه ۸،جا معه فصل ۵ آیه ۶). کتب ايوكريفا ا متعلق به آن زمان نیز بیانگر رواج دیدگاه.های اشکال گیرانه نسبت به رویاها بوده (کتاب حكمت يشوخ بن سيراخفصل ۳۴ آیات ۱ تا ۷ را ببینید) و کابوس.ها پریشانی.هایی به حساب می.آمدند که اشرار به آن دچار میشوند. علمای یهودی دیدگاه.های مختلف و ناسازگاری نسبت به رویا بیان کرده.اند: از طرفی رویاها بی اثر خوانده شده.اند، یا بازتاب دهنده تفکرات شخصی که خواب دیده بوده ، یا اینکه الزاماً شامل مقداری یاوه و پرت و پلا هستند یا اینکه «خوابی که تفسیر نشده مانند نامه.ای که خوانده نشده» که هیچگاه غیر ممکن را نشان نمی.دهد و همیشه تا حدی بر آورده می.شود. از طرف دیگر، برخی خواب.ها را بسیار جدی میگیرفتند، چنانچه اگر کسی در خواب عهدی یا طرد کردنی کسی را می.دید، خواب حکم اجرایی داشت و فقط توسط مجمع ده نفره می.توانست از باطل شود.

فصل ۳۴ آیات ۱ تا ۷ را ببینید) و کابوس.ها پریشانی.هایی به حساب می.آمدند که اشرار به آن دچار میشوند. علمای یهودی دیدگاه.های مختلف و ناسازگاری نسبت به رویا بیان کرده.اند: از طرفی رویاها بی اثر خوانده شده.ان، یا بازتاب دهنده تفکرات شخصی که خواب دیده بوده ، یا اینکه الزاماً شامل مقداری یاوه و پرت و پلا هستند یا اینکه «خوابی که تفسیر نشده مانند نامه.ای که خوانده نشده» که هیچگاه غیر ممکن را نشان نمی.دهد و همیشه تا حدی بر آورده می.شود. از طرف دیگر، برخی خواب.ها را بسیار جدی میگیرفتند، چنانچه اگر کسی در خواب عهدی یا طرد کردنی کسی را می.دید، خواب حکم اجرایی داشت و فقط توسط مجمع ده نفره می.توانست از باطل شود.

تلمود معانی نمادینی برای تفسیر خواب بیان کرده که برخی از آنها به شرح زیر است: خروس جوان نشانه بدنیا آمدن پسر بوده، ورود به استخر نشانه رییس مدرسه مذهبی شدن؛ اسب سفیدی که ایستاده یا چهار نعل می.رود نشانه فال نیک بوده، ولی اسب سرخی که چهار نعل می.رود نه؛ تمامی حیوانات بجز فیل، میمون یا جوجه تیغی نشان خوبی میباشند. در سنت یهودی، راه.هایی جهت تبدیل رویای ترسناک به رویای نیک نیز پیشنهاد شده.است که شامل خواندن آیات خاصی از کتاب مقدس (مانند غزلهای سلیمان فصل ۳ آیه ۷ و ۸)، صدقه دادن، یا روزه گرفتن می.باشد. نام این روزه خاص ta’anit ḥalom [] بوده که حتی در روز سبت (شنبه)،روش هشانا یايوم كيپور ممکن است گرفته شود

روياييني در قرآن
چهار کلمه مختلف در قرآن به معنای رویا به کار رفته.اند. سه کلمه اول که در معنی رویای خوب عبارتند از:

کلمه = رویا؛ میزان تکرار = ۶ (سوره یوسف آیات ۵، ۴۳ و ۱۰۰؛ سوره اسرا آیه ۶۰؛ سوره صافات آیه ۱۰۵؛ سوره فتح آیه ۲۷)
کلمه = منام؛ میزان تکرار = ۴ که دو بارش به معنی خواب است (سوره روم آیه ۲۳؛سوره زمر آیه ۴۲) و دو بارش به معنی رویا (سوره انفال آیه ۴۳، سوره صافات آیه ۱۰۲)
کلمه = بشرا؛ به معنی خبر خوب است، «رویا» یکی از تفاسیر «بشرا» در سوره یونس آیه ۶۴ می.باشد.
کلمه.ای که قرآن در معنی رویای بد به کار می.برد:

کلمه = حلم؛ میزان تکرار = ۲ (در عبارت أَضغَث أَحْلَمِ (به معنی خواب.های مشوش) در سوره انبیاء آیه ۵؛ سوره یوسف آیه ۴۴)
تفسیر رازی رویاهای قرآن را به سه دسته تقسیم می.کند: (۱) آنهایی که پیام یا توصیفی که در رویا آمده به واقعیت تبدیل می.شود (مانند خواب محمد در حدیبیه که فتح مکه را پیشگویی میکرد)؛ (۲) رویاهایی که پیام رویا در جهت بر عکس برآورده می.شود (مانند خواب ابراهیم که مضمونش قربانی کردن پسرش بود)؛ (۳) رویاهایی که نیاز به مفسر دارند (مانند چهار خواب ذکر شده در سوره یوسف).

تفسير از خواب

فرضیات
اولین فرضیه رویا توسطويلهلم وندت و در اواسط قرن نونزدهم پیشنهاد شد اگر چه پیش از وندت برخی از متفکران دوران روشنگري رویا را به فعالیت مغزی نسبت داده بودند، ولی این دیدگاه.ها به دست فراموشی سپرده شده بود و بصورت جدی دنبال نشده بود. بر اساس فرضیه وندت در هنگام دیدن رویا، برخی از فعالیت.ها مغزی مانند تصویر سازی و عاطفه تشدید شده ولی برخی دیگر مانند حافظه و خودآگاهی از کار می.افتند). پس از او فرويد نظرات وندت را ادامه داد، ولی بزودی بدلیل موجود نبودن داده.ها و اندازگیری نظرش را تغییر داده تفسیری روانشناسانه از رویا ارائه داد که رویا حاصل سرکوب شدن امیال درونی ناخود آگاه توصیف می.کند.



منابع برای نظریه پردازی در مورد رویاها
نظریه پردازی در مورد رویاها نیازمند جمع آوری داده.ها و تحلیل آنها می.باشد. از آنجایی که مشاهده مستقیم رویاهای افراد مختلف ناممکن می.باشد، رویاها باید از بخش قابل مشاهده رفتاری انسان.ها استنتاج شوند. اما اینگونه روش.های جمع آوری داده و اهدافی که این روش.ها دنبال می.کنند، خود بر روی نتایجی که نهایتاً گرفته می.شوند تأثیر می.گذارند. گزارش.هایی که از خواب افراد در محیط خانه جمع میشوند با آنهایی که در آزمایشگاه جمع آوری میشوند تفاوت.هایی می.دارد (عموماً خواب.هایی که در خانه دیده میشود ماهیت احساسی و جنسی بیشتری دارند). افراد بندرت بصورت فوری ذکر می.کنند که خوابشان را رنگی دیده.اند، اما پس از پرسیدن سؤالات دقیق عموماً وجود رنگ.ها را در خوابشان ذکر می.کنند. زمان خواب روی آن تأثیر می.گذارد، مثلا خواب.های صبح عموماً غنی تر و پیچیده تر از خواب.های اول شب است. همچنین آنچه که شخص پس از بیداری از خوابش به یاد می.آورد، با آنچه پس از گذشت مدتی زمان در وضعیت بیداری به یاد می.آورد متفاوت است. خواب.های افراد مختلف دارای ویژگی.های منحصر به فرد می.باشد

ویژگی.های گزارش.های خواب
تخمین خواب بیننده از مدت زمانی که خواب آنها طول کشیده از خوابی تا خواب دیگر می.تواند بسیار متفاوت می.باشد. از این مشاهده میتوان نتیجه گرفت که طول زمانی واقعی خواب نیز ممکن است از خوابی تا خواب دیگر بسیار متفاوت باشد. هنگامی که از افراد در آزمایشگاه سؤال شد که فوراً خواب خود را توضیح دهند، عموماً طول آنها بسیار کوتاه میباشد: ۹۰ درصد خواب.ها طولشان از ۱۵۰ کلمه کمتر بوده و طولانی ترین خواب.ها از ۱۰۰۰ کلمه نیز میگذشت. هنگامی که سؤالات بیشتری از آنها پرسیده شده، گزارش خواب آنها طولانی تر شده چنانچه یک سوم خواب.ها از ۳۰۰ کلمه رد میشدند.

رویاها عموماً خودمدار بوده و خود شخص یک بازیگر در خواب می.باشد. به ندرت دنیای خواب بدون جمعیت و خالی میباشد. به صورت تقریبی دو سوم افرادی که در خواب ظاهر میشوند افرادی هستند که شخص می.شناسد. عموماً این افراد آشنایان نزدیک بوده و افراد خانواده در یک پنجم خواب.ها حضور دارند. بتصویر کشیدن عجیب و غریب عجیب افراد در خواب نادر می.باشد.

گزارش.های رویا عموماً تصویری می.باشد. در زمان.هایی که خواب تصویری نیست شخص رویا بیننده ممکن است آن را به فکر کردن در حال خواب توصیف کند تا به رویا دیدن. اگر چه اکثر خواب.ها حاوی ویژگی.های صوتی میباشند، ولی عموماً اینگونه ویژگی.ها در خواب برجسته نیستند. وجود ابعاد احساسی در خواب.های معمول است. در خواب.های خیلی احساسی، ترس، نگرانی و پس از آن خشم بیشترین تکرر را دارند. احساسات مسرت آمیز از میان بقیه احساسات دوستانه بیشتر اتفاق می.افتد. در بین افرادی که در آزمایشگاه روی آنها آزمایش صورت گرفته خواب.های با غلظت جنسی بالا نادر می.باشند

منشأ رویا
رابرتو کاساتیمعتقد است که محتویات رویاها اکثراً ساخته و پرداخته ذهن هستند، زیرا: گاهی اوقات رویاها تحت تأثیر شرایط محیط خارجی قرار می.گیرند، ولی در این حال بین آنچه در رویاها اتفاق می.افتد و وضعیت دنیای فیزیکی خارج توافق نظاممندی وجود ندارد. بعلاوه تحریکات خارجی مانند صدای زنگ ساعت نیز ممکن است وارد خواب اشخاص بشود. همچنین آزمایش.ها نشان داده.است که ارتباطی میان خواب دیدن و فعالیت شدید مغز، حرکت نکردن ماهیچه.ها، و در برخی حیوانات حرکت سریع چشم وجود دارد. اگر اشخاص را در این وضعیت مغزی از خواب بیدار کنیم به سادگی و به شفافی رویای در حال دیدن خود را به یاد می.آورند

رویا از دیدگاه زیست شناسی
هر نظریهاز رویا باید پنج مشخصه زیر را توضیح دهد:

تصورات زنده و روشن (خصوصاً تصاویر و حرکات) ظاهر شده در رویا
عواطف و احساسات شدید، خصوصاً ترس، شادی و خشم
پذیرش و واقعی پنداشتن رویا توسط شخص خواب بیننده، چنانچه گویی اتفاقات واقعاً در بیداری می.افتند.
قطعه قطعه بودن خواب و عدم خودسازگاری آن از نظر زمان.ها، شخصیت.ها، مکان.هایی که وقایع در آنها اتفاق می.افتند.
فراموشی اکثر این خواب.ها علیرغم شدت زیاد این واقعیت مجازی. عموماً یاد آوری خواب کار سختی است مگر اینکه شخص در وضعیت رم (REM) از خواب برخیزد که حتی در همین حالات نیز قسمت زیادی از آنچه اتفاق افتاده قابل بازیابی از حافظه نیست.
برخي ها سعي کردند دنبال سمبل و نشانه ها بروند و آنها را دسته بندي کنند و در مرحله دوم آن را با مسائل روز تجزيه و تحليل کنند.








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 426]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن