تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى پذيرد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818909531




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سايه کمدي بر دغدغه.هاي جنگ و اجتماع


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: سايه کمدي بر دغدغه.هاي جنگ و اجتماع





مرور کارنامه سعيد سهيلي


سعيد سهيلي که فيلم سينمايي "چارچنگولي" را بر پرده سينماها دارد، از دفاع مقدس آغاز کرد، به روابط سياه حاکم بر اجتماع و مضامين روز جامعه رسيد و بالاخره کمدي را به عنوان تازه.ترين دغدغه انتخاب کرده است.
به گزارش خبرنگار مهر، سهيلي فعاليت هنري خود را از حوزه هنري خراسان با تئاتر و فيلمسازي آغاز کرد. او 9 فيلم در مقام نويسنده و کارگردان در کارنامه هنري خود دارد و "توفان شن" جواد شمقدري تنها فيلمنامه.اي است که سهيلي با همکاري فيلمسازي ديگر به نگارش درآورده است.
سهيلي در مجموع فيلم.هايي که ساخته، چه آنها که به تقابل آدم.هاي دفاع مقدس در اجتماع مي.پردازند و چه آنها که آسيب.شناسي اجتماع پيرامون را مورد توجه قرار مي.دهند، لحني تند و عريان براي بيان دغدغه.هاي خود انتخاب کرده است. فيلم.هايي که با بزرگنمايي مسائل اجتماعي به اغراق پهلو مي.زنند.
سعيد سهيلي که فيلم سينمايي "چارچنگولي" را بر پرده سينماها دارد، از دفاع مقدس آغاز کرد، به روابط سياه حاکم بر اجتماع و مضامين روز جامعه رسيد و بالاخره کمدي را به عنوان تازه.ترين دغدغه انتخاب کرده است.


سهيلي هر چند از دفاع مقدس آغاز کرده و به روابط سياه حاکم بر اجتماع و مضامين روز جامعه رسيده، اما بازخورد حضور آدم.هاي جنگ در جامعه معاصر به نوعي برخاسته از دغدغه شخصي اوست. بزرگنمايي لکه.هاي سياه و نقاط منفي فضاي موجود و نوعي بي.پردگي در طرح موضوع از ويژگي.هايي است که چه خوب و چه بد در مجموعه آثارش ديده مي.شود. در اين ميان توجه تازه اين فيلمساز به کمدي که باز هم معطوف بر تضادهاست مي.تواند نقطه عطف کارنامه او محسوب شود.
"مردي شبيه باران" سال 75 ساخته شد. فيلمي براي بازشناسايي حضور رزمندگان ايراني در اسارتگاه.هاي عراق که قصه منصور قاسمي فرمانده سپاه را که موجي شده محور قرار مي.دهد. در چنين فيلمي آنچه از سهيلي به عنوان امضا پاي کار مانده تکيه بر خشونت، شکنجه اسراي ايراني و ... است که البته حضور ابوالفضل پورعرب که جوان اول فيلم.هاي آغاز اين دهه بود، در نقش اين فرمانده اسير موجي به نوعي با جسارت اغراق.شده سهيلي همخواني پيدا کرده است.
"مردي از جنس بلور" سال 77 با موضوع حضور رزمندگان ديروز در جامعه پس از جنگ ساخته شد. فيلمي که آرام آرام حرکت سهيلي را به سوي سينماي اجتماعي برجسته کرد. حضور ابوالفضل پورعرب باز هم در نقش رزمنده جانباز ديروز و مهتاب کرامتي در نقش نامزد سابق او که از اولين فعاليت.هاي سينمايي کرامتي است، از نکات برجسته فيلم است. فيلم با طراحي يک کلاف به هم پيچيده از توطئه، قتل، خيانت و ... در انتها رزمنده جانباز را به شهادت و قاتل اصلي را به چوبه دار مي.سپارد.
"سهراب" به فاصله يک سال بعد يعني سال 78 ساخته شد. فيلمي که رويکردي صرف به اجتماع و مسائل مبتلابه دارد. ماجراي دلدادگي دو جوان که گوشه.چشمي ناکارآمد به گذشته پدرانشان هم دارد که زماني همرزم بوده.اند. خودکشي، سرقت، توطئه، فرار، شکنجه، قتل و ... تنها برخي از معضلات اجتماعي هستند که سهيلي براي رساندن دو جوان به وصال پاياني، براي پر کردن عرض مسير قصه طراحي کرده است.
"شب برهنه" سال 80 ساخته شد. فيلمي درباره خيانت در عشق و دوستي که از حضور شادمهر عقيلي، خواننده پاپ و بازيگر آن روزها بهره مي.برد. محور اصلي يک خيانت در خيانت اساسي است که با نوع چيدمان سهيلي، قصد نزديک شدن به فيلم.هاي معمايي را دارد اما سردرگم مي.ماند. فيلم با خطوط و کاراکترهاي فرعي متعدد که حضوري باري به هر جهت دارند و به ادعاي نامش قرار است تصويري بي.پرده از زندگي قهرمان خود ترسيم کند، اما سياهي اين تصوير بيش از هر چيز چشم را مي.آزارد.



"غوغا" به فاصله يک سال بعد يعني سال 81 ساخته و روانه اکران سينماها شد. فيلمي که به نوعي اوج نگاه سياه، اغراق.شده و آزاردهنده سهيلي در ترسيم چهره اجتماع است. در اين ميان ماجراي خواهران دوقلوي جداافتاده، زنان خياباني، گروه.هاي خلافکار و ... نيز به مفاهيم مشترک فيلم.هاي او اضافه مي.شوند.
"تارا و تب توت فرنگي" سال 82 با فيلمنامه مشترک سهيلي و مجيد مولايي ساخته شد. فيلم بازگشتي دارد به دوران جنگ و آدم.هايش البته از زاويه.اي خاص که با لحاظ کردن مولفه.هاي مشترک آثار قبل وي، با ساختاري معمايي پليسي روايت مي.شود. در واقع فيلم از دل کشف هويت يک قاتل به نوعي آدم.هاي مختلف زمان جنگ را در زمان حال مورد تحليل قرار مي.دهد.
فيلمساز با تصوير کردن سه دختر جوان که دوران پرالتهاب انقلاب و جنگ را پشت سر گذاشته.اند، تصوير و بازتاب شخصي خود را از اين مقاطع تاريخي در اختيار مخاطب قرار مي.دهد. ولي فيلم به قدري در دادن اطلاعات قطره..چکاني کند عمل مي.کند که روابط علت و معلولي ميان شخصيت.ها و ماجرا از دست مي.رود و در انتها يک سري ماجراهاي پراکنده در ذهن مخاطب باقي مي.ماند که نخ تسبيح آنها گم شده است.
"سنگ، کاغذ، قيچي" سال 85 ساخته شد و با حضور در جشنواره فجر سال 86 اکران عمومي شد. سهيلي در "سنگ، کاغذ، قيچي" هم مانند فيلم قبل خود تا حدي از ساختار خطي فاصله گرفته و مي.تواند با اين شيوه ابتداي فيلم و موقعيت.سازي بخش مياني را واجد ريتمي مناسب کند. بعلاوه در اين فيلم هم به تم مورد علاقه خود در تحليل آدم.هاي جنگ در زمان حال مي.پردازد.
معرفي جهان، رفيق و نامزدش در بخش ابتدايي انجام و فيلم به سرعت وارد فاز عمليات گروگانگيري مي.شود. هر چند اين بخش زمينه.چيني است براي موقعيت کليدي فيلم يعني حضور در آسايشگاه جانبازان و تقابل قهرمانان ديروز و ضدقهرمان امروز، اما پرداخت و چگونگي رسيدن به اين موقعيت به گونه.اي است که رسيدن به اين موقعيت درجه اول اهميت را پيدا مي.کند.
اين وجوه در مقابل ساختار به شدت نمايشي فيلم رنگ باخته و از رئاليسمي که فيلم نيازمند آن است فاصله مي.گيرند. حضور گروه گروگانگيران و رئيس کارخانه که يک آقازاده است در جمع رزمندگان سابق و جانبازان فعلي، تقابلي را رقم مي.زند که پتانسيل خود را از چرخش قدرت گرفته، با اسلحه.اي که با قرار گرفتن در هر جبهه نمود واقعي شخصيت ها را آشکار مي.کند.
سهيلي فعاليت هنري خود را از حوزه هنري خراسان با تئاتر و فيلمسازي آغاز کرد. او 9 فيلم در مقام نويسنده و کارگردان در کارنامه هنري خود دارد و "توفان شن" جواد شمقدري تنها فيلمنامه.اي است که سهيلي با همکاري فيلمسازي ديگر به نگارش درآورده است.


هر چند اين موقعيت نمايشي با مولفه.هاي چيده شده پتانسيل بخش اعظم فيلم را بر دوش مي.کشد ولي آنچه رئاليسم فيلم را تحت تأثير قرار مي.دهد، اغراق در پرداخت شخصيت.ها و ديالوگ.هاست. سهيلي علاقه خاصي دارد که کاراکترها خودشان را به نحوي مستقيم افشا کنند و با اين تعاريف کمتر شخصيت خاکستري مي.توان در فيلم.هايش پيدا کرد.
"چهارانگشتي" به نويسندگي، کارگرداني و تهيه.کنندگي سهيلي سال 85 ساخته شد و بدون نمايش جشنواره اي سال 86 به اکران عمومي درآمد. بهرام رادان، جمشيد هاشمپور، ليلا اوتادي و انديشه فولادوند از بازيگران فيلم هستند. رادان در اين فيلم در دو نقش پليسي و قاچاقچي مواد مخدر به ايفاي نقش پرداخته است.
فيلم را شايد بتوان از حيث ساختار روايتي در امتداد دو فيلم قبلي "تارا و تب توت فرنگي" و "سنگ، کاغذ، قيچي" محسوب کرد. فيلمي که با فاصله گرفتن از دغدغه معمول سهيلي يعني پرداختن به آدم.هاي جنگ به نوعي به نمايش اغراق.شده از معضلات اجتماعي نزديک مي.شود و از شعار دادن باکي ندارد.
فيلم از وجه سفارشي بودن و پيام دادن نمي.تواند زبان سينما را به گونه.اي هنرمندانه وارد کار کند و اين وجوه را به بخش.هاي عميق.تر ببرد. "چهار..." در عين پرداختن به دو خط قصه مثبت و منفي، کليه کاراکترها را نيز متأثر از اين تقسيم.بندي سياه و سفيد مي.کند. رويکردي که در مورد سهيلي که در "سنگ، کاغذ، قيچي" به سوي طراحي کاراکترهاي خاکستري حرکت کرده بود، نوعي عقبگرد محسوب مي.شود.
"چارچنگولي" با فيلمنامه.اي از سهيلي پس از چند سال انتظار در سال 87 به مرحله ساخت رسيد و بدون انتظار براي جشنواره فجر به نمايش عمومي درآمده است. اين فيلم کمدي داستان دو بردار دوقلو است که از ناحيه دست به هم چسبيده.اند و هر کدام زندگي و عقايد خاص خود را دارند.
جواد رضويان، رضا شفيعي.جم، فتحعلي اويسي، بهاره رهنما، رضا فيض نوروزي، مهران رجبي، شهرام قائدي، مينا جعفرزاده، ساعد سهيلي و مژگان بيات در اين فيلم بازي کرده.اند. "چارچنگولي" از چهارشنبه 29 آبان ماه در گروه سينمايي عصرجديد جايگزين "سه زن" شده است.
عوامل توليد فيلم عبارتند از تهيه.کننده: سهيلي، مدير فيلمبرداري: حسين ملکي، صدابردار: جهانگير ميرشکاري، طراح صحنه و لباس: عباس بلوندي، طراح گريم: بابک شعاعي، مدير توليد: ميترا احمدي، عکاس: حسن شجاعي، برنامه.ريز: کامبيز دارابي و سرمايه.گذاران: سهيلي و محمد نجيبي.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 201]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن