تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805547410




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سنين طلايي زير 5 سالگي بهترين زمان براي پيشگيري از تنبلي چشم است


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: سنين طلايي زير 5 سالگي بهترين زمان براي پيشگيري از تنبلي چشم است
اين روزها اگر كمي دقت كرده باشيد روي در و ديوار شهر و مكان هاي پر رفت و آمد شاهد وجود پوسترهاي اطلاع رساني، بنر و پارچه نوشته هايي هستيم كه از اجراي برنامه سراسري پيشگيري از تنبلي چشم خبر مي دهند.

اين طرح در حال حاضر توسط بهزيستي و با همكاري سازمان آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشكي از اول آبان ماه در مهدهاي كودك خصوصي و دولتي، خانه هاي بهداشت شهري و روستايي شروع و با دقت و به طور گسترده در حال اجراست و تا پايان همين ماه هم به اتمام مي رسد.

به گفته كارشناس مسئول برنامه پيشگيري از تنبلي چشم سازمان بهزيستي در اين برنامه بينايي 33 هزار كودك 3 تا 6 سال در 518 پايگاه توسط 773 مربي انجام مي شود.

عاطفه افشاري در خصوص اهميت پيشگيري از تنبلي چشم به خبرنگار ما گفت: آمبليوپي يا تنبلي چشم يكي از علل شايع كم بينايي و نابينايي يك چشمي و يا گاهي دو چشمي است كه در بسياري از موارد قابل پيشگيري است.

وي ادامه داد: تنبلي چشم يك اختلال اكتسابي بينايي يك طرفه و گاه دو طرفه اي است كه پس از رفع هر گونه عيب انكساري و يا ضايعه ارگانيك در چشم برطرف نشده و كماكان ادامه مي يابد، لذا فرد مبتلا ديد طبيعي ندارد.

وي با بيان اين كه طبق آمار سازمان بهداشت جهاني (WHO) در حال حاضر 45 ميليون نفر نابينا در دنيا وجود دارد و هر ساله يك تا دو ميليون نفر به اين آمار افزوده مي شود اضافه كرد: از هر 5 كودك در دنيا يك كودك نابينا مي شوند و بدون مداخله جدي آمار اين افراد تا سال 2020 به 75 ميليون نفر افزايش مي يابد و به طور متوسط 5/2 تا 3 درصد مردم جهان آمبليوپي هستند كه با اقدامات پيشگيرانه و درمان به موقع مي توان از دو سوم نابينايي ها پيشگيري كرد.

وي گفت: عمده تكامل مركز بينايي در 5 سال اول زندگي صورت مي گيرد كه به دوره بحراني معروف است. نتيجه تكامل دستگاه بينايي در اين دوران ديد واضح و كامل است و هر گونه عيب و نقصي كه در طي اين دوره در مسير بينايي وجود داشته باشد باعث توقف تكامل دستگاه بينايي شده و در نهايت منجر به كاهش ميزان بينايي كودك مي شود.

وي با اشاره به اين كه ممكن است چشمان بعضي از كودكان با آن كه سالم و طبيعي به نظر مي رسند از ديد كافي برخوردار نباشند خاطر نشان كرد: براي پيشگيري و تشخيص زود هنگام آمبليوپي سنين طلايي زير 5 سالگي است و اگر مشكل بينايي كودك قبل از 5 سالگي تشخيص داده شود با درمان به موقع مي توان بينايي كامل را به چشم كودك بازگرداند، البته تا 12 سالگي درمان، امكان پذير است اما ديرتر به نتيجه مي رسد و تاثير زيادي بر بينايي نخواهد داشت.وي اضافه كرد: روش هاي درماني مختلفي براي درمان تنبلي چشم وجود دارد كه مهم ترين آن ها عبارتند از بستن چشم سالم، استفاده از عينك، انجام جراحي و تمرينات چشمي.

افشاري تصريح كرد: بهترين راه درمان تنبلي چشم، بستن چشم سالم است، تا چشم تنبل فعال شود و با تمرين ديدن، تنبلي آن برطرف مي شود.

وي با بيان اين كه دوره زماني بستن چشم در كودكان نسبتا طولاني و متفاوت است افزود: اين دوره از چند هفته تا چند ماه مي باشد كه توسط متخصص تعيين مي شود.

به گفته وي گاهي اوقات براي كمك به درمان از عينك براي درمان عيوب انكساري چشم استفاده مي شود، اگر تنبلي چشم بر اثر بيماري هاي مادرزادي مانند پايين افتادگي پلك يا ساير عيوب ساختماني ايجاد شده باشد، بهترين درمان عمل جراحي است و در مورد آب مرواريد مادرزادي اگر عمل جراحي پس از تولد تا سه ماهگي هر چه سريع تر صورت بگيرد نتيجه بهتري خواهد داشت، اما پس از سه ماهگي نتيجه جراحي چندان رضايت بخش نخواهد بود.به عقيده وي انجام تمرينات چشمي مانند نقاشي كردن، بازي خط و نقطه، استفاده از بازي هاي كامپيوتري، كتاب خواندن پرتاب توپ به سوي هدف تعيين شده در كنار ساير روش هاي درماني مي تواند در بهبود ديد كودك اثر بگذارد و آن را تسريع كند.

عاطفه افشاري افزود: علاوه بر اين كه عود بيماري تنبلي چشم تا سن 10 سالگي است در اكثر مواقع بدون علامت نيز هست، لذا مراجعه منظم به متخصص و رعايت دقيق دستورات وي تا 10 سالگي ضروري است، بنابراين با توجه به تمام موارد ذكر شده به والدين توصيه مي شود بيماري تنبلي چشم كودك را جدي بگيرند.

افشاري افزايش آگاهي مردم در مورد آمبليوپي، تعيين شيوع اين بيماري و ساير اختلالات بينايي، تشخيص و درمان به موقع آمبليوپي و عوامل ايجاد كننده آن از جمله اهداف و استراتژي هاي اين برنامه در سال 87 مي باشد.

وي افزود: اين برنامه در سه سطح اجرا مي شود، در سطح اول، كودك توسط مربي، معلم يا بهورز در محل مهد، خانه بهداشت يا مدرسه مورد معاينه ديد قرار گرفته، در صورتي كه مشكوك تشخيص داده شود براي معاينات تخصصي تر به سطح دوم برنامه يعني اپتومتريست ارجاع داده مي شود و مورد معاينه قرار مي گيرد.

به گفته وي آن دسته از كودكان بيمار كه نياز به معاينات دقيق تري داشته باشند توسط اپتومتريست به سومين سطح برنامه كه معاينه توسط چشم پزشك است ارجاع داده مي شوند و به اين ترتيب تمام كودكان مشكوك به آمبليوپي و ساير اختلالات بينايي غربال شده و پس از تشخيص قطعي تحت درمان به موقع قرار مي گيرند.

وي خاطر نشان كرد: آن دسته از كودكان مبتلا كه بضاعت كافي براي تامين هزينه هاي درمان را ندارند، از طرف سازمان بهزيستي مورد حمايت قرار مي گيرند.

وي اضافه كرد: به منظور كاهش شيوع و بروز آمبليوپي، معاونت امور فرهنگي و پيشگيري سازمان بهزيستي كشور هر ساله برنامه كشوري غربالگري و تشخيص زودرس آمبليوپي و ساير اختلالات بينايي كودكان 3 تا 6 ساله تحت پوشش مهدها و آمادگي و كودكان 4 تا 6 ساله غير تحت پوشش مهدها و آمادگي ها را از تاريخ يكم تا سي ام آبان ماه به مدت يك ماه در كشور با همكاري وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشكي اجرا مي كند.
 سه شنبه 14 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 203]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن