تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813095933




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير دفاع:غرب نبايد الگوي ما در توسعه علم و فناوري باشدنوآوري دركنار شكوفايي سازنده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: وزير دفاع:غرب نبايد الگوي ما در توسعه علم و فناوري باشدنوآوري دركنار شكوفايي سازنده است


تهران- خبرگزاري كار ايران
وزيردفاع گفت: آمريكا دريافته است كه درصورت رشد بصيرت علمي و دستيابي ايران به عرصه‌هاي كشف نشده ، نگاه جهان به بخش ديگري از جهان معطوف مي شود و اين امر امپراطوري قدرتمند و تك بعدي آنها را با چالش جدي روبرو مي‌‏كند.

سردار سرتيپ مصطفي محمدنجار در دومين جشنواره علوم و تحقيقات و فناوري دفاعي كه صبح امروز آغاز شد، اظهارداشت: دلهره آنها ناشي از ايجاد خودباوري و غرور ملي ناشي از رشد علمي در داخل كشورها و در نتيجه بيداري اسلامي است كه نتيجه آن هم قدرت‌يابي جهان اسلام است كه البته نشانه‌هاي آن امروز پديدار شده است.
نجار اضافه كرد: امروز به نقطه‌اي رسيده‌ايم كه مي‌توان شاهد پيش لرزه‌هاي فروپاشي ليبراليسم و سرمايه‌داري در غرب بود. امروز به اين درك واحد رسيده‌اند كه آمريكا عامل اصلي ناامني در منطقه خاورميانه است و ملت‌ها اين امر را متوجه شده‌اند و به همين دليل است كه هر يك از مسوولان آمريكايي به هر كشوري مي‌روند با اعتراض گسترده روبرو مي‌شوند و تنفر از اين كشور به اوج خود رسيده است و اين يعني انزوا و فروريختن هيمنه و ابهت يك ابرقدرت، اما درمقابل، ايران اسلامي در ميان مردم منطقه عزتمند و افتخارآفرين است و الگويي مثال‌زدني محسوب مي‌شود، به همين دليل هم نبايد الگوي ما در توسعه علم و فناوري لزوما غربي باشد. بنا به تصريح مقام معظم رهبري ما خود مي‌توانيم و بايد پيشرفت را با الگوي اسلامي و ايراني پيدا كنيم و اين براي ما حياتي است.
وي تصريح كرد: الگوهاي غربي شايد موفق بوده اند، اما در شرايط كشور هاي غربي و براي غرب، نه براي ما. ضمن آن كه معتقدم آنها كاملا ناموفق بوده‌اند. درست است آنها امروز به عنوان مالكان علم دنيا امروز مطرح هستند و بشريت را دچار فاجعه كرده‌اند، اما پيشرفت آنها امروز موجب رنج همه دنيا شده است و به جز كشورهاي اندك و انگشت‌شماري در دنيا، ملت هاي ديگر را دچار اسارت، تحقير و استعمار كرده‌اند و جنگها را شعله‌ور كرده ‌اند.
وزير دفاع با اشاره به اينكه درغرب هم اخلاق فاسد و دوري از معنويت، فحشا، فساد و ويراني خانواده‌ها رواج پيدا كرده است؛ افزود: آنها نبايد الگويي براي ما در جهت توسعه علم و فناوري باشند. ما بايد زايش علم را بر اساس مباني نظري و فلسفي اسلام و مباني انسان‌شناختي اسلام و با تكيه بر ذهن خلاق ايراني استوار كنيم و در اين صورت است كه بنا به فرمايش فرماندهي معظم كل قوا اين حركت به صورت انگيزه‌اي عام امري مقدس و يك عبادت تلقي مي‌شود.
نجار ادامه داد: مي‌توان گفت جهان متحول امروز صحنه رقابت شديدي ميان قدرتمندان زورمداري است كه تا كنون بر عرصه علم و فناوري مسلط بوده‌اند و از اين طريق ساير كشورها را به استثمار مي‌كشيدند و كشورهاي مستقلي كه به دنبال هويت ، ارزش‌ها و كسب قدرت مشروع و حفظ استقلال خود هستند. در يك طرف دولت بيگانه از اخلاق و معنويت و بي‌اعتنا به حقوق بين‌الملل مانند آمريكا قرار دارد كه چون به ابزار علم و فناوري مجهز است، به خود حق مي‌دهد تا در سطح بين‌الملل مداخله و زورگويي كند، ولي از سوي ديگر كشورهاي مستقل همچون نظام اسلامي كه به بركت انقلاب نقطه عطفي در حيات مادي و معنوي ايران و جهان بوده است به دنبال احياي هويت علمي و معنوي خود است و اين درست نقطه اختلاف اين دو جريان محسوب مي‌شود.
وي در بخشي از سخنانش به فرازي از فرمايشات مقام معظم رهبري درباره رابطه علم و قدرت اشاره كرد و افزود: توجه و دقت در فرمايشات فرماندهي معظم‌‏كل قوا ضمن اين كه تشويقي بسيار عالي براي تحقيقات نيروهاي مسلح بوده و فرصتي استثنايي براي حل بسياري از مشكلات در پناه رويكرد قوي به تحقيقات نو به وجود آورده است ، حاوي چند نكته بسيار مهم و ارزنده است كه مي‌توان بر اساس آن يكي ديگر از اصول اساسي راهبرد كلان دفاعي جمهوري اسلامي ايران را مشخص كرد.
وزير دفاع با بيان اين كه توليد قدرت در معناي زايش علوم جديد، اقتدارآفرين و ذلت‌سوز است، اظهارداشت: امروز يكي از پايه‌هاي اساسي اقتدار و ايجاد ظرفيت توسعه، كسب توانمندي فناورانه است و از آنجا كه تحقيق و توليد علم به عنوان يكي از اصيل ترين و اساسي‌ترين شيوه‌هاي كسب فناوري مطرح است، مي‌توان نتيجه گرفت موضوع علم و فناوري يكي از تكيه‌گاههاي اصلي قدرت هر دولت در حوزه سياسي ، نظامي، امنيتي ، اقتصادي و فرهنگي محسوب مي‌شود و هر كشوري كه اين اقتدار را به دست آورد مي‌تواند استقلال و امنيت خود را حفظ و آقايي كند، وگرنه بايد ذلت و بردگي را تحمل كند.
نجار با تاكيد بر تلاش استكبار جهاني براي متوقف‌كردن رشد ايران تصريح كرد: استكبار جهاني تمام توانش را پس از انقلاب تا به امروز بر اين امر معطوف داشته تا اين جريان و آثار آن را متوقف سازد و در اين راه از هر نوع ابزاري اعم از جنگ، تحريم و توان سازمان‌هاي بين‌المللي بهره گرفته است، اما در عمل با نتيجه معكوس روبرو شده‌اند؛ به نحوي كه امروز شاهد شكست تابلوي شكست‌ناپذيري ارتش اسرائيل و قدرتمندشدن مقاومت حزب‌الله، مقاومت فلسطين و عراق هستيم و شاهد شكست آمريكا و صهيونيسم در اهداف از پيش تعيين‌شده و سقوط آن چه تحت عنوان زايش خاورميانه جديد از آن ياد مي‌كردند. آنها امروز به نقطه‌اي رسيده‌اند كه همگان اعتراف به قدرت جمهوري اسلامي ايران دارند و نظريه‌پردازان و عقلاي آمريكا پيشنهاد پذيرش ايران جديد و قدرتمند را ارائه مي‌كنند.
وي اضافه كرد: بايد توجه داشت نوآوري نيز نمي‌تواند به تنهايي مثمر آثار مثبت باشد. گاه نوآوري مي‌‏تواند بسيار زيان‌بار و خطرناك باشد، از اين رو مي‌گويند نوآوري مطلق امري مفيد و سازنده نيست بلكه در كنار شكوفايي است كه نوآوري امري پسنديده و مفيد ارزيابي مي‌شود؛ زيرا شكوفايي به معناي آزادسازي و بهره‌گيري از همه سرمايه‌ها، نيروها و توان فردي يا جمعي در راستاي اهدافي از پيش تعيين شده است. به تعبير ديگر تنها آن نوآوري‌اي براي تمدن‌ها و ملت‌ها مفيد و سازنده است كه بر اساس اصول ارزشي و فرهنگي باشد؛ زيرا جوامع بر اساس اين اصول شكل گرفته‌اند كه خاستگاه آنها عقل مستقل، عقلانيت جمعي و اصول ارزشي آن است.
نجار بر ارزشي بودن نوآوري تاكيد كرد و افزود: اگر چنين نباشد نمي‌توان از آن به عنوان نوآوري مثبت ياد كرد. امروز قدرتهاي سلطه‌گر از همين زاويه به انحطاط و كجروي رفته‌اند. آنها از توسعه نامتعارف فناوري‌هاي جديد براي تسليح نظامي بي‌رويه خود استفاده كرده‌اند و از اين طريق به استثمارگري و كسب امتيازهاي اقتصادي و سياسي مي‌پردازند. از ديدگاه علمي خطر هنگامي رخ مي‌نماياند كه به كارگيري نوآوري‌ها بدون توجه به اهداف و آثار آنها به عنوان موضوع اصلي درآيد و به همين دليل است كه مقام معظم رهبري نوآوري و شكوفايي را در كنار هم مطرح و از آن به عنوان الزامات امروز ما ياد مي كنند و با توجه به همين اهميت ، امسال را با نام سال نوآوري و شكوفايي نامگذاري كرده‌اند.
پايان پيام

كد خبر: 455625
 سه شنبه 14 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن