تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تو را سفارش مى‏كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830589290




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امکانات پايتخت نشينان در تهران قديم


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: آب انبارها
در تهران قديم علاوه بر قنوان ، آب انبارهاي متعددي وجود داشت که بناکنندگان آن اکثراٌ مردم خيرانديش و نيکوکار بودند . اين آب انبارها که اغلب گنجايش مقدار زيادي آب را داشت . در موقع خشکسالي و هنگامي که قنوات تهران جوابگوي احتياجات مردم را نمي داد . نقش مهمي را به عهده داشتند و از طرفي ذخيره آب را در اين انبار يک کار مال انديشانه بود که نگراني هاي مردم را در مواقع خشکي و احتياج مرتفع مي ساخت . يکي از مهمترين آب انبارهاي داراخلافه آب انبار سيد اسماعيل بود . اين آب انبار تاريخي کهنسال در زمان حکومت سلجوقيان و سلطنت طغرل اول به وجود آمد ولي بعدها متروک گرديد . آنگاه در دوران صفويه شاه طهماسب اول امر به تعمير آبانبار داد ولي باز هم متروک شد تا اينکه حاج عيسي وزير دستور تجديد بناي آن را داد .

اولين کارخانه برق
اولين کارخانه برق توسط حاج امين الضرب اصفهاني ( مهدوي ) به کار افتاد . حاج امين الضرب که اصفهاني زيرک و تاجر حسابگري بود . قبلاٌ نيز ضرب مسکوکات را به عهده داشت و ضمناٌ آدم سرمايه داري بود . وقتي جز ملتزمين مظفرالدين شاه به روسيه رفت . روزي هنگام قدم زدن در خيابان چشمش به کارخانه برق افتاد که شهر را روشن مي کرد . وي چنان مجذوب روشنايي برق شد که تصميم گرفت او نيز چنين کارخانه اي در دارالخلافه داير نمايد و براي اين منظور ابتدا امتيازش را از مظفرالدين شاه اخذ نمود و سپس کارخانه را رو به راه کرد . کارخانه حاج امين الضرب فقط 400 کيلو وات نيروي برق داشت که مي توانست قسمتي از خيابان هاي دارالخلافه را روشن نمايد .

چراغ گاز
کارخانه کا ابتدا در خيابان چراغ گاز ( چراغ برق ) تأسيس شد و کار خود را شروع کرد . طرز کار اين کارخانه چنين بود که ديگ هاي در داري تعبيه کرده بودند که درهايشان با پيچ و مهره هايي بسته مي شد در آن کار گذاشته بودند و از آن کار گذاشته بودند و از آن لوله هايي به اطراف کشيده بودند که اين لوله عمده اش به خيابان ناصريه و در اندرون مي آمد . هنگام غروب شيرهاي ديگ باز مي شد و گاز کاربيت در لوله جريان پيدا مي کرد و در همين وقت عده اي چراغچي با ميله هاي بلند مشتعل ، فانوس هاي مخصوص گازي را که به ديوار نصب شده بود روشن يا خاموش مي کردند .

روشنايي پيه سوز و فانوس
قبل از اينکه در خيابان هاي تهران چراغ هاي گازي و بعدها برقي به کار افتد . اکثر معابر و گذرگاه ها و مخصوصاٌ محلات بازار ، شب ها به وسيله فانوس هاي فتيله اي و پيه سوز و غيره روشن مي شد . پيه سوزها با روغن پيه افروخته مي گشت و فانوس ها را با نفت پر و روشن مي ساختند . اين چراغ ها ، فانوس ها و پيه سوزها را در فاصله هاي معين بر فراز ديوار نصب مي کردند و هر محله اي براي اين چراغ ها يک متصدي داشت که شب ها آنها را روشن کرده و صبح ها خاموش مي کردند .
فانوس ها تحت کنترل شخصي به نام حسين خان چراغچي بود که سر دسته چراغچيان به شمار مي رفت و آنها را استخدام مي کرد .

سقاخانه
در تهران قديم سقاخانه ها را بيشتر به دليل مذهبي و ثواب آن مي ساختند و بناي آن چنين بود که در يک دکان نيم يابي يا ظروف سنگي بزرگي قرار مي دادند و در اطراف آن جامها و يا پياله هايي که معمولاٌ بسته به زنجير بود مي نهادند و اين کارها بيشتر در ايام عزاداري و يا روضه خواني سيدالشهداء و با شهيدان دشت کربلا انجام مي شد . در شب هنگام براي اينکه چشم تشنه لبان بهتر ببيند در محفظه هايي در کنار محل آب شمع هايي روشن مي کردند و بعد از مدتي اين کار مقدمه اي شد براي کساني که نذر و نيازي داشتند . آنها هر شب جمعه شمع هايي را در سقاخانه هاي تهران قديم نصب و روشن مي ساختند . در بعضي از سقاخانه ها که کار و وضعشان مفصل تر بود تعدادي شمايل مقدسين مثل حضرت عباس و حضرت علي اکبر را به ديوار مي آويختند و معمولاٌ هر سقاخانه اي براي خود يک متولي و کارگردان داشت معروفترين سقاخانه ها عبارت بودند از :
سقاخانه نوروز خان ، سقاخانه مرحوم آشيخ هادي نجم آبادي ، سقاخانه آيينه .
سقاخانه نوروزخان معروف ترين و مفصل ترين سقاخانه هاي تهران قديم بود ولي سقاخانه شيخ هادي معروفيتش به علت کشته شدن ماژورايميري ، مأمور کشور آمريکا بود که هنگام عکسبرداري از چگونگي استفاده از سقاخانه و طريقه روشن کردن شمع و بعضي نذر و نيازها به تحريک جمعي از ماجراجويان مرموز که در وراي آن سياست خاصي پنهان بود . مورد ضرب و شتم قرار گرفته و هنگام فرار از پناه بردن به کميسري به قتل رسيد

مشک سقاها
در آن زمان يک قسمت از خانه ها و محلات تهران به وسيله آب مشک سقاها مشروب مي گرديد و اين سقاها که هر کدام خيک و يا مشک بزرگي بر دوش افکنده بودند . از قنوات موجود در تهران آنها را پر کرده و به خانه ها مي بردند و تدريجاٌ که تغييراتي در نحوه آب رساني پديدار شد . اين کار به وسيله شبکه هاي آبي صورت مي گرفت که توسط چارپاياني مثل اسب و الاع کشيده مي شد . اما در کنار اينگونه آب رساني ها ، در بيشتر خانه ها آب انبارهاي کوچک و بزرگي نيز مي ساختند و آنها را اواخر شب که احتمالاٌ آب نهرها و جوي ها کمتر آلوده بود ، پر مي کردند . بيشتر اين آب ها از نهر کرج مي آمد و ميراب هاي بلديه ( شهرداري ) که مأمور رساندن و به جريان انداختن و تقسيم عادلانه آب در جويهاي محلات بودند . از آنجايي که اين افراد سر رشته کاري مهم را در دست داشتند در واقع نفوذ و قدرت زيادي داشتند و گاهي اتفاق مي افتاد همين ميراب هاي کذايي وقتي از ساکنان خانه اي دلخوري پيدا مي کردند . به انواع بهانه هاي مختلف مانع جريان آب به خانه هاي مورد نظر مي شدند و گاه هم يک کوچه با يک محله بر سر حق تقدم آب و يا تأخير در استفاده از آب ، نزاع ها و مناقشات خوئيني راه مي انداختند

13ارديبهشت

آب انبارها
در تهران قديم علاوه بر قنوان ، آب انبارهاي متعددي وجود داشت که بناکنندگان آن اکثراٌ مردم خيرانديش و نيکوکار بودند . اين آب انبارها که اغلب گنجايش مقدار زيادي آب را داشت . در موقع خشکسالي و هنگامي که قنوات تهران جوابگوي احتياجات مردم را نمي داد . نقش مهمي را به عهده داشتند و از طرفي ذخيره آب را در اين انبار يک کار مال انديشانه بود که نگراني هاي مردم را در مواقع خشکي و احتياج مرتفع مي ساخت . يکي از مهمترين آب انبارهاي داراخلافه آب انبار سيد اسماعيل بود . اين آب انبار تاريخي کهنسال در زمان حکومت سلجوقيان و سلطنت طغرل اول به وجود آمد ولي بعدها متروک گرديد . آنگاه در دوران صفويه شاه طهماسب اول امر به تعمير آبانبار داد ولي باز هم متروک شد تا اينکه حاج عيسي وزير دستور تجديد بناي آن را داد .

اولين کارخانه برق
اولين کارخانه برق توسط حاج امين الضرب اصفهاني ( مهدوي ) به کار افتاد . حاج امين الضرب که اصفهاني زيرک و تاجر حسابگري بود . قبلاٌ نيز ضرب مسکوکات را به عهده داشت و ضمناٌ آدم سرمايه داري بود . وقتي جز ملتزمين مظفرالدين شاه به روسيه رفت . روزي هنگام قدم زدن در خيابان چشمش به کارخانه برق افتاد که شهر را روشن مي کرد . وي چنان مجذوب روشنايي برق شد که تصميم گرفت او نيز چنين کارخانه اي در دارالخلافه داير نمايد و براي اين منظور ابتدا امتيازش را از مظفرالدين شاه اخذ نمود و سپس کارخانه را رو به راه کرد . کارخانه حاج امين الضرب فقط 400 کيلو وات نيروي برق داشت که مي توانست قسمتي از خيابان هاي دارالخلافه را روشن نمايد .

چراغ گاز
کارخانه کا ابتدا در خيابان چراغ گاز ( چراغ برق ) تأسيس شد و کار خود را شروع کرد . طرز کار اين کارخانه چنين بود که ديگ هاي در داري تعبيه کرده بودند که درهايشان با پيچ و مهره هايي بسته مي شد در آن کار گذاشته بودند و از آن کار گذاشته بودند و از آن لوله هايي به اطراف کشيده بودند که اين لوله عمده اش به خيابان ناصريه و در اندرون مي آمد . هنگام غروب شيرهاي ديگ باز مي شد و گاز کاربيت در لوله جريان پيدا مي کرد و در همين وقت عده اي چراغچي با ميله هاي بلند مشتعل ، فانوس هاي مخصوص گازي را که به ديوار نصب شده بود روشن يا خاموش مي کردند .

روشنايي پيه سوز و فانوس
قبل از اينکه در خيابان هاي تهران چراغ هاي گازي و بعدها برقي به کار افتد . اکثر معابر و گذرگاه ها و مخصوصاٌ محلات بازار ، شب ها به وسيله فانوس هاي فتيله اي و پيه سوز و غيره روشن مي شد . پيه سوزها با روغن پيه افروخته مي گشت و فانوس ها را با نفت پر و روشن مي ساختند . اين چراغ ها ، فانوس ها و پيه سوزها را در فاصله هاي معين بر فراز ديوار نصب مي کردند و هر محله اي براي اين چراغ ها يک متصدي داشت که شب ها آنها را روشن کرده و صبح ها خاموش مي کردند .
فانوس ها تحت کنترل شخصي به نام حسين خان چراغچي بود که سر دسته چراغچيان به شمار مي رفت و آنها را استخدام مي کرد .

سقاخانه
در تهران قديم سقاخانه ها را بيشتر به دليل مذهبي و ثواب آن مي ساختند و بناي آن چنين بود که در يک دکان نيم يابي يا ظروف سنگي بزرگي قرار مي دادند و در اطراف آن جامها و يا پياله هايي که معمولاٌ بسته به زنجير بود مي نهادند و اين کارها بيشتر در ايام عزاداري و يا روضه خواني سيدالشهداء و با شهيدان دشت کربلا انجام مي شد . در شب هنگام براي اينکه چشم تشنه لبان بهتر ببيند در محفظه هايي در کنار محل آب شمع هايي روشن مي کردند و بعد از مدتي اين کار مقدمه اي شد براي کساني که نذر و نيازي داشتند . آنها هر شب جمعه شمع هايي را در سقاخانه هاي تهران قديم نصب و روشن مي ساختند . در بعضي از سقاخانه ها که کار و وضعشان مفصل تر بود تعدادي شمايل مقدسين مثل حضرت عباس و حضرت علي اکبر را به ديوار مي آويختند و معمولاٌ هر سقاخانه اي براي خود يک متولي و کارگردان داشت معروفترين سقاخانه ها عبارت بودند از :
سقاخانه نوروز خان ، سقاخانه مرحوم آشيخ هادي نجم آبادي ، سقاخانه آيينه .
سقاخانه نوروزخان معروف ترين و مفصل ترين سقاخانه هاي تهران قديم بود ولي سقاخانه شيخ هادي معروفيتش به علت کشته شدن ماژورايميري ، مأمور کشور آمريکا بود که هنگام عکسبرداري از چگونگي استفاده از سقاخانه و طريقه روشن کردن شمع و بعضي نذر و نيازها به تحريک جمعي از ماجراجويان مرموز که در وراي آن سياست خاصي پنهان بود . مورد ضرب و شتم قرار گرفته و هنگام فرار از پناه بردن به کميسري به قتل رسيد

مشک سقاها
در آن زمان يک قسمت از خانه ها و محلات تهران به وسيله آب مشک سقاها مشروب مي گرديد و اين سقاها که هر کدام خيک و يا مشک بزرگي بر دوش افکنده بودند . از قنوات موجود در تهران آنها را پر کرده و به خانه ها مي بردند و تدريجاٌ که تغييراتي در نحوه آب رساني پديدار شد . اين کار به وسيله شبکه هاي آبي صورت مي گرفت که توسط چارپاياني مثل اسب و الاع کشيده مي شد . اما در کنار اينگونه آب رساني ها ، در بيشتر خانه ها آب انبارهاي کوچک و بزرگي نيز مي ساختند و آنها را اواخر شب که احتمالاٌ آب نهرها و جوي ها کمتر آلوده بود ، پر مي کردند . بيشتر اين آب ها از نهر کرج مي آمد و ميراب هاي بلديه ( شهرداري ) که مأمور رساندن و به جريان انداختن و تقسيم عادلانه آب در جويهاي محلات بودند . از آنجايي که اين افراد سر رشته کاري مهم را در دست داشتند در واقع نفوذ و قدرت زيادي داشتند و گاهي اتفاق مي افتاد همين ميراب هاي کذايي وقتي از ساکنان خانه اي دلخوري پيدا مي کردند . به انواع بهانه هاي مختلف مانع جريان آب به خانه هاي مورد نظر مي شدند و گاه هم يک کوچه با يک محله بر سر حق تقدم آب و يا تأخير در استفاده از آب ، نزاع ها و مناقشات خوئيني راه مي انداختند






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن