تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815222735




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير ارشاد: بايد با شتاب بيش‌تر به سمت فناوري ديجيتال برويم


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: وزير ارشاد: بايد با شتاب بيش‌تر به سمت فناوري ديجيتال برويم
مراسم اختتاميه‌ي دومين نمايشگاه ملي رسانه‌هاي ديجيتال شب گذشته با حضور معاون اول رييس جمهور و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و با تقدير از برترين‌ها برگزار شد.


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرد: در بخش علم و فناوري در حوزه‌ صنعت كه به نظر مي‌رسد فاصله‌ معناداري ميان ما و ديگران وجود دارد، نشان داده‌ايم وقتي اراده‌ يك ملت شتابان به سمت يك عرصه مي‌رود مي‌تواند جبران مافات كند و در ميان نام‌آوران جهان نام خود را نيز ثبت كند.
مراسم اختتاميه‌ي دومين نمايشگاه ملي رسانه‌هاي ديجيتال شب گذشته با حضور معاون اول رييس جمهور و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و با تقدير از برترين‌ها برگزار شد. محمدحسين صفارهرندي در اين مراسم اظهار كرد: آنچه كه اين جمع و بازديدكنندگان از نمايشگاه و همينطور ذهن دست‌اندركاران فرهنگي كشور را متوجه خود كرده اين است كه بايد با شتاب بيش‌تر به سمت فناوري ديجيتال برويم و در اين عرصه بيش‌ترين بهره را از اين توجه نيز داشته باشيم.
وي افزود: همانطور كه در افتتاحيه درباره چگونگي استفاده از تكنولوژي ديجيتال اشاراتي داشتم، امروز نيز مي‌خواهم از زاويه ديگري به آن بپردازم و آن بحث خبث باطني تكنولوژي به عقيده‌ برخي‌هاست. او ادامه داد: گرچه در ظاهر اين بحث كمي غريب به نظر مي‌رسد اما برخي اهل نظر به آن اعتقاد دارند كه تكنولوژي در ذات خود پليدي داشته و مصيبت‌هايي كه امروز به بشر مي‌رسد از ناحيه همين ورود به زندگي مدرن است. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين كه البته من طرفدار نظريه نيستم تصريح كرد: معتقدم تكنولوژي مانند ابزار و تيغي است كه در دست يك جراح ماهر معجزه مي‌كند و در دست يك زنگي مست فاجعه به بار مي‌آورد و به نظرم همين مثال جوابگوي بسياري از شبهه‌هاست.
وي خاطر نشان كرد: اما گاهي به واسطه‌ غلبه‌ جريان مفسده‌جو در ساحت فناوري‌هاي نوين، انسان شايد به اين باور برسد كه نكند ما اشتباه مي‌كنيم و بي‌محابا تكنولوژي را رها كند؛ درست مانند نظري كه برخي متفكران صاحب‌ نام درباره‌ي سينما دارند و معتقدند اگر سينما در اوج خود ظاهر شود منطبق با آيين و فرهنگ مقبول ما نخواهد بود و شواهدي را نيز در اين باره عرضه مي‌كنند. او اضافه كرد: در آنجا نيز گفتم گرچه به مطلق سينما به حالت تقدس نگاه نمي‌كنم ولي معتقدم سينما در درون خود مايه‌هاي شر و خير را با هم دارد و مهم نيت‌هايي است كه براساس آن به سمت سينما مي‌رويم، چراكه به وسيله‌ اين نيت‌هاست كه مي‌توانيم سينما را در اختيار آرمان‌ها و ايدئولوژي‌هاي خود در آورده و از آن بهره‌ مناسب ببريم.
صفارهرندي با تاكيد بر اين كه درباره‌ فناوري اطلاعات نيز همين مساله‌ قابل بيان است افزود: اگر فناوري سينما با تاخير بسيار و با فاصله‌اي غير قابل پركردن ميان ما و صاحبان اصلي اين فناوري به دست ما رسيده است و ما همواره اين فاصله را احساس مي‌كنيم اما فناوري‌هاي نوين از جمله تكنولوژي‌هاي ديجيتال، وب‌سايت‌ها، وبلاگ‌ها، وبلاگ‌نويسي و غيره با سرعت وارد كشور ما شده است و فاصله عميقي در اين ميان احساس نمي‌شود. به گفته‌ وي در اين عرصه ابزارهاي فراواني در اختيار داريم و نبايد از اين تكنولوژي بترسيم زيرا آنچه حرف اول و آخر را در اين حوزه مي‌زند ابزار و تكنولوژي نيست بلكه پيام است و ما دارندگان غني اين پيام بوده و در توليد پيام به هيچ وجه احساس كمبودي نسبت به ديگران نمي‌كنيم.
او تصريح كرد: يك نكته‌ي بسيار اساسي در اين عرصه اين است كه نقش‌آفرين بزرگ در فناوري‌هاي نوين و ديجيتال جوانان و حتي نوجوانان و كودكان هستند. بارها شنيده شده است قوي‌ترين هكرهاي جهان از ميان همين گروه‌هاي سني هستند به طوري كه سال گذشته هنرمندي يك نوجوان 13 ساله باعث شد با ورود به شبكه‌ سري پنتاگون بتواند بخش قابل توجهي از شبكه‌هاي فناوري ديجتيال بزرگ‌ترين قدرت فني، اقتصادي و نظامي عالم را هك كند و اخلالي در اين شبكه به وجود آورد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: براي ورود به اين عرصه مقدورات ابتدايي لازم است كه البته ما به آن‌ها محتاج نيستيم. گرچه ورود علمي به اين حوزه را انكار نمي‌كنم اما به لحاظ تبحر و شايستگي‌هاي كاري در حوزه فناوري اطلاعات بچه‌هاي ايراني چيزي از بقيه كم ندارند و اين امكان ابتدايي را به خوبي در اختيار دارند. او ادامه داد:همان طور كه گفتم يك امتياز ما نسبت به ديگران همان بحث پيام است چرا كه توليد انديشه و فرهنگ در جامعه ما بسيار بيش‌تر از جوامع صاحب اصلي تكنولوژي است.
وي اضافه كرد: ما با ابتدايي‌ترين ابزارها در اين راه توانستيم پيام خود را در گستره‌ وسيعي در عالم منتشر كنيم و در مقايسه با سايران نيز مي‌بينيم پيام ما تاثيرگذاري بيش‌تري داشته كه اين امر به دليل قوت و غناي پيام ما بوده است نه فناوري‌هايمان. به گفته‌ صفارهرندي اگر در همين نقطه توقف كنيم مي‌بينيم قضاوتي كه درباره‌ي رسانه‌هاي ديجيتال وجود داشته و آن‌ها را جهنمي مي‌داند گزاره‌ غلطي است چرا كه اين ابزار و تكنولوژي نيز مي‌تواند در خدمت انديشه‌هاي والاي بشري و الهي بوده و به گسترش معنويت، توسعه انديشه صلح‌آميز، پيوند دادن دل‌هاي پراكنده به هم، تقبيح شر در دنيا و بازگشت دوباره‌ ملت‌هاي جوامع مختلف به خود كمك كند.
او تصريح كرد: اگر اين فناوري در اختيار ما نبود پيام ما در گستره‌ كنوني به اقصي ‌نقاط دنيا نمي‌رسيد؛ به عقيده‌ من كساني كه تا به حال با احتياط به سراغ حمايت از تكنولوژي‌هاي ديجيتال مي‌رفتند اكنون باور كردند فرصت را نبايد از دست داد و به هر ميزان كه ممكن است بايد در اين راه قدم گذاشت. وزير ارشاد ادامه داد: البته پيوست امنيتي به معناي مطلق آن يعني آرامش خانواده‌ها و اعضاي خانواده نيز بايد در كنار استفاده از اين تكنولوژي ديده شود تا زندگي‌مان زيباتر شود. در اين راستا از تمامي صاحبنظران، پيشگامان و كساني كه بيش‌ترين سرمايه‌گذاري را در اين عرصه داشتند تقاضا دارم اكنون كه چنين نگاه مهرباني نسبت به اين حوزه در ميان اقشار مردم ايجاد شده، آن را مغتنم شمرده و از اين فرصت استفاده كنند و كار را در يك محيط سالم پيش ببرند.
وي افزود: خدا را شكر مي‌كنم نمايشگاهي با وسعت نمايشگاه امسال را كه بدون ترديد براي بسياري غيرقابل باور بود به فاصله‌ي دو سال از شكل‌گيري اين كار به ملت تقديم شد، ضمن اينكه در 11 روز برگزاري اين نمايشگاه هيچ امر ناروا و مشكلي نيز به وجود نيامده و در همان محيطي كه به نظر مي‌رسد پرتنش، پهياهو، آزاردهنده و نگران كننده است نمايشگاهي با اين عظمت و گستردگي برگزار شد و تمام كساني كه در حوزه‌هاي مختلف مسوولان، خانواده‌ها، دانشجويان، دانش‌آموزان و غيره از آن بازديد داشتند زبان به تحسين گشودند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: معناي روشن اين اتفاق اين است كه ما بايد هر روز بيش از گذشته نسبت خود را با اين فن‌آوري گسترش داده و بيم و هراسي براي ورود به اين عرصه به دل‌ها راه ندهيم كه خدا را شكر حمايت‌هاي دولت، رييس جمهور، مجلس و ساير دستگاه‌ها نيز نويد بخش اين امر است كه پس از اين شاهد پشتوانه‌هاي قوي‌تري براي ورود به اين عرصه خواهيم بود.
 يکشنبه 12 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن