واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: توضیحات طراح پوستر «سینماحقیقت» درباره رابطه سنگ--ها با سینماوحقیقت طراح پوستر جشنواره «سینماحقیقت» گفت: در كارهایم به دنبال ارائه پیام مستقیم نیستم وگرنه به جای این پوستر، می--توانستم تصویر دوربین فیلمبرداری و حلقه نگاتیو بگذارم.
منبع: انجمن گرافیکسولوژی http://forum.grafixology.ir//showthread.php?t=449
«سیامك فیلی--زاده» طراح پوستر دومین جشنواره سینما حقیقت اظهار داشت: به نظرم پوستر جشنواره «سینما حقیقت» پوستر ساده--ای است كه پیرو كارهای قبلی من، به دنبال انتقال مستقیم مفاهیم نیست و به صورت غیرمستقیم آنها را بیان می--كند.
فیلی--زاده كه ۵ سال پوستر جشنواره فیلم فجر را طراحی كرده است، به فارس گفت: در طراحی این پوستر، هر فیلم مستند را یك سنگ در نظر گرفته--ام كه سنگ--ها در كنار یكدیگر نمادی از جشنواره «سینما حقیقت» هستند و چیدمانی در آنها اتفاق نیافتاده و دقیقا از جایی كه این سنگ--ها عرضه می--شد، با چیدمانی غیرمنظم عكاسی كردم.
وی افزود: هر فیلم مستندی كه ساخته می--شود، چون به واقعیت تعلق دارد، در این پوستر یك سنگ محسوب می--شود اما چون از ذهن مستند--ساز عبور می--كند، تراش می--خورد، در این پوستر نیز به جای این كه سنگ--های طبیعی نشان داده شود، سنگ--های تراش خورده كه ناشی از واقعیت هستند به تصویر كشیده شده است.
فیلی زاده با بیان این مطلب كه هیچ وقت در پی تكرار المان--های گذشته در طراحی پوسترهای سینمایی نبوده است، گفت: در كارهای قبلی--ام نیز هرگز به سمت المان--هایی مثل دوربین فیلمبرداری یا حلقه فیلم نرفتم، هر چند به--راحتی این كار امكان--پذیر بود و مخاطب هم آن را درك می--كرد. پوسترهای من همیشه به صورت غیرمستقیم عمل می--كنند و سراغ المانهای آشكار نمی--رود.
وی ادامه داد: پوستر جشنواره--های فیلم و مستند به دلیل عدم فضایی تبلیغاتی و نداشتن عمومیت مخاطب، نیازمند تامل و مكث مخاطب است. مخاطبی كه سوار ماشین است الزاما نباید درك كاملی از این پوسترها داشته باشد اما چون این پوسترها در محافل جشنواره--ای نصب می--شوند، در لحظه نخست باعث مكث مخاطب می--شوند.
وی ادامه داد: مهم همان لحظه اولی است كه مخاطب نسبت به آن مكث می--كند هرچند ممكن است زبان آن برایش گنگ باشد ولی او را به فكر وادار می--كند تا برداشت خودش را داشته باشد و به نظر من این پوسترها اساسا در ذهن ماندگار--تر هستند.
فیلی زاده به فارس گفت: در مرحله اول جلب نظر كاركرد بسیار مهمی در این پوسترها دارد و سپس انتقال پیام. متاسفانه چون این پوسترها اغلب شكل انجام وظیفه برای تزئین جشنواره را به خود می--گیرند، به این توجه نمی--شود كه باید مفاهیم عمیق--تری را به مخاطب منتقل كنند. حال این كه چقدر این پوستر خوب یا بد بوده است را نمی--دانم اما فكر می--كنم مخاطب خود را به فكر وادار خواهد كرد.
وی در انتهای سخنانش درباره پیشنهاد طراحی پوستر جشنواره فیلم فجر امسال گفت: امسال پیشنهاد طراحی پوستر جشنواره فیلم فجر را داشتم اما چون زمان كافی برای انجام آن نداشتم و با توجه به استمرار این طراحی--ها، ایده جذاب و خاصی هم در این مورد نداشتم، آن را نپذیرفتم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 402]