تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى‏دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1850144364




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ابلیس


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: ابلیس نام موجودی است که از فرمان خداوند سر باز زد و از درگاه خداوند رانده شد.
«ابلیس» واژه ای غیر عربی است ولی بعضی زبان شناسان گفته اند ریشه اش عربی است و از «أبلس» عربی گرفته شده است. نام اصلی ابلیس « الحارث» و کنیه اش «بومره» است.
بنا بر روایات، او در اصل از طائفه جن بود ولی در زمره فرشتگان می زیست، و در ماجرای سجده فرشتگان بر آدم، از دستور خدا سرپیچی کرد و کافر شد و از رحمت پروردگار نومید گشت.
از این روست که ابلیس، آدم را دلیل خواری و طردشدنش از بارگاه الهی می داند و در صدد انتقام از او و اولادش بر آمده. او برای این کار از خداوند مهلت خواسته و خداوند تا روز قیامت به او مهلت داده است. ابلیس نیز سوگند خورده است که آدم و فرزندانش را بفریبد.
لفظ «ابليس‏» يازده بار در قرآن مجيد آمده و عجيب اين است كه درست به همين تعداد هم لفظ «استعاذه‏» (پناه بردن به خدا از او) در قرآن ذكر شده است.

ريشه و مفهوم واژه ابليس
در كتاب «مفردات راغب‏» پيرامون اين لفظ چنين آمده:
«بلس، الابلاس: الحزن المعترض من شدة الباس يقال ابلس، و منه اشتق ابليس...» (1).
«بلس: مايوس و غمناك شد. الابلاس: حزن و اندوهى كه از شدت ياس و نوميدى شكايت كند. كه به او «ابلس‏» گفته مى‏شود. و ابليس از آن مشتق شده است.
مراد از اين كلمه در قرآن مجيد، موجودى است زنده، با شعور، مكلف، نامرئى، فريبكار و... كه از امر خداوند سرپيچيد و به آدم سجده نكرد، در نتيجه رانده شد و مستحق عذاب و لعن گرديد. او در قرآن غالبا به نام شيطان خوانده شده است، اما اين كه آيا اين كلمه علم شخص و نام مخصوص اوست و يا صفت است و به واسطه ياس از رحمت‏خدا به او ابليس گفته شده؟ محل بحث است.
مى‏توان احتمال دوم را ترجيح داد؛ زيرا همان‏طور كه از مفردات راغب نقل شد، ريشه ابليس از «بلس‏» است‏به معنى «مايوس شد» چنانكه در قرآن مجيد درباره گنهكاران آمده است: «يوم تقوم الساعة يبلس المجرمون‏» (2). «روزى كه قيامت‏برپا شود گنهكاران مايوس شوند».
در تفسير مجمع‏البيان آمده است: ابليس نام غير عربى است و گروهى گفته‏اند كه عربى است و از ابلاس مشتق است و در كتاب صحاح و قاموس، آن را عربى و از ابلاس گرفته است و در قاموس، عجمى بودن آن نيز محتمل شمرده شده است اگر - چنانكه نقل شده - ثابت‏شود كه اسم اصلى او «عزازيل‏» و كلمه ابليس عربى است، صفت‏بودن آن بهتر به نظر مى‏رسد، در كتاب «تفسير صافى‏» از حضرت رضا عليه السلام نقل شده كه نام او «حارث‏» بوده است، ابليس ناميده شد زيرا كه از رحمت‏خدا مايوس گرديد (3).

آيا ابليس از فرشتگان بود؟
در قرآن به صراحت ذكر شده كه او از جن بوده آنجا كه مى‏فرمايد:
«و اذ قلنا للملائكة اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابليس كان من الجن ففسق عن امر ربه...» (4).
«چون به فرشتگان گفتيم آدم را سجده كنيد، همه سجده كردند مگر ابليس كه از جنيان بود و از فرمان پروردگارش بيرون شد...».

رانده شدن ابليس از درگاه الهى
ابليس كه به فرموده مولا على عليه السلام، خدا را شش هزار سال عبادت كرد و باز بنا به گفته خود امام: «لا يدرى امن سنى الدنيا ام من سنى الآخرة‏» (5). «معلوم نيست آيا از سالهاى دنيا بوده يا از سالهاى آخرت كه هر روز آن معادل پنجاه هزار سال دنيا است‏». چرا از درگاه خداوند رانده شد؟
پاسخش را نيز خود امام مى‏فرمايند: «عن كبر ساعة واحدة‏» «به جهت كبر و سركشى يك ساعت‏» (6).
قرآن هم اين موضوع را چنين بيان مى‏فرمايد:
«... قال انا خير منه خلقتنى من نار و خلقته من طين‏» (7).
«ابليس‏» گفت: من از او (آدم) بهترم، مرا از آتش آفريدى و او را از گل‏».

روش ابليس در فريب بندگان خدا و راه مقابله با او
پس از آن كه ابليس از بهشت رانده شد، به خدا عرض كرد:
«... فبعزتك لاغوينهم اجمعين× الا عبادك منهم المخلصين‏» (8).
«به عزتت‏سوگند كه همه بندگانت را گمراه مى‏كنم مگر آن بندگان مخلص تو».
طبق اين آيه، خداوند از قول ابليس مى‏فرمايد كه همه بندگان در معرض اغواى شيطان هستند مگر بندگان با اخلاص.
در سوره حشر، خداوند روش ابليس در گمراه كردن بندگان را اين‏گونه بيان مى‏فرمايد:
«كمثل الشيطان اذ قال للانسان اكفر فلما كفر قال انى برى‏ء منك انى اخاف الله رب العالمين‏» (9).
«همانند شيطان (10) كه به انسان گفت كافر شو، چون كافر شد، گفت: من از تو بيزارم، من از خدا، آن پروردگار جهانيان مى‏ترسم‏».
يعنى شيطان، خوب كه انسان را فريب داد و او را به كفر واداشت، از او بيزارى مى‏جويد.
باز در جاى ديگر خداوند مى‏فرمايد كه تسلط شيطان تنها بر آنهاست كه او را دوست دارند و كسانى كه بر خداى عالميان شرك بورزند:
«انما سلطانه على الذين يتولونه و الذين هم به مشركون‏» (11).
«اگر آدمى از ياد خدا سربتابد، خداوند شيطانى را بر او مى‏گمارد كه همواره با اوست و قرين و همنشين با او مى‏گردد».
«و من يعش عن ذكر الرحمن نقيض له شيطانا فهو له قرين‏» (12).
«و هركس از ياد خدا روى‏گردان شود، شيطان را به سراغ او مى‏فرستيم پس همواره قرين اوست‏».
چرا كه ابليس داراى اعوان و عفريتهايى از جن و انس است كه هر لحظه آماده اغواى آدميان هستند.
در كتاب «الميزان‏» بنا به نقل امالى صدوق از امام صادق عليه السلام روايت كرده كه وقتى آيه: «و الذين اذا فعلوا فاحشة او ظلموا انفسهم ذكروا الله فاستغفروا لذنوبهم...» (13).
«كسانى كه وقتى كار زشتى مرتكب مى‏شوند و يا به خود ستم مى‏كنند به ياد خدا مى‏افتند و از گناهان خود استغفار مى‏كنند» نازل شد، ابليس به بالاى كوهى در مكه رفت كه آن را كوه «ثوير» مى‏نامند و به بلندترين آوازش عفريتهاى خود را صدا زد، همه نزدش جمع شدند، پرسيدند: اى بزرگ ما مگر چه شده كه ما را نزد خود خواندى؟ گفت: اين آيه نازل شده، كدام يك از شما است كه اثر آن را خنثى سازد؟ عفريتى از شيطانها برخاست و گفت: من از فلان راه آن را خنثى مى‏كنم، شيطان گفت: نه اين كار از تو برنمى‏آيد، عفريتى ديگر برخاست و مثل راهى را گفت كه اولى گفته بود؛ و مثل آن پاسخ را شنيد. وسواس خناس گفت: اين كار را به من واگذار، پرسيد از چه راهى آن را خنثى خواهى كرد؟ گفت: به آنان وعده مى‏دهم، آرزومندشان مى‏كنم تا مرتكب خطا و گناه شوند وقتى در گناه واقع شدند، استغفار را از يادشان مى‏برم، شيطان گفت: آرى تو؛ به درد اين كار مى‏خورى و او را تا روز قيامت موكل بر اين ماموريت كرد (14).
پس بهترين راه شيطان براى فريب انسان اين است كه او را از ياد خدا دور نمايد و به او وعده و وعيد بدهد و توفيق استغفار كردن را از او بگيرد و بهترين راه آدمى هم براى فرار از وساوس او و ذريه‏اش اين است كه همواره به ياد خدا باشد و پيوسته بگويد:
«و قل رب اعوذ بك من همزات الشياطين‏» (15). «پروردگارا از وسوسه‏هاى شياطين به تو پناه مى‏برم‏».
و به قول مرحوم آيت‏الله طالقانى‏قدس سره فقط در روشنى ايمان و معارف عاليه و هدايت قرآن مى‏توان عوامل و آثار و تحريكات آنها (شياطين) را شناخت و هشيار بود و در پناه رب‏العالمين و «ملك الناس و اله الناس‏» مى‏توان راه نفوذ وسوسه‏ها را بست و دريچه انوار الهامات را گشود: «ان الذين اتقوا اذا مسهم طائف من الشيطان تذكروا فاذا هم مبصرون‏» (16).
«كسانى كه تقوا پيشه كنند، چون از شيطان وسوسه‏اى به آنها برسد، خدا را ياد مى‏كنند و در دم بصيرت مى‏يابند».
و اگر آدمى از خود غافل شود خدا را از ياد برد قرين شيطان مى‏گردد... و شيطان بر او چيره مى‏شود و جزء حزب او مى‏گردد: «استحوذ عليهم الشيطان فانساهم ذكرالله اولئك حزب الشيطان الا ان حزب الشيطان هم الخاسرون‏» (17).
«شيطان بر آنها چيره شده و نام خدا را از يادشان برده است، ايشان حزب شيطانند، آگاه باشيد كه حزب شيطان زيان كنندگانند».

پى‏نوشت:
1) المفردات فى غريب القرآن، راغب اصفهانى، ص 60.
2) روم: 12.
3) قاموس قرآن، سيد على اكبر قرشى، ج‏1، ص 226 و 227.
4) كهف: 50.
5) ترجمه و شرح نهج البلاغه فيض الاسلام، ج‏4، ص 779.
6) همان.
7) اعراف: 12.
8) ص: 82 و 83.
9) حشر: 16.
10) اين كلمه به صورت مفرد 70 بار و به صورت جمع (شياطين) 18 بار در قرآن مجيد آمده است، و به معنى «دور شده‏» و «متمرد» مى‏باشد. (قاموس قرآن، سيد على اكبر قرشى، ج‏4، ص 32).
11) نحل: 100.
12) زخرف: 36.
13) آل عمران: 135.
14) الميزان فى تفسير القرآن، علامه طباطبائى، ترجمه سيد محمد باقر موسوى همدانى، ج‏20، ص 910.
15) مؤمنون: 97.
16) اعراف: 201.
17) مجادله: 19. تفسير پرتوى از قرآن، سيد محمود طالقانى، ج‏1 و 2، قسمت دوم از جزء سى‏ام، ص 315.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 225]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن