تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندان خود را به كسب سه خصلت تربيت كنيد: دوستى پيامبرتان و دوستى خاندانش و قرائت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812126241




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سرطان مري و معده از شايع ترين بيماري ها در استان اردبيل است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سرطان مري و معده از شايع ترين بيماري ها در استان اردبيل است
اردبيل - سرطان هاي مري و معده از شايع ترين بيمارهاي خطرناك در استان اردبيل به موضوعي نگران كننده در محافل پزشكي و خانواده هاي استان تبديل شده است.


براساس آمار مركز بهداشت استان اردبيل، اين استان از لحاظ شيوع سرطان معده و مري در كشور در صدر قرار گرفته و پس از كشورهاي ژاپن، كاستاريكا، كره جنوبي و شمالي در رده پنجم جهان است.
اين آمار نشان مي دهد در اين استان سالانه 300 نفر به علت ابتلابه سرطان هاي مري و معده جان خود را از دست مي دهند و به طور ميانگين ازهر يكصد هزار نفر مردم استان 70 نفر مبتلا به اين نوع بيماري ها هستند كه بيشتر اين بيماران هم به علت تشخيص ديرهنگام فوت مي كنند.
مسوولان بهداشت و درمان استان گفتند: تاكنون بيماراني كه به اين سرطان ها مبتلا شده اند، بطورمتوسط 9/5 ماه و درصورت تشخيص به موقع و انجام اقدام هاي درماني فقط حدود چهار سال زنده مانده و پس از آن فوت كرده اند.
آنها افزودند: در مورد علل شيوع گسترده سرطان هاي مري و معده و بروزبيماري هاي گوارشي در اين استان گمانه هايي مانند عوامل ژنتيكي، عادات نادرست غذايي، وجود نيترات اشباع شده در خاك و شيوع ميكروب هيلوباكتر پيلوري در بين مردم مطرح است.
برخي از كارشناسان بهداشت و درمان استان نيز استفاده زياد از كودهاي شيميايي در بخش كشاورزي، مصرف بي رويه و خودسرانه داروها به ويژه انواع مسكن هاي ايبوپروفن و ايندومتاسين و نوشيدن چاي و مايعات داغ را در بروز اين بيماريها بي تاثير نمي دانند.
كارشناس ثبت سرطان مركز بهداشت استان اردبيل گفت: در اين استان مردان بيش از زنان در معرض ابتلا به سرطان معده هستند و زنان هم بيش از مردان به سرطان مري مبتلا مي شوند.
دكتر مسعود بابايي افزود: پژوهش ها در زمينه سرطان مري و معده در اين استان از هفت سال پيش آغاز شده و تحقيقات براي شناسايي عامل يا عوامل اصلي بروز اين بيماري ها همچنان ادامه دارد.
وي توسعه تحقيقات پژوهشي، افزايش همكاري با گروه هاي علمي، تحقيقاتي علوم پزشكي، استفاده از تجربيات پژوهشگران جهان و نيز اختصاص اعتبارات تحقيقاتي براي پيشگيري و درمان اين بيماري ها را ضروري دانست.
وي گفت: هم اكنون طرح بررسي سلامت مري و معده در استان توسط مركز تحقيقات بيماريهاي گوارشي كشور به رياست دكتر رضا ملك زاده در دست اجراست.
دكتر بابايي افزود: در اين مركز عوامل ژنتيكي افرادي كه سابقه خانوادگي در زمينه سرطان هاي گوارشي دارند بررسي شده و از بيماران، افراد فوت شده و افراد درجه يك تا دو آن خانواده ها خونگيري و نمونه برداري مي شود.
وي بيان كرد: اين نمونه هاي جمع آوري شده به مركز تحقيقات گوارشي و كبد تهران ارسال مي شود تا نسبت به بررسي ژن -هاي مشترك و موثر در بروز سرطان معده در اقوام نزديك به ويژه كودكان اقدام شود.
وي اضافه كرد: اين مركز در بخش ديگري اجراي طرح بررسي سابقه افرادي كه مبتلا به سرطان مري هستند و احتمال وجود رابطه اين بيماري با مصرف سيگار، چاي، الكل، مواد مخدر، تماس با حيوانات و دامداري ها را به مرحله اجرا گذاشته است.
وي گفت: علاوه بر اين اجراي يك طرح ديگر براي شناسايي سابقه بروز بيماري هايي نظير ناراحتي هاي قلبي، ديابت، فشار خون و سابقه خانوادگي دربيماران گوارشي استان آغاز شده است.
دكتر بابايي تصريح كرد: مطالعات سال هاي اخير بيانگر اين نكته است كه بيماري بيشتر مبتلايان به سرطان هاي مري و معده در اين استان دير تشخيص داده مي شود و آنهايي هم كه زود تشخيص داده مي شوند به علت كمبود امكانات درماني در استان به ساير استان ها مراجعه مي كنند و هزينه هاي هنگفت به آنها تحميل مي شود.
وي اضافه كرد: به طور متوسط 50 درصد بيماران استان در مرحله تشخيص زودهنگام به علت ترس از عمل، فقر و هزينه هاي سرسام آور راضي به عمل جراحي نمي شوند.
وي، در زمينه موفقيت آميز بودن اين عمل هاي جراحي گفت: اين مساله به اين كه بيماري در كدام مرحله تشخيص داده شود بستگي دارد و مسلما اين سرطان ها در مراحل اوليه قابل كنترل هستند و مي توان عمر بيماران مبتلا را افزايش داد.
مسوول ثبت سرطان مركز بهداشت استان اردبيل به مردم استان توصيه كرد در صورتي كه سابقه خانوادگي و دست كم دو بيمار مبتلا به سرطان مري و معده در خانواده و اقوام خود دارند، براي پيشگيري از ابتلا به اين بيماريها هرسال خود را چكاب كنند.
وي، ضعف، احساس زود سير شدن، هضم نكردن غذا، خونريزي بخش هاي گوارش فوقاني و تحتاني را از علايم بروز اين بيماري ها برشمرد و گفت: مصرف زياد سبزيجات و انواع ميوه براي ارتقا سلامتي خوب است و مردم بايد از خوردن چاي و مايعات داغ و نيز مصرف خودسرانه داروها اجتناب كنند.
رييس مركز تحقيقات بيماريهاي گوارشي و كبد دانشگاه تهران نيز گفت: سالانه 300 نفر در استان اردبيل به دليل ابتلا به سرطان معده جان خود را ازدست مي دهند.
دكتر رضا ملك زاده، متوسط سني افراد فوت شده بر اثر اين بيماري را 60 سال ذكر كرد.
وي افزود: ميزان شيوع اين بيماري 49 مورد در هر يكصد هزار مرد و 25مورد در هر يكصد هزار زن در سال است.
وي گفت: اين استان از نظر شيوع سرطان معده در كشور در صدر قرار دارد و پس از ژاپن، كاستاريكا و دو كره در پنجمين رده از نظر شيوع اين بيماري در جهان قرار دارد.
وي افزود: پژوهش ها در زمينه سرطان مري و معده در اردبيل از حدود هفت سال پيش آغاز شده است.
به گفته وي، توسعه تحقيقات پژوهشي، افزايش فعاليت و همكاري گروه هاي علمي، تحقيقاتي، استفاده از تجربيات پژوهشگران سراسر جهان از طريق اينترنت و تخصيص بودجه هاي تحقيقاتي مي تواند در حل بسياري از مشكلات جامعه موثر باشد.
به گزارش خبرنگار ايرنا رييس آژانس بين المللي تحقيقات سرطان نيز كه اخيرا براي بررسي راهكارهاي جلوگيري از شيوع بيماري هاي گوارشي به استان اردبيل سفر كرده به خبرنگار ايرنا گفت: استان اردبيل يكي از مناطقي است كه داراي جمعيت زياد مبتلا به سرطان هاي مري و معده مي باشد.
" پروفسور بوفتا " Bofenta دليل اين امر را نوع تغذيه و زندگي مردم و يا شيوع نوعي ميكروب به نام هيلوباكتر پيلوري ذكر كرد
وي، با اشاره به اين كه سرطان معده قابل كنترل است، اظهاراميدواري كرد با همكاري اين آژانس و پزشكان و متخصصان ايراني اين بيماري در استان اردبيل نيز كنترل شود. ك/4
618/594
 شنبه 11 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 701]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن