تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس حريم خدا را حفظ كند، حرمتش حفظ مى‏شود و هر كس خدا را اطاعت كند، اطاعت مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805552990




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نشست راهكارها و چالش‌هاي توسعه رسانه‌هاي ديجيتال مطرح شد: ارزش افزوده در نرم‌افزار بيش از ديگر صنايع است رعايت كپي‌رايت جذب سرمايه‌ي خارجي را افزايش مي‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در نشست راهكارها و چالش‌هاي توسعه رسانه‌هاي ديجيتال مطرح شد: ارزش افزوده در نرم‌افزار بيش از ديگر صنايع است رعايت كپي‌رايت جذب سرمايه‌ي خارجي را افزايش مي‌دهد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: رسانه

نشست راهكارها و چالش‌هاي توسعه رسانه‌هاي ديجيتال با محور‌هاي توسعه صادرات رسانه‌هاي ديجيتال، ساماندهي بازار داخلي رسانه‌هاي ديجيتال و توسعه آثار رسانه‌هاي ديجيتال با حضور رييس مركز توسعه فن‌آوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال و نمايندگان وزارت صنايع، سازمان توسعه‌ي تجارت ايران و نيز تشكل‌هاي خصوصي رسانه‌هاي ديجيتال در حاشيه‌ي دومين جشنواره و نمايشگاه ملي رسانه‌هاي ديجيتال در محل مصلاي تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رسانه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عيسي زارع‌پور - مدير مركز توسعه‌ي فن‌آوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال - در اين نشست با تاكيد بر اينكه بحث رسانه‌هاي ديجيتال اعم از نرم‌افزار، بازي‌هاي رايانه‌يي و فضاي مجازي عمر زيادي در كشور ندارد، اظهار كرد: با وجود آنكه تقريبا ‌١٦ سال از بحث رسانه‌هاي ديجيتال در كشور مي‌گذرد در اين مدت جايگاه ويژه‌اي در بين مردم و بخش خصوصي پيدا كرده است و اين در حالي است كه بخش دولتي متناسب و همگام با رشد و پيشرفت اين صنعت مهم فرهنگي حركت نكرده و در دو سال اخير در دولت نهم نگاه ويژه‌اي به اين بخش شده است.

وي افزود: از سال ‌٨٥ كه مركز توسعه فن‌آوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال تاسيس شد بر اساس ماموريت محوري واگذار شده به ما، ساماندهي و توسعه فعاليت‌هاي ديجيتال در كشور شكل گرفت و اتفاقات خوبي در اين زمينه افتاد كه برگزاري نمايشگاه ملي رسانه‌هاي ديجيتال از جمله آن‌هاست.

او با اشاره به اين كه در راستاي ساماندهي رسانه‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي ديجيتال سه راهبرد اساسي ترسيم كرديم كه اگر بر اساس آن‌ها قانوني تدوين شده و درست نيز اجرا شود، پيشرفت قابل توجهي در اين حوزه خواهيم داشت ادامه داد: بسترسازي و جريان‌سازي براي توليد انبوه محصولات فرهنگي مبتني بر IT، ساماندهي و نظام‌مند كردن فعاليت‌هاي اين فضا و فرهنگ‌سازي از جمله‌ي اين‌ راهبردهاست كه در بخش اول در راستاي تحقق اين راهبرد يكي از برنامه‌هاي كليدي كه از چند ماه پيش در وزارت ارشاد شروع شده است و مي‌تواند نويد بخش توسعه نرم‌افزارهاي رسانه‌يي در كشور باشد شناسنامه‌دار كردن نرم افزارهاست.

او افزود: بر اين اساس تا پايان امسال تكثير نرم‌افزار بدون شناسنامه و هم‌چنين عرضه و فروش آن‌ها ممنوع مي‌شود.

به گفته‌ي مدير مركز توسعه‌ي فن‌آوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال، برگزاري جشنواره رسانه‌هاي ديجيتال نيز قطعا به يك جريان‌سازي در كشور منجر مي‌شود ضمن اينكه در مقايسه با نمايشگاه اول نشان مي‌دهد جنبش و حركت ماندگار و شتاباني را توانسته در سطح جامعه ايجاد كند كه رشد كمي و كيفي محصولات نمايشگاه دوم نسبت به سال قبل نيز شاهد اين قضيه است.

او درباره ساماندهي و نظام‌مند كردن فعاليت‌هاي فضاي ديجيتال تصريح كرد: تا وقتي ملاكي براي تميز فعاليت‌ مجاز و غيرمجاز وجود نداشته باشد نه حمايت از سوي دولت مي‌تواند به‌درستي صورت بگيرد و نه مي‌توان با فعاليت‌هاي غيرمجاز برخورد كرد، به همين دليل و براي امنيت در عرصه فعاليت‌هاي مجاز و همچنين تغيير مسير كساني كه به طور غيرمجاز فعاليت مي‌كنند تمام بخش‌ها از لحظه توليد يك رسانه‌ي ديجيتال تا وقتي به دست مصرف كننده برسد در غالب فعاليت‌هاي فرهنگي ديجيتال تعريف شده و از شهريورماه نيز صدور مجوز توليد براي آن‌ها آغاز شده است.

وي درباره‌ي فرهنگ‌سازي نيز خاطر نشان كرد: در راستاي آشنا كردن مردم با فضاي ديجيتال و براي آگاهي از چالش‌ها و مخاطرات آن، نشست‌ها، كارگاه‌ها، مسابقات و هم‌چنين بخش خانواده و فن‌آوري اطلاعات را در نمايشگاه امسال برگزار كرديم. اگر مردم طريقه استفاده صحيح از اين فضا را ياد نگيرند نمي‌توانند از اين فضا كه مي‌تواند محملي براي انتقال ارزش‌ها و باورهايشان باشد استفاده كنند.

زارع‌پور اظهار اميدواري كرد در اين نشست راهكارهايي براي برطرف كردن موانع موجود و در نتيجه رشد و توسعه كمي و كيفي رسانه‌هاي ديجيتال در كشور ارايه شود.

اما ليايي - مدير كل صنايع برق و الكترونيك و فن‌آوري اطلاعات وزارت صنايع - نيز در ادامه اظهار كرد: از مهم‌ترين اركان صنعت IT بحث نرم‌افزار است كه مركز صنايع نوين مسوول صدور پروانه در اين حوزه است.

او ادامه داد: اين مركز بر اساس آيين‌نامه‌اي كه در هشت بند تدوين شده است براي افراد حقيقي و حقوقي با توجه به شرايط، پروانه صادر مي‌كند كه استفاده از تسهيلات بانكي و هم‌چنين معافيت‌هاي مالياتي از جمله مزاياي داشتن آن است.

وي اضافه كرد: البته از اوايل امسال سعي شد اين هشت شرط كه مقداري سخت بوده و بر اساس آن برخي شركت‌ها نمي‌توانستند پروانه توليد دريافت كنند آسان‌تر شده و اين امكان براي همه فراهم شود.

وي ادامه داد: با توجه به تشكيل اداره كل فن‌آوري اطلاعات در فضاي صنايع تمام سياستگذاري‌ها از بخش‌هاي مختلف مانند معاونت برنامه‌ريزي، سازمان گسترش و نوسازي صنايع و غيره منفك و به اين اداره واگذار شده است و اميدواريم در اين اداره بتوان هر چه بهتر از صنعت نرم‌افزار حمايت كرد.

مدير كل صنايع برق و الكترونيك و فن‌آوري اطلاعات وزارت صنايع خاطر نشان كرد: مهم‌ترين نكته در صنعت IT و نرم‌افزار، حمايت از بخش خصوصي است. با توجه به شروع اجراي اصل ‌٤٤ سعي كرديم بخش خصوصي هرچه بيش‌تر و بهتر بتواند از تسهيلات در نظر گرفته شده براي بخش صنعت استفاده كند و هم‌چنين سخت‌گيري‌هايي نيز اعمال شده است تا تمام راه‌ها براي استفاده‌ي دستگاه‌هاي دولتي از تسهيلات بسته شود.

به گفته‌ي او براي ايجاد و رشد هر صنعتي به مواد خام و اوليه نياز است كه آنچه بخش نرم‌افزار را از ساير صنايع جدا مي‌كند همين مواد اوليه است؛ در خودروسازي بايد توليد كننده قطعاتي داشته باشد تا خودروسازي پيشرفت كند اما مهم‌ترين مزيت نسبي صنعت نرم‌افزار كه مواد اوليه‌ي اين صنعت نيز محسوب مي‌شود، به تاييد بسياري از كارشناسان فكر، انديشه و هنر ايراني است كه با حمايت وزارت‌خانه‌هاي مختلف و ارگان‌هاي مربوطه و با يك عزم ملي مي‌توان به آن كمك كرد.

ليايي هم‌چنين با اشاره به اينكه ارزش افزوده در بخش نرم‌افزار بيش از ساير صنايع و با عمر طولاني موجود است، درباره عوامل موفقيت در بازار صادراتي تصريح كرد: برندسازي يكي از عوامل مهم در موفقيت در عرصه بازار صادراتي است اگر قرار است صنعت نرم‌افزار صادرات داشته باشد بايد اين امر تحت نام و برند خوشنامي صورت بگيرد.

وي افزود: هم‌چنين بايد از موازي كاري و هم‌پوشاني در بعضي بازارها نيز خودداري شود. مثلا اين طور نباشد كه در يك بازار شركت‌هاي مختلفي وارد شوند و در نتيجه به دليل رقابت مجبور شوند قيمت‌هاي خود را كاهش دهند در حالي‌ كه در بازار ديگري هيچ شركتي ايراني حضور نداشته باشد. در اين عرصه تقسيم‌بندي بازار داخلي و خارجي نيز بسيار مهم است.

در ادامه مهدي‌پور - مدير توسعه صادرات خدمات سازمان توسعه‌ي تجارت ايران - نيز با بيان اينكه وزارت بازرگاني براي حمايت از صادرات كالا و خدمات اقدامات زيادي انجام داده و هم چنين در دست اجرا دارد، اظهار كرد: بحث صادرات خدمات در مقايسه با بخش كالا كه از يك تجارت سنتي و قديمي برخوردار است بحثي نوپاست.

وي با اشاره به اين كه بحث صادرات IT از سال ‌٨١ با توجه به رويكرد سازمان و با فراخوان و دعوتي كه از سازمان‌ها و تشكل‌هاي مختلف صورت گرفت از سازماندهي نسبي برخوردار شد، افزود: بر اساس آماري كه انجمن صادركنندگان نرم‌افزار ارايه كرد در سال ‌٨١ صادرات حوزه‌ي IT كشور ‌٨٠٠ هزار دلار بود اما اين رقم در سال ‌٨٦ به ‌٤٥ ميليون دلار رسيد و اميدواريم در پايان امسال با توجه به حمايت‌هاي دولت و برنامه‌ها به ‌٦٠ ميليون دلار برسد.

او با اشاره به اين كه ‌١٠ دي‌ماه به عنوان روز صادرات نرم‌افزار در كشور نام‌گذاري شده است ادامه داد: جوايز صادراتي سياست دولت براي حمايت از صادرات در بخش نرم‌افزار است كه اكنون در حال پرداخت شدن است. صادركنندگان نرم‌افزار مي‌توانند بر اساس ضوابط هشت درصد كاركرد خود را جايزه‌ي صادراتي دريافت كنند كه اين حمايت مستقيم دولت از آن‌ها محسوب مي‌شود.

مدير توسعه صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت ايران خاطر شان كرد: حمايت غيرمستقيم دولت از صادركنندگان نرم‌افزار نيز در سرفصل‌هاي ديگري مانند كمك به اعزام هيات‌هاي تخصصي، پذيرش هيات‌ و برگزاري نمايشگاه تخصصي در خارج از كشور انجام مي‌شود كه بين ‌٣٠ تا ‌٥٠ درصد اين هزينه‌ها از سوي سازمان توسعه تجارت پرداخت مي‌شود.

به گفته وي هم‌چنين بر اساس توافق با اتحاديه‌ي صادركنندگان نرم‌افزار مقرر شده است كليه هيات‌هايي كه از طريق اتحاديه (چون تخصصي هستند) به خارج از كشور فرستاده مي‌شوند با نظارت بخش خصوصي باشد.

مهدي‌پور اضافه كرد: با توجه به قول رييس جمهور مبني بر به‌روزرساني جوايز صادراتي تلاش مي‌كنيم تا دي‌ماه اين به روزرساني را در حوزه ‌IT نيز انجام دهيم. شركت‌هاي فعال در حوزه IT نسبت به جمع‌آوري اطلاعات خود در قالب ضوابط اقدام كنند تا جايزه صادراتي خود را دريافت كنند.

اما شنتيايي - رييس مجمع تشكل‌هاي ‌فن‌آوري‌ ارتباطات و اطلاعات ايران - هم در ادامه‌ي اين نشست با تاكيد بر اين كه يكي از آثار بسترسازي و حمايتي كه متوليان دولتي مي‌توانند براي توسعه و رشد صنايع مختلف از جمله نرم‌افزار در كشور داشته باشند، برگزاري همين نمايشگاه ملي رسانه‌هاي ديجيتال است اظهار كرد: سال گذشته نمايشگاه با ابعاد كوچك و امكانات كمتري برگزار شد اما امسال با ايجاد بستر مناسب‌تر اشخاص حقيقي به صورت متخصصان فردي و هم‌چنين شركت‌ها و كساني كه در ابعاد كوچك، متوسط و حتي بزرگ در حال توليد محتوا هستند بتوانند محصولات خود را عرضه كنند كه رشد اين حمايت‌ها مطمئنا به بهبود و ارتقاي نمايشگاه در سال‌هاي بعد منجر خواهد شد.

وي افزود: در رابطه با نرم‌افزار وجود نيروهاي جوان و متخصص در كشور و هم‌چنين نياز بازار داخلي باعث شده است در اين شاخه رشد فراواني داشته باشيم و فعالان اقتصادي نيز در اين زمينه گسترش پيدا كنند.

او ادامه داد: وقتي در بازار داخلي تيراژ محصول افزايش پيدا كند مي‌توان به بازارهاي صادراتي نيز فكر كرد كه اين همان بحث اصل رقابت در بازار است البته براي اين حضور، اول بايد حداقل در منطقه به جايگاه خوبي دست يافت.

وي تصريح كرد: رسيدن به اين اهداف به تنهايي از عهده‌ي بخش خصوصي برنمي‌آيد و قطعا بايد بستر لازم فراهم شود. در حوزه‌ي نرم‌افزار و هم‌چنين نرم‌افزار توليد محتوا به دليل آن كه بر اساس نيازهاي داخلي توليد شكل گرفته‌ است مي‌توانيم رشد كنيم اما در بخش نرم‌افزارهاي كاربردي و تخصصي به دليل رعايت نكردن شرايط كپي‌رايت زبان بين‌المللي صادرات رشد قابل قبولي نخواهيم داشت مگر اينكه متخصصان و صادركنندگان براي اين بخش‌ها فكري داشته باشند.

به گفته وي در بخش سخت‌افزار نيز شايد مزيت‌ نسبي لازم را در مقايسه با شركت‌هاي كشورهاي توسعه‌يافته و يا حتي شرق آسيا نداشته باشيم و احساس كنيم از آن‌ها عقب‌تريم اما اگر حركتي كه ارشاد درباره‌ي نرم‌افزارها شروع كرده در حوزه سخت‌افزار نيز از سوي متوليان آن صورت بگيرد پيشرفت قابل قبولي در اين بخش نيز خواهيم داشت گرچه در حال حاضر هم اين مزيت‌ نسبي در بسياري از محصولات سخت‌افزاري هم وجود دارد.

شنتيايي افزود: در كشور ما نسبت به ساير كشورهاي خاورميانه پتانسيل بهتري در حوزه‌ي توليد سخت‌افزار وجود دارد و به راحتي مي‌توان قيمت تمام شده‌ي محصول در كشور را در شرايط بهتري قرار داد. تنها بايد حمايت و توجه مسوولان دولتي به اين بخش بيشتر شده و هزينه‌هاي سربار توليد در اين حوزه كاهش پيدا كند. به اين ترتيب در منطقه‌اي با چهارصد ميليون مصرف كننده بهتر مي‌توان از شرايط موجود استفاده كرد.

به گفته‌ي او در گذشته‌هاي نه چندان دور مثلا حدود ‌٢٠ سال پيش به دليل محدود بودن تنوع محصولاتي كه در حوزه فن‌آوري اطلاعات توليد مي‌شد شاخه‌هاي تخصصي كمتري وجود داشت. اما امروز با توجه به گسترش IT و ايجاد شاخه‌هاي تخصصي فراوان هر يك از شاخه‌ها مشكلات و مسايل كاملا متفاوت و حتي متضاد با يكديگر دارند كه باعث شده شركت‌ها به دو بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار تفكيك شده و حتي هر يك از اين دو شاخه نيز به زيرشاخه‌هاي تخصصي بيش‌تري گسترش پيدا كند.

وي ادامه داد: تنوع متخصصان شركت‌هاي تخصصي ايجاد شده، افزايش روز به روز تعداد آن‌ها و هم‌چنين مشكلات به وجود آمده و تفاوت آن‌ها با يكديگر باعث شد از ‌١٠ سال پيش تشكل‌هاي تخصصي مختلف قانوني مانند اتحاديه صادركنندگان نرم‌افزار، سنديكاي توليدكنندگان سخت‌افزار و غيره شكل بگيرد به شكلي كه امروز حدود ‌٩ تشكل تخصصي در كشور وجود دارد كه هر يك شرايط خاص خود را دارا هستند.

رييس مجمع تشكل‌هاي ‌فن‌آوري‌ ارتباطات و اطلاعات ايران افزود: مجموعه‌ي تشكل‌ها پس از مدتي يك مجمع تشكيل دادند كه در اين مجمع فعاليت‌هاي مشترك خود را پيگيري مي‌كردند. اما هم‌چنان نماينده‌ي واحد بخش خصوصي و هم‌چنين بخش دولتي در حوزه IT در كشور مشخص نبود و مجموعه‌اي مشخص براي هماهنگي و برطرف كردن نيازهاي عمومي و متفاوت بخش‌هاي مختلف تخصصي وجود نداشت. بر همين اساس اتاق بازرگاني تصميم گرفت بر اساس قانون نماينده‌اي را براي اين بخش‌ها مشخص كند.

اما شهرستاني - عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران - نيز با تاكيد بر اين كه حقوق پديدآورندگان نرم‌افزارها بحثي جهاني است اظهار كرد: سازمان‌هاي عريض و طويلي در دنيا در حال تلاش برروي بحث حقوق پديدآورندگان نرم‌افزارها هستند. در كشور ما نيز از سال‌هاي دور بحث برروي اين موضوع آغاز شد و در اواخر سال ‌٧٩ مجلس قانون مستقلي را با عنوان حقوق پديدآورندگان نرم‌افزارهاي رايانه‌يي را تصويب كرد و در حدود ‌٨ سال گذشته استفاده‌ي عمده‌يي از اين قانون نمي‌شود.

او تصريح كرد: توليد در بخش نرم‌افزار بسيار آسان است و به راحتي با سرمايه‌گذاري كمتر از يك ميليون تومان با داشتن تجربه و دانش مي‌توان در اين عرصه به توليد پرداخت، ضمن اينكه توليدات غير مجاز نيز در اين بخش كم نيست؛ چرا كه هر كسي به راحتي مي‌تواند تكثير غيرقانوني نيز در اين حوزه داشته باشد.

وي با اشاره به اين كه هك كردن نيز يكي ديگر از مسايلي است كه امروزه به راحتي از سوي افراد مختلف حتي دانش‌آموزان نيز انجام مي‌شود ادامه داد: در ‌١٠ سال گذشته حتي قبح هك كردن نيز در كشور ريخته شده و بسياري از افراد براي تفنن، بازي و يا شيطنت به اين حركت اقدام مي‌كنند و اين امر نيز به اين دليل است كه هنوز به سايت به عنوان يك محمل فرهنگي نگاه نمي‌شود.

او با اشاره به اين كه كپي كردن سي‌ دي از سوي مردم كاري بسيار عادي و معمولي تلقي ميِ‌شود،‌ اضافه كرد: در بسياري مجامع دانشگاهي و دواير دولتي كپي نرم‌افزارها به راحتي صورت مي‌گيرد و حتي بسياري سيستم‌هاي عاملي كه در ادارات دولتي استفاده مي‌شود نيز غير اورجينال است و هيچ دغدغه و مسووليت اخلاقي، اجتماعي و حتي مذهبي درباره‌ي آن احساس نمي‌شود.

او در ادامه با اشاره به اين كه در دو سال گذشته اتفاق خوبي در وزارت ارشاد در مسير حذف رايانه‌ها در كليت دولت اتفاق افتاده است افزود: در بحث حمايت از كليات نرم‌افزاري بايد بدانيم اولين حمايت سازمان‌دهي شركت‌هاي توليدكننده نرم‌افزار است؛ چرا كه هنوز نتوانسته‌ايم سازمان‌دهي جدي توليدات نرم‌افزاري در كشور را داشته باشيم به بيان ديگرهنوز صنعت نرم‌افزار در كشور ما كاري گلخانه‌اي است، ضمن اينكه فراموش نكنيم قطعا هر نوع سرمايه‌گذاري خصوصا در حوزه نرم‌افزار بدون حل مشكل كپي‌رايت در كشور كاري از پيش نمي‌برد.

به عقيده‌ي وي تجربه‌ي بازارسازي، پس از سازمان‌دهي، توليد و رعايت كپي‌رايت قدم بعدي در كشور است كه در اين امر نيز كارهاي خوبي صورت نگرفته است. مطمئنا در بازار ‌٢١ ميليون نفري داخلي با وجود قريب به ‌١٤ ميليون دانش‌آموز و غيره وزارت ارشاد با حمايت و مديريت بهتر مي‌توانست سبد كالاي آموزشي و فرهنگي بهتري را فراهم كند.

شهرستاني ادامه داد: به نظر مي‌رسد تا زماني كه در عرصه داخلي نتوانيم بازارسازي مناسبي براي نرم‌افزار‌ها داشته باشيم بازارسازي در منطقه و پس از آن در جهان نيز، كاري دشوار و تقريبا محال است. در اين عرصه بايد دغدغه مصرف و توزيع توليدكننده كم شود تا به كيفيت و محتواي صادرات انديشيده و بتواند كار خود را گسترش دهد. در حال حاضر مي‌توان به توسعه صادرات در عرصه كشورهاي همزبان و كم‌كم كشورهاي ديگر و جهاني شدن، جهاني‌سازي و نيز توليد انبوه كالاهاي صنعت نرم‌افزار وارد شد.

او تاكيد كرد: ارزشمندترين كار در اين حوزه اين است كه جريان جهاني‌سازي را با نگاه و تفكر خود و هم‌چنين با توجه به دكترين مهدويت پيش برده و آن را به دنياي امروز هديه كنيم.

در ادامه طلايي - نايب رييس اتحاديه صادركنندگان نرم‌افزار - نيز با اشاره به اين كه صادرات نرم‌افزار در زماني عنوان شد كه به‌عنوان يكي از صادرات غيرنفتي خدمتي نو و تازه بود اظهار كرد: در سال‌هاي اخير با دعوت از كشورهاي خارجي فعال در حوزه‌ي IT سعي داشتيم اطلاع‌رساني در اين زمينه كه ايران توليدكننده و صادركننده فعالي در عرصه رسانه‌هاي ديجيتال است، داشته باشيم كه اعزام هيات‌هاي تخصصي، پذيرش هيات از خارج و حضور در نمايشگاه‌هاي خارجي در راستاي اين امر بود.

وي با اشاره به اين كه سازمان توسعه تجارت نيز با پرداخت يارانه و جايزه صادراتي در اين حوزه كمك خوبي بود، افزود: در مدتي كه مركز توسعه فن‌آوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال تاسيس شده است در جلساتي كه داشتيم عنوان شد توليد بدون صادرات به فنا محكوم است.

او ادامه داد: اشتباهي كه در طرح تكفا صورت گرفت همين بود كه توليدات بدون داشتن صادرات انجام مي‌شد كه در نهايت نتوانستيم از آن استفاده كنيم؛ بايد از محصولات توليدي با كيفيت بالا، سازماندهي درستي داشته و به دنبال اين باشيم كه سرمايه‌هاي مختلف از داخل و خارج را جذب كنيم.

به گفته نايب رييس اتحاديه صادركنندگان نرم‌افزار در مذاكراتي كه با كشورهاي خارجي صورت گرفته، به دليل رعايت نشدن كپي‌رايت در كشور تمايل آن‌ها براي سرمايه‌گذاري در ايران كم است؛ به همين دليل از تمامي وزارتخانه‌ها و هم‌چنين سازمان توسعه تجارت مي‌خواهيم در اين راستا به جذب سرمايه‌گذاري در كشور كمك كنند.

وي خاطر نشان كرد: در هماهنگي با سازمان توسعه تجارت حضور در نمايشگاه ICT در افغانستان و هم‌چنين داشتن غرفه در سبيت آلمان و نيز اعزام هيات‌هايي براي ارايه محصولات علمي از جمله برنامه‌هاي سال آينده است كه مطمئنا به افزايش صادرات نرم افزاري در كشور بسيار كمك خواهد كرد.

او درباره مشكلات صادرات نرم‌افزار خاطر نشان كرد: تاييد سرمايه‌ در گردش از سوي بانك‌ها براي صادرات نرم‌افزار از جمله مشكلات صادركنندگان در اين بخش است چراكه اغلب بانك‌ها با صادرات نرم‌افزار آشنايي نداشته و صادركنندگان اين بخش نمي‌توانند مانند ساير خدمات صادراتي از مزاياي موجود استفاده كنند.

به گفته‌ي طلايي در روز ملي صادرات رييس جمهور اعلام كرد، قرار است سال آينده به بانك توسعه صادرات ايران ‌٥ ميليارد دلار بودجه تعلق گيرد و اين در حالي است كه اكنون بودجه اين بانك تنها ‌٥/١ ميليارد دلار بوده و بخش اندكي از آن در اختيار حوزه IT است. اميدوارم با حمايت از توسعه صادرات نرم‌افزار در كشور بتوانيم صادرات اين حوزه را به مرز يك ميليارد دلار كه معاون وزير ارتباطات سه يا چهار سال قبل آن را اعلام كرده بود برسانيم.

در پايان اين نشست ‌١٣ شركت نمونه صادر‌كنندگان نرم‌افزار نيز معرفي و جوايز خود را از رييس مركز توسعه فن‌آوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال دريافت كردند.

انتهاي پيام
 جمعه 10 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن