تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814288588




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توسعه بهينه سينماي ديني ضرورتي كه بايد جدي گرفته شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: توسعه بهينه سينماي ديني ضرورتي كه بايد جدي گرفته شود
مشهد - جمعي از دست اندركاران و منتقدان سينماي كشور در حاشيه چهارمين جشنواره سراسري فيلمهاي كوتاه ديني "رويش" در مشهد بر ضرورت توسعه بهينه سينماي ديني تاكيد كردند.


چهارمين جشنواره فيلمهاي كوتاه ديني با عنوان رويش از روز دوشنبه ششم آبان ماه جاري در مشهد گشايش يافت و قرار است تا پايان روز نهم اين ماه ادامه يابد.
بر اساس برنامه اعلام شده قرار است در اين مدت 70 اثر منتخب از ميان هزار و 950 اثر ارسالي به دبيرخانه جشنواره، در سينما آفريقا و تماشخانه اشراق شهر مشهد براي عموم به نمايش گذاشته شود.
يكي از داوران بخش مسابقه جشنواره سراسري رويش در گفت و گو با ايرنا گفت: مباحث ديني با بدنه جامعه اسلامي ما پيوستگي خاصي دارد و زماني كه تعريف مناسبي از مباني ديني در جامعه وجود داشته باشد فيلمهاي ديني كه انتقال دهنده مفاهيم و آموزه هاي ديني در قالبهاي هنري به آحاد جامعه هستند، داراي محتواي غني و موثرتر خواهند بود.
مينو فرشچي افزود: در فيلمهاي ديني بايد از دست آويز قرار دادن ظواهر و مباحث كليشه اي خودداري كرد و ايمان واقعي مردم به مسايل ديني را كه ريشه در اعتقادات آنان دارد با ابزار هنر به تصوير كشيد.
وي گفت: در برخي از فيلمهاي ديني توجه به ظواهر كليشه اي به اندازه اي است كه ايمان قلبي مردم به موازين اسلامي ناديده گرفته مي شود در صورتي كه سينما موثرترين ابزار براي بيان و تبيين مفاهيم گوناگون در جامعه از جمله مضامين ديني براي آحاد مردم است.
او از آنچه كه كم توجهي فيلم نامه نويسان فيلمهاي ديني به مخاطبان و يا نيازهاي واقعي جامعه ناميد انتقاد و بيان كرد: مخاطبان سينما از جمله سينماي ديني افرادي هوشمند و داراي قدرت انتخاب هستند و بايد در حد و اندازه و جايگاه واقعيشان به توليد و ارايه آثار سينمايي پرداخت.
يك كارگردان و منتقد سينما هم گفت: از آنجا كه دين ارتباط مستقيم با فطرت انسانها دارد لذا به هيچ عنوان نمي توان دين را با ساير آثار سينمايي در كشورمان تفكيك كرد چون سينما و جاذبه هاي تصويري آن خواهي نخواهي مضامين و مفاهيم ديني را به طرق مختلف در جامعه روايت و بيان مي كنند.
خسرو سينايي ارايه ارزشهاي انساني، الهي و اسلامي را يكي از وظايف و كاركردهاي مهم سينما در جامعه اسلامي دانست و افزود: نمي توان سينماي ديني جدا را از ساير آثار سينمايي دانست چون در اين صورت اين امر مورد تاييد قرار مي گيرد كه ساير آثار سينمايي كشورمان غيرديني هستند.
وي در عين حال گفت: سينمايي بطور كامل سينماي ديني است كه مضامين و آموزه هاي ديني را براي آحاد جامعه بيان و تبيين كند، درحالي كه تاكنون آثاري با اين ويژگيها ساخته نشده است .
او افزود: آثار سينمايي ديني توليدي در كشورمان طي سالهاي گذشته دستخوش شعارزدگي شده و در قالب ساير موضوع هاي سينمايي بخشي به بيان مضامين ديني آن هم بطور شعارگونه اختصاص يافته است.
يك منتقد سينما هم گفت: ساخت فيلمها با مضامين ديني متكي بر انديشه هاي شعارگونه فيلمساز، وعظ و خطابه اي بيش نيست و تاثير فيلمهايي كه متكي بر انديشه هاي شعارگونه فيلمساز توليد شوند بسيار سطحي است لذا فيلمسازان ديني بايد در ساخت اين گونه فيلمها به بيان و تبيين حقايق ديني فارغ از شعارزدگي براي مردم بپردازند.
طهماسب صلح جو افزود: سينماي ديني در ايران از نظر بيان پيامهاي اخلاقي تا حدي موفق بوده ولي نتواسته همگام با سينماي ديني جهان گام بردارد.
وي توضيح داد: سينماي ديني جهان و يا كشورهاي ديگر به رغم تفاوتهايي كه از نظر درون مايه هاي خود با سينماي ديني ايران دارند ولي توانستند در ايجاد جاذبه بيان مفاهيم ديني با استفاده از ابزار هنر و تكنيكهاي سينمايي براي مخاطبان خود خوب عمل كند.
او افزود: آثار توليد شده در سينماي ديني توسط برخي فيلمسازان كشورمان در حد و اندازه ادعاهاي آنان نيست و اين افراد با انحصاري تلقي كردن عرصه توليد فيلمهاي ديني در كشور تنها خود را شايسته توليد آنها مي دانند در صورتي كه در توليد فيلمهاي ديني بايد گستره كار براي همه فيلمسازان توانمند فراهم شده و در ساخت آنها به نيازهاي جامعه توجه اساسي شود.
اين منتقد سينما برگزاري جشنواره فيلم كوتاه ديني رويش را از ضرورتهاي مهم افزايش بهينه فيلمهاي ديني و ارتقا كمي و كيفي توليد آنها در كشور دانست .
دكتر اكبر عالمي استاد دانشگاه هاي تهران و ديگر منتقد سينما هم سينماي ديني را از ضروريات مهم جامعه اسلامي ايران دانست و گفت: فيلم ديني فيلمي نيست كه در آن تنها لحظه به لحظه گلدسته هاي مساجد به نمايش گذاشته شود بلكه فيلمسازان ديني بايد با بررسي نيازهاي مختلف ديني جامعه و مردم مفاهيم و ارزشهاي دين را در جامعه تبيين كنند.
وي افزود: دست اندركاران توليد آثار سينمايي از جمله سينماي ديني بايد بعد از توليد و پخش آثار خود به بررسي نقاط ضعف و قوت آنها پرداخته و با رفع نقاط ضعف و تقويت نقاط قوت اين آثار به توسعه بهينه سينماي ديني در كشور كمك كنند.
او همچنين از فيلمهاي ديني به عنوان فيلمهايي ياد كرد كه معنويات الهي را هر چه بهتر با استفاده از ابزار هنر به مخاطبان خود ياد آوري كرده و باورهاي ديني را در آنان استحكام بخشد.ك/4
7490/1654/589/660
 پنجشنبه 9 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن