تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821246372




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مفاهيم: يائسگي چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: مفاهيم: يائسگي چيست؟
آموزش- همشهري آنلاين- ترجمه زهرا جباري اميري:
يائسگي بخش طبيعي از زندگي زنان و پايان هميشگي دوره‌هاي قاعد‌گي در يك زن است.

اين پيشامد در زنان مسن رخ مي‌دهد، به اين دليل كه ساخت هورمون استروژن و پروژسترون در تخمدان‌هاي زن كاهش مي‌يابد. اين هورمون‌ها دوره‌هاي قاعد‌گي را در زنان تنظيم مي كنند.

ميانگين سن براي زنان در آخرين قاعد‌گي نزديك 51 سال است.اما رخ‌دادن يائسگي هر زماني بين 40 تا 59 سالگي طبيعي است.

زمان بروز يائسگي در ميان اغلب زنان مشابه سن يائسگي مادرشان است.

زناني كه با عمل جراحي هر دو تخمدان‌شان را بر مي دارند، دچار به اصطلاح "يانسگي جراحي" مي‌شوند. چنانچه رحم برداشته شود، اما تخمدان‌ها باقي گذاشته شوند، نيز قاعد‌گي نيز در زن متوقف خواهد شد، اما او دچار "يائسگي جراحي" نمي‌شود.

اگر قاعد‌گي زودتر از حد معمول (پيش از 40 سالگي) متوقف شود، ممكن است پزشك آزمايش خون انجام دهد تا بررسي كند كه آيا علت ديگري براي قطع قاعدگي وجود دارد يا نه.

يائسگي مرحله‌ي تدريجي است كه مي تواند در طي چند سال اتفاق بيفتد.

هنگامي زن واقعا يائسه محسوب مي‌شود كه براي 12 ماه قاعد‌گي نداشته باشد (در طي اين دوره، اگر زن قصد بارداري نداشته باشد، بايد شيوه‌هاي ضدبارداري را ادامه دهد).

علائم و نشانه‌هاي يائسگي

در جريان يائسگي در بعضي زنان فقط قاعد‌گي متوقف مي شود، اما بيشتر زنان علائمي مانند موارد زير را تجربه مي‌كنند:

تغيير در چرخه قاعد‌گي: اين حالت يكي از اولين نشانه‌هاي يائسگي است. ممكن است برخي از قاعدگي‌هاي ماهانه رخ ندهد يا فاصله‌ ميان دو قاعدگي كمتر شود.ممكن است حونريزي قاعدگي خفيف‌تر يا شديدتر از حد معمول رخ دهد.

گر گرفتگي: گر گرفتگي از علائم رايج يائسگي است.در اين حالت فرد از قفسه سينه تا سر به صورتي موج‌مانند احساس گرما مي‌كند. ممكن است پوست فرد قرمز شود و عرق كند.

امكان دارد درد معده يا سر گيجه و همچنين سر درد داشته باشيد ،احساس مي كنيد ضربان قلب سريع و سخت شده است.

علائم دستگاه تناسلي خارجي: دردوره‌ي بعد از يائسگي، پوست دستگاه تناسلي خارجي نازك‌تر و مخاط واژن خشك‌‌تر مي‌شود.

براي حل اين مشكل مي‌توان از نرم‌كننده‌هاي با پايه‌ آبي يا كرم‌هاي مرطوب‌كنننده استفاده كرد. همچنين مي‌توانيد با پزشك‌‌تان در مورد كرم‌هاي موضعي استروژن‌دار مشورت كنيد.

مشكلات مجراي ادرار: زنان در حين و پس از يائسگي احتمال بيشتري دارد دچار عفونت مثانه شوند. اگر تكرر ادرار يا احساس فوريت براي تخليه ادرار داريد يا زماني كه ادرار مي‌كنيد احساس سوزش داريد يا قادر به ادرار كردن نيستيد بروز كرد، بايد به دكتر مراجعه كرد.

سر درد، عرق شبانه، به زحمت خوابيدن و خستگي و ساير علائم: به زحمت خوابيدن و احساس خستگي ممكن است سبب گر گرفتگي و عرق شبانه شما شود كه مانع از استراحت و آسايش شما در شب مي شود

افزايش وزن: بيشتر زنان يائسه افزايش وزن دارند. رژيم غذايي سالم و ورزش زياد، چنانچه نباشد ، يك در روزهفته به شما در نگهداري وزن كمك خواهد كرد.

علائم عاطفي در يائسگي: بيشترزنان در يائسگي علائم عاطفي را تجربه كرده‌اند، اين علائم ممكن است شامل غمگيني، اضطراب، نوسان خلق تغيير باشد. در بعضي زنان اين علائم مي‌تواند خاص باشد. اگر مشكلات احساسي در خود پيدا كرديد در مورد آن با پزشك خانوادگي صحبت كنيد.

درمان جايگزيني هورمون چيست؟

هورمون‌درماني جايگزين (HRT) درماني براي يائسگي است كه در آن هورمون‌هاي مصنوعي براي زن تجويز مي‌شود.

درHRT ممكن است تنها از استروژن يا از استروژن تركيب شده با هورمون ديگر جنسي زنانه يعني پروژستين استفاده ‌شود. در برخي زنان HRT مي تواند علائمي مانند گر گرفتگي، و مشكلات دستگاه تناسلي خارجي و برخي مشكلات ادراري باشد. اما HRT براي هر زني مفيد نيست.

اطلاعات جديد از تحقيقات اخير حاكي از آن است كه براي بسياري از زنان خطرات استفاده از HRT ممكن است بيشتر از سودمندي‌هاي آن باشد. در اين مورد بايد با پزشك مشاوره كرد.

بله.داروهايي از قبيل كرم استروژن، داروهاي ضد افسردگي با دوز كم، فرآوردهاي سويا و برخي مكمل‌هاي گياهي ممكن است به برطرف‌شدن برخي نشانه هاي يائسگي كمك كند.

familydoctor.org
 چهارشنبه 8 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 214]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن