واضح آرشیو وب فارسی:فارس: قائم موعود پيام آور عدالت
سيد حسين اسحاقي
در دوران ظهور اصل عدالت در همه مسائل كلي و فرعي هستي جريان مي يابد به گونه اي كه هيچ ستمي به احدي روا نمي شود چنان كه امام رضا(ع ) مي فرمايد :
خدا به وسيله مهدي موعود زمين را از هر گونه ستمي پاك مي گرداند و آن گاه كه ظهور كند قانون عادلانه را در بين مردم رواج مي دهد در نتيجه هيچ كس به كس ديگر ظلم روا نمي دارد . (1 )
امام كاظم (ع ) درباره آيه كريمه « يحيي الارض بعد موتها زمين را پس از مردن زنده مي كند » (روم : 24 ) فرمود :
اين زنده كردن زمين با باران نيست بلكه خداوند مرداني را برمي انگيزد تا عدالت را زنده كنند پس زمين در پرتو عدل زنده مي شود و بي گمان اجراي حد خدا در زمين مفيدتر از چهل روز بارندگي است . (2 )
آن گاه كه روزگار حاكميت آن امام موعود فرا رسيد طعم شيرين عدالت به همه جهانيان چشانده مي شود. امام باقر(ع ) در اين باره مي فرمايد :
پس از ظهور مهدي (عج ) هيچ حقي از كسي برعهده ديگري نمي ماند مگر آنكه آن حضرت آن را مي ستاند و به صاحب حق مي دهد . (3 )
عدالت و امنيت
يكي از ويژگي هاي حكومت حضرت مهدي (عج ) برقراري صلح و امنيت است همان گونه كه امام حسن مجتبي (ع ) در حديثي به اين موضوع تصريح مي كنند . (4 )
افزون بر روايت ها در بسياري از كتاب هاي آسماني هم بر اين امر تصريح شده است براي مثال در كتاب اشعياي نبي آمده است :
« مسكينان را به عدالت داوري خواهد كرد براي مظلومان زمين به راستي حكم خواهد كرد ... » (5 )
نبي مكرم اسلام در بياني كوتاه امنيت و آرامش را اين گونه نشان مي دهد.
« زني بر هودجي نشسته از حجاز تا عراق در كمال آسايش طي طريق مي كند و از چيزي نمي هراسد . » (6 )
و امام باقر(ع ) در فرازي ديگر مي فرمايد : « حتي لايري اثر من الظلم تا جايي كه ديگر نشاني از ظلم ديده نمي شود . » (7 )
امام صادق (ع ) نيز گستره عدل مهدوي را در جمله اي بسيار زيبا اينگونه بيان مي كند : « به خدا سوگند! عدالت او در داخل خانه هايشان به آنها مي رسد همان گونه كه سرما و گرما به داخل خانه هايشان نفوذ مي كند » . (8 )
اينها اندكي از بسيار و قطره اي از درياي روايت هاي وارد شده از امامان نور است درباره گستره عدل تنها بازمانده حجج الهي و تنها ذخيره پروردگار براي نمايش عدل و داد بر فراز پهن دشت جهان .
عدالت فراگير
با ظهور مهدي (عج ) عدالت و امنيت فرجامي خوش مي يابد. امام علي (ع ) درباره عدالت گستري و ايمني عصر ظهور و سرشاري آن دوره از اين بركت ها مي فرمايد :
اگر به تحقق قائم ما قيام كند به واسطه ولايت و عدالت او آسمان آنچنان كه بايد ببارد مي بارد و زمين نيز رستني هايش را بيرون مي دهد و كينه از دلهاي بندگان زدوده مي شود و ميان دد و دام آشتي برقرار مي شود به گونه اي كه يك زن ميان عراق و شام پياده خواهد رفت و آسيبي نخواهد ديد و هر جا قدم مي گذارد همه سبزه و رستني است . (9 )
از اين دسته روايات ها برمي آيد كه در حكومت مهدي (عج ) عدالت فراگير است و همه بهره هاي آسمان و زمين بدون تبعيض نصيب همگان خواهد شد همانگونه كه امام حسين (ع ) در فرازي مهم مي فرمايد : « هنگامي كه قائم قيام مي كند عدل گسترده مي شود و اين گستردگي عدالت نيكوكار و فاجر را در بر مي گيرد » . (10 )
از ديگر نشانه هاي بي نظير حكومت مهدوي تقسيم درست و برابر بيت المال و اموال مشترك عمومي است چنان كه امام باقر(ع ) فرموده است :
وقتي قائم اهل بيت قيام كند (بيت المال ) را با مساوات تقسيم مي كند و نسبت به شهروندان عدل مي ورزد. پس هر كس او را اطاعت كند خدا را اطاعت كرده است و سركشي نسبت به او همانند سركشي و گناه نسبت به خداست . (11 )
بديهي است كه عدالت گستري حضرت مهدي (عج ) خود زمينه ساز تقويت و پايندگي مشروعيت حكومت ايشان خواهد بود و دل هاي بيشتر مردم را جذب خواهد كرد .پيامبر گرامي اسلام در اين باره روايت مي كند.
« وي زمين را از عدل و قسط پر مي كند همان گونه كه از ستم و جفاكاري پرشده بود. هم ساكنان آسمان و هم ساكنان زمين از او خشنودند » . (12 )
عدالت و امنيت همواره از آرزوهاي ديرينه ساكنان زمين و سرلوحه دعوت انبيا و اولياي الهي بوده است كه سرانجام امام عصر(عج ) اين نهضت را به اذن خداوند با خوشي به پايان خواهد برد و فرد فرد آدميان بدون هيچ گونه تبعيض و گزينشي طعم شيرين عدالت و امنيت مهدوي را خواهند چشيد. آسمان ها و زمين نيز با پيشه كردن عدالت همه نعمت هاي خود را در اختيار بشر قرار مي دهند و ترس و ناامني و بي عدالتي جاي خود را به آرامش و عدل خواهد داد. عدالت مهدوي حكم مي كند كه ملاك گزينش كارگزاران نيز شايستگي و كارداني آنهاباشد.
فقرزدايي
اسلام با پذيرش كامل « معيار نياز » كه مبتني بر حق زندگي براي همگان است تداوم فقر را تحمل نمي كند و با آن به شدت مبارزه مي كند. يكي از نگراني هاي بزرگ اولياي الهي پيامبر گرامي اسلام و اميرمومنان علي (ع ) در تمامي لحظه هاي زندگي شان اين بود كه فقر و نابرابري را از چهره افراد جامعه بزدايند و از راه كسب و كار آبرومندانه و به كارگيري سياست هاي صحيح اقتصادي درآمدي كافي و حلال براي مردم فراهم شود.
حكومت حق شرايطي را ايجاد مي كند كه در آن مردم كمترين امكانات اساسي زندگي را داشته باشند و براي همه كساني كه جوياي كارند امكان كار فراهم باشد و افرادي هم كه در آمد كافي ندارند يا به هر علتي نمي تواند كار كنند درآمدي به اندازه نيازشان دريافت كنند.
امام علي (ع ) در دوران حكومت كوتاه خود دست كم در كوفه جزئي ترين امكانات اساسي را براي عموم مردم تامين كرد چنان كه خود مي فرمود :
« كسي در كوفه نيست كه در رفاه به سر نبرد حتي پايين ترين افراد نان گندم مي خورد سرپناه دارد و از آب گوارا مي نوشد » . (13 )
امام زمان (عج ) نيز پس ازامامان معصوم (ع ) در زدودن فقر مي كوشد و نه تنها فقر را كاهش مي دهد بلكه به حذف كامل آن توفيق مي يابد از يك سو سرمايه هاي مادي فزوني مي يابد و رشد اقتصادي پايدار پديد مي آيد و از دگر سو اين امكانات عادلانه توزيع مي شود و فشار و ستم سودجويان زياد خواه از بين مي رود. سرانجام مردم نيز سرشار از روحي الهي و آراسته به اخلاق و معرفت و تقوا مي شوند چنان كه دامنه حرص و آز كه سرچشمه گناهاني چون تكاثر و بخل و احتكار و تنازع است برچيده مي شود.
از پيامبر اكرم (ص ) روايت است : « در زمان مهدي (عج ) مال خرمن مي شود هر كس نزدت مهدي آيد و گويد به من مالي ده ! مهدي بي درنگ بگويد بگير » . (14 )
و اينكه خود مردم هم نيازهاي يكديگر را با جان و دل برآورده مي كنند . (15 )
پاورقي :
1 ـ كمال الدين ج 2 ص 272
2 ـ مكيال المكارم ج 1 ص 81
3 ـ تفسير عياشي ج 1 ص 62
4 ـ طبرسي احتجاج ج 2 ص .291
5 ـ « عهد عتيق » اشعياي نبي فصل 11 بند 1 ـ .10
6 ـ كنزالعمال ج 14 ص .572
7 ـ طبرسي تفسير مجمع البيان ج 7 ص .88
8 ـ نعماني الغيبه ص 297
9 ـ تحف العقول ص .110
10 ـ بحارالانوار ج 27 روايت 24 ص .90
11 ـ همان ج 52 روايت 103 ص .350
12 ـ همان ج .1 ح .11 ص .591
همان ـ ج 40 ـ ص 327
14 ـ بحارالانوار ج 51 ص .88
15 ـ شمس ولايت ص 95 ـ 93
عدالت و امنيت همواره از آرزوهاي ديرينه ساكنان زمين و سرلوحه دعوت انبيا و اولياي الهي بوده است . و سرانجام آدميان طعم شيرين عدالت و امنيت را در حكومت جهاني قائم موعود خواهند چشيد
در حكومت مهدي موعود ترس و ناامني و بي عدالتي جاي خود را به آرامش و عدل و امنيت خواهد داد
در عدالت مهدوي ملاك گزينش كارگزاران حكومتي شايستگي و كارداني آنها مي باشد
در حكومت مهدوي فقر زدوده مي شود سرمايه هاي مادي فزوني مي يابد و رشد اقتصادي پايدار پديد مي آيد و فشار و ستم سودجويان از بين مي رود
چهارشنبه 8 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 257]