تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812696647




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا cia


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: موقعیت جغرافیایی ایالات متحده: آمریکا در میان کشورهای مکزیک و کانادا و اقیانوس کبیر و اطلس قرار دارد و با وسعتی حدود 9363364 کیلومتر مربع چهارمین کشور پهناور جهان محسوب می شود. جمعیت آن تا سال 1385 299330000 نفر بود که در مقام سوم دنیا می باشد. نوع حکومت آمریکا جمهوری فدرال با دو مجلس قانونگذار است.

تاریخچه
ایالات متحده آمریکا در سال 1155 شمسی رسماً از انگلستان جدا و مستقل گردید، اساس تشکیل این کشور نوپا در آغاز به عنوان مملکتی آزاد و به دور از بازی های سیاسی بود. هر چند که این آزادی از همان ابتدا به بهای کشته شدن و نابودی هزاران سرخ پوست بومی تمام شد. جورج واشنگتن اولین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از افراد فدرالیست به شمار می رفت که در سال 1168 شمسی به قدرت رسید. در آن هنگام با شرکت 13 ایالات متحده آمریکا تمامیت ارضی خود را به دست آورد و سایر ایالات در سال های بعدی به آن پیوستند. سال 1247 شمسی اتحاد جماهیر شوروی آلاسکا را به قیمت 7200000 دلار به آمریکا فروخت و همان سال هاوایی نیز بنا به درخواست خود به عنوان پنجاهمین ایالت پذیرفته شد.
جنگ، خونریزی، تجاوز و اشغال از بدو تاریخ تشکیل با فرهنگ این آب و خاک گره خورده است و از افراد محلی گرفته تا ساکنین آمریکای جنوبی بارها مبارزات مسلحانه ای جهت احیا حقوق خود با آمریکایی ها داشته اند، جنگ های متعدد باعث شد تا این کشور نیروی نظامی بزرگ و مجهزی را به وجود آورد. کشور ایالات متحده آمریکا پس از جنگ جهانی دوم و تضعیف انگلستان خود را وارد معادلات جهانی کرد، آن دوران اتحاد جماهیر شوروی که بلوک شرق سابق را در اختیار داشت رقیب اصلی به حساب می آمد، ایالات متحده در همان بحبوحه خود را رهبر بلوک غرب کرده و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی یکه تاز میدان شد. نفوذ سیاستمداران انگلیسی و صهیونیست در دولت آمریکا و دخالت آن کشور به ویژه به صورت نظامی در سراسر دنیا تا کنون آتش بسیاری از جنگ ها را روشن نموده که شعله خیلی از آن ها هنوز فرو کش نکرده است. سیا(CIA) عنوان سازمان اطلاعاتی آمریکا بوده که در بسیاری از این معادلات و دخالت ها نقش کلیدی را بازی می کند. در این قسمت به تاریخچه پیدایش این سازمان اشاره ای خواهیم نمود.
سازمان پلیسی آمریکا موسوم به FBI ) Federal Building Investigation)
اولین سازمان با محولات امنیتی بود که پس از جنگ جهانی اول و در سال 1301 شمسی در زمان ریاست جمهوری هاردینگ تشکیل شد، در کنار وظایف پلیسی مأموریت های ضد جاسوسی نیز بر عهده پلیس فدرال (FBI) بود. بنابراین سازمان اطلاعاتی خارجی تا جنگ جهانی دوم در آمریکا وجود نداشت. طی جنگ جهانی دوم نیروهای ژاپنی در پرل هاربر به پایگاه آمریکایی ها حمله برده و آنها را غافلگیر کردند. هر چند که جاسوسان روس خطر تهدید ژاپن را بارها گوشزد کرده بودند ولی مأمورین FBI به آن اخبار اهمیت ندادند، در آن جا ضعف آمریکایی ها در اطلاعات به روشنی مشهود شد زیرا تا آن زمان هیچ سازمان اطلاعاتی منسجمی در آمریکا نبود.
فرانکلین روزولت در سال 1321 در تنگاتنگ نبرد گفت: (حمله ژاپنی ها به پرل هاربر و خسارات به بار آمده یک حادثه غیر مترقبه و باور نکردنی بود که به دلیل فقدان تشکیلات اطلاعاتی و جاسوسی پیش آمد)
پس از وقایع مذکور به دستور روزولت رئیس جمهور وقت، اولین تشکیلات اطلاعاتی آمریکا با محولات امنیتی برون مرزی به نام اداره خدمات نظامی (SOS) (The Office Strategic Service) تأسیس شد، این سازمان درست در زمانی راه اندازی گردید که عطش نیاز به سازمان جاسوسی دولت آمریکا را فراگرفته بود و برای جوابگویی هزینه چشمگیری در اختیار این تشکیلات گذاشتند. اداره خدمات نظامی (SOS) در چند سال عمر کوتاه خود موفقیت های بزرگی کسب کرد و توانست در تشکیلات دولتی و اطلاعاتی روسیه و آلمان نفوذ کند. با وجود تمامی دستاوردها، اداره خدمات نظامی (SOS) تنها دو سال پس از راه اندازی در پایان جنگ به دستور ترومن رئیس جمهور وقت آمریکا منحل شد، دلیل انحلال اداره مذکور در ظاهر به سبب این بود که مأموریت آن جمع آوری اطلاعات نظامی است پس در دوران صلح نمی تواند مفید واقع شود، اما این موضوع بهانه ای بیش نبود و ماجرا به سازمان پلیس فدرال (FBI) مربوط می شد که به دلیل رقابت اداره خدمات نظامی (SOS) فشارهای زیادی به دولت جهت تعطیلی آن وارد کرد.
هری ترومن خوب می دانست که منشأ بسیاری از خسارت ها و آسیب هایی که آمریکا در جنگ جهانی دوم متحمل شده از فقدان سازمان اطلاعاتی در تشکیلات دولتی است و کشورش شدیداً به چنین سازمانی احتیاج دارد. او در دوم بهمن 1325کمیسونی را به ریاست خودش و با حضور جیمز بیکر وزیر خارجه، رابرت پاترسون وزیر دفاع و جیمز فورستال وزیر دریاداری تشکیل داد، این کمسیون موسوم به اداره اطلاعات ملی زمینه های تأسیس یک سازمان اطلاعاتی را بررسی کرد و سرانجام سازمان فوق به نام گروه کارآگاهی مرکزی (CIG) (Central Intelligent Group) با مدیریت دریادار سائرس راه اندازی شد. ریاست این گروه در حقیقت زیر نظر هیئت چند نفره اداره امنیت ملی بود و دریادار سائرس از خودش هیچ اختیاری نداشت و همین امر موجب شد تا گروه کارآگاهی مرکزی (CIG) در دوران تصدی ژنرال واندنبرگ هم پیشرفتی نکند.
سال 1326 شمسی و در زمان ریاست ژنرال هیلن کوتر بر گروه، تشکیلات تغییرات زیادی را در سازمان خود به وجود آورد و بسیاری از شعبه ها و بخش ها با هم ادغام و یا منحل گردیدند و سازمان جدید به نام آژانس تحقیقات مرکزی CIA ( Central Intellgence Agency) کار خود را آغاز نمود. یکی از افرادی که در سازماندهی و تشکیل سیا نقش اساسی داشت آلن دالس بود که خودش در سال های 1332 تا 1341 به مدت 9 سال مدیریت سازمان را بر عهده گرفت. او تا قبل از ریاستش، معاون سیا بود و برنامه های جامعی را برای پیشبرد اهداف کلان تشکیلات پیشنهاد داد و بسیاری از آنها را اجرا کرد. بودجه زیاد، استقلال سازمان و حفاظت اطلاعات از اخبار طبقه بندی شده از طرح های او به شمار می رفت. از دید کارشناسان اطلاعاتی در زمان ریاست جمهوری آیزنهاور و مدیریت دالس بر سیا، سازمان اطلاعاتی آمریکا (CIA) در اوج دوران طلایی خود قرار داشت و پیشرفت های عمده ای در سایه مدیریت دالس و حمایت های آیزنهاور پدید آمد.
مدیران بعدی سیا و رؤسای جمهورآمریکا گام های بلندی در جهت تقویت سازمان اطلاعاتی آمریکا (CIA) برداشتند، البته گاهی هم مدیری به دلیل به بار آمدن افتضاح سیاسی از سمت خود برکنار می شد. این تشکیلات پا به پای جاه طلبی و سیاست های امپریالیستی و استکباری آمریکا رشد نمود و بی شک در تمامی عملیات های آمریکا در چند دهه اخیر می توان ردپای سیا را کشف کرد. سرنخ بسیاری از توطئه ها و دسیسه ها به سازمان اطلاعاتی آمریکا (CIA) منتهی می گردد و در انجام جنایت های ضد بشری دست کمی از سازمان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی (موساد) ندارد. امروزه تشکیلات داخلی و اخبار این سازمان در پرده ای از ابهام (همانند اینتلیجنت سرویس انگلستان) قرار دارد هر چند که گاهی رسوایی های به بار آمده حقایق زیادی را درباره این تشکیلات بر ملا می سازد. آژانس تحقیقات مرکزی (CIA) در سایه حمایت های بی دریغ مقامات دولتی به سرعت رشد کرد. فقدان سازمان قوی دیگری به عنوان رقیب کاری، حرص و ولع دولتمردان آمریکایی در بدست آوردن اخبار و اطلاعات دیگران، بودجه های میلیاردی، استفاده از افراد با نفوذ جهت مدیریت آژانس و جاه طلبی بلند پروازانه دولت آمریکا جهت رسیدن به سلطه سیاسی در جهان منجر به تبدیل آژانس تحقیقات مرکزی (CIA) به قدرت بی حد و مرز گردید.
آژانس تحقیقات مرکزی (CIA) سازمان مخوفی است که بسیاری از افراد سیاسی برجسته آمریکا قسمتی از دوران زندگی خود را در آن مشغول به کار بوده اند، برای مثال جورج بوش قبل از ریاست جمهوری چند سالی رئیس سازمان (CIA) بود. هدف اصلی گروه حاکم بر آمریکا حفظ قدرت بلامنازع خود در جهان و استعمارگری نوین می باشد و تنها کسانی می توانند خود را وارد این تشکیلات کنند که ظاهر و باطن آنها سرشار از همین نیت پلید باشد، حال اینکه گاهی اوقات واقعاً این طرز فکر مضحکانه جلوه می کند که عده ای تصور کنند با تغییر دوره ای ریاست جمهوری در آمریکا و بر کرسی نشستن دولت جدید سیاست های متضادی نسبت به سایر رئیس جمهورهای پیشین آمریکا چه در آن کشور و چه در دنیا صورت پذیرد.
آژانس تحقیقات مرکزی (CIA) در تمامی امور سیاسی، نظامی، اقتصادی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و ... دخالت کرده و هیچ چیزی نمی تواند در انجام مأموریت ها مانع راه آن شود، تنها در اوائل دهه 1340 شمسی بودجه سازمان سیا (CIA) چهار برابر بودجه وزارت امور خارجه آمریکا بود، جاسوسی در سراسر دنیا و دخالت در امور اکثر کشورها و بسیاری از توطئه های جهانی باعث گردیده تا به این سازمان لقب حکومت نامرئی دهند. کار نظارت و کنترل بر اعمال انجام شده و مأموریت های آژانس تحقیقات مرکزی (CIA) توسط هیئتی صورت می گیرد که یا از مدیران خود سازمان و یا افراد منتخب دولتی هستند و جالب اینجاست که صلاحیت همین افراد باید توسط سازمان اطلاعاتی (CIA) تأیید شود.
آژانس تحقیقات مرکزی (CIA) از سال تشکیل خود (1326 شمسی) به دست دریاسالار هیلن کوتر اداره می شد، پس از آن ژنرال بیدل اسمیت در سال 1329 رئیس آژانس شد و تا سال 1332 در سمت خود باقی ماند. (این شخص همان کسی بود که به ریاست سازمان اطلاعاتی آمریکا (CIA) رسید، اگر چه تا قبل از دالس سازمان پیشرفت صعودی داشت اما به دید کارشناسان سیاسی در طول مدت 9 سال ریاست دالس، آژانس تحقیقات مرکزی (CIA) پیشرفت فوق العاده زیادی داشت. آلن دالس در زمان جنگ جهانی دوم و طی سال های 1322 تا 1324مسئولیت شبکه جاسوسی آمریکا در آلمان نازی را بر عهده داشت، در سال 1324 مدیریت شبکه جاسوسی آمریکا در سوئیس به وی واگذار شد و با تجربه و مهارت خاصی که در حرفه خود داشت از سال 1330 شمسی به معاونت آژانس تحقیقات مرکزی (CIA) منصوب گردید. سوابق و شرایط موجب شد تا سال 1332 آلن دالس که تا آن زمان نیمی از عمر خود را در کار اطلاعاتی سپری کرده بود با حکم آیزنهاور رئیس جمهور وقت به سمت ریاست کل آژانس تحقیقات مرکزی (CIA) انتخاب گردد. همزمان با آلن دالس برادر کوچک او به نام جان فوستر دالس وزیر امورخارجه آمریکا بود، تعامل بین این دو برادر موجب شد تا بسیاری از جاسوسان با هویت دیپلماتیک به سفارتخانه های آمریکا در سراسر جهان گسیل شده و با حرف شنوی که جان فوستر دالس از برادر بزرگتر داشت عملاً سازمان اطلاعاتی آمریکا (CIA) اختیار وزارت خارجه را به دست گرفت.
سازمان اطلاعاتی آمریکا (CIA) در تمامی مسائل و تصمیم گیری های سیاسی دخالت کرده و حرف خود را به کرسی می نشاند، نفوذ جاسوسان به داخل محیط های دیپلماتیک و دخالت در امور سیاسی کشور از زمان دالس موسوم شد که این شیوه تا امروز نیز ادامه دارد و آژانس جایگاه ویژه ای جهت اداره دولت آمریکا پیدا نمود. بی شک کلیه رئیس جمهورهای آمریکا از سازمان اطلاعاتی(CIA) حمایت می کردند و تنها در یک مورد و افتضاح سیاسی ماجرای خلیج خوک ها بود که جان اف کندی آژانس تحقیقات مرکزی (CIA) را مقصر شناخته و آلن دالس مجبور به استعفا شد. کندی اقداماتی را جهت محدود کردن دامنه ی وظایف و دخالت های سازمان اطلاعاتی انجام داد که البته این سیاست دوام زیادی نیاورد و کندی در ماجرای ترور کشته شد. پس از کندی مجدداً سازمان اطلاعاتی آمریکا (CIA) روند صعودی خود را طی کرد و همچون گذشته دامنه ی فعالیت های خود را افزایش داد. خطر فعالیت کمونیست های اتحاد جماهیر شوروی در جذب متحدین خود و حفظ بقای ایالات متحده آمریکا به شکل ابرقدرت در جهان همواره موجب می شد تا دولتمردان آمریکایی به آژانس تحقیقات مرکزی (CIA) به عنوان اهرم قدرت و اسلحه ای برتر نگاه کنند، بودجه سازمان اطلاعاتی آمریکا (CIA) چندین برابر بودجه سازمان های مهمی نظیر وزارت امور خارجه است، این تخصیص بودجه و نگرش در سیاست های اقتصادی آمریکا اثرهای زیادی گذاشته و بودجه رفاهی و سایر مخارج به حداقل می رسد و در عوض بودجه وزارت دفاع و آژانس تحقیقات مرکزی (CIA) همیشه در حداکثر است.
ساختمان اصلی آژانس تحقیقات مرکزی (CIA) در ایالت ویرجینیای آمریکا و منطقه ای به وسعت 50 هکتار در حوالی مزارع لانگلی قرار دارد، ساختمان اداره مرکزی به شکل H و هشت طبقه ساخته شده که مساحت آن بالغ بر 50000 متر مربع می باشد و اطراف آن را درختان بزرگی محصور کرده است، این محیط از داخل و خارج با دوربین کنترل شده و در آن انواع سیستم های هشدار دهنده، اعلام خطر و امنیتی را به کار گرفته اند. کلیه افراد برای ورود به ساختمان توسط سیستم ویژه ای که چهره فرد را به روی صفحه LCD نمایش داده شناسایی می شوند. البته هویت افراد در فاصله بسیار دورتر و ایست و بازرسی اولیه هم به وسیله کارت شناسایی و ... ورودشان تأیید می گردد. در کنار ساختمان مرکزی یک پارکینگ روباز آسفالته با ظرفیت بیش از 3000 خودرو جهت پرسنل وجود دارد. چندین کیلومتر پیرامون ساختمان مذکور نگهبان های مسلح به صورت شبانه روزی به حفاظت و حراست از این مکان حساس می پردازند. ساختمان آژانس تحقیقات مرکزی (CIA) در نزدیکی کاخ سفید و پنتاگون همانند اضلاع یک مثلث مرتبط با هم قرار گرفته اند که با جاده ای ویژه می توان به سرعت طی پانزده دقیقه خود را به آن جا رسانید. هزینه ساخت این مجتمع عظیم مبلغی حدود 50 میلیون دلار بوده است.
ساختار تشکیلاتی سازمان اطلاعاتی آمریکا (CIA) همیشه در پرده ای از ابهام قرار گرفته و مخفی بوده است، اگر چه نمودار تشکیلاتی آن هیچ گاه فاش نشده اما اطلاعات موثق در مورد قسمت های کلان آن وجود دارد، در آژانس تحقیقاتی مرکزی (CIA) سه مدیریت مهم و مستقل به شرح زیر می باشد:
1- مدیریت جمع آوری اخبار
2- مدیریت ضد جاسوسی
3- مدیریت عملیات
اساس نامه مدیریت جمع آوری اخبار و مدیریت ضدجاسوسی سالهای پیش تهیه و تنظیم و رسماً مورد تأیید و تصویب کنکره آمریکا قرار گرفته است اما مدیریت عملیات از ابتدا به شکل مخفی به وجود آمده و به صورت سری فعالیت می کند. تعامل بسیاری نزدیکی بین آژانس تحقیقاتی مرکزی (CIA) و وزارت امور خارجه آمریکا وجود دارد زیرا جای پای جاسوسان و عوامل اطلاعاتی آمریکا در جهان تنها به کمک وزارت امور خارجه و از طریق سفارت خانه ها میسر می شود. برخی موارد تعداد جاسوسان سازمان اطلاعاتی آمریکا(CIA) از پرسنل سفارت خانه ها نیز بیشتر بوده و گاهی هم کلیه اعضای سفارت خانه و یا فرد ارشد در آن از پرسنل رسمی آژانس تحقیقات مرکزی (CIA) می باشد، بیش از نیمی از پرسنل سازمان اطلاعاتی (CIA) در خارج از کشور و بقیه در سازمان خدمت می کنند آمار دقیق کارمندان آژانس مشخص نیست ولی به طور تقریبی می توان آن را حدود 100000 نفر برآورد کرد. مدیریت جمع آوری اخبار بخش ها و قسمت های متعددی دارد که در آن کارشناسان مختلف به کلیه امور اعم از سیاسی، نظامی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی و ... اخبار را جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کنند. چندین هزار کارمند در ساختمان مرکزی اداره اطلاعات(CIA) شبانه روزی اخبار متعددی را از طریق منابع مختلف جاسوسی و یا منابع آشکار (تلویزیون، رادیو، روزنامه و ... ) دریافت و ترجمه می نمایند، کار ترجمه توسط دستگاههای موسوم به اوردیناتور صورت می گیرد. غیر از جاسوسی به کمک عوامل انسانی و منابع آشکار آژانس تحقیقات مرکزی (CIA) از ماهواره های گوناگون و هواپیماهای جاسوسی نیز بهره می برد و از لحاظ جاسوسی فنی و الکترونیکی تجهیزات پیشرفته ای جهت استراق سمع، عکسبرداری و فیلمبرداری و ... دارد.
در مدیریت عملیات سازمان اطلاعاتی آمریکا (CIA) همه چیز با طبقه بندی سری می باشد و حتی کارمندان آن با سایر کارمندان ارتباط نداشته و بعضاً شناسایی نمی شوند. دولت آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم و تا هم اکنون در ده ها مورد اقدام به تجاوز عملی به خاک کشورها و مداخله مستقیم نظامی کرده که بعضی از آنها موفق و برخی نیز به شکست کشیده شده است. این عملیاتهای خصمانه که با عناوین زیبایی همچون دمکراسی، حقوق بشر، مبارزه با تروریسم و ... از سوی دولتمردان آمریکایی طراحی و اجرا شده و می شود تاکنون منجر به کشته شدن میلیون ها نفر و آسیبهایی در سطح جهانی گردیده که تاریخ شاهد زنده این موضوع می باشد.
آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا (DIA) (Defence)
این سازمان در واقع سرویس اطلاعات نظامی آمریکا به شمار می رود و توسط رابرت مک نامارا وزیر دفاع آمریکا در دوران ریاست جمهوری جان اف کندی در سال 1340 شمسی راه اندازی گردید. آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا (DIA) در حقیقت رقیب سازمان اطلاعاتی (CIA) بود و برای کم کردن اختیارات آن تأسیس شد. سرویس اطلاعات نظامی آمریکا (DIA) با واحدهای اطلاعاتی قوای سه گانه نظامی (نیروی زمینی، هوایی و دریایی) ارتباط تنگاتنگی دارد. این سازمان اختیارات زیادی در محدوده ی امنیتی نظامی داشته و به نوبه ی خود از نفوذ و ارزش خاصی در بین دولتمردان و به ویژه نظامیان برخوردار است. آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا (DIA) مستقیماً زیر نظر پنتاگون به انجام فعالیت هایی در زمینه ی اطلاعات نظامی مشغول می باشد.
سیا سامان اصلی اطلاعاتی-ضد اطلاعاتی-جاسوسی-ضد جاسوسی-امنیتی غیر نظامی آمریکاست و به نوعی جانشین سرویس استراتژیک OSS در جنگ جهانی دوم می باشد که به عنوان شاخه ای از نیروهای نظامی آمریکا فعالیت می کرد.این سازمان از بدو تشکیل خود در 26 جولای 1947 فقط به شخص رییس جمهور و همچنین سنا پاسخگو بوده است و تقریبا فعالیتهای اصلی آن هیچ گاه منتشر نخواهد شد و در خفایی همیشگی صورت می پذیرند. بودجه و تعداد کارمندی سری دارد و تخمین ها حاکی از بود جه سالانه 10 میلیارد دلاریو حدود 20 هزار کارمند رسمی غیر از آدم فروشان و عوامل نفوذی حکایت دارد.نیروهای غیررسمی و مزدور ان نیز تا 250 هزار نفر برآورد می شود.که باید هروز صبح گزارش کلی روزانه اش روی میز کار رییس جمهور آمریکا باشد.پس از حوادث تاریخی و بی سابقه 11 سپتامبر 2001 و ضعف شدیدسازمان اطلاعاتی و امنیتی آمریکا که قادر به جلوگیری از این حادثه که خود بن لادن نیز چند هفته قبل از وقوعش در پیامی تلویزیونی به آن اشاره کرده بود نبودند بازنگری وسیعی در این سازمانها که بالغ بر 36 ارگان موازی و مجزا اعم از سیا-اف بی آی-پلیس مخفی-پلیس فدرال-گارد امنیت ملی-گارد ملی-اطلاعات ارتش-و چندین ارگان دیگر صورت گرفت و وزارت امنیت داخلی آمریکا به وزارت مایکل چرتاف در دوره اول ریاست جمهوری بوش تشکیل گردید.برای رهبری همه سازمانهای اطلاعاتی و هماهنگی آنها نیز شازمان اطلاعات ملیNational Intelligence تشکیل شد.
پیش از این بنا به اعتراف خود سران اطلاعاتی آمریکا همکاری و هماهنگی چندانی بین این سازمانها وجود نداشت و بعد از آن سیا بسیاری از مامورین اف بی آی را تحت آموزشهای ویژه قرار داد تا در برابر حوادث جدید آماده تر شوند.
ساختمان مرکزی سیا در چند مایلی واشنگتن در ویرجینیا و در امتداد رودخانه پوتوماک قرار دارد.این ساختمان 125 هزار مترمربعی به وسیله صدها دوربین و تلویزیون در 15 کیلومتری واشنگتن با هزینه 46 میلیون دلار و از مصالح مقاوم در برابر انفجار در سال 1966 ساخته شد.ریاست آن تا انتهای دوره بوش یعنی 20 ژانویه 2009 بر عهده ارتشبد خلبان مایکل هایدن بود ولی اوباما قصد دارد فردی دانشگاهی به نام...به سنا برای ریاست سیا معرفی کند.




ساختار سازمانی

1.دفاتر اجرایی
2.پشتیبانی عملیات های نظامی
3.پیشنهاد امنیت
4.برآورد ملی
5.مدیریت اطلاعات
6.گروههای منطقه ای
7.گروهای بین اامللی
8.واحد های حمایت کلی
9.سرویس مخفی ملی
10.مدیریت دانش و تکنولوژی
11.مدیریت و حمایت
12.محاسبات و استدلات و منطق
13.آموزش
14.عمومی
15.بازرسی
16.امور اجتماعی
و بسیاری بخشهای اعلام نشده و سری دیگر
دوستان هر کدام از این بخشها نیاز به توضیح اقدامات دارد که انشالله در قسمت دوم همین مقاله از ترجمه کرده و در اختیار دوستان قرار خواهم داد.فقط یک مورد را در ذهن داشته باشید که بخشهای سیا مانند یک فرش در هم تنیده شده اند و اطلاعات به شکلی کاملا سازمان یافته از بخشهای مختلف جمع آوری و در ستاد مرکزی مورد تجزیه تحلیل نهایی قرار میگیرد و جمع بندی کامل به عنوان هدف به تیم های مختلف ابلاغ گردیده و به واحد های عملیاتی جهت اجرا می رود.

گریزی بر اقدامات سیا:

سیا از زمان تشکیلش در 1947 تا 1952 دوره گذار 5 ساله ای را طی کرد که تقریبا مشابه 5 سال اول بعد از انقلاب ما بود که سازمانهای اطلاعاتی تا تشکیل وزارت اطلاعات در مهر 63 نظم خاصی نداشتند.
سیا نیز این 5 ساز راب ه تربیت کادر ها و همچنین شرح وظایف و تامین تجهیزات مشغول بود.دوستان سیا در اقدامات جاسوسی خود علاقه وافری نسبت به استفاده از ماهواره های جاسوسی و همچنین امکانات تجسسی بعضی هواپیماها دارد.
و در این میان نقش پریدیتور-U-2 و SR71 پررنگ تر بوده اند.البته سای برای این کارها واحد اطلاعات نیروی هوایی آمریکا نیز کمک می گرفته است.ماهواره IMINT هم به سیا کمک بسیاری کرده است البته ماهواره هایی که در چند سال اخیر به فضا فرستاده است بسیار بسیار پیشرفته اند و قابلیت فیلمبرداری بسیار نزدیک از نقاط حساس کشورهای مختلف هستند.
سیا در چندین اقدام خبرساز جهان نیز دست داشته است که عبارتند از تونل مخفی آمریکا شوروی در بحبوحه جنگ سرد-کودتای 28 مرداد-خلیج خوکها در کوبا-نقش فعال در سرنگونی رژیمهای آمریکای لاتین-و آفریقایی -پروازهای مخفی در اروپا-دادن موشکهای استینگ و ادوات جنگی به مجاهدین افغان و تربیت نامحسوس بن لادنیسم-چندین مورد جاسوسی از اسرار نظامی ایران که با هوشیاری وزارت اطلاعات ناکام ماند--تلاش برای رهگیری کدهای اطلاعاتی ایران و ناکامی به دلیل تغییرات متوالی و گیج کننده این کدها از سوی ایران--داشتن دفاتر مخفی در بسیاری از پایتختهای اروپایی با در اختیار داشتن بهترین تجهیزات جاسوسی جهان.

مناطق عملیاتی سیا:
سیا تقریبا در تمامی نقاط جهان دارای جاسوس است ولی بعضی نقاط برای سیا پراهمیت ترند که در شهر ذیل می آید در این میان نقش سفارت خانه های امریکا و مراکز این کشور در سایر کشورها را در دادن امکانات پشتیبانی از سیا نباید نادیده گرفت.
1.کانادا-مکزیک-کوبا و روسیه و سایر همسایگان آمریکا
2.چین
3.ایران
4.منطقه خاورمیانه
5.پاکستان






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 473]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن