تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه بهره‏اى از دانش ندارد معنا ندارد كه ديگران او را سعادتمند بدانند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804649095




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دومين كارگاه تخصصي آموزش برنامه‌ي حافظه‌ي جهاني آغاز شد علي‌اكبر اشعري: آثاري را كه در خطرند، مرمت و براي حفاظت از آن‌ها تلاش مي‌كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: دومين كارگاه تخصصي آموزش برنامه‌ي حافظه‌ي جهاني آغاز شد علي‌اكبر اشعري: آثاري را كه در خطرند، مرمت و براي حفاظت از آن‌ها تلاش مي‌كنيم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ايران شناسي

با هدف حفاظت از ميراث مستند با استفاده از مناسب‌ترين فن‌آوري‌ها، كمك به دسترسي جهاني به ميراث مكتوب با افزايش آگاهي جهاني نسبت به وجوه و اهميت جهاني اين ميراث، سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو) در راستاي عمل به مسؤوليت خود در زمينه‌ي حفظ و معرفي اين ميراث در سطح جهان در سال 1992 ميلادي، اجراي برنامه‌ي حافظه‌ي جهاني را آغاز كرد.

به گزارش خبرنگار بخش ايران‌شناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي كه امروز (هشتم آبان‌ماه) در مراسم آغاز دومين كارگاه تخصصي آموزش برنامه‌ي حافظه‌ي جهاني و افتتاح نمايشگاه «ميراث ايراني، حافظه‌ي جهاني» در محل كتابخانه‌ي ملي جمهوري اسلامي ايران سخن مي‌گفت، با بيان اين مطلب ادامه داد: كميته‌ي ملي حافظه‌ي جهاني سال 1384 در ايران تشكيل شد و در اين مدت، توانست در برنامه‌هاي حافظه‌ي جهاني شركت كند و در مرحله‌ي نخست، موفق به ثبت دو اثر شاهنامه‌ي بايسنقري و وقف‌نامه‌ي ربع رشيدي در سال 1386 در حافظه‌ي جهاني شد و اسفندماه سال گذشته (مارس 2008 ميلادي) نيز دو اثر پيشنهادي «مجموعه‌ي اسناد تشكيلات اداري آستان قدس رضوي در دوره‌ي صفويه» و «مسالك الممالك» را براي ثبت در حافظه‌ي جهاني معرفي كرد.

علي‌اكبر اشعري بيان كرد: كميته‌ي ملي حافظه‌ي جهاني در ايران شامل نهادهاي حقوقي و يك‌سري شخصيت‌هاي آشنا به مسايل ديداري و شنيداري است.

او درباره‌ي كار اين كميته‌ي ملي، توضيح داد: اعضا، هر ماه يك روز تشكيل جلسه مي‌دهند و پس از بررسي و ارزيابي آثار توسط يك گروه كارشناسي، دو اثر براي ثبت در كميته‌ي حافظه‌ي جهاني انتخاب و معرفي مي‌شوند. اعضاي كميته، امسال افراد منتخبي هستند كه براي كارگاه سال گذشته، آموزش ديده بودند و امسال به‌عنوان كارشناس آثار به بررسي اين آثار در كارگاه دو روزه‌ي كميته‌ي آموزشي حافظه‌ي جهاني مي‌پردازند.

رييس سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي اظهار كرد: اين كارگاه با هدف آشنايي كارشناسان و اعضاي آن با شيوه‌هاي نگهداري و نحوه‌ي كارشناسي اسناد تشكيل مي‌شود.

اشعري ادامه داد: براي هرچه راحت‌تر در ارتباط بودن سازمان‌ها و نهادهايي كه به‌نوعي با سازمان اسناد و موزه‌ها در ارتباط هستند، تلاش كرده‌ايم، از طريق وب‌سايت‌ها، پست‌هاي الكترونيكي و رسانه‌ها، آثار خود را به اين سازمان‌ها و نهادها معرفي كنيم.

او با اشاره به اين‌كه سه سال از آغاز كار كميته‌ي ملي حافظه‌ي جهاني در ايران مي‌گذرد، بيان كرد: اين كميته، فقط آثار را براي ثبت معرفي نمي‌كند، بلكه تصميم‌هاي خوبي را براي حفظ و صيانت آثار مي‌گيرد.

وي گفت: با همكاري دستگاه‌هايي مانند سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، موزه‌ي آستان قدس رضوي و كتابخانه‌ي مركزي دانشگاه تهران، تصميم گرفتيم آثاري را كه در خطرند، به‌صورت رايگان مرمت و براي حفاظت و نگهداري از آن‌ها تلاش كنيم.

به گزارش ايسنا، رييس دفتر منطقه‌يي يونسكو در تهران نيز در اين مراسم، اظهار داشت: سال گذشته، از شاهنامه‌ي بايسنقري ديدن كردم. اين شاهنامه اوج لطافت و زيبايي در ايران را به‌عنوان يك كشور كه مأخذي فرهنگي است، دارد.

چون لي‌هان با بيان اين‌كه وظيفه‌ي ماست كه براي حفظ آثار فرهنگي و تاريخي اين سرزمين تلاش كنيم، گفت: اگر به تاريخ ايران نگاه كنيم، به كساني مانند فردوسي و مولوي مي‌رسيم كه آثاري بسيار شاخص را از خود ارايه داده‌اند، پس وظيفه‌ي ما حفاظت از اين آثار است.

او افزود: يونسكو از سال 1992 ميلادي براي حفظ اين آثار فرهنگي و حافظه‌ي جهاني كار خود را آغاز كرده است. من اكنون از اين كارگاه انتظار دارم، براي ايجاد ارتباط بين فرهنگ كشورهاي مختلف، اقدامات لازم را انجام دهد.

به گزارش ايسنا، كارشناس ارشد برنامه‌ي حافظه‌ي جهاني يونسكو در سخناني، بيان كرد: سه سال بيش‌تر از عمر كميته‌ي ملي حافظه‌ي جهاني ايران نمي‌گذرد، ولي اين كميته بسيار فعال عمل كرده است.

جويي اسپرينگر ادامه داد: حضور من در اينجا فرصتي را به‌دست مي‌دهد تا درباره‌ي اين كميته و نقشي كه مي‌تواند داشته باشد، با رييس سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي صحبت‌هاي لازم را انجام دهم.

وي گفت: در مقايسه با كميته‌ي ميراث فرهنگي، كميته‌ي حافظه‌ي جهاني، بسيار جوان است؛ ولي با اين وجود، تاكنون حدود 140 اثر در اين فهرست به ثبت رسيده‌اند كه قديمي‌ترين آن‌ها به هزاره‌ي سوم پيش از ميلاد متعلق است كه رساله‌هاي مختلفي از خط نوشته، سنگ‌نوشته و كاغذ است؛ البته هدف ما تمركز بر محتواي مطالب است و خود رساله‌ها اهميت چنداني ندارند.

در اين مراسم كه در راستاي برنامه‌هاي شصتمين سال تأسيس كميته‌ي ملي يونسكو در ايران و دومين كارگاه تخصصي آموزش برنامه‌ي حافظه‌ي جهاني برگزار شده است، تصاويري از آثار برگزيده‌ي ايران در برنامه‌ي حافظه‌ي جهاني يونسكو شامل «شاهنامه بايسنقري» و «وقف‌نامه‌ي ربع رشيدي» به‌عنوان آثار منتخب ايران در ششمين دوره‌ي برنامه‌ي حافظه‌ي جهاني و «مجموعه‌ي اسناد تشكيلات اداري آستان قدس رضوي در دوره‌ي صفويه» و كتاب «مسالك الممالك» به‌عنوان دو اثر پيشنهادي امسال ايران براي ثبت در حافظه‌ي جهاني به‌نمايش درآمده است.

در حاشيه‌ي اين نمايشگاه، از دو نشان ارايه‌شده از سوي يونسكو به كاخ ـ موزه‌ي گلستان و كتابخانه‌ي مركزي تبريز پرده‌برداري و كتاب حافظه‌ي جهاني نوشته‌ي ري ادموندسان كه توسط سازمان اسناد و كتابخانه‌ي ملي منتشر شده است، رونمايي شد.

كارگاه آموزشي حافظه‌ي جهاني با همكاري يونسكو و تدريس كارشناس ارشد برنامه‌ي حافظه‌ي جهاني يونسكو ـ جويي اسپرينگر ـ به‌مدت دو روز برگزار مي‌شود.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 8 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن