تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، بزرگ‏ترين ـ فرمود ـ يا با عظمت‏ترين نام خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820492360




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علي معلم دامغاني:جنس دلتنگي ما از رفتن قيصر تغيير كرده است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: علي معلم دامغاني:جنس دلتنگي ما از رفتن قيصر تغيير كرده است
علي معلم گفت: پس از يك سال از در گذشت قيصر امين پور بسياري چيزها، حتي نوع شناخت از جهان و افراد نيز تغيير كرده و اين موضوع شامل جنس دلتنگي ما از رفتن قيصر هم مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علي معلم دامغاني در مراسم بزرگداشت قيصر امين پور ضمن بيان اين نكته گفت: در فاصله هاي بسيار دور كسي در جايي گفته بود آيا شاعران حرفي نگفته براي گفتن گذاشته اند؟ اگر چنين سخني را باور كنيم بايد منكر بسياري از چهره هاي درخشان شعر در گذر تاريخ باشيم.

معلم با بيان اين مطلب كه مفاخر هرگز فراموش نمي شوند و در دل هر فراموشي يادآوري و خاطره اي هست افزود: هر يك از مراسمي كه براي پاسداشت ياد مفاخر برگزار مي شود با خود نوعي يادآوري و تجليل از خاطره ها را به همراه دارد.

وي با اشاره به رابطه تنگاتنگ انسان و مرگ گفت: ما را براي مرگ و مرگ را براي ما آفريده اند و از مرگ گريزي براي انسان نيست.

معلم قيصر را از سلسه آگاهان خواند كه شعرش با شهود نسبت مستقيمي داردو افزود: البته خيلي از بزرگان در طول تاريخ چنين باوري نداشتند. حتي سقراط مي گويد براي شاعران قبض و بسطي رخ مي دهد كه خودشان نيز از آنچه نوشته اند سر درنمي آورند و بايد معاصران و يا آيندگان اين نوشته ها را براي آنها معني كنند.

وي برخي از شاعران از جمله فردوسي را حكيم خواند و ادامه داد: قيصر نيز انسان حكيم و آگاهي بود. او حتي نسبت به نام خودش آگاهي ويژه اي داشت و چنين سرود: طنين نام مرا موريانه خواهد خورد / مرا به نام دگر غير از اين ياد كنيد.

اين شاعر انقلاب ادامه داد: قيصر با طرح چنين موضوعي دانش و آگاهي خود را نه تنها درباره نامش، بلكه درباره جهان پيرامونش بازگو مي كند.

وي قيصر را همچون افسانه اي خواند كه در روزگار ما نمونه آن پيدا نمي شود و افزود: قيصر دانشجو و استاد خوبي بود. وي در بدترين شرايط زندگي حتي يك لحظه دانشجويانش را به حال خود رها نكرد.

وي در پايان سخنان خود، شعري براي حاضران خواند.

قيصر هرگز ذوفش را از دست نداد

سهيل محمودي كه اجراي برنامه را برعهده داشت گفت: "قيصر" اصلا آدم دور از دسترسي نبود، اما جنس روح او با بقيه فرق مي كرد. آدمهاي بزرگ شخصيت قابل دسترسي دارند، اما دستيابي به روح آنها دشوار است. بايد پرواز روح داشته باشي تا بتواني به آنها برسي.

وي با اشاره به شعر "آرزوي بزرگ" كه در مجموعه "دستور زبان عشق" قيصر امين پور منتشر شده گفت: در روزگاري كه همه چيز تنها جنبه تبليغاتي و بزرگنمايي دارد قيصر فارغ از تمام بازيها، ساده و سربلند به شيوه بزرگان زندگي كرد.

محمودي ادامه داد: او هرگز ذوقش را در دانشگاه از دست نداد و در طلب علم هم كوتاهي نكرد. كتاب "سنت و نوآوري در شعرفارسي" يكي از درخشان ترين پايان نامه هاي دانشگاه تهران است كه قيصر براي نوشتن آن بسيار مطالعه و تحقيق كرد و هيجان عجيبي براي پيدا كردن اسناد جديد داشت تا كارش تك بعدي نباشد.

وي قيصر را انساني فارغ از قيد و بندهاي استاد شاگردي خواند وگفت: وي هرگز اهل حاشيه نبود و در سفرهايي كه داشتيم هر وقت كه فرصتي مي شد به خلوت خود فرو مي رود وبي اعتنا نسبت به نشستهاي دوستانه پس از جشنواره ها بود.

شعرهاي "تنفس صبح" را از برم

سعيد بيابانكي سخنران بعدي مراسم بود. وي درباره سابقه دوستي اش با قيصر گفت: من با قيصر امين پور در سال 1363 از طريق نشرياتي چون مجله جوانان و اطلاعات هفتگي آشنا شدم، آن زمان تازه كتاب "تنفس صبح" سروده "قيصر" منتشر شده ومن به عشق اين كتاب از اصفهان به تهران آمدم، كتاب را خريدم و راهي شدم و تا اصفهان آنقدر اين كتاب را با علاقه خواندم كه چند شعرش را از حفظ شدم.

وي افزود: سالها دوستي با قيصر تجربيات و خاطراتي به همراه داشت كه هرگز آنها را فراموش نمي كنم.

وي در ادامه چند شعر كه براي قيصر سروده بود خواند.

محمد رضاعبدالملكيان نيز چند شعري از مجموعه "حالا كه رفته اي" را براي حاضران خواند. وي اين مجموعه را پس از درگذشت قيصر امين پور و در سوگ او سروده بود.

"حسين آهي" كه قرار بود در اين مراسم سخن بگويد تنها به خواندن يك دوبيتي اكتفا كرد. در ديگر بخشهاي ديگر برنامه امير مرزبان، جواد زهتاب، افشين يدالهي، سيد علي ميرنژاد، مهدي حسيني و... شعر خواني كردند. در اين برنامه همچنين فيلمي درباره قيصر امين پور به نمايش در آمد.
 چهارشنبه 8 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 391]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن