تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821245087




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فارس گزارش مي‌دهد قصه تلخ سنگ مزار شهدا و بازماندگان ايثار


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش مي‌دهد قصه تلخ سنگ مزار شهدا و بازماندگان ايثار
خبرگزاري فارس: طرح ساماندهي گلزارهاي شهدا موجب مي‌شود تنها خاطره نسل‌هاي آينده از شهدا به گورستاني بي‌روح و به‌ دور از ياد و خاطره جنگ و 8 سال دفاع مقدس تبديل شود.


به گزارش خبرنگار ايثار و شهادت خبرگزاري فارس،‌ شهيد اين يادبود به جا مانده از دوران سلحشوري و دفاع مقدس در ايران هميشه برايمان داراي قداست خاصي بوده است،‌ هر شهيد با خاطره‌ خود،‌ بار ارزشي و معنايي خاصي را به ديگران القا مي‌كند.
خاطرات شهيدان را مردم ما با جان و دل در هر زمان حفظ كرده‌اند،‌ اين خاطرات را نمي‌توان و نبايد با بلدوزر صاف كرد تا چهره گلزارهاي شهدا يكسان شود با اين كار، خاطرات آنها از بين خواهد رفت.
طرح ساماندهي گلزارهاي شهدا موجب مي‌شود،‌ خاطره نسل‌هاي آينده از گلزارهاي شهدا به گورستاني بي‌روح و به‌ دور از ياد و خاطره جنگ و 8 سال دفاع مقدس تبديل شود.

*هنوز اقدامي براي ساماندهي 53‌ هزار و 42 مزار شهيد در سراسر كشور انجام نشده است

‌ سال 1383 با تدبير دولت جمهوري اسلامي ايران، كار گروه ساماندهي گلزار شهدا تشكيل شد و استانداران به عنوان رئيس كارگروه و رئيس سازمان بنياد شهيد و امور ايثارگران همان استان به عنوان دبير اين كار گروه وظيفه هدايت را به عهده گرفته اند و بر طبق آمار هاي رسيده از مديركل ساماندهي گلزارهاي شهدا تاكنون 92 هزار و 459 مزار شهيد ساماندهي شده است.
بر طبق اين گزارش ‌ 110 هزار و 165 مزار شهيد در دست اقدام براي انجام عمليات ساماندهي است كه پيشرفت فيزيكي كار در اين گلزارها بيش از 50 درصد بوده است همچنين طراحي 17 هزار و 626 مزار شهيد در كل گلزارهاي سراسر كشور تصويب شده و با تخصيص بودجه براي انجام عمليات ساماندهي آماده است و در نهايت 53 ‌هزار و 42 مزار شهيد در سراسر كشور وجود دارد كه اقدامي براي ساماندهي آن‌ها صورت نگرفته است.

*ساماندهي گلزار شهدا، مرمت مزار شهدا و مراقبت از عدم تخريب آنهاست

حسين دهقان، رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در نخستين نشست «فعالان حوزه ايثار و شهادت در رسانه‌هاي گروهي» گفت: بنياد شهيد و امور ايثارگران به دنبال ساماندهي گلزار شهداست و هدف يكسان‌سازي گلزار نيست.
دهقان گفت: ساماندهي هر مزار شهيد به اعتباري حدود 1/5 تا 2 ميليون تومان نياز دارد و در اين طرح مزار شهدا با هم هماهنگي پيدا مي‌كنند.
وي ادامه داد: منظور از ساماندهي گلزار شهدا، تغيير حتمي سنگ مزار هر شهيد نيست،‌ هدف اصلي در ساماندهي گلزار شهدا، مرمت مزار شهدا و مراقبت از عدم تخريب آنهاست و به سنگ مزارهايي كه با طرح ساماندهي هماهنگي داشته باشند، كاري نداريم.
وي به اطلاع‌رساني در خصوص مسائل خانواده‌هاي شهدا و ايثارگران اشاره كرد و گفت: تمام تلاش بنياد شهيد و امور ايثارگران اين است كه اطلاع‌رساني در درون جامعه هدف، دروني شود.
وي از خبرنگاران خواست كه در قبال اخبار مربوط به ايثارگران متعهد ، براي احقاق حقوق ايثارگران متعصب و حامي ايثارگران باشند.
دهقان گفت: اميدواريم طي چند ماه آينده كدي را در اختيار خبرنگاران فرار دهيم تا بتوانند از طريق اين كد در مواردي كه مي‌خواهند پيگير مسائل ايثارگران و خانواده‌هاي شاهد باشند، راحت تر عمل كنند.
رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: در طرح ساماندهي گلزار شهدا، برنامه و طرح‌ها را به خانواده‌هاي شهدا توضيح خواهيم داد و از نظرات آنها بهره‌ خواهيم گرفت.
آنچه كه در ساماندهي گلزار شهدا مهم است، اين بوده كه نگاهمان به گلزار شهدا، يك نگاه فرهنگي است كه بايد متناسب با اين نگاه از بعد معماري و فضا ساماندهي شود.
دهقان با بيان اينكه مجموعه گلزار شهدا بايد بيانگر نماد مقاومت و ايثار باشد، گفت: گلزار شهدا يكي از ميراث‌هاي فرهنگي ملت است و بايد به خوبي نگهداري شود ،‌ بنياد شهيد و امور ايثارگران از نظرات خانواده شهدا بهره مي‌گيرد.

*مزار شهدا را به بهترين نحو ساماندهي مي‌كنيم

محمدباقر قاليباف گفت:‌ براي اين كه شرمنده يكايك شهدا نباشيم، دو وظيفه عمده بر دوش ماست. اول اين كه در عرصه مديريتي و مسئوليتي كه به ما واگذار شده بايد تلاش كنيم كه كارآمدي دين در اداره جامعه كه خاص شهدا و امام خميني (ره) بوده است را در همه ابعاد خود محقق سازيم،اگر در اين راه تلاش نكنيم و در حوزه مديريت خود، جهش و حركت نداشته باشيم و باعث سير تعالي در بعد مادي و معنوي مردم نشويم، به خون شهدا ظلم گرديم و فرداي قيامت شرمنده آن‌ها خواهيم بود.
وي به دومين وظيفه اشاره كرد و افزود: مجموعه بهشت زهرا (س) كه از جهت مديريتي در مجموعه شهرداري قرار دارد، بزرگترين قدرت فرهنگي ماست و اين مجموعه متعلق به همه نسل‌هاي آينده است و ما مكلف هستيم كه اين مجموعه را به بهترين شكل ممكن ساماندهي كنيم.
شهردار تهران ادامه داد: ما در آغاز كار به خصوص با مساعدت بنياد شهيد و امور ايثارگران قطعه شهداي گمنام را كه ديگر به يك خانواده متعلق نيستند و متعلق به همه ملت و همه نسل‌هاي آينده هستند كه البته همه شهدا اينگونه هستند را بگونه‌اي ساماندهي كنيم كه در خور شأن شهدا و شأن نظام در همه ابعاد باشد.
وي خانواده شهدا را مخاطب قرار داد و گفت: به همه شما قول مي‌دهم مزار شهدا را بگونه‌اي ساماندهي كنيم كه مطابق نظرات شما باشد. تعدادي از خانواده شهدا را ديدم كه در اين خصوص نگران بودند و اظهار داشتند مزار شهيدشان بگونه‌اي نباشد كه آن انس و الفتي كه با اين سنگ برقرار كردند، قطع شود. ما نيز اين درد را داريم و مي‌خواهيم اين فضا ماندگار، معنوي، هنري و زيبنده خانواده شهدا و نظام جمهوري اسلامي باشد كه اين فضاي معنوي به عنوان يك الگو طراحي شده و اميدواريم بتوانيم در دوره زماني مشخص آن را آماده كنيم.
قاليباف افزود: بايد همانطور كه به شهدا افتخار مي‌كنيم، به محل دفن آنها كه بزرگترين قطب فرهنگي است، افتخار كنيم. بدون شك بهشت زهرا يك نشانه و تعيين مسير در زندگي نسل آينده است.

در آخرفقط يادمان باشد كه امام خميني فرمودند «همين تربت پاك شهيدان است كه تا قيامت زيارتگاه عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفاي آزادگان خواهد بود.»
انتهاي پيام/ر
 سه شنبه 7 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن