واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سعيدي راد : امين پور پلي ميان شعر معاصر و ادبيات كلاسيك بود
فرهنگي. شعر . سالگرد قيصر امين پور . عبدالرحيم سعيدي راد
يك شاعرو محقق ادبي ، گفت: قيصر امين پور را در يك بعد ، ميتوان پلي ميان شعر معاصر و ادبيات كلاسيك دانشگاهي ديد ، اصلي كه متاسفانه جامعه دانشگاهي ما كمتر به آن بها ميدهد.
عبدالرحيم سعيدي راد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، گفت :
استادان دانشگاهي ، كمتر به شعر و شاعران بعد از انقلاب به عنوان يك هويت مستقل نگاه ميكنند و قيصرامين پور توانسته بود اين سد را بشكند.
سعيدي راد با اشاره به اينكه شعر امين پور، از يك سو مورد توجه جامعه دانشگاهي بود و از سوي ديگر ، تدريس وي در دانشگاه ، خبراز توانمندي اين شاعردر دو عرصه را ميداد ، اظهار داشت: اين شاعر فقيد موفق شد شعر انقلاب را وارد دروس دانشگاهي كند.
به گفته وي، قيصر امين پور يكي از شاعران متعهد انقلاب است كه بيشترين تاثير را بر شاعران، مخاطبان و علاقمندان ادبيات داشته است.
سراينده بعد از باران، تصريح كرد: نوآوري و پيشتاز بودن در عرصههاي نو، از ويژگيهاي قيصر و اشعار اوست.
اين شاعر معاصر، با بيان اينكه اين شاعر نامي ، در شعرهاي آييني خود بيشترين تلاش را داشته است، ادامه داد: او از عناصري همچون عشق، حماسه، سوگ و عرفان بهره گرفته و در اين خصوص او را ميشود بر قله شعر آييني ديد سعيدي راد به اينكه قيصر، در مقابل اتفاقات پيرامون خود بيتفاوت نبود، اشاره كرد و گفت: در واقع او شاعري مردمي بود كه هر جا مردم حضور داشتند او هم حاضر بود از اين رو ميبينيم كه در دوران دفاع مقدس اشعار زيباي او پا به پاي او و سنگر به سنگر ميگشت.
او به ذكر خاطرهاي از امين پور پرداخت و گفت: من به خوبي به ياد دارم در سال ۱۳۶۰در دزفول و بر سر خرابههاي ناشي از اصابت موشك، شعر ماندگار شعري براي جنگ را خواند و مردم با واژههاي پردرد او اشك ريختند.
اين شاعرمعاصر،افزود: امين پور درهمه قالبهاي شعري موفق بود و ظرفيتهاي بالاي قالب را و به خصوص قالبهاي غزل و شعر نيمايي را بر همگان عرضه داشت.
وي، از ديگر ويژگيهاي قيصر را پرورش و تربيت شعراي جوان، دانست و اظهار داشت: او با حوصله و سعه صدر به شعر شعراي جوان گوش ميكرد و شاعران با استعداد را شناسايي و در تربيت آنها بر آينده شعر تلاش ميكرد.
سعيدي راد، ادامه داد: اين شاعر فقيد هميشه به گرمي از جوانان استقبال مي كرد، هر كس يك جلسه با او محشور ميشد، مريد درس و اخلاق و منش بزرگوارانه او ميشد.
نويسنده رمان، مردي با سه مزار (خاطرات روحاني شهيد قنوتي) ،۱۳۸۶با توضيح اينكه هر جا خلا و كمبودي احساس ميشد، حضور قيصر در آنجا حتمي بود، يادآور شد: به عنوان نمونه در سالهايي كه شعر كودك و نوجوان مسير مشخصي نداشت و كارهاي ارزندهاي در اين حوزه يا نبود و يا به ندرت يافت ميشد؟ وارد شد و به خلق اثر پرداخت.
وي، افزود: آنچنان زيبا و ماندگار وارد اين عرصه شد كه بسياري او را شاعر كودك و نوجوان ميدانند و برگزيده شعر كودك و نوجوان ۲۰سال انقلاب اسلامي شد و تنديس طلايي اين بخش را به خود اختصاص داد.
سعيدي راد، با اشاره به اينكه قيصر شاعر كنگرهها و جشنوارهها نبود و به ندرت در اين محافل شركت ميكرد، گفت: بارها، بدون حضور او در كنگره اي ، شعرهايش برگزيده ميشد و او براي دريافت لوح و جايزهاش حاضر نميشد، بارها جايزهاش را نگرفت و اگر گرفت به خانوادههاي نيازمند تقديم مي كرد.
عبدالرحيم سعيدي راد متولد ۱۳۴۶دزفول است و تحصيلات خود را تا مقطع فوق ليسانس ادامه داده است.
وي به دليل علاقه شخصياش به حوزه ادبي، آثار متعددي در حوزه شعر و ادبيات دارد كه از جمله آثار وي ميتوان به گردان شهر آيينه (خاطرات يكي از آزادگان)، گزيده ادبيات معاصرمعاصر شماره ۷۷)مجموعه شعر)، فانوسهاي سنگي (گردآوري شعر فلسطين) و من راضيم به اين همه دوري (مجموعه شعر)، اشاره كرد.
سعيدي راد تاكنون سوابق و مسئوليتهاي متعددي در حوزه ادبي داشته است از جمله مسئول صفحه ادب مقاومت روزنامه اطلاعات ( ،(۷۵-۸۰نويسنده، گزارشگر و تهيهكننده برنامههاي ادبي راديو خوزستان ( ،(۷۰-۷۴مسئول انجمن شعر حوزه هنري خوزستان ( ،(۷۱-۷۴سردبير مجله خبري دانشگاه شهيد چمران اهواز (-۷۵ .(۷۴
او در حال حاضر در معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور، مشغول به كار است.
بعد از باران (اشعار زنده ياد باران بور) ،۱۳۷۶بر بلنداي عشق (خاطرات شهيد بلنديان) ۱۳۷۷و زخمهاي خورشيد (خاطرات جنگ) ،۱۳۷۹برخي ازآثار او هستند.
سه شنبه 7 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]