تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815150154




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جاي خوش مصرف گرايي در زندگي مردم.../ تب ترين ها كي فروكش مي‌كند؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: جاي خوش مصرف گرايي در زندگي مردم.../ تب "ترين ها "كي فروكش مي‌كند؟
موشكافي لايه هاي زيرين اهداف مصرف زدگي جايي را نشان مي دهد كه شخصيت انساني مردم جامعه عملا دال بر چيزي نيست جز استفاده از كالاهاي "ترين" دارها تا فرد بتواند با اين پسوندها دندانهاي سفيد براق، رهايي از بوي بد دهان، پوشيدن كت وشلوار و لباس هاي مارك دار، ، تغيير دادن رنگ بدن با سولاريوم، خوردن غذا در رستوران تجربه كند!


باشگاه جواني برنا/ مريم يارقلي- هنگامي كه سقراط مدعي شد براي مردم "امر زيبا همان امر سودمند است" بسياري به او خنديدند و حرف هايش را منطقي ندانستند اما حالا بعد از گذشت قرن‌ها بايد اذعان كرد كه نه تنها امر زيبا امري سودمند است بلكه هر امر زيبايي كه با صفت تفضيلي "ترين " آراسته شود در نظر افراد مطلوب و سودمند تلقي مي‌شود.

هنگامي كه صفت‌هايي مثل "بزرگترين"، "باكيفيت‌ترين"، "بلندترين"، "مهم‌ترين"، "بهترين"، "شيك‌ترين"، "ارزان‌ترين" و هزارن صفت در كنار قاعده‌هاي تكرار، تكيه بر ارزش‌ها، تكيه بر جنبه‌هاي عاطفي، برانگيزاندن احساسات مخاطب، استفاده از جاذبه‌هاي تصوير و رنگ و... از سوي مبلغان دنياي صنعتي مورد استفاده قرار مي گيرد ناخودآگاه تداعي كننده معاني خواستني و مهملات شادي بخش براي افرادي مي شود كه خسته و ملول از دنياي كار و تلاش در پي كسب شادي اند.

دغدغه داشتن "ترين"ها كه در زيبا"ترين" قالب نشانده شده است آرام، آرام در زندگي شهري خزيده و در ميان مردم جامعه ريشه دوانده و توده اي مي شود. البته افراد جامعه هم در بسياري از موارد با روي باز از آن استقبال مي كنند و نسبت به تمامي ابعاد آن روي خوش نشان مي‌دهند و اين يعني پيروزي تبليغات در همه‌گير كردن فرهنگ مصرفي.

سرانجام موشكافي لايه‌هاي زيرين اهداف مصرف‌زدگي جايي را نشان مي دهد كه شخصيت انساني مردم جامعه عملا دال بر چيزي نيست جز استفاده از كالاهاي "ترين" دارها تا فرد بتواند با اين پسوندها دندان‌هاي سفيد براق، رهايي از بوي بد دهان، پوشيدن كت وشلوار و لباس هاي مارك دار و خوردن غذا در رستوران تجربه كند!

مدتي نمي كشد كه رواج فرهنگ مصرفي كه زاييده دنياي صنعتي است سرمستي اغواگران، كارگزاران تبليغ و توليدكنندگان كالاها را در سرتاسر جامعه، بدليل سرعت بالاي آنها در رسيدن به اهداف خويش، همراه بياورد. بدون آنكه فرصتي داشته باشند تا به آثار مخرب فرهنگي كه در ميان افراد و بخصوص نسل جوان نشر داده اند، بيانديشند!

اين وضعيت تا جايي ادامه مي يابد كه ديگر تنها دغدغه مردم در نيازهاي اساسي خوردن، پوشيدن و رابطه آن با " ترين" خلاصه نمي شود بلكه اين لفظ "ترين" در مناسبات اجتماعي افراد و حتي سازمان ها هم جا باز مي كند و كسي نمي تواند جلوي اين سيلي كه جامعه را به قهقراي مصرف زدگي و خودباختگي فرهنگي مي كشاند، بايستد.

آنچه امروز شاهد هستيم، گسترش روزافزون روحيه مصرف گرايي و فرهنگ مصرفي در ميان مردم و مسئولاني است كه بدليل غوطه ور شدن در زندگي روزمره از باز توليد فرهنگ اصيل خود باز مانده‌اند و اين بازتوليد(!) را هم اكنون توسط افرادي انجام مي گيرد كه درپي پاره كردن زنجيرهاي فرهنگي جوامع در حال توسعه اند.

اگر بر اين باور باشيم كه فرهنگ و سنت‌هاي هر جامعه اي از مهم ترين اركان هويت و موجوديت افراد جامعه بشمار مي رود و گسترش تكنولوژي و مدرن بودن تا جايي شايسته است كه كوچكترين آسيبي به اين سنت ها و باورهاي ارزشمند و اصيل وارد نكند شايد بتوان بجاي استفاده از " ترين"هايي كه سرمنشايي مادي دارند "ترين" هايي را در جامعه انتشار داد كه مصداق بارزي ارز فرهنگ ايراني اسلامي است.

بر اين اساس "ترين" هايي كه در حال حاضر در ميان جامعه ايراني جا خوش كرده و روياي شب و روز بسياري را تشكيل داده است جز از مسير تبليغات دنياي سرمايه داري با تمام مشخصات و جزييات ريز و درشتش وارد نشده است. دنيايي كه بنظر مي رسد كسي نباشد كه نداند كه اهداف اش چيست!

اگر "ترين" ها به همين سرعت كنوني در جامعه رشد كنند چيزي نخواهد گذشت كه زندگي بدون "ترين" براي عموم جامعه سخت و دور از انتظار خواهد شد تا جايي كه حاضر خواهند شد بهاي گزافي را براي رسيدن به "ترين" هاي موهوم بپردازند.

***

در باشگاه جواني برنا ثبت نام كنيد: [email protected]
 دوشنبه 6 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1653]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن