تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند مى‏فرمايد: بنده من با هيچ كارى پسنديده‏تر از انجام آن چه كه بر او فرض كردم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821033359




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ساز شادي، صداي مرگ


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ساز شادي، صداي مرگ
سيب سرخ خورشيد در يك روز تابستاني از گوشه آسمان لبخند مي زد و كوه هاي اطراف شهر مشهد كم كم خود را آماده مي كردند تا سفره پرستاره شب را براي ميزباني از آدم هايي كه آرزوهاي قشنگ و زيبايي دارند، پهن كنند. در اين هواي دل انگيز، خيابان ها شلوغ بودند و هركس به دنبال هدفي مي گشت. اعضاي يك خانواده نيز در بولوار پيروزي اين شهر داخل خودروي سواري پرايد نشسته بودند و با سرعت كم حركت مي كردند. قرار بود پدر، بچه ها را به پارك ببرد تا كمي بازي كنند. چند دقيقه بعد خودرو به ميداني رسيد و آن ها قصد دور زدن داشتند. در همين لحظه خودروي پرايد ديگري كه سه جوان داخل آن نشسته بودند، سررسيد. راننده هر دو خودرو با بوق به همديگر هشدار دادند كه بايد راه هرچه زودتر باز شود. پدر خانواده كه از شنيدن صداي بوق اعصابش خرد شده بود با بوق زدن جواب ٣ جوان را مي داد.

مرگ غم انگيز پدر در جلوي چشمان خانواده
تيك تيك ثانيه ها با شنيدن صداي بوق ممتد كند شده بود و رانندگان ٢ خودرو سواري پرايد پس از يك مشاجره لفظي از پشت فرمان خودرو، در كنار خيابان توقف كردند و با هم درگير شدند. ناگهان با رقص چاقو در نزاع بين پدر خانواده و سه جوان، خون موج زد. بچه ها باور نمي كردند كه چه صحنه غم باري را شاهد هستند. پيكر خونين بابا روي زمين افتاد و در حالي كه نگاه او به چشم هاي گريان همسر و فرزندانش دوخته شده بود، دستش را به سختي بالا آورد تا كمك بگيرد اما نفس هاي آخر با بي رحمي اجازه ندادند و بار سنگين خاطراتي تلخ بر دوش يك غروب تابستاني افتاد. با مرگ او انگار سايه غم همه جا را تاريك كرد و شب خجالت مي كشيد آسمان را تاريك تر كند. در پي وقوع اين حادثه با گزارش موضوع به فوريت هاي پليسي ١١٠، كارآگاهان اداره مبارزه با جرايم جنايي پليس آگاهي خراسان رضوي بلافاصله وارد عمل شدند و ٣ جوان كه دو تن از آن ها برادر بودند را با توجه به سرنخ هاي موجود خيلي زود در چنگال قانون گرفتار كردند. اما متهمان اين پرونده با ابراز پشيماني و ندامت شرم داشتند به صورت معصوم بچه هايي نگاه كنند كه از دست آن ها طعم تلخ يتيمي را چشيده اند و سال ها بايد از پشت پنجره بخار گرفته، انتظار پدري را جست وجو كنند كه تنها در خواب به سراغشان مي آيد و نوازششان مي كند.

نزاع در عروسي
صداي بلند موسيقي در مراسم عروسي باعث وقوع درگيري بين چند نفر شد. اين حادثه در شهرستان تربت حيدريه و زماني كه عروس و داماد آماده بودند تا به خانه بخت بروند، اتفاق افتاد. ماجرا از اين قرار است كه يكي از اعضاي خانواده داماد، باند صوتي بزرگي را روي ديوار مشترك با منزل همسايه گذاشت. پس از چند دقيقه، موسيقي با صداي بلند پخش شد و همسايه كه از اين الم شنگه به ستوه آمده بود براي اعتراض به صاحبان مجلس مراجعه كرد اما با بي اعتنايي آن ها مواجه شد. لذا بين او و خانواده داماد درگيري لفظي بالا گرفت و به ضرب و شتم شديد ختم شد. صاحبان مجلس عروسي كه احساس مي كردند همسايه قصد برهم زدن شادي آن ها را دارد، با احساسات تحريك شده، درگيري را ادامه دادند و اين صحنه موجب ترس و وحشت ميهمانان عروسي شد. با گزارش موضوع به فوريت هاي پليسي ١١٠، اكيپ گشت و كنترل پليس تربت حيدريه به محل اعزام شدند. ماموران انتظامي در ابتدا قصد داشتند با تذكر و ارشاد به اين درگيري خاتمه دهند اما اوج گرفتن نزاع باعث شد تا پليس ٧ تن از عوامل اصلي درگيري را دستگير كند و ميهمانان عروسي نيز مراسم را ترك كنند. نكته قابل تأمل اين است كه ايجاد آلودگي صوتي در مراسم عروسي تنها به محل برگزاري مجلس محدود نمي شود بلكه سر و صداي كاروان مشايعت كننده خودروي عروس در ساعات پاياني شب نيز موجب آزار و اذيت شهروندان مي شود.به راستي توجه به سلامت و بهداشت رواني افراد در جامعه، امري ضروري و نيازمند مطالعه و برنامه ريزي است. آلودگي صوتي، بهداشت رواني جامعه را تهديد مي كند و در بسياري از مواقع منجر به عواقب سوء و مشكلات بعدي شده است.اينك در شماره اي ديگر از بررسي حوادث با اشاره به اين دو حادثه كه نمونه هايي از وقايع تاسف باري هستند كه در جامعه ما اتفاق افتاده است به سراغ مسئولان و كارشناساني مي رويم كه در رابطه با پيش گيري و مقابله با آلودگي صوتي برنامه ريز و مسئول هستند.

تشديد برخورد با كاروان هاي عروسي
رئيس پليس امنيت اخلاقي نيروي انتظامي كشور در اين رابطه مي گويد: تشديد برخورد با كاروان هاي عروسي كه امنيت اخلاقي جامعه را برهم مي زنند، در راستاي اجراي طرح ارتقاي امنيت اجتماعي در دستور كار تيم هاي گشتي و عملياتي پليس قرار گرفته است.وي ادامه داد: چنان چه شهروندي تماس بگيرد و به عنوان مثال بگويد كه ساعت يك بامداد است و از خانه اي در همسايگي اش سر و صدا مي آيد، پليس وارد عمل مي شود و اقدامات قانوني به عمل مي آورد. وي مشكلات موجود در كاروان هاي عروسي را نيز ايجاد ترافيك و راه بندان، آلودگي صوتي، در نمونه هايي رقص و پايكوبي در انتهاي شب و استفاده از فشفشه هاي پرسر و صدا دانست و گفت: برخورد با اين افراد و توقيف خودروهاي آن ها در دستور كار پليس قرار دارد و در حال حاضر نيز اين برخوردها تشديد شده است.رئيس پليس امنيت اخلاقي نيروي انتظامي كشور در خاتمه افزود: قانون سپري است كه ملت پشت آن سنگر گرفته اند و اين بدان معناست كه جامعه بايد از امنيت بالايي برخوردار باشد و اگر فردي بخواهد صدمه اي به اين سنگر بزند وظيفه پليس است كه با او برخورد كند.

آلودگي صوتي آزاردهنده است
معاون اجتماعي فرماندهي پليس خراسان رضوي معتقد است كه آلودگي صوتي، فضاي زندگي اجتماعي را محاصره كرده و آزاردهنده شده است. سرهنگ علي اكبر تفقدي، مطالعه عميق در اين زمينه و ارائه تعريفي جامع از آلودگي صوتي را يك نياز جدي و ضروري دانست و افزود: كارشناسان و متخصصان بايد ابعاد گسترده آلودگي هاي صوتي و زمينه بروز آن را شناسايي كنند و براي پيش گيري از آن راهكار ارائه دهند.وي تاكيد كرد: آلاينده هاي صوتي ممكن است هر نوع صوتي را در فركانس هاي متفاوت توليد كند، از سر و صداي ايجاد شده در مجالس عزاداري گرفته تا سرودهاي دسته جمعي و پخش موسيقي هاي مجاز و غيرمجاز در مجالس عروسي و حتي صداي بلند يك گوشي تلفن همراه يا سر وصداي مشاغل مختلف و هر نوع صدايي كه فضايي را دربر بگيرد. لذا بايد عميق تر به اين موضوع بنگريم و علت بروز و ريشه هاي ايجاد آن را از ديدگاه هاي روان شناسانه مورد مطالعه قرار دهيم. سرهنگ علي اكبر تفقدي ادامه داد: رويكرد عملياتي پليس در مواجهه با آلاينده هاي صوتي در مرحله اول به شكل ارشاد و تذكر است و در صورت نياز، با هماهنگي مراجع قضايي برخوردهاي قهري انجام مي شود.

سلامت رواني تهديد مي شود
«حميد نجات» دكتراي روان شناسي و استاد دانشگاه به خبرنگار ما گفت: افرادي كه آلودگي صوتي ايجاد مي كنند، به بهداشت رواني خود و ديگران احترام نمي گذارند و سلامت رواني را تهديد مي كنند. اين گونه افراد در برقراري ارتباط سالم و عميق با ديگران ناتوان هستند. دكتر نجات افزود: يكي از نيازهاي اساسي هر انساني «احترام» است و بديهي است كسي كه به سلامت روان خود احترام نمي گذارد براي سلامت روان ديگري نيز احترام قائل نيست. وي ادامه داد: افراد بزرگسالي كه نظم عمومي را برهم مي زنند و به طور مكرر اين عمل در آن ها ديده مي شود، نوعي اختلال شخصيت ضداجتماعي دارند.

فراهم كردن شرايطي براي تخليه هيجانات فردي ضروري است
دكتر حميد نجات معتقد است فراهم آوردن شرايطي براي تخليه هيجان در جامعه ضروري است چرا كه يكي از علت هاي مهم ايجاد آلودگي صوتي، انباشت هيجانات در افراد است. وي تدوين قانون دقيق و مشخص براي مراسم و مجالس مختلف از سوي دستگاه هاي فرهنگي و نظارتي و معرفي شهروند نمونه و الگو همراه با تشويق از سوي رسانه ها و مطبوعات را به عنوان راهكاري مناسب براي كاهش اين معضل مي داند و مي گويد: با اين حال برخورد قاطع و سريع با اين معضل در جاي خود ضروري است. اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: منظور از برخورد قاطع، برخوردي است كه با جديت و سرعت منجر به نتيجه شود نه اين كه در چرخه روند قضايي منتظر بماند و به آينده موكول شود؛ چون هرگونه تاخير و صرف زمان از سوي پليس و دستگاه قضايي مي تواند اثرات معكوس داشته باشد. اين روان شناس عمومي، مديريت و كنترل هيجانات و به نوعي آموختن مهارت زندگي به افراد به خصوص از دوران كودكي را نيز در كاهش اين گونه معضلات اجتماعي بسيار موثر و زيربنايي دانست و افزود: دستگاه هاي آموزشي، پرورشي و كنترلي در كشور، بايد جدي تر و با اراده اي هماهنگ و منظم در اين خصوص وارد عمل شوند تا ضمن ارائه آموزش هاي لازم از موازي كاري و سطحي نگري نيز پرهيز كنند.

ضرورت پيگرد قانوني براي حمل كنندگان چاقو
دكتر حميد نجات با اشاره به حادثه اي كه در آن پدري به علت اصابت چاقو در مقابل چشم خانواده اش جان خود را از دست داده است، بيان داشت: ضروري است تاقانون گذار در تبيين سياست هاي خود پيگرد سريع و شديد قانوني براي حمل كنندگان چاقو و هر نوع سلاح سرد را نيز مدنظر قرار دهد. وي افزود معمولا در هنگام عصبانيت به دليل اين كه فرد هيجاني تصميم مي گيرد ممكن است از هر وسيله اي كه در دسترس داشته باشد استفاده كند لذا باتوجه به پيش گيري قبل از عمل بايد وسيله آسيب رسان و خطرناك با خود حمل نكنيم چرا كه اين گونه وسايل خود مي تواند فرد را بيشتر تحريك كند كه «من توان مقابله دارم».اين دكتراي روان شناسي عمومي به عنوان چند توصيه به شهروندان در خصوص كنترل خشم و عصبانيت گفت: بايد ببينيد چه زمان هايي، چه شرايطي، چه مكان هايي و چه افرادي بيشتر شما را خشمگين مي كنند اگر مي توانيد موقعيت را تغيير دهيد وگرنه خود را تغيير دهيد. همچنين توجه به توصيه هاي ديني و علمي به عنوان مثال توجه به عفو و بخشش كه نشان از بزرگي است، توجه به اين باور و عقيده كه همه آدم ها جايزالخطا هستند پس اين كه فردي حرفي مي زند يا عملي را انجام داده كه شما را عصباني مي كند را بايد به حساب خطاكاري او گذاشت.دكتر نجات در پايان خاطرنشان ساخت ما اگر نتوانيم هيجانات خود را تخليه كنيم مطمئنا يا به خود و يا به ديگران آسيب خواهيم زد.

اقدامات صورت گرفته براي مقابله با آلودگي هاي صوتي
رئيس پليس امنيت عمومي استان خراسان رضوي در اين رابطه به خبرنگار ما گفت: طرح ارتقاي امنيت اجتماعي در سطح استان با جديت و قاطعيت در حال اجراست و يكي از محورهاي اصلي اين طرح برخورد با آلودگي صوتي مي باشد. سرهنگ محمد مهدي زاده خاطرنشان ساخت در اجراي اين طرح دستگاه قضايي به پليس اجازه داده است تا برابر قانون خودروهايي كه تخلفاتي مانند: پخش نوار صوتي با صداي بلند، نصب مانيتور در جلوي داشبورد و پخش سي دي هاي غيرمجاز، حركات نمايشي و غيراخلاقي و عربده كشي سرنشينان، سوار كردن زنان خياباني دارند، همچنين خودروهايي كه با دورزدن، مانور و ترددهاي تكراري و بي جهت و دستي كشيدن و ... ايجاد مزاحمت مي كنند و خودروهايي كه حيواناتي مانند سگ را حمل مي كنند و يا داراي صداهاي ناهنجار بوق و اگزوز باشند را به مدت ٣ ماه به پاركينگ انتقال دهند.سرهنگ مهدي زاده تأكيد كرد در صورتي كه اين خودروها براي بار دوم مرتكب تخلفات ذكر شده شوند، ضمن توقيف وسيله نقليه، رانندگان و سرنشينان آن نيز به عنوان متهم به مراجع قضايي معرفي خواهند شد.

توقيف ٧٠٠ دستگاه خودرو به علت آلودگي صوتي در مشهد
رئيس پليس امنيت اخلاقي خراسان رضوي نيز در مصاحبه با خبرنگار ما اعلام كرد: در اجراي طرح برخورد با آلودگي صوتي طي سال گذشته ١٣٠٠ دستگاه خودرو در مشهد توقيف شده است و از ابتداي سال جاري تاكنون ٧٠٠ دستگاه خودرو داراي آلودگي صوتي توقيف و به پاركينگ انتقال داده شد.سرهنگ ناصر نجاران از شهروندان خواست تا در تمامي ساعات شبانه روز در صورت مواجهه با آلودگي صوتي، مظاهر علني فساد و مزاحمت هاي احتمالي مراتب را بلافاصله به شماره تلفن ١١٠ و ٣٤٣٥٠٠١-٠٥١١ گزارش دهند.

گفت وگو با رئيس پليس راهنمايي و رانندگي خراسان رضوي
سرهنگ حميد جعفري با اشاره به اين كه آلودگي صوتي نقش مهمي در وقوع تصادفات رانندگي است، افزود: تيم هاي كنترل و سامان دهي ترافيك پليس راهنمايي و رانندگي از ابتداي سال جاري تاكنون ٥٥٦ دستگاه خودرو را به علت آلودگي صوتي، ٢٢٨٥ خودرو به علت حركات مارپيچ، ٣٥٠ خودرو به علت پوشش نامناسب سرنشينان و ١٥٦ خودرو را به دليل حمل حيوانات در داخل خودرو و همچنين ١٧٥٧ دستگاه خودرو را نيز به علت داشتن شيشه دودي توقيف كرده اند.سرهنگ جعفري افزود: همچنين از ابتداي سال جاري تاكنون ٤٧٢٥٥ دستگاه موتورسيكلت نيز به علت تخلفاتي كه در قالب طرح ارتقاي امنيت اجتماعي و اخلاقي مدنظر است، توقيف و به پاركينگ انتقال داده شده است.

ارائه ١٤٠ هزار تذكر و ارشاد به شهروندان
فرمانده انتظامي مشهد مقدس نيز در رابطه با طرح ارتقاي امنيت اخلاقي و مقابله با آلودگي هاي صوتي به خبرنگار ما گفت: در اجراي اين طرح رويكرد پليس در مرحله اول تذكر و راهنمايي است كه در اين خصوص از ابتداي سال جاري تاكنون بيش از ١٤٠ هزار تذكر و ارشاد به شهروندان ارائه شده است.سرهنگ محمدكاظم تقوي افزود: در اين رابطه ٩٧٠١ مورد اعمال قانون، ١١٥٤ مورد تعهد كتبي اخذ و ٣٨٢ دستگاه خودرو نيز توسط پليس مشهد توقيف شده است.

وظيفه ما چيست؟
همراه با شما خوانندگان صميمي گوشه هايي از اقدامات انجام گرفته در زمينه مقابله با آلودگي هاي صوتي را از زبان مسئولان امر خوانديم؛ اما به راستي ما نيز به عنوان شهرونداني آگاه و قانون مدار بايد سعي كنيم با بالا بردن آستانه صبر و تحمل خود در هنگام عصبانيت و خشم، هيجانات آني و خطرناك را كنترل و مهار كنيم و با شناخت نقش موثر خودمان در جامعه به عنوان يك فرد، حتي المقدور از توليد آلودگي هاي صوتي جلوگيري كنيم. ضمن اين كه لازم است خانواده ها نيز به فرزندان خود در مورد نتايج شوم و آثار خطرناك رفتارها و حركات پرخطر آموزش هاي لازم را ارائه بدهند تا از وقوع حوادث تأسف باري مانند دوحادثه ذكر شده در اين شماره از بررسي حوادث به ميزان قابل توجهي پيش گيري شود.
 يکشنبه 5 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 305]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن