تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815622468




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معرفي نرم‌افزار «نورالانوار2» به عنوان نخستين دائرة‌المعارف چند رسانه‌‏اى قرآن كريم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: معرفي نرم‌افزار «نورالانوار2» به عنوان نخستين دائرة‌المعارف چند رسانه‌‏اى قرآن كريم
گروه خبرنگاران افتخاري / اكبر پوست‌چيان: نرم‌افزار «نورالانوار 2» به‌ عنوان نخستين دائرة‌المعارف چند رسانه‌‏اى قرآن كريم از سري نرم‌افزارهاي قرآني مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي كه با ويژگي‌هاي خاص توليد شده است.
به گزارش خبرنگار افتخاري خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) در قم، برنامه نور‌الانوار دو داراى متن كامل قرآن كريم با خط عثمان طه، دو قرائت ترتيل كامل قرآن با صداى استاد منشاوى و استاد شهريار پرهيزكار، پنج ترجمه فارسى، دو ترجمه انگليسى، شش ترجمه به زبان‌هاى فرانسوى، آلمانى، تركى، اسپانيولى، ايتاليايى و مالايى و نيز شامل 58 جلد تفسير از تفاسير معروف شيعه به زبان فارسى و عربى و حدود 100 مگابايت فيلم و صدها تصوير متناسب با مفاهيم مطرح شده در آيات قرآن كريم است.

نور‌الانوار 2، براى عموم جامعه كه قصد آشنايى با قرآن، مفاهيم، ترجمه، تفسير و حفظ آن‌را دارند مفيد است و نيز در سطح پژوهشگران برجسته علوم قرآنى كه در صدد انجام كارهاى موضوعى در مورد قرآن، شأن نزول‌ها، تحقيق در ريشه كلمات قرآن و به سامان رساندن پژوهش‌هاى نوين قرآنى هستند، بسيار سودمند است.

ويژگي‌هاى منحصر به فرد اين برنامه متنوع قرآنى، موجب شده است كه از سوى مجامع معتبر علمى و فرهنگى جهان مورد توجه و تقدير قرار گيرد. از جمله مى‏توان به كسب عنوان نرم‏افزار برتر در نمايشگاه بين‌المللى قرآن كريم رمضان 1419 ه.ق و نرم‏افزار برگزيده جشنواره خوارزمى 1378 ه.ش به عنوان نخستين دانش‏نامه چند‌رسانه‏اى قرآن كريم اشاره كرد. اين نرم‏افزار در نمايشگاه‌هاى خارجى همچون نمايشگاه ابداعات و اختراعات سوريه نيز با كسب مدال زرين، رتبه نخست را از آن خود كرد.

در اين برنامه، متن كامل قرآن كريم با خط عثمان طه (مصحف مدينه) در طرح و رنگ زيبا همراه با اعراب كامل نمايش داده مى‏شود.

در قسمت تفاسير، متن كامل 9 تفسير بنام شيعى (58 جلد) وجود دارد كه طى چهار كارتابل نمايش، جست‌و‌جو، كتاب‏شناسى و يادداشت دسترسى و پژوهش در آن‌ها ممكن شده است.

تفاسير مذكور عبارتند از: تفسير الميزان، تأليف مفسر نامى شيعه مرحوم علامه طباطبايى قدس‏سره ، 20 جلد، عربى، ترجمه تفسير الميزان، مترجم سيد‌محمد‌باقر موسوى همدانى، 20 جلد، فارسى. اين ترجمه تحت نظر و تأييد علامه طباطبايى قدس‏سره تهيه و تنظيم شده است، تفسير نمونه، زير نظر آيت‌الله‏ مكارم شيرازى، 27 جلد، فارسى، تفسير مجمع‌البيان، تأليف ابو‌على فضل بن حسن طبرسى، 10 جلد، عربى و تفسير عياشى (التفسير)، تأليف محمد بن مسعود بن محمد بن عياش السلمى السمرقندى، 2 جلد، عربى. اين اثر يكى از مهم‌ترين و معتبرترين تفاسير روايى شيعه است.

همچنين از ديگر تفاسير اين نرم‌افزار مي‌توان به تفسير منسوب به امام حسن عسكرى(ع)، تدوين ابو يعقوب يوسف بن محمد بن زياد و أبوالحسن على بن يسار، 1 جلد، عربى، تفسير قمى، به قلم ابى‌‌الحسن على بن ابراهيم قمى، 2 جلد، عربى. شيوه تفسير در اين اثر روايى است و تفسير شبر، نوشته سيد عبد‌الله‏ بن محمدرضا شبر حسينى حلى، 1 جلد، عربى. اين كتاب، يك دوره كامل تفسير مختصر قرآن است كه به شيوه مزجى؛ يعنى گنجاندن شرح و تفسير در ميان آيات، تأليف شده است، تفسير شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، تأليف ابوالقاسم عبيد‌الله‏ حسكانى، 2 جلد، عربى اشاره كرد.

از ويژگي‌هاي بخش ترجمه قرآن كريم نيز مي‌توان به ارائه 13 ترجمه مختلف از قرآن كريم به زبان‌هاى رايج دنيا، استفاده بهينه از برنامه نورالانوار 2، پنج ترجمه فارسى از آيت‌الله‌العظمي مكارم شيرازى، فولادوند، الهى‌قمشه‏اى، آيتى و معزى و نيز دو ترجمه انگليسى به نام‌هاى يوسف‌على و شكر

اشاره كرد. همچنين، شش ترجمه ديگر از قرآن به زبان‌هاى فرانسوى، آلمانى، تركى، اسپانيولى، ايتاليايى و مالايى دامنه كه بهره‏مندى از برنامه را براى كاربران مختلف وسعت بخشيده است، ارائه شده است.

در قسمت قرائت قرآن كريم، دو دوره ترتيل كامل قرآن با صداى استاد منشاوى و استاد شهريار پرهيزگار ارائه شده است و به منظور تصحيح قرائت و يا حفظ قرآن، امكان انتخاب قرائت هر آيه از يك تا پنج بار با دو صوت مختلف وجود دارد. كارتابل‏هاى جزء و حزب و نيز امكان انتخاب نام سوره و شماره سوره، آيه، جزء و صفحه دلخواه به شكل مطلوبى دسترسى آسان به آيات قرآن را در اختيار كاربر قرار مى‏دهد. امكان استفاده از قرائت آيات، در قسمت‌هاى مختلف دانش‏نامه قرآن نيز قابل دستيابى است.

در بخش اعلام شأن نزول ايات نيز، فهرست الفبايى اسامى اشخاص، اماكن، روزها و... كه در شأن نزول‌هاى روايت‏شده آمده، ارائه شده است. با انتخاب هر اسم، متن كامل آيه و شأن نزول مربوط با آن اسم نمايش داده مى‏شود.

ارتباط آيات قرآن با احاديث از ديگر برنامه‌هاي اين نرم‌افزار است. يگانگى و پيوستگى ثقلين با يكديگر موجب شده تا در اين برنامه، تطبيق متقابل آيات و روايات به بهترين شكل فراهم آيد. از اين‌رو، با توجه به تفاسير روايى برنامه و بخش روايى تفسير الميزان، ارتباط آيات قرآن با احاديث از جنبه‏هاى گوناگونى نشان داده شده است. با انتخاب هر آيه يا سوره مى‏توان به سرعت، در باره شأن نزول سوره‏ها و آيات، فضيلت و خواص نقل شده براى آن‌ها و رواياتى كه در تفسير آيه وارد شده و يا به گونه‏اى با آيات مورد نظر مرتبط هستند، به اطلاعات مفيدى دست يافت. دستيابى آسان به اين مطالب، ضمن توسعه دامنه پژوهش‌هاى قرآنى كاربر را در ساماندهى مطلوب امر پژوهش نيز يارى مى‏رساند.

يكى از قابليت‌هاى برنامه نور‌الانوار 2 ، جست‌و‌جوى لفظى در متن آيات و تفاسير فعال برنامه است. در متن آيات، امكان كاوش در كلمات قرآن و ريشه‏هاى آن‌ها به صورت همزمان فراهم شده است و بخش دامنه جست‌و‌جو، شامل تمام سوره‏هاى قرآن كريم است كه مى‏توان آن را به سوره يا سوره‏هاى خاص مكى و يا مدنى محدود كرد.

هنگام جست‌وجو در تفاسير، امكان تعريف دامنه جست‌و‌جو با انتخاب يك يا چند تفسير وجود دارد و علاوه بر جست‌و‌جوى الفاظ، توانمندى پژوهش در قالب عبارات نيز در اين بخش پيش‏بينى شده است. قابليت ويژه‏اى كه در اين برنامه وجود دارد، امكان جست‌و‌جوى تركيبى با كمك عملگرهاى منطقى است كه پس از جست‌وجوى كلمات يا عبارات در قرآن كريم يا تفاسير، موارد انتخاب‏شده در صفحه روبروى فهرست كلمات نمايان مى‏شود و به وسيله گزينه متن مى‏توان به آسانى، صفحات قبل و بعد آن را مشاهده كرد. در قسمت تفسير دانش‏نامه قرآن كريم، در صورتى كه پژوهشگر بخواهد در الفاظ كتب تفسيرى جست‌و‌جويى را انجام دهد، امكان انتقال به بخش جست‌و‌جوى فهرست كلمات كتابخانه تفاسير وجود دارد.

نمايش هفت قطعه فيلم (بيشتر مربوط به جنگ‌هاى صدر اسلام، زمان هجرت و نزول وحى بر پيامبر(ص)) و نيز تصاويرى از مصحف‌هاى قديمى و اماكن مقدس، جذابيت قابل توجهى به برنامه بخشيده است. در بخش تصويرِ نگارخانه، به هنگام نمايش، نواى دلنشينى از آيات سوره حشر و فجر با صداى استاد عبدالباسط در دسترس است. ضمن اين كه صدها تصوير مرتبط با آيات قرآن در كارتابل نگارخانه دانش‏نامه قابل مشاهده است.

در اين لوح فشرده به منظور فهم سريع و آسان واژه‏ها، لغت‏نامه «مجمع‌البحرين» اثر فخرالدين طريحى در شش جلد ارائه شده است كه بر كارايى برنامه جهت دستيابى به معناى كلمات دشوار افزوده است.

به كمك گزينه كتابشناسي مى‏توان درباره تفاسير موجود در برنامه و شرح حال نويسندگان آن‌ها به اطلاعات مفيدى دست يافت.

از جمله قابليت‌هاى اين برنامه، امكان استفاده از دو محيط كاربرى است كه پاسخگوى نيازمندي‌هاى يك محقق در دو محيط متفاوت و يا دو كاربر در يك برنامه، به صورت جداگانه است. حفظ محيط اول و بهره‏مندى از محيط دوم يا بر عكس، با قابليت ذخيره و نگاهدارى تمامى اطلاعات، فرآيند تحقيق را سهولت بخشيده است.

از ديگر امكانات موجود در اين نرم‏افزار، محيط «يادداشت» است. كاربر مى‏تواند ره‏آورد پژوهش خود را در اين محيط ذخيره كند و نسبت به كاستن و يا افزودن مطالب آن اقدام كند. در ضمن، پژوهشگر توانايى وارد كردن برداشت‌هاى فردى خويش را در اين قسمت داراست كه با 9 فرمت مختلف (زرنگار، MS-Word ، ويندوز عربى و ...) قابل ذخيره‏سازى و بازيابى است.

انتخاب چاپگر متصل به دستگاه، تعيين محدوده متن، مشخص كردن اندازه كلمات (فونت) و نيز انتخاب نوع كاغذ و محل آن از جمله امكانات موجود در قسمت «چاپ» است. افزون بر اين، امكان چاپ آيات قرآن با رسم‏الخط عثمان طه در اندازه دلخواه در اين نرم‏افزار فراهم است.

«راهنماى فعال برنامه»، توضيح لازم و مربوط به هر بخش را جهت آشنايى بيشتر كاربران با قسمت‌هاى گوناگون برنامه نشان مى‏دهد. قابليت ارائه برنامه نور‌الانوار 2 به يكى از سه زبان فارسى، عربى و انگليسى امكان استفاده گسترده‏تر از اين لوح فشرده را براى پژوهشگران مختلف فراهم آورده است.

علاقمندان مي‌توانند براي تهيه اين نرم‌افزار به نمايندگي‌هاي فروش مركز تحقيقات در قم، تهران و ساير شهرهاي كشور و يا به آدرس اينترنتي www.noorsoft.com مراجعه كنند.
اينجا كليك كنيد!
 يکشنبه 5 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2478]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن