تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك درهم صدقه دادن از يك روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814808909




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طاهره صفارزاده درگذشت؛ديدار در صبح


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: طاهره صفارزاده درگذشت؛ديدار در صبح


طاهره صفارزاده ديروز صبح درگذشت، روي تخت بيمارستان و در حالي كه چند سالي بود بيش از اينكه دلبسته شعر باشد، دلبسته كارهايي بود كه توشه‌اي براي راه آينده‌اش باشد. او با اينكه يكي از چهره‌هاي درخشان شعر بي‌وزن در ايران است و بخشي از شعرهايي را كه شاعران در دو دهه اخير به عنوان شيوه‌اي نو سروده‌اند، پيش‌تر تجربه كرده بود، چندان كه بايد در ميان نسل جوان شناخته‌شده نبود كه يكي از دلا‌يل مهم آن به بي‌علا‌قگي‌اش به چنين اموري بر‌مي‌گشت.

به‌خصوص در سال‌هاي اخير كه دل به ترجمه قرآن مجيد و نهج‌البلا‌غه شريف به زبان انگليسي بسته بود كه ترجمه قرآنش منتشر و با استقبال رو‌به‌رو شد اما ترجمه نهج‌البلا‌غه‌اش هنوز منتشر نشده و در آينده منتشر خواهد شد.

درباره آثار مذهبي سال‌هاي اخير او بايد كسان ديگري سخن بگويند اما درباره شعر او مي‌توان به اين نكته مهم اشاره كرد كه از سوي منتقدان ناديده گرفته شده است. طاهره صفارزاده شاعري تنها بود، شاعري كه در ميانه شعر روشنفكري و شعر انقلا‌بي پس از انقلا‌ب ايستاد، جايي منحصر به فرد و يگانه و همين خصلت از او شاعري تنها ساخت. او با انقلا‌ب همراه بود و نسل جوان شعر انقلا‌ب و چهره‌هاي درخشانش همچون حسن حسيني و قيصر امين‌پور از شعر او تاثير مي‌گرفتند اما در محفل‌هاي رسمي شعر انقلا‌ب حضوري نداشت، همچنان در محفل‌هاي روشنفكري نيز رفت و آمدي نداشت.

او شعر را با تاثير گرفتن از جريان شعر نو رمانتيك (‌ناتل خانلري و نادر نادرپور و...) شروع كرد و شعري از او با نام كه در آن به بي‌مسووليتي مادران در قبال كودكانشان مي‌پرداخت، مورد توجه قرار گرفت و با آن مشهور شد اما خيلي زود از اين حال و هوا فاصله گرفت و با سفر به آمريكا براي ادامه تحصيل به نوع تازه‌اي از شعر رسيد كه علي‌رغم تاثير‌پذيري از شعر انگليسي‌زبان اروپا و آمريكا به خاطر ارجاعات تاريخي زياد از حوادث تاريخي ايران و جهان امضايي خاص داشت.

او در اين مرحله به زبان انگليسي نيز در آمريكا شعر مي‌گويد و شعرش مورد توجه قرار گرفته و جوايزي را از آن خود مي‌كند. اين حال و هوا در شعر فارسي‌اش نيز تاثيرگذار است و شعرش در اين مرحله شعري است جهاني از نظر موضوع و نگاه، چيزي كه تا همين امروز شعر فارسي معاصر فاقد آن است.

صفارزاده پس از بازگشت به ايران و ارتباط دوباره با محافل شعر فارسي، خود نيز اين خط را ادامه نمي‌دهد و كسي نيز به اهميت اين موضوع در شعرهاي او پي نمي‌برد تا راهش را دنبال كند، چراكه آن سال‌ها سال‌هاي منتهي به انقلا‌ب اسلا‌مي است و حال و هواي انقلا‌بي در ايران روي شعر نيز اثر گذاشته است و شاعران با هر ايدئولوژي، چه اسلا‌مي چه چپ، بومي مي‌انديشند و اگر هم بحثي از جهان مي‌شود درباره صدور انقلا‌ب يا ايده‌هايشان به جهان سخن مي‌گويند.

شعر معروف طاهره صفارزاده در اواخر دهه 40 منتشر مي‌شود اما حال و هواي او در دهه 50 چيز ديگري است. اين شعر او اگرچه توسط منتقداني چون محمد حقوقي مورد توجه قرار مي‌گيرد اما نكته مهم آن ديده نمي‌شود؛ نكته‌اي كه آن را امروز مي‌توان با مفهوم توضيح داد.

در اين شعر كه روايتي است از سوزاندن مرده‌اي در هند، با تداعي روايت‌هايي از كشورهاي ديگر در ذهن شاعر همراه است و هر حسي تداعي حسي ديگر در سرزميني ديگر است. او از بوي دود و سوختن شروع مي‌كند و مي‌رسد به اعتراف آن مرده در نزد برهمنان و همين او را به خاطرات قديمي خودش مي‌كشاند:

اعتراف آن مرده نزد برهمنان چه بود

در قبرستان پاهايم از شانه‌هاي عمويم آويزان بود

ميان چادري‌هاي سياه‌پوش گردش كرديم

تشنه بودم كوليان آب را دريغ مي‌كردند

بوي قهوه مي‌آمد بوي قليان به من قاقا دادند

مادر مسيز‌هارمز كه مرد مسيز‌هارمز گفت ‌

آدم در مرگ مادرش ‌

هي بايد كارت بنويسد هي بايد تلفن جواب بدهد

من قاقا را روي قالي پرتاب كردم

***

در شعر او اگرچه فرم نيز مهم است اما درنهايت شعر او شعري مفهومي است و در بستري جهاني به مسائل و مفاهيمي مي‌پردازد كه خودش با آن درگير است:

امروز در سرسراي موزه ايستادم ‌

و طرح بيژامه بهادرشاه را به عنوان سوغات ‌

براي سوسياليست‌هاي سابق محله‌مان از بر كردم

باشد كه از من خشنود شوند

باشد كه اين طرح طرحي جهاني گردد

پس از بازگشت به ايران با توجه به دانشي كه در زمينه ترجمه كسب كرده بود، علي‌رغم مسائلي كه با او داشتند وي را در دانشگاه ملي (‌شهيد‌بهشتي كنوني) استخدام كردند. صفارزاده پس از انقلا‌ب با راي همكارانش در دانشگاه به رياست آن دانشگاه انتخاب شد و همچنين با حكم آيت‌الله خميني به همكاري با ستاد انقلا‌ب فرهنگي پرداخت. او در زمينه تدريس و تاليف و نظريه‌پردازي ترجمه در ايران فعاليت زيادي داشت و بيش از 30 كتاب تخصصي در اين زمينه منتشر كرد.

در زمينه شعر نيز مي‌توان به كتاب‌هاي شعر ، ، ، ،‌ ، ، ، ، ، ، و اشاره كرد.

صفارزاده اگرچه بعد از انقلا‌ب اسلا‌مي نيز شعر گفت و تا چندي پيش نيز شعرهايي از او منتشر شد اما بهترين شعرهاي او در دهه‌هاي منتهي به انقلا‌ب سروده شده‌اند، هرچند پيش از انقلا‌ب نيز در شعرهاي او رگه‌هاي درخشاني از ارجاعات مذهبي ديده مي‌شود كه بعد از انقلا‌ب اين تجربه از سوي شاعران نسل جوان تكرار شد. او بعد از انقلا‌ب اگرچه به انقلا‌ب پيوست اما در برخي از شعرهايش رويكردي انتقادي به برخي از رفتارها نيز ديده مي‌شود، رويكردي انتقادي كه با ارجاعات مذهبي سنجيده مي‌شود.

صفارزاده در سال‌هاي اخير پس از ترجمه قرآن بيشتر مورد توجه قرار گرفته بود و برايش بزرگداشت‌هايي برگزار مي‌كردند كه چندان روي خوش به آنها نشان نمي‌داد.

وي در پاسخ به دعوت به يكي از اين بزرگداشت‌ها، خلا‌صه كردن نظريه‌ها و خدمات علمي و فرهنگي و شعرهاي مقاومت ديني‌اش را تنها در نوشتن شعر ديني متعارف و معمول، به‌جاي تجليل، ضدتجليل ارزيابي كرده بود و درباره انتخابش به عنوان برترين زن مسلمان از سوي اتحاديه نويسندگان آفريقايي - آسيايي گفته بود كه من ازسوي سازمان نويسندگان آسيايي- آفريقايي به دريافت عنوان نائل نشده‌ام، زيرا تنها خداوند متعال مي‌داند كه برترين زن مسلمان كيست.

پيكر طاهره صفارزاده روز دوشنبه صبح از مقابل مسجد دانشگاه تهران تشييع خواهد شد اما هنوز بستگان او تصميم نگرفته‌اند كه پيكرش را كجا به خاك بسپارند.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 شنبه 4 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 252]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن