تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821058042




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مكتب سياسي امام صادق(ع)، الگوي مناظره تضادهاي فكري/4مدير حوزه علميه قم:نيازمند بسط رشته‌هاي تخصصي ايجاد شده در مكتب امام صادق(ع) هستيم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: مكتب سياسي امام صادق(ع)، الگوي مناظره تضادهاي فكري/4مدير حوزه علميه قم:نيازمند بسط رشته‌هاي تخصصي ايجاد شده در مكتب امام صادق(ع) هستيم
گروه سياسي: ويژگي برجسته مكتب امام صادق (ع) اين بود كه امام، رشته‌هاي تخصصي را حوزه‌هاي مختلف علوم اسلامي ايجاد كردند كه ما امروز به آن تخصص‌ها نياز مبرم داريم و بايد آن‌ها را بسط دهيم.
آيت‌الله مرتضي مقتدايي مدير حوزه علميه قم و نايب‌رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم درگفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) ضمن تسليت شهادت امام جعفر صادق(ع) به عموم مسلمين، به تبيين اوضاع سياسي و اجتماعي زمان اين امام همام پرداخت.

وي يادآور شد: زمان ايشان زماني بود كه بني‌اميه حكومتشان ساقط شده بود و بني‌عباس تسلط كافي بر حكومتشان نداشتند و ايشان بدون مزاحم توانستند به نشر علوم و احكام الهي بپردازند.

نايب‌رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: ويژگي برجسته مكتب امام صادق (ع) اين بود كه امام، رشته‌هاي تخصصي را حوزه‌هاي مختلف علوم اسلامي ايجاد كردند كه ما امروز به آن تخصص‌ها نياز مبرم داريم و بايد آن‌ها را بسط دهيم.

مدير حوزه علميه قم تصريح كرد: شاگردان ايشان در حوزه‌هاي تفسير و علوم قرآني مطالب بسياري را به رشته تحرير در آورده‌اند كه البته خود حضرت به ايشان دستور مي‌دادند كه اين علوم را بنويسيد كه زماني مي‌آيد كه زمان هرج و مرج است و شما بايد اين علوم را براي آينده به ارث بگذاريد.

آيت‌الله مقتدايي گفت: حضرت امام صادق سؤالات مربوط به قرآن و تفسير را به شاگردان ممتاز خود در اين حوزه ارجاع مي‌داد.

عضو مجلس خبرگان رهبري يادآور شد: در زمان ايشان افراد بسياري بودند كه نسبت به معاد و بهشت و جهنم شبهات داشتند كه ايشان با سعه صدر پاسخ داده يا به شاگردان خود ارجاع مي كردند.

نايب‌رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: در علوم ديگر نيز ايشان رشته‌هاي تخصصي ايجاد مي‌كردند و بيش از 4 هزار شاگرد و عالم تربيت كردند كه مرحوم شهيد از جمله ايشان است و اين عالم در كتاب «الذكري» مي نويسد اين تعداد 4 هزار نفر، افراد‌ي هستند كه اسمشان و يا تأليفاتشان معروف است و البته امام، شاگردان بسيار ديگري داشتند كه معروف و شناخته شده نبوده‌اند.

آيت‌الله مقتدايي با اشاره به توانايي‌هاي علمي جابر بن حيان در علم شيمي در سطح جهان، وي را شاگرد امام صادق دانست و گفت: خود اين دانشمند مسلمان اقرار مي‌كند كه همه علومش را از امام صادق فرا گرفته است.

مدير حوزه علميه قم يادآور شد: كساني كه حتي خدا را نمي‌شناختند و ملحد بودند، در حضور ايشان با آزادي كامل استدلال مي‌كردند كه اصلا خدايي و‌جود ندارد و اين آزادي در طرح مباحث، يكي ديگر از ويژگي‌هاي مكتب امام صادق(ع) است.

آيت‌الله مقتدايي يادآور شد: ويژگي مكتب امام صادق اين بود كه شاگردان آن حضرت تنها شيعيان نبودند؛ بلكه افرادي كه در ساير اديان بودند و امامت ايشان را قبول نداشتند، با احترام به ايشان در كلاس درسشان حاضر مي‌شدند و حضرت نيز براي آنان احترام قائل بود.

نايب‌رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: مالك‌بن انس و ابوحنيفه را نيز از شاگردان امام صادق خواند و تصريح كرد: ابوحنيفه مي‌گويد آنچه من مي‌دانم از امام صادق است. اين جامعيت مكتب امام صادق از ويژگي‌هاي بسيار برجسته است.
 شنبه 4 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن